| Naam |
Bericht |
Buzz
|
Dat zou me een eind op weg kunnen helpen!
Ik heb nog niet heel veel kaas gegeten van ASM, maar met wat uitzoekwerk moet ik een eind kunnen komen. Alvast super bedankt!
Werkt de A6812 van Allegro exact hetzelfde als de MAX6921 qua aansturing vanuit de uC? Zoja dan pak ik die datasheet er ook bij om het protocol te kunnen ontcijferen...
|
Turbokeu
Golden Member
|
No problemo!
De pinnen van de A6812/MAX6921 hebben misschien verschillende benamingen, maar wel identieke functies:
code:
A6812: MAX6921:
------ --------
Serial Data In DIN
Serial Data Out DOUT
Strobe LOAD
Clock CLK
Blanking BLANK
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Buzz
|
Inderdaad, ik was er inmiddels achter. Het lijkt allemaal vrij veel op een gewoon schuifregister, met wat extra handigheidjes voor het VFD display in de vorm van BLANK en LOAD.
Hoe de digits aangestuurd moeten worden in multiplex weet ik nog van mijn vorige VFD klok, dat moet me wel gaan lukken. Eerst maar eens een schema'tje opzetten, kastje bedenken en een printje tekenen.
Als ik dan wat slimme code gebruik, kan ik de MAX6850 best weglaten en wordt de print wat kleiner!
|
Turbokeu
Golden Member
|
Het ZIJN gewoon schuifregisters, alleen zijn de output drivers bestand tegen respectievelijk 60V/76V (A6812/MAX6921) t.b.v. VFD displays.
Het 74xx595 schuifregister heeft dezelfde functies.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Buzz
|
Och, natuurlijk...
Tijd om wakker te worden!
|
Jan Bot
Special Member
|
quote: Op 3 april 2008 21:52:47 schreef Turbokeu:
Het ZIJN gewoon schuifregisters, alleen zijn de output drivers bestand tegen respectievelijk 60V/76V (A6812/MAX6921) t.b.v. VFD displays.
Het 74xx595 schuifregister heeft dezelfde functies.
dat is toch een veelste lage spanning voor nixies? of gloeien ze dan evengoed nog?
|
Sine
Moderator
|
Aha ... truuk met de duif
Het spannings verschil doet het hem
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Bedoel je de 74xx595? Dat is het meest gebruikte 'standaard' 8-bit CMOS/TTL schuifregister. Inderdaad niet direct voorzien voor nixie- of VFD-toepassingen (drivers vereist).
A6812 en MAX6921 zie ik niet direct toegepast in een nixieschakeling vermits deze high side driver outputs hebben, voor nixies heb je open collector outputs naar massa nodig.
|
Buzz
|
Het leek mij in eerste instantie ook vrij ongebruikelijk om de MAX6921 te gebruiken voor nixies. In de link die ik op de vorige pagina plaatste heeft de maker twee MAX6921's gebruikt om vier buisjes te sturen. Zie ook zijn schema.
Het lijkt er op dat de driver als soort van open-collector achtige schakeling wordt misbruikt.
Hij hangt de VBB aan een pen die hij v_bias noemt, die ik verder zo snel nergens terug zie komen.
Wellicht hangt hier een beschermingscircuitje aan waardoor de spanning op VBB nooit hoger kan worden dan de maximaal toegestane spanning voor het IC.
Een beetje onorthodox misschien, maar het principe kan volgens mij best werken.
Waarschijnlijk kan de MAX6921 ook gewoon hard naar massa schakelen, waardoor het alsnog werkt. Een 74141 mag ook maximaal 60V verwerken als ik me niet vergis, de K(M)155ID1 mag 75V hebben dacht ik.
Maargoed, als je de klok relatief eenvoudig wilt houden en een beproefd principe wil gebruiken, zou ik een twee- of drietal normale BCD decoders gebruiken en daarachter met HV torren werken, of de K155ID1 gebruiken.
Zelf heb ik gelukkig nog een paar KM155ID1's liggen voor mijn nixie-klok, de MAX6921 gebruik ik mooi voor mijn VFD's!
|
Jan Bot
Special Member
|
Op het moment dat zo'n 74141 niet massa schakeld, dan staat toch de hele voeding spanning over het IC?
terwijl dat ding maar 50 volt mag hebben, of zie ik het verkeerd?
|
Dennis
|
Juist gezien dat in Nuts&Volts van deze maand een mooie nixie HV voeding wordt besproken.
quote: High Voltage Power Supply Unit
by Peter Stonard
It's fun to collect and experiment with forgotten technology! But, you'll need a stable high voltage power supply to get started.
Before solid-state electronics, vacuum tubes were used for everything - from high volume consumer radios and televisions to exotic one-of-a kind military and scientific applications. A lot of the old and interesting glass is still around to be found at hamfests, estate sales, and online auction sites.
PCB en BOM is gratis te downloaden op http://www.nutsvolts.com/downloads.php?68
Friendly reminder: Don't run with armed hampster - There are 10 kinds of people in the world, one who finds the binary joke funny and 9 who are tired of it - Mijn collectie nixies
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Op 4 april 2008 17:24:12 schreef Jan Bot:
Op het moment dat zo'n 74141 niet massa schakeld, dan staat toch de hele voeding spanning over het IC?
terwijl dat ding maar 50 volt mag hebben, of zie ik het verkeerd?
BTW, de max spanning van een 74141 is 60V.
'Toevallig' is dat nou net de spanning die op niet geschakelde kathodes staat...
De Russische K(M)155 daarentegen kan 100V op zijn outputs aan.
|
Jan Bot
Special Member
|
quote: Op 5 april 2008 07:19:09 schreef Turbokeu:
[...]
BTW, de max spanning van een 74141 is 60V.
'Toevallig' is dat nou net de spanning die op niet geschakelde kathodes staat...
De Russische K(M)155 daarentegen kan 100V op zijn outputs aan.
kunt u dat uitleggen?
|
Turbokeu
Golden Member
|
Bij een aangesloten nixiebuis staat er, door elektronenmigratie van de anode naar de kathodes in het gas binnenin de buis, een spanning op alle niet oplichtende kathodes.
Dit is de maximum spanning die de kathodedriver/transistor moet kunnen schakelen.
|
Jan Bot
Special Member
|
oke bedankt voor de uitleg. Hoe groot is de spanning van die elektronenmigratie?
ik zou wel graag een transistor array willen gebruiken en daarvoor een schuifregister. zodoende kan ik alles in smd doen.
Waar moet ik precies op letten voor de keuze van die transistor array? de maximale Vce voltage?
de LM3146 lijkt me wel geschikt dan. [Bericht gewijzigd door Jan Bot op 5 april 2008 11:44:46]
|
Turbokeu
Golden Member
|
[offtopic]
op Ebay:
2x ZM1206 Pandicons, nog 3 dagen te gaan: 96 Euro eindprijs 211 Euro
1x Rodan CD46 topview 74mm, gebruikt, met voet: weggegaan voor 530 Euro.
Deze had ik ook wel gewild...
[ontopic] [Bericht gewijzigd door Turbokeu op 11 april 2008 15:55:36]
|
electro_freakz
|
mijn god, dat ding is enorm
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
MAH
Golden Member
|
hudge! dan moet je afstand houden om de tijd te kunnen lezen!
ik moet bij die andere lange buizen denken aan vfd's. bestaan veel van maar van nixie had ik ze nog niet eerder gezien. mooi, mooi en erg duur..
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
|
Sine
Moderator
|
Woow, die rodan is voor een extreme prijs verkocht, ik moet maar eens een extra verzekering op die CD47's gaan afsluiten geloof ik [Bericht gewijzigd door Sine op 8 april 2008 19:18:41]
|
Buzz
|
@ Turbokeu: Lijkt me exclusief spul!
quote: Op 5 april 2008 11:35:46 schreef Jan Bot:
ik zou wel graag een transistor array willen gebruiken en daarvoor een schuifregister. zodoende kan ik alles in smd doen.
Waar moet ik precies op letten voor de keuze van die transistor array? de maximale Vce voltage?
de LM3146 lijkt me wel geschikt dan.
De LM3146 heeft een Vce van 30V, die zou ik niet gebruiken. Waarom niet gewoon een rijtje HV transistors?
Zetex maakt de FMMTA42 en FMMTA92, lijken me op het eerste oog SMD-varianten van de bekende MPSA42 en 92. Kosten bij Farnell 35 cent per stuk.
De LM3146 lijkt me iig niet geschikt. Bovendien heb je daar ook nog wat weerstanden rondomheen nodig, echt ruimte besparen lukt je daar niet mee vrees ik.
Je kan ook altijd nog een K155 in een voetje met omgebogen poten steken natuurlijk; dan kun je 'm nog eens vervangen mocht 'ie defect gaan.
Wat leuks van mijn kant: Vandaag heeft de postbode mijn IW-18's gebracht.
Snel even aan een paar voedingen gehangen om 'beeld' te krijgen...
Ik wil de print van deze klok ook zoveel mogelijk in SMD uitvoeren. Besturing via een AVR en MAX6921, tijdbasis liefst via het lichtnet en optioneel via DCF. Ik lees echter diverse tegenstrijdige beweringen over de betrouwbaarheid van tijdpulsen via het lichtnet. De een zegt dat het prima kan, de ander zegt dat het totaal onbetrouwbaar is. Ik wil ongeveer zoiets doen:
code:
12VAC
------------------------------------------ ---
| / \ )|(
| --+5V DC stab.5VDC<- - GND )|( 230V
| | \ / )|(
R - -------------- ---
R ^
R |
| |
|----->tijdbasis
| |
C -
C ^
C |
| |
----
GND
Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij raad kunnen geven? [Bericht gewijzigd door Buzz op 8 april 2008 20:53:10]
|
MAH
Golden Member
|
quote:
en de rest... glasverzekering 
zijn die emails van mij overgens in je spambak verdwenen? of heb je gewoon nog geen tijd gehad om dat ding op te zoeken?
@ buzz: je kan wel goed op het lichtnet syngroniseren. het hangt helemaal van je programma en hardware af of jij ook goed je tijdbasis oppikt...
het lichtnet is heel zeker 50hz over 24 uur. geen afwijking! maar jij zal het omzetten naar laagspanning (storing) en via een comparator oid naar ttl-nivo. dit alles is nog storigsvrij te houden. geen probleem.
maar dan genereer jij een interrupt van 50HZ. en dan moet je programma-timing dus goed op zijn afgesteld.. wanneer er een wisselende tijd zit tussen de puls en de programma-update zal je tijd gaan afwijken... Maar het net is echt 50Hz, dus de rest is aan jou
Is die MAX6921 een gewoon schuifregister? rrn 595 maar dan uitgebreid en pwm te regelen op de blank.. volgensmij moet ik daar ook eens een paar van opzoeken..
Edit: ah, is geen haast bij hoor. maar zo tegen het vergeten. en ik dacht dat jij zo'n module had liggen.. eerst de gewone kloksoftware eens afmaken en dan de display routine aanpassen.. maar heb hier ook nog vfds en nixies liggen waar ik eerst mee vooruit kan. [Bericht gewijzigd door MAH op 8 april 2008 22:43:27]
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
|
Sine
Moderator
|
Hee Martijn,
Nee, dat ding staat bij een kennis van me, en daar ben ik nog steeds niet langs geweest ... ik mocht willen dat ik er zelf eentje had liggen
Het is hier in het dorp, dus ik zal er van de week eventjes binnen lopen.
|
gideon_wackers
|
buzz ik heb ook rondgekeken voor een iv-18 / iw-18 klok en heb deze gevonden http://www.larsen-b.com/Article/240.html misschien heb je er iets aan
|
Buzz
|
Bedankt voor de link!
De daar toegepaste manier van opwekken van de hogere spanning voor de VFD staat me wel aan, daar ga ik sowieso eens mee testen.
In mijn huidige ontwerp heb ik de bekende 555-nixievoeding in een aangepaste vorm toegepast, maar dit is lekker simpel! Ik moet nog wel even op mijn gemak bekijken of dit toepasbaar is i.c.m. de rest van de schakeling.
|
Jan Bot
Special Member
|
Iemand interesse voor SMD transistoren, SMD diodes en ander grut dat nodig is voor nixieklokken?
binnenkort wil ik gaan bestellen bij farnell.
|