| Naam |
Bericht |
BoudewijnEctor
Honourable member
|
MPS42 of MPSA92?
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
Jan Bot
Special Member
|
Conrad heeft ze niet.
MJE340 gaat tot 300 volt. die hebben ze wel. kan ik die gebruiken?
mvg Jan Bot
|
Sine
Moderator
|
De BF422 is ook bruikbaar.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Turbokeu
Golden Member
|
Als je niet vies bent van Ebay kosten MPSA42/92 torren gemiddeld 2.50-3.00 Euro/50 stuks of 4-5 Euro/100 stuks + verzendkosten.
Ik heb onlangs nog 100 stuks voor 7.00$ (verzending inbegrepen) in Hongkong aangekocht voor een CO-lid.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Ik wil voor die prijs er ook nog wel een zooi in NL verkopen.
Geld tekort en spullen over hier  . [Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op 28 maart 2008 12:04:34]
|
Buzz
|
Je kunt ook gaan voor een driver-IC welke je BCD kunt sturen (bijvoorbeeld vanuit een microcontroller of tellercircuit), zoals de 74141 of de russische variant K155ID1/KM155ID1. Ook die vind je nog wel eens op e-bay, al lijken ze wel steeds duurder te worden.
Eigenlijk helemaal afhankelijk van hoe je de klok wilt gaan opbouwen. Met transistoren kun je zoals eerder genoemd goed werken met de MPSA42 en MPSA92.
Als je wilt multiplexen, kun je ook nog met een combinatie van bovengenoemden werken. Dan kun je bijv. met twee driver-ic's en een handje torren zes buizen sturen.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: al lijken ze wel steeds duurder te worden.
Ik heb 3 weken geleden nog 50 stuks K155ID1 in de Russische Federatie gekocht voor 23.97 Euro, verzending inbegrepen (dat is minder dan 50ct/stuk).
quote: Eigenlijk helemaal afhankelijk van hoe je de klok wilt gaan opbouwen. Met transistoren kun je zoals eerder genoemd goed werken met de MPSA42 en MPSA92.
Als je wilt multiplexen, kun je ook nog met een combinatie van bovengenoemden werken. Dan kun je bijv. met twee driver-ic's en een handje torren zes buizen sturen.
Een typisch voorbeeld van een mooi en beproefd schema is dat van Claus Urbach's nixieklokkitjes:
http://www.nixieclocks.de/english/downloads/108b6.pdf
Ik bezit nu al 6 van deze kitjes.
Als je de kit niet koopt moet je dan wel je eigen nieuwe code schrijven (staat bij mij nog op de to-do wachtlijst voor mijn 6 exemplaren).
Je kan ook alleen de voorgeprogrammeerde PIC 16F876 bij Claus kopen en de rest van de schakeling zelf opbouwen.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Jan Bot
Special Member
|
Zojuist heb ik 4 stuks K155ID1 besteld.
ik ga ze niet multiplexen. De digits zullen dus lekker fel branden. lekker simpel.
|
Scout77
|
-= lekker belangrijk =-
|
Sine
Moderator
|
Alleen jammer van z'n log -> lin converter, dat makkelijker beter gekund.
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
http://www.circuitsonline.net/forum/view/40730/10
Goh hij is niet de enige  .
Wel gaaf, want ik liep stuk op het filter-design (en tijdsgebrek ja  ).
|
Scout77
|
Geen idee of het beter kan, maar ziet er erg leuk uit om dat eens een keer te maken. Eerst maar eens een buizenversterker.
-= lekker belangrijk =-
|
Sine
Moderator
|
Ik heb nog een oude 10 kanaals spectrum analyser van velleman.
tien log / lin converters en ik ben er
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: ik ga ze niet multiplexen. De digits zullen dus lekker fel branden. lekker simpel.
Let op bij direct drive!
Lekker fel = kortere levensduur door hoge kathodestroom
Lekker dim = cathode poisoning/onvolledig oplichten door te lage kathodestroom
Lekker simpel = veel meer componenten (decoders/drivers)
Cathode poisoning is i.i.g. onvermijdbaar op langere termijn, zeker voor de 10H en 1H digits, door neerslag van metaal (sputtering) van de gebruikte kathodes (cijfers) op de ongebruikte. Kan tegengaan worden door de buizen regelmatig onderling te roteren.
Is wel kwasi onmogelijk bij op de PCB gesoldeerde buizen.
Dimmen van de buizen door PWM-sturing is tenzeerste aangeraden (altijd nominale kathodestroom onafhankelijk van de helderheid).
|
Sine
Moderator
|
Ik stuur de buisjes meestal direct aan, maar zet ze dan wel op een niet afgevlakte gelijkspanning
Geen piepende ( en storende ) PWM, toch niet op volle sterkte EN levensduur verlengd, oja ... en een hoogspannings elco uitgespaard
|
Jan Bot
Special Member
|
ik wil nu dus een voeding ervoor bouwen. Maar dan zou ik in dit schema:
C4 moeten weglaten? Zou het dan nog wel werken?
Is dit een goede spoel voor dit schema?
conrad bestelnmmr: 440525 - 89 [Bericht gewijzigd door Jan Bot op 29 maart 2008 22:37:09]
|
Sine
Moderator
|
Nee, dat gaat hierbij niet werken ...
Ik had het over een gelijkgerichte spanning uit een trafo of direct uit het lichtnet.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Is dit een goede spoel voor dit schema?
conrad bestelnmmr: 440525 - 89
Zeker!
|
Jan Bot
Special Member
|
quote:
in die spoel zit ferriet. Je gaf ergens anders aan dat het geen shoke mocht zijn. Een spoel met ferriet is toch een shoke?
|
Turbokeu
Golden Member
|
Als het de vorm heeft van een ringkerntrafo(otje) mag je er voor 99.9% zeker van zijn dat het een choke is.
Inductors bestaan in vele vormen en de meeste hebben inderdaad een ferrietkern.
Ik kan persoonlijk moeilijk het verschil tussen een choke en een inductor verwoorden (ik ruik gewoon het verschil tussen een choke en een inductor) maar die link van Conrad is een zeer bruikbare inductor.
|
Jan Bot
Special Member
|
bedankt voor je quote.
Weet iemand toevallig zo'n 74141 in SMD vorm? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 april 2008 19:15:13]
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Weet iemand toevallig zo'n 74141 in SMD vorm?
Hahaha...! (no offense)
Dit is een goeie.
Als je ééntje vindt betaal ik je er zijn gewicht in goud of diamant voor!
|
Buzz
|
Inderdaad... Enige optie op SMD is waarschijnlijk de pootjes van de 74141/K(M)155ID1 ombuigen... Als je alles in écht SMD wilt uitvoeren, kun je het beste met torren werken en gaan multiplexen om het aantal torren wat te begrenzen...
|
Buzz
|
Sommigen gebruiken in hun design de MAX6921 VFD Tube Driver om nixies te sturen, die wordt o.a. in SOIC en TSSOP gemaakt.
Ik heb er (nog) geen ervaring mee; ik wil in mijn volgende VFD project de MAX6921 gebruiken om een IW-18 te sturen, al dan niet in combinatie met de MAX6850 VFD Controller. Ik weet echter nog niet waar ik het beste mee af zou zijn.
Wanneer ik de MAX6921 in combinatie met de MAX6850 zou gebruiken dan krijg ik de aansturing via SPI waarschijnlijk snel uitgevogeld, maar dat kost me wat extra componenten en printruimte.
Het moet echter ook met alleen de MAX6921 en een microcontroller kunnen, dat heb ik o.a. in Turbokeu's IW-18 ontwerp gezien. Eigenlijk zou ik dat het liefst doen, maar ik kan in de datasheet niet goed ontcijferen hoe ik de MAX6921 dan zou moeten aansturen.
Ik moet er nog verder in duiken; de IW-18's zijn nog niet gearriveerd dus ik heb nog wel even...
|
Turbokeu
Golden Member
|
@buzz:
Als ik van het weekend wat tijd vind stuur ik je wat MAX6921/A6812 (ASM) display routines van mijn IW-18 klok op.
|