| Naam |
Bericht |
Sine
Moderator
|
quote:
Nee, wisselspanning gaat niet goed nee, ik heb ze dubbelz gelijkgericht maar niet afgevlakt [Bericht gewijzigd door Sine op 12 augustus 2008 23:26:42]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Gerwin
|
oke tof doen we dat.
die ne555 voeding deed het. tot ik hem wou inbouwen in het echte printje :X
An amplifier is just a modulator for a power supply
|
Sine
Moderator
|
Let even goed op met de bepaling van je anode weerstand, op de top van de sinus moet je buisje minimaal die stroom voeren, liever nog iets meer zelfs, een te lage stroom is even slecht voor de levensduur van je buisje als een te hoge !
|
19roland70
|
Ik was laatst aan het opruimen ,kwam ik deze dingen tegen

er staat op :3015-F
ik ben met dit niet echt bekent ,maar klopt het dat deze best duur zijn? (is me verteld)
en is er misschien ergens een schema te vinden om hier een klok van te maken(bv aansturing)
|
6502
|
Het lijken me Minitrons (zonder close-up is het lastig), en dan heb je hier en hier wat meer info.
|
19roland70
|
Dat zijn ze inderdaad
|
Lucky luke
|
Mijn nixieklok draait ook, dus binnenkort in Show-Your-Projects!
zie Dit topic
Ik heb ook nog een stel IN16 in 'n laatje liggen...  En het nixievirus goed te pakken en te veel projecten en te weinig tijd
EDIT: fototjes:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1333_r.jpg

Echt, ik zie een leddisplay dit nog niet nadoen. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 26 augustus 2008 13:02:32]
mijn homepage.
|
Lucky luke
|
@Turbokeu, het is al een tijd geleden, maar ik kom er toch nog even op terug.
uit het oude nixietopic:
Turbokeu zei:
quote:
@Lucky Luke: Al enige vooruitgang?
CD
Geheugenopfrissertje:
ik was toen bezig met een B5750, van burroughs, gekregen van een klasgenoot. Ik wilde dit gaan voeden met turbokeu's "kakelende" voeding, die helaas in alle talen zweeg. na wat geklooi met een trafotje had ik de benodigde hoge spanning, en ben ik aan de slag gegaan met het aansturen van deze nixie. Ik wilde een teller maken, die van 0-9 telde met een 4017. De dp's van de nixie moesten om-en-om knipperen, met een NE555 die ook de 4017 stuurde. De nixie zou dmv mpsa42/mpsa92 transistors gestuurd worden. Geen KM155ID1 of ander nixiedriver, omdat ik daar geen ervaring mee had en twijfelde of ik dat wel aan zou kunnen sturen
Ik wilde dus dp gelijk laten oplichten met een cijfer, daarom geen anodeweerstand gebruiken maar iedere kathode een eigen weerstand geven. Ik vroeg me af of dit goed ging, turbokeu zei van wel, maar dat het geen nut had, omdat gelijktijdig aansturen eigenlijk nooit voorkomt.
Ook vroeg ik me af of het goed zou gaan met de NE555, omdat die via de eb overgang van de pnp transistor (mpsa92) de hoge spanning op zijn uitgang zou kunnen krijgen.
Uiteindelijk een teller gebouwd zonder de DP te gebruiken. Het werkte helaas niet want ik had alle transistors verkeerd om. het project heeft sinsdien liggen verstoffen.
tot zover het verleden, nu het heden.
door mijn andere nixiklok heb ik geleerd hoe zo'n nixiedriver werkt, en die zijn inderdaad veel makkelijker. Ook heb ik inmidels ervaring met PIC en zelfs met AVR microcontrollers. Ik wil nu een single-digit nixieklok bouwen met dit buisje, en totnogtoe gaat dat erg goed.
De reden dat de kakelende voeding van turbokeu niet werkte is boven water: ik had niet alleen de verkeerde diode, maar ook het verkeerde spoeltje. het spoeltje bleek een gelijkstroomweerstand te hebben van (iets van) 120 R.
Het trafotje wat nu voor de voeding gebruikt word was oorspronkelijk bedoeld om een flitser op te laden, er komt 122Vac en 9Vac uit, ideaal voor een nixie+aansturing. het trafotje heeft een keuzeschakelaar voor 110 of 220, aangezien we inmidels 230/240 hebben zijn de uitgangsspanningen net iets hoger. Na gelijkrichting en afvlakking heb ik 164.5V voor de nixie 9en met een 7805 5V voor de sturing). Er zit nu een 1M bleeder over de 4.7uF/450V condensator, want die bleek in de "verstoftijd" te zijn opgeladen, zonder dat er spanning op aangeloten is geweest.
To be continued, ik heb het nixievirus te pakken.
helaas wel weer naar school, dus ik weet niet hoe veel tijd ik heb
mijn homepage.
|
Ganzz
Golden Member
|
Je had de punten eerst per ongeluk verkeer om zitten ? Heb je een foto van de gehele klok?
Ik heb ook nog een XANTnogwat klok liggen maar niet aan de praat gekregen, alle buizen lichten op en alle cijfers dus er is een grote blob in de buis te zien...
Ganzz| Xeon 2x3Ghz,2GB,1500GB,7800GT + Xeon 2x3.06Ghz,1GB,3x36GB 10K,6200LE <Intel Xeon for ever> <LEM DX26+ icm 3x SYNQ 3K6 10KWpowerrrr
|
Sine
Moderator
|
Hmm, te hoge anode spanning en / of drivers niet gestuurd.
|
chuckie
Honourable Member
|
@Sine
Ik ben nu ook volop bezig met mijn eerste Nixie klok,
nu zag ik in een ander topic dat je als drivertorren de BF422 gebruikt had.
Nu heb ik al een scheepslading BF259 torren aangeschaft (metal cans) omdat ik 250V aan de krappe kant vond.
(BF259 gaat tot 300V)
Denk je dat ik voor de ZM1000 i.c.m. 2 back to back printtrafo,s ook de BF422 gebruiken kan?
Ze zijn namelijk een stuk kleiner en dat vind ik eigenlijk wel mooier.
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
|
Sine
Moderator
|
Jahoor, dat kan prima.
De ontsteek spanning van zo'n buisje ligt toch ruim boven de 180V en de brandspanning is iets van 170V
Dus die reserve heb je al, en verder is 60V tussen de kathodes ruim genoeg om de rest gedoofd te houden.
tegenwoordig gebruik ik de MPSA42, die is nog een tik goedkoper en heeft een Vce van 300V geloof ik [Bericht gewijzigd door Sine op 4 september 2008 13:59:47]
|
Goeievraag
|
Lucky Luke, hoe stuur je die neon lampjes aan op de foto hierboven?. Beide elektrodes lijken te branden, dus AC? Maar hoe schakel je die dan? Of is het dc en komt het door de foto?
Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
|
xantus
|
Dat is geen neon lampje maar een IN-3 nixie buisje.
http://www.greenbird.info
|
chuckie
Honourable Member
|
Ja, de MPSA42 heeft de zelfde specs als de BF259.
Die wilde ik ook eerst hebben, maar kon ik niet gelijk krijgen.
VCE 300V
VCB 300V
VBE 6V
|
niels v.v
Special Member
|
Ik heb eens met hulp van een CO member, 100 MPSA40 kunnen krijgen via ebay. Laatst zag ik ze in eens bij Baco. Misschien wel handig als er nog mensen er naar op zoek zijn.
http://elektronicaniels.webs.com
|
Lucky luke
|
quote:
Nee, ik had de alle mpsanogwat torren uit de nixieteller omgedraait, waardoor dat niet werkt. daarbij hebben al die torren dat niet overleeft, dus dat was eingde project. Nu recycle ik het buisje wat ik voor de nixieteller wilde gebruiken in een single digit nixie klok. Dat is weer een heel ander project dat de Xantus -nixieklok
quote:
Ik heb ook nog een XANTnogwat klok liggen maar niet aan de praat gekregen, alle buizen lichten op en alle cijfers dus er is een grote blob in de buis te zien...
Een V1? Meet al die connectors dan eens na? want die zijn zo ontzettend minimini dat dat zowat gegarandeerd kortsluiting maakt.
Ik wil je wel helpen 'm aan de praat te krijgen. Alvast wat tipjes:
(uiteraard met de voeding van de klok afgekoppeld
pic laten zitten zodat HV aan blijft, of pic eruit en HV aansturing gewoon met een draadje naar de + zodat er hv is. Let er dan op dat je ook LT en RT aan zet.
4015's er uit
Met draadjes op de plek van de uitgangen van de 4015's 0000 zetten, je zou nu 0 op de nixies moeten zien.
Door een ander binair getal op de ingang van de km155id1 aan te bieden moet je een ander getal kunnen krijgen.
Hoogspanning is goed afgeregeld? ik heb iets van 170 - 180V geloof ik, maar ik zou het moeten meten als je het echt wilt wten. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 4 september 2008 16:00:11]
mijn homepage.
|
chuckie
Honourable Member
|
Aaargh, ik haal net de andere 3 ZM1000 buisjes uit de verpakking, staan er bij alledrie tekens in ipv cijfers.
Te weten de X,Y en Z en een sinus en een + en -.
Dus nu zit ik even met 3 nummerieke en 3 tekennixie's
Ik denk dat ik dan eerst maar aan de slag ga met de russische buisjes van Sine of de CV5278tjes.
Probleem is dat ik al een ontwerp voor de ombouw in mijn hoofd had zitten voor de ZM1000 buisjes.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Op 2 september 2008 19:43:06 schreef Lucky luke:
@Turbokeu, het is al een tijd geleden, maar ik kom er toch nog even op terug.
[...]
De reden dat de kakelende voeding van turbokeu niet werkte is boven water: ik had niet alleen de verkeerde diode, maar ook het verkeerde spoeltje. het spoeltje bleek een gelijkstroomweerstand te hebben van (iets van) 120 R.
Ik heb je (en anderen) toen meermaals gezegd wat de meest kritische vereisten voor de componenten waren voor een correcte èn voornamelijk efficiente werking van de schakelende nixievoeding:
- Inductor: ("géén choke of onstoringsspoel!", ook niet het 'weerstandformaat') Zo hoog mogelijke Idc (liefst >1A) en zo laag mogelijke Rdc (<0.5R)(Panasonic, Toko, Epcos, C&D Technologies).
- MOSFET: Zo laag mogelijke Rdson (liefst <0.5R) (2SK3772-01, IRFB9N30A, IRF840, IRF740, IRF730, BUZ73).
- Diode: Zo laag mogelijke Trr (<50nsec) (BYT03-400, BYV27-400, UF4004, BYV95B of C).
- Tankcap: Zo laag mogelijke ESR.
quote: To be continued, ik heb het nixievirus te pakken.
Welcome to the club!
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Parus
|
@Chuckie
XYZ zijn de ZM1001, waren die van de eerste of de tweede set?
Anders moet ik even gaan tellen wat ik nog over heb.
Je was net zo lekker op stoom.
OM
Ik weet het zeker, denk ik.
|
chuckie
Honourable Member
|
Hallo Parus
Ik heb 1 set gehad, de andere 3 (nummerieke) had ik zelf liggen.
Of heb je er nog 3 opgestuurd?
Ik kan deze weer naar je terug sturen, want het zijn natuurlijk wel speciale.
Was inderdaad al lekker op stoom, gisteren moest ik toch in het Noorden wezen, heb ik gelijk een paar handen vol MPSA42 torren gehaald bij BACO.
Vind ik toch mooier (kleiner) dan de metalcans.
|
Parus
|
Ik zal vanmiddag even in het "magazijn" kijken en de rest checken.
Volgens mij heb ik je een setje in een blister verpakking gestuurd. Dat zouden de ZM1000 moeten zijn, tenminste (zie signatuur)
OM
|
chuckie
Honourable Member
|
Ze zitten inderdaad in blisters.
Er staat op;
5322 A1
131 90038
En op de nixie's staat ZM1001, had ik dus nog niet gezien omdat ze nog in de verpakking zaten.
|
Sine
Moderator
|
Jup, ik heb hier ook nog een set van die XYZ buisjes liggen, geen idee wat ik er mee moet.
En verder heb je ook nog mudox buisjes in die uitvoering http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/Mud0x/mudox-5b.htm
Daar heb je ook geen fluit aan
|
Parus
|
Ik hou zelf nog 2 setjes van 6+1 over, dus Chuckie you got mail!
En doe mij een lol en maak een boost-voeding met een netstekker adapter ipv zo'n #&^&*$ back-to-back trafo ding.
Eindresultaat ziet er veel beter uit, het zijn maar minibuisjes waar dan anders een groot brok print met 2 trafo's onder zit. En veiligheid, als je de print etst ok, maar ik zie ze ook op gaatjes board voorbij komen.
OM
|