quote:
Dat valt zéér goed mee.
Ik heb (tot vandaag) reeds 223 aankopen gedaan via Ebay (99% buiten België, ruim 90% buiten de EU), op een 'namaak' Sandisk 8GB Extreme IV Compactflash kaartje uit de UK na, nooit opgelicht geweest.
Het was dan nog mijn eigen fout: Originele Sandisk 8GB Extreme IV CF kaartjes kostten toen gemiddeld 160-170 Euro, ik had de mijne nieuw 56 Euro betaald mèt verzendkosten inbegrepen...
Let op, het is wel degelijk een perfect werkend 8GB kaartje maar géén originele Sandisk Extreme IV (Ebay heeft trouwens een heel artikel online waarin beschreven staat hoe je de valse kaartjes kan herkennen, en ook welke verkopers gegarandeerd originele Sandisk kaartjes verkopen (de lijst is niet exhaustief).
De enige niet bonafide Ebayverkoper van nixiebuizen waarvan ik weet heb (via het Neonixie-L forum) is een zekere thebestcaviar / johnutev (hij verkoopt/verkocht IN-18's onder deze 2 nicknames).
Ik heb letterlijk al honderden nixie/VFDbuizen aangekocht via Ebay.
Alle Russische buizen werden aangekocht via oud-Russische verkopers (Russische Federatie, Litouwen, Georgië, Oekraïne,...), hun prijzen zijn onklopbaar.
De enige beperking is dat je een Paypal account nodig hebt om te betalen buiten de EU.
quote:
Maar nog even voor de zekerheid 340 volt kunnen nixie's aan? en dit verkort hun levensduur niet? 10000 uur is een dik jaar. ze zullen wel iets meer halen dus zeg om de 2 jaar ofzo nieuwe buisjes nodig of hopelijk langer.
230. 1.4 = 322 dus die 340 zou kunnen
340- 170 * 2.5 .10^-3 = 68k weerstand
Nu zie ik net op de datasheet van de mpsa42 staan dat deze maximaal 300 volt mag hebben en dat op de basis 6 volt moet staan terwijl er maar 5 volt voor het laagvoltage deel wordt gebruikt, die 300 volt kan waarschijnlijk door die weerstanden vermoed ik maar hoe zit dat met die 5 en 6 volt?
Nixies 'kunnen geen 340V aan', net zoals een LED geen '12V aankan'.
Zoals in een vorige post uitgelegd heeft een nixiebuis een ontsteekspanning en een brandspanning.
Het 'teveel' aan toegevoerde spanning 'valt' gewoon over de anodeweerstand.
Let op dat je de voedingspanning niet onbeperkt mag opdrijven (in veel datasheets staat een maximum), zelfs met een correcte anodeweerstand.
Dan krijg je/kan je verschijnselen (krijgen) zoals parasitair oplichten van verschillende digits in een buis, of zelfs oplichten van kathodeaansluitingen in de buisvoet.
Die 6V Vbeo voor de MPSA42 is een "absolute maximum rating", t.t.z. dat boven 6V Vbeo de tor defect raakt.
MPSA's kan je gewoon via een correcte basisweerstand met het 5V-uitgangssignaal van een IC/microcontroller aansturen.
Wat betreft de levensduur van nixiebuizen:
De gegevens uit datasheets lijken wel 'worst case scenarios'.
Ervaringen van duizenden nixieklokeigenaars over de hele wereld wijzen erop dat de echte levensduur van nixiebuizen, indien correct gebruikt binnen de specificaties, in de praktijk zéér goed meevalt (op de beruchte Russische kwikloze IN-4, en in iets mindere mate de IN-12 buizen, na).
Voor de welbekende IN-18 wordt een levensduur van groter of gelijk aan 5000uur aangegeven (= theoretisch minstens 208 dagen continu gebruik).
In praktijk zijn er veel IN-18 buizen die al vele jaren (zelfs +10 jaar) continu meegaan.
PS: Het is 340V -
140V / 2.5mA = 80K
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 13 juli 2008 07:37:43]