Shock Media

Navigatie

Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Forum > Digitaal > Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2 << Vorige | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende >>
Naam Bericht
MAH
Golden Member

Ik heb mijn nixieklok inmidels ook werkend. Ik ben hard aan het denken over een behuizing. Eerst wilde ik het doen zoals je het vaak ziet: de buizen van onder door een plaat plexie/multiplex/trespa oid gestoken. Maar de layout van de buizenprintjes van xantus is dusdanig krap dat er nog geen 2mm tussen de buizenparen zit. Hierdoor wordt boren toch wel erg moeilijk zonder dat het middelste stuk wegknapt. Ook al zou het er wel uit gaan, dan is dat niet zo erg, densoods gebruik ik gewoon en wat grotere boor zodat het weg is, maar het probleem is dan dat de boor gaat weglopen.
Er zijn hier meer mensen die aan de aktie hebben meegedaan of zelf zo hun printen hebben ontworpen. Wie van de mensen die regelmatig dit soort behuizingen maken heeft hier een goed idee voor? alvast bedankt!
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
Technojunk
Member

Misschien gewoon centeren?
Of gewoon eerst met een paar mm boren,
en steeds hoger gaan
Printje geetsen hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
Turbokeu
Golden Member

De afstand tussen nixies is idd meestal krap (is esthetisch mooier).
Bij het uitboren gaan de gaten elkaar dan effectief overlappen.

Dit is ook zo bij mijn (CNC-machined) KLöK IN-18 en IN-8-2 behuizingen:

Als je werkstuk in een houder op de boortafel van een kolomboor vastgeklemd zit zou dat geen probleem mogen opleveren.
Wel het juiste gerief gebruiken:

CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Technojunk
Member

Ai..
Dat zijn dure dingen!
Heb zelf die van 4..30 gehaald in rosmalen voor 42.-
Printje geetsen hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
Sine
Moderator

Voor een beetje (electronica) hobbyist is dat HET stuk gereedschap !

Perfect ronde potmeter / schakelaar / whaterver gaten ... meteen ontbraamd, wat wil je nog meer ?
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Manta79

Ik weet het, ze zijn schrikbarend duur, ik zelf ook zo'n S-HSS setje en eigenlijk is de 30mm zelfs nog wat aan de kleine kant. Iemand iets gezien zeg maar voor 31 of 32 mm ?

Goed gereedschap is het halve werk....
[Bericht gewijzigd door Manta79 op 8 juli 2007 20:12:54]
Benadski
Golden Member

Wat een mooie klokken weer zeg, zeer professioneel gebouwd! Moet ik ook eens gaan proberen... Ik denk een klein werkplaatsje in mijn kelder te maken om dit soort dingen uit te proberen. Welke spullen gebruiken jullie nog meer?

Ook ff een update over de numitrons: Ik heb ze betaald, ex. BTW en inklaring heeft me dat 221,81 euro gekost. Met BTW 19% en 13,25 inklaring meegerekend kom ik op 5,55 per buisje uit. Zonder op 4,44. Ik ga van het eerste uit, mocht de TNT (bij de douane) het pakket doorlaten, dan krijg je uiteraard de rest teruggestort. De verzending naar NL is 6,20, naar België is het 5,90. Als je nog meedoet mag je het geld op rekening 10.20.73.589 tnv. Ralph Willekes storten. Vergeet niet je nick te vermelden, anders weet ik niet van wie het is. En mail me alsjeblieft je adres!

Ik laat het meteen weten als ik ze binnen heb, dan doe ik ze meteen op de post. Mooie foto's komen er dan uiteraard ook nog bij!

dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
Manta79

Hoi Ralph,

Ik heb zojuist 7 (buisjes) x 5,55 + 6,20 op je rekening gestort. groetjes, Richard.

Je kan beter vertellen wat je wilt doen, dan kunnen we aangeven wat je dan het "beste" kan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Manta79 op 9 juli 2007 21:16:27]
fripster

hallo allemaal,

ik vond in een oud National Semiconductor boek (AN-32 uit februari 1970)het volgende:

Het lijkt er op dat je zo met laagspanningstransistoren of -FET's toch nixie's kunt sturen.
Wat vinden jullie er van? kunnen we zo een ULN2803 of zo gaan gebruiken?

ben benieuwd naar jullie meningen!

grtn,

fripster
Eens een wirehead,altijd een wirehead.... www.machma.nl
Sine
Moderator

Dat kan zeker ... ik heb al eens getest met een ZM1040 en een paar ULN2003's

Werkt prima zolang de anode spanning niet te hoog wordt ( dan gaan alle kathodes licht geven )
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Parus

quote:
De afstand tussen nixies is idd meestal krap (is esthetisch mooier).

Alles is een kwestie van smaak. Ik heb eens een ontwerp gemaakt op de CNC met de IN18 tegen elkaar. Niet met het zachte aluminium maar met gehard gereedschapstaal (stavax en orvax). Met een gat van 29mm bleef er net voldoende "brug" tussen de buisgaten staan om te bewerken. Probleem was wel dat de voetmaat van de IN18 kan afwijken. De ene viel mooi in het gat en de ander bleef er boven hangen. Met het opruimen tot 31mm bleef er niet voldoende brug over en was deze vlijmscherp. De oplossing was net als bij de Klok behuizing om de brug door te frezen.

Persoonlijk zie ik liever een wat meer opgerekt ontwerp. Voordeel (voor mij) is dat de klok op een enkele print past (ipv sandwich) waardoor het huisje een meer slim-line vorm kan krijgen.

Respect voor al het moois dat ik hier voorbij zie komen.

\OM
[Bericht gewijzigd door Parus op 10 juli 2007 06:13:39]
Ik weet het zeker, denk ik.
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 9 juli 2007 23:02:51 schreef Parus:
[...]
Alles is een kwestie van smaak.

Dat is juist, maar door de HH, MM, SS dicht bij mekaar te groeperen krijg je een typisch klokuitzicht (geen telleruitzicht).
quote:
Ik heb eens een ontwerp gemaakt op de CNC <knip>

Mooi!
Ik wou dat dit ook kon...

CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Manta79

Hey ! Die laatste klokbehuizingen heb ik al eerder gezien, zo verschrikkelijk mooi En zwaar

Nogmaals complimenten !
Benadski
Golden Member

Ja, da's echt mooi gedaan!!! Daar heb ik toch echt niet de middelen voor... Daarom wil ik beginnen met hout, misschien daarna plexi en dan metaal. Maar eerst hout dus.

Welke gereedschappen zouden jullie daarvoor gebruiken? Ik heb wel zo'n trapse boor liggen, maar dat is voor hout weer niet echt handig. Moet ik denken aan een freesmachine of eerder aan beitels en gatenboren? Of zijn er speciale gereedschappen die nog handiger zijn?
Manta79

Voor de laatste klokken van Parus heeft bijna niemand de middelen

Een trappenboor voldoet prima in MDF (geperste houtzaagsels), aluminium, plexiglas. Voor de ronde gaten ben je er dan al, want dat kan vanaf 4mm.
Een klein zaagtafeltje.
Kolomboor (met weinig as speling), ik heb een tijd gezocht naar een beetje betaalbare maar ook goede wat betreft speling en boorcapaciteit en kwam uit op de Optimum B 23 Pro.
Goede klemmen.
Schuifmaat.....
..
.

[Bericht gewijzigd door Manta79 op 10 juli 2007 14:28:33]
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 8 juli 2007 19:16:33 schreef Technojunk:
Ai..
Dat zijn dure dingen!

quote:
Op 8 juli 2007 20:11:46 schreef Manta79:
Ik weet het, ze zijn schrikbarend duur

Mijn setje kwam van ebay voor zo'n 30 Eurootjes.
Zal misschien niet dezelfde kwaliteit zijn als die dure maar voor mij voldoen ze toch voor alu, plexi en andere zachte consoorten.

CD
Parus

quote:
Op 10 juli 2007 12:51:19 schreef Manta79:
Voor de laatste klokken van Parus heeft bijna niemand de middelen

..
.

Ik heb het geluk dat ik voor m'n werk in veel verschillende bedrijven kom waar de meeste machines stil staan. Als er een machine staat die van pas komt, kan ik deze meestal wel ge(mis)bruiken.

Zo'n heel strak CNC-ontwerp is in een paar uurtjes klaar maar geeft bij lange na niet de voldoening van het creatieve hobby ontwerp.

Met heel beperkte middelen, veel geduld en lol kan je ook in de hobbyschuur de meest fantastische ontwerpen maken.

\OM
Ik weet het zeker, denk ik.
Benadski
Golden Member

Even mijn nieuwe aanwinsten:

Links een Tung sol buisje (VFD), waar de bovenste aansluiting voor is?! Zou het niet weten...

De middelste is een NOS EM1! Zeer oud en leuk afstemoogje.

Daarnaaste een soort pixie. Het lijkt een dekatron, maar deze kan alleen weergeven, niet tellen.

Over de numitrons: Ze zijn onderweg!
[Bericht gewijzigd door Benadski op 17 juli 2007 17:12:27]
Manta79

@BoudewijnEctor

kijk hier eens een VU meter gebouwd met IN-13

http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm

vast wel wat van te pakken.
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 17 juli 2007 17:11:03 schreef Benadski:
Even mijn nieuwe aanwinsten:

[afbeelding]

Links een Tung sol buisje (VFD), waar de bovenste aansluiting voor is?! Zou het niet weten...

Ha Ralph, ik zie dat je die 2 mooie VFD'tjes van op ebay gewonnen hebt.
Het zouden prototype of 'pre-production' exemplaren kunnen zijn.
Is die bovenste aansluiting intern ergens aangesloten?

CD
Benadski
Golden Member

Ik had mijn ogen niet goed open bij het kijken naar de bovenste aansluiting. Deze leek in eerste instantie niet aangesloten te zijn (deze loopt een glazen isolatiebolletje in), maar daarboven loopt een andere draad naar de decimale punt toe. De punt is dus voor de punt!

Het glazen bolletje. Links zie je de verbinding naar beneden lopen.
chipje
Golden Member

quote:
Op 9 juli 2007 21:20:16 schreef fripster:
hallo allemaal,

ik vond in een oud National Semiconductor boek (AN-32 uit februari 1970)het volgende:
[afbeelding]
Het lijkt er op dat je zo met laagspanningstransistoren of -FET's toch nixie's kunt sturen.
Wat vinden jullie er van? kunnen we zo een ULN2803 of zo gaan gebruiken?

ben benieuwd naar jullie meningen!

grtn,

fripster

quote:
Op 9 juli 2007 22:14:39 schreef Sine:
Dat kan zeker ... ik heb al eens getest met een ZM1040 en een paar ULN2003's

Werkt prima zolang de anode spanning niet te hoog wordt ( dan gaan alle kathodes licht geven )

Is het toevallig ook mogelijk om de kathoden naar massa te schakelen met standaard transistors bijv. bc547 ofzo? en dan een zener diode van ongeveer 30V of 40V parrallel aan die transistors om de transistors te beschermen maar toch ook de kathoden 'hoog' genoeg te houden.

Of maak ik een denkfoutje...?
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Benadski
Golden Member

Zou moeten kunnen, maar ik zou dan wel rond de 50V voor de zeners kiezen om er zeker van te zijn dat je getallen ook weer kunnen doven (BC546 is beter). En als je ook nog wilt gaan multiplexen denk ik dat je weinig aan deze methode hebt. Je zit dan teveel op de rand van de ontsteek- en doofspanning.

Trouwens, wie heeft er een datasheet van de MM53100(N) voor me? Google geeft de laatste tijd slechte datasheet resultaten, al die (nep?) stock sites zijn uitermate irritant. Je vind weinig meer over exotische onderdelen.
[Bericht gewijzigd door Benadski op 18 juli 2007 15:20:18]
chipje
Golden Member

Is de verschil tussen ontsteek- en doofspanning vrijwel gelijk voor alle nixie buizen? Of zitten er grote verschillen tussen? Wat zijn eigelijk beetje gangbare spanningen?
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Benadski
Golden Member

Dat verschilt wel per buis. Allereerst speelt het type gas(mengsel) een rol. Ook afstand en grootte van de segmenten zal wel een rol spelen. De onsteekspanning ligt meestal rond de 170V en de spanning waarbij het segment dooft is meestal zo'n 30V lager.

Aangezien je niet exact van deze spanningen uit kan gaan zal je sturing liefst veel grotere verschillen moeten genereren. Als je torren wilt gebruiken kan je het best voor de MPSA42 gaan, op Ebay al 100 stuks voor 7 dollar, incl. verzending!
Zoeken in topic << Vorige | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende >>