Shock Media

Navigatie

Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Forum > Digitaal > Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2 << Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | Volgende >>
Naam Bericht
Turbokeu
Golden Member

@Benadski:
Ik had op 6 van de 12 stuks Sanyo SMI-01 7-segment nixiebuisjes geboden (dutch auction), maar spijtig genoeg maar 4 gewonnen aan $15/stuk. De 4 (zéér mooie maar kleine) buisjes zijn ondertussen al toegekomen.

Vermits ik enkel en alleen 6-digits klokken maak dacht ik al dat de vier buisjes, zoals vele andere, snel ergens in één of andere vergeethoek zouden belanden.

De afloop van de veiling was om 3:46, ik was toen al een kwartiertje wakker om te gaan werken en ik had dus nog makkelijk mijn bod kunnen verhogen (ik was toen wel nog niet geheel helder).
Ik heb zelfs achteraf de winnaar van twee andere buisjes gecontacteerd met een zeer redelijk aanbod, zonder resultaat.

Niet getreurd: Chris Webster (de verkoper van de buisjes én een actief lid op het Neonixie-L forum) heeft een tweede set van acht stuks op ebay aangeboden, waarop ik prompt een (hoog maximum) bod gedaan heb voor twee stuks.
Nu vingers kruisen tot het einde van de veiling...

PS: het digit is slechts 10mm hoog:

Groepsfoto van mijn laatste aanwinst zal ongetwijfeld volgen zodra ik (hopelijk) het compleet sextetje in mijn bezit heb.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Benadski
Golden Member

Dat ziet er zeer mooi uit! Ik hoop ze ook eens te vinden. Maar heb er momenteel geen geld voor. Heb een huis gekocht en aan het verbouwen. Misschien dat er nog wat overblijft aan geld, maar ben bang van niet...

Ach ik heb nog genoeg leuke buizen. De DG12B moet ik ook nog eens toepassen. Wel geen nixie, maar deze VFD's hebben toch leuke cijfers!

dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
Turbokeu
Golden Member

Mooie buisjes Benadski!

Ik heb deze buisjes, door de speciale cijfervorm, altijd zeer apart gevonden.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
theartinc

Ik heb een vraag / verzoek aan de gebruikers van dit forum.
Bijna een jaar geleden heet Xantus op SK.net een actie gestart voor Nixie klokken en onderdelen (#2).
Daar heb ik toen een klok besteld (door hem gesoldeerd om eventuele foute soldeerverbindingen). Door tijdgebrek ben ik er toen niet aan toe gekomen, nu wel.
Hoe ik het ook probeer, de klok wil niet 'tikken'.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen, al dan niet tegen betaling?
Alvast bedankt.
MAH
Golden Member

@turbokeu: is dat wel een nixie. t lijkt mij meer op een numitron. werkspanning is iets anders he

wel erg mooie buisjes!!
Die van benadski trouwens ook
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
Turbokeu
Golden Member

@MAH: Het zijn wel degelijk nixie (met neongas gevulde) buisjes. Anodespanning is, zoals bij de andere nixies, 170-200VDC.
dogon

Ik vond in het weekend een Heatkit 1B101 frequentieteller en de bijbehorende scaler 1B102, beide in werkende staat.
De teller is uitgerust met nixiebuizen, prachtige nostalgie waarmee ik destijds nog zelf gebouwd hebt.

Mijn vraag is nu: heeft er iemand een schema (of een gebruiksmanual) van een van deze of beide toestellen. Ik vind ze namelijk niet op het net.

Een electronische versie is uiteraard voldoende.
dogon

Heb intussen het schema van de heath 101 en 102 al gevonden.
indien iemand interesse, vragen en we sturen door.

Moest iemand een gebruikersmanual moest hebben, altijd welkom.
hvwieren

Goed, ik heb enige tijd geleden een x aantal IV-9 numitronbuisjes gekocht (plaatje), deze momenteel enkel liggen te verstoffen in een la.
daarom het idee om er een wekker/klok mee te maken.

lijstje met eisen
6 digits (hh.mm.ss)
24 uur (0 - 23 uur dus)
werkend via een PIC 16f628 (hier veel ervaring mee)

voor de aansturing van digits ofwel:
3 schuifregisters
6 BCD to 7 segment decoders

ofwel:
6 schuifregisters

1 Hz klok vanuit een kristal (32.768 kHz makkelijk te delen tot 1 Hz)

enig 'probleem' is nog de voeding.
uit de datasheet die ik bij de IV-9 buisjes gekregen heb kan ik niet veel opmaken (russisch?).
kan ik de buisjes het beste aansluiten of common anode of common cathode?

en kan ik een 'simpele' 5 volts voeding maken? deze wellicht?
[Bericht gewijzigd door hvwieren op 13 december 2007 11:17:04]
Manta79

Ik gebruik bij mijn IV-9 klokjes wel common cathode en de schuifregister/drivers UCN5812 die sturen de segmenten aan met een positieve spanning. Het leuke van deze driver chips dat je ze ook voor bijvoorbeeld VFD/led kan gebruiken, De chips zijn aan te sturen met een clock, serieel in, strobe, segmentspanning, 5v en gnd.

Je 5V moet een stevige zijn voor numitron, alle segmenten aan voor de IV-9 is ongeveer 700ma voor 6 buisjes. kijk hoe hoog je spanning is die de LM7805 ingaat, is hij erg hoog dan moet de LM7805 onnodig warmte verstoken, gebruik anders iets als de LM2576 serie.
[Bericht gewijzigd door Manta79 op 13 december 2007 13:11:47]
Jakke_T

quote:
Op 28 september 2007 13:47:27 schreef Zoef de Haas.:
Heeft iemand nog weleens iets gedaan met die grote muliplex displays die ik destijds heb opgestuurd, tot nu toe nog niets ervan gezien!

Groetjes Hans.

Hans,

het display ligt hier nog steeds mooi te wezen op mijn ondertussen nieuwe bureau/werkbank, had/heb de laatste tijd nogal wat werk met inrichten/afwerken van mijn huis, moet wel lukken in de komende "maanden"... Zal een onderdeel worden van een groter project met een GPS gedisciplineerde rubidium ref. standaard en nog wat meer leuke dingen. Ik hou jullie wel op de hoogte. Enige probleem is ... tijd.

Jacques.
Turbokeu
Golden Member

Tja, Chris Webster heeft zijn aanbod (zie mijn vorige post) op Ebay voor de tweede set van 8 stuks Sanyo SMI-01 7-segment nixiebuisjes ingetrokken, dus blijf ik toch nog met maar 4 stuks zitten...

Ondertussen wel een Ebaybieding gewonnen (ook van een Neonixie forumlid) voor 6 stuks (gebruikte) Rodan 'Elfin' MG-17F 7-segment nixiebuisjes aan de startprijs van 11€ voor het setje + verzendkosten.

Toen viel ik op een advertentie op marktplaats.nl van een Wilrijkenaar die 43 stuks identieke én nieuwe NOS Rodan Elfin MG-17G buisjes aanbood.
Ik heb deze uiteindelijk kunnen kopen voor de prijs van 100€ (ben ze eergisteren snel met de wagen gaan ophalen).
Thuisgekomen bleken er 46 buisjes in het zakje te zitten (waarvan ééntje gebroken).
De buisjes komen dus op 100€/45= 2.22€/stuk, een meevaller!

't Is de eerste keer dat ik zo'n grote partij NOS MG-17 buisjes tegenkom.

Tijd voor een paar kiekjes: (links onderaan het setje van 6 gebruikte MG-17F's, rechts de MG-17G's)

Nu nog een mooi schemaatje inéénfrutselen, ik ben hiervoor op zoek naar DM/DS8880 nixie 7-segment decoders, anders zal het via een 4543 en MPSA42/92 drivertorren moeten.
Benadski
Golden Member

Zo, dás een mooie aanbieding!

Zou je er ééntje kunnen missen? Gewoon voor de verzameling. Wil 'm ook wel ruilen tegen een (helaas gebruikte, maar nog goed werkende) DG12B als je die nog niet hebt.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
gideon_wackers

Hey ik speel nu al een tijdje met het plan om een nixie klok te bouwen, heb al rondgezocht op internet en kwam veel ontwerpen tegen. het originele plan was om een nixieklok te maken met TLL logica (geen zin om te gaan rommelen met PIC en een programmeertal te leren)toen ik aan het zoeken was naar de kosten van onder andere een 4017 cmos chip kwam ik deze site tegen http://www.neonixie.com/store/product_info.php?products_id=3...ddc3994bd7
Het lijkt me makkelijker om zon alles in een chip te pakken er een een stel 74141 drivers aan te hangen en het scheelt veel bekabeling (misschien pak ik de 6 digit versie dat scheelt niet zo heel veel in de kosten)

Ik wil de nixie voeding via transformator heb nog geen geschikte gevonden zag wel op een site een dc-dc nixievoeding maar die kost 25 euro meen ik, dat vind ik wel een beetje duur dus nog even zoeken naar een beetje betaalbare die rond de 170 volt en een paar miliampere kan leveren (waarschijnlijk even bij de skytronic in sittard binnenwandelen) nu heb ik ergens gelezen weet niet meer waar maar daar stond dat als ik de wisselspanning ging gelijkrichten en filteren het voltage nog iets steeg naar bijv 190 of 200 volt klopt dit? en is dit te berekenen met een formule? en de meeste nixies willen iets meer als 160/170 volt heb ik gezien terwijl ik een paar datasheets doorbladerde. hoeveel kan ik hier overheen gaan? is 230 volt teveel en gaat de levensduur dan omlaag? wat gebruiken de mensen die al een klok hebben gemaakt hier zo ongeveer? wow wat een vragen ow en nog een kleine vraag hoeveel uf moet die condensator voor te stabiliseren ongeveer zijn 1000 uf / 10.000 uf 300volt?

Dan heb ik nog een vraag over het neonlampje dat in het schema te zien is R7 is gegeven (33K) maar R6 moet ik zelf berekenen, die lampjes kosten meestal 20 cent ofzo maar heb geen enkel idee hoeveel zon lampje ongeveer nodig heeft (naamloze dingetjes dus geen datasheets te vinden) dit kan ik berekenen met R=U/I maar dan moet ik weten hoeveel mA deze nodig heeft. Ik vind net bij het maken van een kostenschatting zo'n neonlampje 65 volt firing voltage en 0,5 mA http://www.budgetronics.eu/N_frame.html?http://www.budgetron..._16-1.html (dit is dan toevallig eentje met een nixie code IN-3) overleven deze 170 volt en is die 0,5 mA voor elk neonlampje toe te passen?

de logica voeding staat rechtsonder in de afbeelding en maakt gebruik van een 7805, simpele schakeling: linkerpootje aan de + en de middelste aan de - de 2 condensatortjes erbij en aan de rechterpoot krijg ik dan +5volt en aan de middelste de -. Nu lijkt me dat de controler en drivers weinig stroom nodig hebben, moet ik een koelblokje op die 7805 monteren of is dat niet nodig.

De weerstand voor de buisjes die is makkelijk te berekenen als ik buisjes heb gekocht, meestal rond de 2 tot 10 mA zag ik op de datasheets.

Dan nog wat kleine vraagjes voor de zekerheid.
-de hoogspanning + moet aan de HV en de hoogspanning - moet aan de GND van de 74141 driver.
-de laagspanning +5v overal waar +5 volt staat aansluiten
de -/massa ook waar de -/massa staat
-ik heb geloof ik in de rommeldoos nog een transformator 230 naar 12 volt 1A ofzoiets (nog ff nachecken) zou dit genoeg zijn voor de laagspanning. als ik een mooie trafo vind met ongeveer 170 volt en een 9/12 volt of 5 volt aansluiting gebruik ik die natuurlijk (scheelt weer ruimte)

ow en voor ik het vergeet is de IN-8 hetzelfde als de IN-8_2, clausurbach heeft de IN-8-2 en budgetelectronics de IN-8 bij budget electronics lijken ze me erg goedkoop of heeft iemand misschien nog iets liggen wat hij/zij voor een leuk prijsje wil verkopen?

nog tips? vergeet ik iets of ga ik hiermee het huis afbranden sorry voor het grote aantal vragen maar wil er even zeker van zijn dat het goed gaat. bij voorbaat dank

[EDIT] Ik zie net dat budget electronics de prijzen exclusief btw heeft staan, een beetje flauw maar die 5 euro mag de pret niet drukken. en zag net dat ik met cmos chips voor ongeveer 5 euro die alles in een chip zou kunenn vervangen maar helaas heb ik dan niet de extraatjes van die ene chip dus dat laat ik toch maar even buiten beschouwing.
[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op 30 december 2007 19:43:05]
mace1337

Even een rotschop:

Heeft iemand nog 74141 driver IC's voor nixies nodig?

Ik heb nu een stuk of 50 van de russische variant liggen. (K155ID1)
Deze zijn beter dan de westerse variant, en stukken goedkoper.

Ik hoef er niks aan te verdienen, 50 stuks kopen was gewoon voordeliger.

Ik denk ik vraag het even hier, want hier zitten toch de meeste nixie personen.
Turbokeu
Golden Member

Ik ben wel geďnteresseerd in een aantal (heb er zelf nog maar 12 over).
Hoeveel bedraagt je stukprijs?
mace1337

1 euro per stuk.

Ik ga er zelf 25 houden, en ik heb nog een geinteresseerde, dus als ik zelf 26 houd, en dan allebei 12 geef lijkt me het eerlijkst
JensB

Hi,

I have some NL-7037 (and NL-7038) for trade. I am looking for GR10N tubes. Anything different is OK, too.

Regards,
Jens

BoudewijnEctor
Honourable member

Dear Jens, this forum is dutch-only as far as I know.
Please post your questions in dutch .

Heren,

Vandaag een setje IN18's binnen gehad; ik ga mijn nixie klok eens afbouwen (maar dan wel met die leuke nixies).
Heeft iemand mischien een leuk schema (ter referentie, wil het met losse ICs doen) over voor 4 nixies met een AVR? Meeste schema's die ik vind zijn of betaalde software (kan het zelf wel in elkaar zetten, maar ben lui ) of voor PIC.

Offtopic: kan iemand nog 4 IN18 voetjes missen? (tegen betaling uiteraard).
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
mace1337

quote:
Op 21 februari 2008 16:33:05 schreef BoudewijnEctor:
Vandaag een setje IN18's binnen gehad; ik ga mijn nixie klok eens afbouwen (maar dan wel met die leuke nixies).
Heeft iemand mischien een leuk schema (ter referentie, wil het met losse ICs doen) over voor 4 nixies met een AVR? Meeste schema's die ik vind zijn of betaalde software (kan het zelf wel in elkaar zetten, maar ben lui ) of voor PIC.

Misschien is dit iets voor je? Is wel met 6 buisjes, maar als je de seconden niet aansluit merk je er niets van natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door mace1337 op 21 februari 2008 16:41:13]
BoudewijnEctor
Honourable member

Hmmm dat is wel een mooie.
Thanks, die had ik nog niet gevonden .

Nu nog even die print zien te regelen.
BoudewijnEctor
Honourable member

wie weet waar je deze ic's kunt kopen (op farnell na):
74AC373n

Farnell rekent de us-voorraad-toeslag namelijk
Sine
Moderator

Dat mag gewoon een 74hc373 ofzo zijn, geen moeilijke onderdelen voor nodig.

http://nl.farnell.com/jsp/Semiconductors/Logic/FAIRCHILD+SEM...ku=1013938

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=78
[Bericht gewijzigd door Sine op 21 februari 2008 22:08:28]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Buzz

Zonder diepgaand naar verdere specs of een schema te kijken, Dick Best verkoopt de 74LS, HC en HCT variant voor een paar centen. _Moet_ je perse de AC hebben?
Sine
Moderator

Nop, zelfs de LS zou hier nog mogen
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Zoeken in topic << Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | Volgende >>