| Naam |
Bericht |
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Nee hans, dat staat nog op de todo lijst ...
Idem voor mij...snif...
quote:
Is 77 Euro (buisjes + 12V adapter niet inbegrepen).
Dat is zeer redelijk voor hetgeen je krijgt: mooie dubbelzijdige doorgemetallizeerde PCB's, alle componenten, geprogrammeerde PIC 16F876A.
De aankoopprijs van de IN-18 kit valt zelfs in het niets vergeleken met de de prijs van 6x IN-18 buizen + Klök alubehuizing (totaal: méér dan 400 Euro).
quote: Valt zoiets niet zelf te maken?
Bestaan er geen compleete layouts/schemas van een nixie klok?
Schema's met hopen. (zie google)
Layouts véél minder (daarom dat je een kit ook duurder betaalt).
CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Benadski
Golden Member
|
Jammer dat ik niet zo'n multiplex buis heb kunnen bemachtigen... Heb ze daarna nooit meer gezien.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
Technojunk
Member
|
Als ik een compleet schema heb ontwerp ik wel wat
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
|
Parus
|
quote:
Dan doe je toch zoiets, quick and dirty.
Gebruik:
6 x 4026 7 segments counter/driver
6 x ULN2003 high current driver
6 x IV9 numitron
3 x quad AND
Totale kosten ca. 5 euro
Die numitrons zijn trouwens echte lekkerbekken, verbruik van het setje ruim 700 mA.
Het was een vader-zoon project op een regenachtige zondag.
OM
Ik weet het zeker, denk ik.
|
Technojunk
Member
|
Ziet er mooi uit!
Toevallig schematje of zo?
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
[rant mode]
Technojunk, wanneer ga jij eindelijk ZELF eens iets ontwerpen i.p.v. alles (schema's, code, layouts, onderdelen) van andere CO-leden proberen af te troggelen? (en alles natuurlijk gratis want het is altijd te duur voor jou).
Ik begrijp je enthousiasme en je jeugdige leeftijd maar er zijn grenzen.
Als je financiëel weinig of geen mogelijkheden hebt hou het dan bij eenvoudige ontwerpjes (keuze genoeg) of spaar voor één duurder project.
De dag dat je een (studenten)job/inkomen hebt zal je je beter kunnen uitleven in je hobby.
Hou het tot dan eenvoudig/goedkoop (of gijzel je ouders en vraag losgeld voor je elektronicaprojecten  ).
[/rant mode]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Technojunk
Member
|
Turbokeu:
Ik snap je best maar ik heb nog nooit zo'n buisje in m'n handen gehad.. Hoe moet ik dan nu al een compleet schema staan ontwerpen?
Maaar parus:
Waar heb jij die buisjes vandaan voor minder dan 5 euro?
|
Turbokeu
Golden Member
|
Prijs van de schakeling zal wel zonder de kostprijs van de IV-9 numitrons zijn (die je BTW voor minder dan 10 Euro/6, verzending inbegrepen kan kopen).
Zie http://cgi.benl.ebay.be/6-of-IV-9-numitron-display-tubes-min...dZViewItem
|
pe5ocb
|
quote:
9 van de 10 keer maak ik een compleet schema van iets wat ik nog niet in m'n handen heb. Lijkt me een redelijk normale werkwijze.
|
Parus
|
quote: Op 30 september 2007 10:11:42 schreef Technojunk:
Turbokeu:
Ik snap je best maar ik heb nog nooit zo'n buisje in m'n handen gehad.. Hoe moet ik dan nu al een compleet schema staan ontwerpen?
Maaar parus:
Waar heb jij die buisjes vandaan voor minder dan 5 euro?
Ooit eens een bulkpartij gekocht op ebay. Omgerekend iets van 30 cent per stuk. Het is al weer een paar jaar geleden toen de "grote" buizen ook nog niet zo hard liepen.
Ehh "compleet" schema? Zal best bestaan, maar dit is basic digitale Duplo-Lego.
Ik heb geen idee wat er zoal in jouw onderdelenbak zit, maar als je de numitrons vervangt door standaard-sized leddisplays heb je ook de ULN2003's niet meer nodig.
Voor de clockgenerator een quartz wandklok slopen
zie: http://www.josepino.com/circuits/index?one_second_timebase.jpc en voor de prijs van een broodje hamburger kan je zoiets al zelf bedenken en ontwerpen.
Als je belooft je huiswerk te maken wil ik mijn vader-zoon(11) project best hier op CO herhalen.
Dus huiswerk voor volgende week:
maak een 1-digit teller met leddisplay en 4026
(les 2: een 2-digit teller 0-99).
En je weet het: eerst huiswerk af, en dan pas weer achter de PC.
OM
|
Technojunk
Member
|
Oke..
Maar ik moet wel eerst onderdelen halen/bestellen..
Maar ik heb verder ook geen idee hoe ik dit ga aanpakken..
Eerst maar eens de 4026 datasheet doorbladeren..
Ik ben al een stukje duidelijker..
Wat moet ik met de clock/clock inhibit? En de carry out?
En de reset kan ik met een maak schakelaartje met de ground verbinden om hem te resetten?
PS: Zal eens even gaan bieden op e-bay
Wanneer kan ik het beste gaan bieden? het sluit over 8 uur.. Of turbokeu kun jij voor mij bieden? Ik snap er niks van.. En mijn engels is ook niet al te best dat jij bied en de adressen enz. naar mij stuurt?
Niels [Bericht gewijzigd door Technojunk op 30 september 2007 12:35:18]
|
Parus
|
quote:
onderdelen halen/bestellen - sloopprinten-Dick-Wouter
4026 datasheet doorbladeren - heel strak plan voor begin
clock/clock inhibit - verbinden met je clockgenerator
carry out - bij les 2: teller 0-99
om hem te resetten - bij les 3: teller 0-59 (reset bij 60)
Vergeet die numitrons nu eens en zorg eerst dat de "motor" loopt. Als deze werkt kan je er altijd nog van alles aan plakken (het is dan wel een beetje een vlag op een modderschuit).
OM
|
Technojunk
Member
|
Oke..
Heb je misschien een linkje naar die sloopprinten bij dick?
En hoeveel zitten er hier op?
Ik vergeet die numitrons eerst wel..
En die clokfgenerator moet ik dus uit een klok slopen?
Waar haal ik deze?
|
Parus
|
Die opsomming van onderdelenbronnen was een OR en geen AND.
Sloopprinten zijn (meestal) gratis. Bij verzamelpunt van witgoed, lokale reparatiebedrijven of TV´s, monitoren etc. Eerst eens de print goed bekijken, onderdelen googelen en bedenken wat en hoe dit werkt. Verfstripper erop en je kan je onderdelenbak weer vullen.
Ik denk dat we bijna allemaal zo zijn begonnen. Hoewel mijn budget inmiddels ruim voldoende is, kan ik printen nog steeds moeilijk weggooien zonder er eerst nog even wat af te halen.
Ik denk dat er wel een paar van die quartz dingen bij je thuis hangen, en voor de rest weer on topic.
OM [Bericht gewijzigd door Parus op 30 september 2007 17:45:50]
|
Technojunk
Member
|
Parus:
Ik heb je gemaild.. Als het niet aangekomen is kun je dan even naar mij mailen?
EDIT: Hij doet het! Alleen telt ie een beetje snel 
Nu nog een klok sloopen.. (eerst naar de kringloop)
Waar moet ik op letten? of zit zoiets in elke klok?
PS: Even een eigen toppic aanmaken? [Bericht gewijzigd door Technojunk op 1 oktober 2007 19:13:01]
|
Technojunk
Member
|
Parus:
Hij werkt! (je moet wel de segmenten die uit zijn zien als aan)
vandaag krijg ik CC segmeten binnen (hoop ik)
Dus opdracht 1 is af!! (zo goed als)
Wil je een foto?
Wat is opdracht 2 en voor wanneer moet deze af zijn?
Vandaag ben ik helaas niet thuis.. dus kan niks maken/postenn..
PS: Ik moet zelf nog wel een datasheet maken van de 7 segmenten die ik bij dick heb besteld [Bericht gewijzigd door Technojunk op 6 oktober 2007 08:09:54]
|
Stynus
|
quote:
Heeft hij die datasheet nog steeds niet op zijn site staan?
Heb hem die al eens verzonden.
http://www.elektronicastynus.be/co/index.php?dir=Datasheets/...AN5760.pdf
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
|
tromop
|
Voor degene die met de IV-11 buisjes aan het knutselen wil hierbij een 'vertaalde' datasheet van de IV-11 VFD tube
http://www.tromop.eu/cms/media/IV-11%20datasheet.pdf
grtx, Onno Tromop
|
Technojunk
Member
|
Ik heb nu een klein probleempje:
Ik ben bezig met een IV-9 klok.
Loopt perfect.. 1 probleem:
De behuizing!
Hoe kan ik het beste met de buisjes doen? 10mm boren en ze er doorheen drukken en een druppeltje 2 componentenlijm voor en achter?
Of een printje maken (ik heb geen IV-9 layout) en met afstandsbusjes de print ''ophangen''..
Er zijn ook helaas geen montagevoetjes voor deze buis
|
Buzz
|
Gaatjesprint. Met een beetje passen en meten kun je ze aardig op raster krijgen. Zelf heb ik dat met m'n IV-6 klok zo gedaan. In de MDF behuizing heb ik alleen gaten geboord, de buizen zitten stevig genoeg op de print zodat lijmen niet nodig is:
Je moet het raster een beetje uitmeten en vooraf op de behuizing aftekenen en in de behuizing boren. Zo kun je het allemaal goed passen en weet je zeker dat je buizen straks netjes recht staan. Hier vind je mijn topic met wat meer foto's.
Vastlijmen op de behuizing zou ik nooit doen, als er eens eentje sneuvelt krijg je hem er nooit meer uit zonder de zaak te beschadigen! [Bericht gewijzigd door Buzz op 7 november 2007 20:23:32]
|
Technojunk
Member
|
Tering ej, wat een gefrut!
Ene, Kan ik niet beter eerst een stukje van de 35 mm lange draden afknippen?
|
Buzz
|
Mja, dat heb ik ook gedaan. Maar knip ze pas op het laatste moment af als ze al op de print zitten, als je ze te kort afknipt ben je de sjors... Houd er rekening mee dat je ze niet _te_ dicht bij het glas mag solderen, door de temperatuursverschillen kan het glas scheuren en gaat je buisje mogelijk defect.
|
Benadski
Golden Member
|
Als je alle draadjes op een net iets andere lengte afknipt is het plaatsen op gaatjesprint een eitje!
Trouwens Turbokeu, weer salaris gehad?  Zie dat je weer aan het bieden bent op een paar mooie buisjes!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
ZAQ
|
@Benadski
Dat is idd de manier.
Kleine aanvulling hierop, begin met het draadje dat het kortst moet worden en werk door naar langere draden. Spreek voor zich, maar ik deed het de eerste keer dus andersom met als gevolg kortste draadje te kort
http://home.planet.nl/~gerr7104/
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Inderdaad! (op elke print daarbij)
quote: Trouwens Turbokeu, weer salaris gehad?  Zie dat je weer aan het bieden bent op een paar mooie buisjes!
Als zelfstandige bepaal ik wanneer en hoeveel salaris ik krijg...
Zijn inderdaad mooie buisjes (ben deze Sanyo Nixie 7-segment buisjes nog niet eerder tegengekomen).
Ze lijken veel op de Alco/Rodan MG-17 buisjes.
Maare, de veiling is nog niet afgelopen...(nog een kleine 3 dagen)
|