Shock Media

Navigatie

Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Forum > Digitaal > Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2 << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>
Naam Bericht
Sine
Moderator

Hey ! Niet schelden op het schema van Mike he !

Er staat ook op de website in vette rode letters bij dat de hele schakeling aan het lichtnet hangt en je donders goed moet uitkijken waar je je vingers laat.

Een variatie op dat schema heb ik in een paar van mijn klokken gebruikt ( zelfs met een DCF77 module er in )

No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Turbokeu
Golden Member

quote:
Trouwens ik kom met die formule op maar 12k ipv 16k

alvast bedankt
Gecorrigeerd!
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
gideon_wackers

Ik heb eens rondgezocht en vond inderdaad een aantal schema's van schakelende voedingen. Eerste probleem is al dat dickbest geen goede spoelen heeft, ik las al in een aantal topic's dat die weerstand achtige gevalletjes niet goed zijn en ontstoorspoelen voor een te lage frequentie zijn. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om bij teveel verschillende bedrijven te bestellen. ik las ergens dat turbokeu 100uh spoelen gebruikt maar ik kan zijn schema helaas nergens vinden. Ik heb wel al een mooie partij IN-8 buizen inclusief voetjes gevonden die bestel ik denk ik vanavond alvast.

Om nog even terug te komen op het schema van mike, ik zie dat sine niet direct bezwaar heeft op dat schema. Wat heb jij er aan aangepast? ik doel op die variatie wat je zei. ik hoef geen DCF77 enzo.
Als ik de behuizing gewoon fatsoenlijk aan de aarde hang enzo dan moet dat toch wel kunnen. Aan apparaten komen die onder spanning staan doe je zoiso niet zo heel snel, de aardlekschakelaar werkt hier heel goed heb ik al proefondervindelijk ontdekt
Antoine

@Gideon,

Dan moet je Dick even een mailtje sturen, hij kan ze bijna zeker leveren.
www.insv.nl
gideon_wackers

Ik heb het schema nog eens bekeken en vond ook nog eentje die Sine ooit in een topic heeft gepost welke erg veel op de manier van mike leek dus ik ga denk ik toch gewoon voor mike zijn schema. Nu nog even mijn ouders overtuigen dat ik een nixie klok nodig heb XD (ouders en zelfbouw electro werkt niet zo goed samen. En even bedenken of ik op gaatjesprint ga werken of dat ik iemand vraag om het voor me te etsen. En op vakantie maar meteen eens nadenken over een kastje. Denk aan zoiets als hier beneden

nixies
aluminium plaat van een paar mm dik
gaas
aluminium plaat van een paar mm dik

PS sine heb je nog kritieke veranderingen gemaakt of alleen handige dingen toegevoegd?
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 11 juli 2008 12:59:15 schreef gideon_wackers:
Ik heb eens rondgezocht en vond inderdaad een aantal schema's van schakelende voedingen. Eerste probleem is al dat dickbest geen goede spoelen heeft, ik las al in een aantal topic's dat die weerstand achtige gevalletjes niet goed zijn en ontstoorspoelen voor een te lage frequentie zijn. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om bij teveel verschillende bedrijven te bestellen. ik las ergens dat turbokeu 100uh spoelen gebruikt maar ik kan zijn schema helaas nergens vinden.
Schema
Een en ander over geschikte inductors
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Sine
Moderator

Die voeding is prima als je het geheel kunt isoleren ( zoals in die plexi pijp ), het is niet de eerste voeding die ik in een metalen behuizing zou gebruiken.
gideon_wackers

En als je die behuizing aan de aarde hangt? dan kan er in principe toch ook niks misgaan
Benadski
Golden Member

De meeste stopcontacten in woonhuizen hebben (nog) geen randaarde, dus liever niet zou ik zeggen... Als je 'm ooit verkoopt of weggeeft kan er heel wat mis gaan.

Maar als je perse een metalen behuizing wil gebruiken, dan is het juist wel weer nodig! Tenzij je een externe voeding gebruikt met scheiding van het net.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
gideon_wackers

Ik heb nog de hele vakansie om nog over een alternatief kastje te denken. In ons huis zit zoiso wel randaarde (nieuwbouw)en weggeven.... kom op hé ben al blij als ik er zelf een heb maar ik begrijp jullie punt. Zon buis is natuurlijk ook heel mooi prijs valt mee rond de 20 euro voor een halve meter, maar is natuurlijk wel lastig te bewerken (schroefdraad tappen enzo)Ik ga me in de komende dagen eens rustig bedenken wat ik wil, anders bestel ik gewoon bij dick 2 van die transformators van 5 euro en maak ik op die manier een scheidingstrafo.

Ik zit wel met het probleem dat mijn ouders in principe niks erop tegen hebben dat ik zon ding wil maken ze hebben het alleen niet zo op kopen via internet (met name ebay en dergelijken omdat je wel eens hoort van oplichters) dus even kijken of ze hier ergens in een gewone winkel te krijgen zijn tegen normale prijzen. Of misschien iemand van het forum hier. Dus als iemand IN-8 of IN-8-2 buisjes of iets soortgelijks kwijt wil (de IN-8 het liefst inclusief voetjes) laat me dan wat horen, het kan even duren eer ik reageer omdat ik het druk heb met andere dingen.

Maar nog even voor de zekerheid 340 volt kunnen nixie's aan? en dit verkort hun levensduur niet? 10000 uur is een dik jaar. ze zullen wel iets meer halen dus zeg om de 2 jaar ofzo nieuwe buisjes nodig of hopelijk langer.
230. 1.4 = 322 dus die 340 zou kunnen
340- 170 * 2.5 .10^-3 = 68k weerstand

Nu zie ik net op de datasheet van de mpsa42 staan dat deze maximaal 300 volt mag hebben en dat op de basis 6 volt moet staan terwijl er maar 5 volt voor het laagvoltage deel wordt gebruikt, die 300 volt kan waarschijnlijk door die weerstanden vermoed ik maar hoe zit dat met die 5 en 6 volt?

P.S. Sine rolt die klok niet weg?
[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op 12 juli 2008 22:52:10]
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 12 juli 2008 21:32:59 schreef gideon_wackers:
[...]
ze hebben het alleen niet zo op kopen via internet (met name ebay en dergelijken omdat je wel eens hoort van oplichters)
Dat valt zéér goed mee.
Ik heb (tot vandaag) reeds 223 aankopen gedaan via Ebay (99% buiten België, ruim 90% buiten de EU), op een 'namaak' Sandisk 8GB Extreme IV Compactflash kaartje uit de UK na, nooit opgelicht geweest.
Het was dan nog mijn eigen fout: Originele Sandisk 8GB Extreme IV CF kaartjes kostten toen gemiddeld 160-170 Euro, ik had de mijne nieuw 56 Euro betaald mèt verzendkosten inbegrepen...
Let op, het is wel degelijk een perfect werkend 8GB kaartje maar géén originele Sandisk Extreme IV (Ebay heeft trouwens een heel artikel online waarin beschreven staat hoe je de valse kaartjes kan herkennen, en ook welke verkopers gegarandeerd originele Sandisk kaartjes verkopen (de lijst is niet exhaustief).

De enige niet bonafide Ebayverkoper van nixiebuizen waarvan ik weet heb (via het Neonixie-L forum) is een zekere thebestcaviar / johnutev (hij verkoopt/verkocht IN-18's onder deze 2 nicknames).

Ik heb letterlijk al honderden nixie/VFDbuizen aangekocht via Ebay.
Alle Russische buizen werden aangekocht via oud-Russische verkopers (Russische Federatie, Litouwen, Georgië, Oekraïne,...), hun prijzen zijn onklopbaar.

De enige beperking is dat je een Paypal account nodig hebt om te betalen buiten de EU.
quote:
Maar nog even voor de zekerheid 340 volt kunnen nixie's aan? en dit verkort hun levensduur niet? 10000 uur is een dik jaar. ze zullen wel iets meer halen dus zeg om de 2 jaar ofzo nieuwe buisjes nodig of hopelijk langer.
230. 1.4 = 322 dus die 340 zou kunnen
340- 170 * 2.5 .10^-3 = 68k weerstand

Nu zie ik net op de datasheet van de mpsa42 staan dat deze maximaal 300 volt mag hebben en dat op de basis 6 volt moet staan terwijl er maar 5 volt voor het laagvoltage deel wordt gebruikt, die 300 volt kan waarschijnlijk door die weerstanden vermoed ik maar hoe zit dat met die 5 en 6 volt?
Nixies 'kunnen geen 340V aan', net zoals een LED geen '12V aankan'.
Zoals in een vorige post uitgelegd heeft een nixiebuis een ontsteekspanning en een brandspanning.
Het 'teveel' aan toegevoerde spanning 'valt' gewoon over de anodeweerstand.
Let op dat je de voedingspanning niet onbeperkt mag opdrijven (in veel datasheets staat een maximum), zelfs met een correcte anodeweerstand.
Dan krijg je/kan je verschijnselen (krijgen) zoals parasitair oplichten van verschillende digits in een buis, of zelfs oplichten van kathodeaansluitingen in de buisvoet.

Die 6V Vbeo voor de MPSA42 is een "absolute maximum rating", t.t.z. dat boven 6V Vbeo de tor defect raakt.
MPSA's kan je gewoon via een correcte basisweerstand met het 5V-uitgangssignaal van een IC/microcontroller aansturen.

Wat betreft de levensduur van nixiebuizen:
De gegevens uit datasheets lijken wel 'worst case scenarios'.
Ervaringen van duizenden nixieklokeigenaars over de hele wereld wijzen erop dat de echte levensduur van nixiebuizen, indien correct gebruikt binnen de specificaties, in de praktijk zéér goed meevalt (op de beruchte Russische kwikloze IN-4, en in iets mindere mate de IN-12 buizen, na).

Voor de welbekende IN-18 wordt een levensduur van groter of gelijk aan 5000uur aangegeven (= theoretisch minstens 208 dagen continu gebruik).
In praktijk zijn er veel IN-18 buizen die al vele jaren (zelfs +10 jaar) continu meegaan.

PS: Het is 340V - 140V / 2.5mA = 80K
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 13 juli 2008 07:37:43]
gideon_wackers

Oeps MAXIMUM rating is die 6 volt, niet goed gelezen. bedankt en nog een keer bedankt voor dat foutje met die 170 en 140 volt. Dus dat wordt een 82K weerstand (dichtsbijzijnde). Nou nu alle electronische vraagtekentjes zijn opgehelderd kan ik eens over een paar andere praktische zaken gaan nadenken.
-behuizing
-gaatjesprint of een echte printplaat
-en dat soort dingen

Wat ik me wel afvraag: waarvoor heb je honderden nixie buizen nodig, ik heb je collectie ooit eens op een foto gezien en je had inderdaad hele bakken vol buisjes
402N

Newbie w.b. nixies.
Zoveel mogelijk gelezen in dit topic.
Maar:
Ik heb géén talloze nixie's
Alleen 3 nieuwe ZM1000's en 4 mindere. That's all.
Ik wil een minimum-klok maken; 6 digits; (desnoods met een PIC)desnoods 50 Hz.
Ook heb ik geen enkel IC hiervoor.
Zijn die in Nederland te koop of kan of moet ik Eprom's
daarvoor mis-gebruiken ?
chuckie
Honourable Member

Een handvol 4017's zijn wel genoeg en een verdwaalde 4013 om een delertje te knutselen.
Via dit topic zijn er genoeg schema's te bekomen.
Ik zat laatst ook al weer moeilijk genoeg te denken, maar dat is me vandaag gelukkig weer uit mijn hoofd gepraat.
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
gideon_wackers

Om de klok een beetje veilig te houden is het misschien toch verstandig om 2 kleine transformatortjes rug aan rug te zetten, dat trekt meteen de spanning over de nixies een stukje omlaag. De logica van die klok is niet bijzonder veel, de buisjes schat ik op 10Ma in totaal. 220*0.01=2.2watt + een beetje van de logica

Nu heeft de baco http://www.baco-army-goods.nl/product_233.html dit transformatortje dat geeft 9*0.315=2.835watt. Is dat te krap?

ze hebben ook deze http://www.baco-army-goods.nl/product_232.html van 4.5 watt die is dan wel niet ingegoten maar geeft wel wat meer ruimte (in watts)

Ik zie ook dat er 3 aansluitingen aan wat ik vermoed de laagspanningskant zitten. wat moet ik met die derde pin?

Als ik het nu nog eens bekijk denk ik dat ik voor die van 4.5 watt ga.
niels v.v
Special Member

Ik heb een soort gelijke trafo hier liggen, bij mij is dat de 115 volt aftakking. Maar kan natuurlijk ook een middenaftakking zijn aan de secundaire kant.

Ik ben zelf ook al een tijd bezig met een nixieklok, met 6 x 4017. Hiervoor gebruik 2 trafo's van elk 4,8VA. De resultaten weet ik hier nog niet van. Maar dat ligt natuurlijk ook van je nixies af.
http://elektronicaniels.webs.com
gideon_wackers

Ik vermoed dat het dan de middenaftakking is van de secundaire kant, omdat er primair 220 staat. Maar heb ik die middenaftakking nodig? ik ga eens even googlen wat dat nou precies is.
niels v.v
Special Member

Je hebt de middenaftakking niet nodig, de gegevens die gegeven zijn, zijn de maximale waarden.
http://elektronicaniels.webs.com
gideon_wackers

Ja ik zag net dat je dan met maar 2 diodes gelijkstroom kan maken maar aangezien ik dat niet hoef, en niet precies snap wat die middenaftakking doet geloof ik het wel. en voor die 2 euro heb ik dan meteen een veilige voeding en trek ik de hoogspanning ietsje omlaag
guus.assmann

Voor de klok met de neon lampjes, moet je de lampjes kunstmatig verouderen en daarna selecteren op ontsteekspanning en brandspanning. Dat is een hoop werk, maar niet echt moeilijk.
Mijn versie is bijna af. Ik moet alleen nog een nieuwe set in de eerste teller zetten, deze zijn niet zo betrouwbaar.

Het kan ook nog anders, met trigger buisjes. Volg de link die bij het schema staat maar eens.
Edit: Werkt niet meer, maar deze wel: http://www.neonixie.com/trigger-tube-clock/Trigger_Clock.pdf

En voor leuke klokjes, kijk ook eens hier: http://www.dos4ever.com/index.html

Als driver voor Nixies is ook de SN75468D goed te gebruiken.
Dit is een ULN2003 met hoogspanningsuitgangen. (70V) Hij is er in DIL en SMD.
[Bericht gewijzigd door guus.assmann op 4 augustus 2008 15:37:27]
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 7 juni 2008 12:25:23 schreef ZAQ:
Ik zou er heel graag een Klok K7 behuizing omheen willen hebben, als iemand zoiets nog heeft rond slingeren dan houd ik me aanbevolen.
ZAQ, Mike Mayberry van Klokworks is van plan om een nieuwe batch K7 en K8 behuizingen te maken.
Nog geen bestellingen mogelijk maar je kan je alvast inschrijven op de wachtlijst.

zie http://www.klokworks.com/contacts.htm
Gerwin

als ik een nixie klok maak
en ik pak voor de 180 volt voeding 2 trafo's rug aan rug geschakeld. moet ik dit dan ook nog gelijk richten?
An amplifier is just a modulator for a power supply
ZAQ

@Turbokeu,
Bedankt, heb me meteen ingeschreven voor een K7 behuizing.
http://home.planet.nl/~gerr7104/
Sine
Moderator

quote:
Op 12 augustus 2008 14:54:58 schreef Gerwin:
als ik een nixie klok maak
en ik pak voor de 180 volt voeding 2 trafo's rug aan rug geschakeld. moet ik dit dan ook nog gelijk richten?

Dat hoeft niet, sterker nog, ik doe dat bewust niet.

Nixies hebben een minimale stroom nodig om kathode vergifitiging tegen te gaan ( zie datasheet ) bij die stroom geeft de buis ook al veel licht.

Als je ze op een hobbelige spanning aansluit is de buis nog maar ongeveer 50% van de tijd aan, geeft nog meer dan genoeg licht maar gaat een stuk langer mee.
Gerwin

maar een mpsa92 vind wisselspanning vast niet grappig?

zal ik het dan enkelzeidig africhten? dan zou het wel goed moeten gaan toch?
An amplifier is just a modulator for a power supply
Zoeken in topic << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>