| Naam |
Bericht |
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Dank voor de hulp heren!.
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
mace1337
|
Ik heb zelf bij dick best de HCT gekocht, 24 cent per stuk geloof ik.
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
En die mosfet?
Kan ik ook niet bij farnell vinden, of ik zoek verkeerd.
Wel in to-252 casing, maar dat is niet echt heel handig voor DIY spul.
edit: iemand nog spul bij Farnell nodig? Ik zit onder de 50E.
Gewoon tegen kostprijs, ex verzenden. [Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op 21 februari 2008 22:57:46]
|
mace1337
|
quote:
Kan je ook IRF830 voor gebruiken.
Teminste, ik heb een andere boost converter gebouwd op basis van een NE555 en die werkt prima met een irf830, ondanks de relatief hoge RDSon
Overigens is de IRF720 volgens mij dezelfde als de 320 maar dan in TO-220. Je zou ook een IRF630 kunnen pakken, die gaat tot 200 volt. De 630 lijkt me beter want daar is de RDSon lager van. [Bericht gewijzigd door mace1337 op 21 februari 2008 23:13:42]
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Nog even een schopje:
waar zijn die IN-18 voetjes te krijgen op ebay na?
Heb op mp en de bekende shops gekeken (en hier in de V&A) maar het valt erg tegen.
Ebay kan, maar wil erg eigenlijk maar 4 kopen itt 6 (zoals hier: http://cgi.ebay.nl/RARE-Soviet-SOCKET-for-NIXIE-TUBE-IN-18-I...dZViewItem ).
Iemand ideeen? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 februari 2008 00:39:00]
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Ik heb nooit zelf voetjes gebruikt, wel PCB pin sockets.
Voor de IN-18 heb je 1mm intern nodig.
Zijn niet goedkoop (wel iets goedkoper dan voetjes) en je hebt 44 stuks nodig voor 4x IN-18 buizen.
Mouser, Farnell o.a. hebben ze in hun gamma.
Heel goede zijn de serie H3161 van Harwin.
Claus Urbach verkoopt er per stuk, evenals Jan Wustens (FAS901).
Als je ècht voetjes wil koop dan toch 6 stuks op ebay.
Zo duur zijn ze ook weer niet (+/- 25€ verzendkosten inbegrepen) en je hebt 2 reservevoetjes.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Heb toch maar voetjes genomen, lijkt me een stabielere oplossing dan die pinnetjes (die ik ook duur vind btw, als arme student zijnde).
om de kosten te drukken meteen maar wat 6sn7's meebesteld  .
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
kan ik in het schema hierboven ( http://daduke.org/dl/nixie/layout.png ) r9 vervangen door en 360Ohm exemplaar? [Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op 27 februari 2008 01:13:23]
|
Henry S.
Moderator
|
Dat kan wel, maar denk je even om correcte urls (zonder haakjes etc)
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
URL is correct, wordt alleen niet lekker geparsed. Maar zal het aanpassen. [Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op 27 februari 2008 01:13:08]
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Hoe kritisch komt C15?
Ik zie dat het een timing capacitator is voor het DC-DC convertertje, maar kan ik hier ook 2x 100pF serieel inzetten? (wat dan 50pF oplevert).
Het originele schema gebruikt 47pF trouwens.
|
Sine
Moderator
|
pas op ! C15 is 470p ! [Bericht gewijzigd door Sine op 29 februari 2008 00:15:01]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
crap.
Niet meer solderen met bier erbij  .
Dank je dat je het zegt, nu moet ik idd een losse cap halen.
|
django74
|
Nixie Fool !!!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Mja voor 7E ga ik die niet kopen.
Aardige lui (wel vaker wat gekocht), maar voor die prijs (ex verzenden) heb ik er 6 uit de oekraine in inclusief verzenden.
|
Jan Bot
Special Member
|
Ik zou ook graag een nixie klok willen maken. Als ik dit zo zie krijg ik toch wel kriebels.
Wie heeft er een setje van 4 die ik zou kunnen over kopen?
|
Turbokeu
Golden Member
|
Sorry, heb nixies alleen per set van 6 of meer (op deze van mijn verzameling na).
Heb hier nog setje van 6x IN-16 buisjes over (side view, Russisch, 14mm digits, normale '5', fabricatiedatum 05/92), en een setje van 7x IN-17 (top view, Russisch, 9mm digits, normale '5', fabricatiedatum 12/88).
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Jan Bot
Special Member
|
U heeft mail
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Met een beetje geluk is mijn klok dit weekend af (ga dinsdag op vac. en moet nog wat univ. meuk doen daarvoor dus het is niet zeker).
Pics komen zeker  .
Offtopic:
Ik heb me voor een course russisch ingescregen aan de UU en dat heeft echt enorm veel nut als je datasheets wil begrijpen  . Aanrader mi.
|
6502
|
Nou begin ik al aardig op leeftijd te raken, dus misschien laat m'n geheugen me in de steek.
Maar ik kan me herinneren dat ik ooit, iets van 25 jaar geleden, groene nixies heb gezien. Het waren zeker geen VFD's of normale nixies met een groen filtertje, het waren echte nixies.
Ik heb zojuist ruim een uur geGoogled, maar nix gevonden. Ben ik nou zo in de war, of kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Je bedoelt toch geen magische ogen oid he?
Hoe zagen ze er uit?
|
6502
|
Ah, nee, geen afstemoog of zoiets.
Gewoon normale cijfertjes. Nou ja, zoals een nixie er nu eenmaal uitziet, maar dan groen. Het is lang geleden dus echt veel details heb ik helaas niet. Ze werden gebruikt voor een artikelteller bij een lopende band, destijds.
En ik heb misschien een keer een plaatje van een blauwe gezien... [Bericht gewijzigd door 6502 op 27 maart 2008 17:44:59]
|
Benadski
Golden Member
|
Groen? Lijkt me heel sterk dat het nixies waren. Is het niet de XM-1000 geweest? Of een VFD met ronde cijfers?
Nixies zou je misschien in verschillende kleuren kunnen maken, afhankelijk van het soort gas, echter komen er dan heel andere spanningen bij kijken denk ik... Xenon zou bijvoorbeeld wit opleveren, maar hoeveel spanning er dan nodig is?!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
6502
|
Ha, die XM-1000 had ik ook hier op CO al gevonden, daar zou ik best 's iets mee willen maken, maar die lijkt niet op wat ik bedoel.
Ik herinner me nog dat je gewoon de cijfertjes zag zitten, dus een VFD is het zeker ook niet. In die fabriek waren ook nog andere tellers in gebruik die wel "normale" nixies gebruikten, als ze echt anders waren had ik dat vast wel gemerkt.
Maar goed, erg bekend zijn ze dus in ieder geval niet!
En de mogelijkheid blijft bestaan dat er in m'n geheugen ergens in die 25 jaar een bitje omgevallen is...
Edit: het mysterie van de blauwe buis is opgelost, dat is een VFD. De groene die ik hierboven bedoel zag er niet zo uit. Die was transparant met metalen cijfertjes van binnen. Geen 7-segment.
[Bericht gewijzigd door 6502 op 27 maart 2008 18:25:31]
|
Jan Bot
Special Member
|
Weet iemand een driver die zo'n hoge spanning mag hebben? die vrij gangbaar is en nog een beetje valt te betalen?
mvg Jan Bot
|