Shock Media

Navigatie

Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Forum > Digitaal > Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2 << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>
Naam Bericht
MAH
Golden Member

ziet er mooi uit! ook allemaal mooie behuizing. alleen wat we vaker zien is dat de buizen zelf onbeschermt zijn. ik denk dat ik daar toch ook een plexi deksel overheen zet bij mijn klok (die bijna opgebouwd is).
heb je ook iets meer informatie over de gebruikte schema's e.d.? heb je alles zelf ontworpen?

en die numitrons zijn niet duur. al vind ik het vaak toch behoorlijk veel geld maar als ik ze zou tegenkomen denk ik wel dat ik ze zou meenemen alleen via ebay komen er nog zoveel verzendkosten bijop...
maar volgensmij zie ik toch een IV-16 klok?
[Bericht gewijzigd door MAH op 27 maart 2007 16:58:15]
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
Manta79

De schema's zijn gemaakt in Maxplus2 9.1 (voor de oudere EPLD chips die ik gebruik EPM5128 en EPM7128). Dit zijn de op zichzelf lopende klokken van die ik maak.

Voor de nieuwere chips (in mijn geval de FPGA uit de MAXII serie van Altera EPM1270T144) gebruik ik Quartus.
Dit zijn dan ook klokken die DCF77 zijn, datum laten zien op dezelfde buizen of op andere gemultiplexte nixie, Alarmfunctie, buizen uit s nachts of niet, aansturen van Led displays, VFD displays en Numitrons alles in 1 chip.
En nog meer fratsen...zoals geen datum meer laten zien wanneer er geen antenne is (na 0:00 uur). De DCF77 is helemaal gecontroleerd op Bit pariteit en de hele dag door synchroniseerd de klok (of alleen snachts of alleen de eerste 5 minuten van de uren) etc..Deze klokken zijn ook met de hand in te stellen. Dagen aanduiding in de chip.
De volgende toevoeging is "klok op 1 buis".

In beide pakketten maak ik gebruik van schema entry en VHDL, AHDL en kant en klare blokken.

De VFD en Numitrons stuur ik serieel aan uit de FPGA of EPLD en ik gebruik de UCN5812 voor de aansturing.

Alle klokken lopen op adapters, Nixie's op 15Vdc met MC34063 voor hoogspanning, LM2576ADJ voor instelbare spanningen die nodig zijn voor randelektronica.

De VFD klokken op 24VDC (voor segmenten en grid spanning), LM2576ADj voor de Filament 1.3V 600ma en ook een LM2576ADJ voor 5Volt en daar waar nodig een 3,3V regelaartje voor de FPGA (die zijn 3.3).

Numitrons lopen op een 4,5VDC (dikke stroomvreters) incl de EPLD en UCN5812's (de chips die ook de VFD aansturen).

Yep en inderdaad zijn de buizen onbeschermd, het is opletten...
MAH
Golden Member

voor dat opletten vrees ik dus een beetje. 1 onberekend moment of ergens mee achter het snoer blijven haken en er is maarzo een buis gesneuvelt. en DA en DR buizen e.d. zijn niet heel gemakkelijk verkrijgbaar. IV-9 en IV16 nog wel redelijk.
misschien is het wel leuk om de opbouw van het project ook eens te laten zien? dan bedoel ik dus dat anderen jou ontwerp ook kunnen gebruiken of aanpassen aan hun eigen wensen.

en wat doe numitrons betreft, die gebruiken toch ca 22mA (iv-16 geloof ik). dat valt toch wel mee? als je het in watts gaat vergelijken met VFD's valt het wel weer mee zelfs. maar om een beschaafd trafotje te vinden met lage spanning en dus vrij hoge stroom kan soms een beetje lastig zijn.

maar je hebt dus 1 ontwerp waar je alles mee kan sturen. das wel handig!
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 27 maart 2007 16:02:46 schreef Manta79:
Zomaar even...wat van mijn klokken Nixie, Numitron, VFD
Allemaal gebouwd rond Altera, met/zonder DCF77 en allerlei technische fratsen.

Volgende klokken
Numitron RCA DR2010 flat tops uit 1971 in een (vergulde) MDF behuizing. (7 in orginele doosjes voor 43 euries niet duur ?)
IN-18 Nixie
IV-22 VFD

Hallo Richard!
Sorry dat ik (nog) niet geantwoord heb op je laatste mailtjes (deze staan al weken klaar in mijn 'drafts' folder om alsnog te beantwoorden).
Magnifiek mooie klokjes!

CD

www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 27 maart 2007 18:06:43 schreef MAH:
voor dat opletten vrees ik dus een beetje. 1 onberekend moment of ergens mee achter het snoer blijven haken en er is maarzo een buis gesneuvelt.

Zo'n vaart loopt het dus niet!

De buizen sneuvelen zomaar niet door het snoertje (behuizing laten vallen of brutaal omkantelen is iets anders).

Al mijn klokken zijn 'open en bloot', nog geen probleem meegemaakt.
Nixie-VFD-Numitronbuizen zijn te mooi om ze te verstoppen achter glas/plexi...

CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
MAH
Golden Member

quote:
Op 27 maart 2007 18:36:22 schreef Turbokeu:
<<>>
De buizen sneuvelen zomaar niet door het snoertje (behuizing laten vallen of brutaal omkantelen is iets anders).
<<>>Nixie-VFD-Numitronbuizen zijn te mooi om ze te verstoppen achter glas/plexi...

CD

mja, kan ook. wat mij de beste optie lijkt is dan ophangen aan de muur. overgens zijn losse buizen ook wat stofgevoeliger natuurlijk...

btw, je kan ook quoten in een edit
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 27 maart 2007 18:42:38 schreef MAH:
[...]
overgens zijn losse buizen ook wat stofgevoeliger natuurlijk...

Dat klopt.
quote:
btw, je kan ook quoten in een edit

Wist ik, maar 't was al te laat...

CD
Manta79

Hey Chris , maakt niet uit, druk leventje nietwaar ?!

Ik wil binnenkort de op zichzelf staande klok wel als download beschikbaar stellen met een beschrijving erbij??

Ik moet daarvoor eerst een hele directory opschonen van andere projectjes. Dat maxplus2 design is ook heel eenvoudig in te lezen in Quartus ("convert Maxplus2 design"), dat is leuk voor de starters van EPLD/CPLD/FPGA onder ons, er zit een deel schematic design in en VHDL. Delers en tellers en een stukje voor de knopjes, (blauwe) led aansturing (deze kan je laten knipperen onder de betreffende buis om de buis te selecteren en om hem dan met de hand in te stellen, de sec leds vast aan de spanning, alle - van de leds via een schakelaar om ze ook uit te zetten), aansturing voor 6 x BCD naar de Nixie drivers 74141, een leading zero (de eerste nixie buis kan je uitzetten als hij 0 is, alle nullen van de bcd code worden 1 gemaakt voor de 74141), een 60 bit mux om 3 x een 20Bit VFD driver (zoals UCN5812 of identieke) serieel te vullen en aan sturen met de clock en strobe. Voor deze mux zitten ook 7 segment decoders gebouwd, die dus ook voor Led displays gebruikt kunnen worden. Een signaal die tussen 1 en 5:59 laag is (kan je gebruiken om je nixie spanning mee uit te schakelen en de rest van de dag aan).
Een Clock generator voor diverse kloksignalen voor de interne verwerking (inklokken drukknopjes en ontdenderen en tellers ophogen), tot uiteindelijk een 1Hz signaal eruit komt, een losse 1Hz ingang mocht je een andere 1Hz willen gebruiken (bijv uit het lichtnet)
Met een 4Mhz Kristal oscillator met een lage ppm, ik zie ongeveer een 3 seconden in de maand afwijking.

De DCF77 is nog veel groter design een moderne Altera MAXII chip op een conrad BE458 adaptertje, daar zitten veel meer dingen in. Dit design kan ik ook wel beschikbaar stellen.
Alle randschakelingen rondom de chip staan in kladblokken..
Ik gebruik voor de voedingen altijd schakelende voedingen ivm warmte rondom de LM2576-Adj.
Geen buizen muxen, behalve in het DCF77 design zit een mogelijkheid voor een gemuxed los display voor de datum (nixie of 7 segment) en je hebt pootjes zat bij Altera
Ik heb ook een lichtgevoelige schakeling met een LDR 9060 en NE555 gebruikt die de Dutycycle tussen licht (95%) en donker (21%) regelt. leuk voor nixie maar niet leuk voor DCF77 antennes, of je moet goed je - van de voeding aarden.
Hoogspanning rondom de MC34063, ik heb gemerkt dat dit toch iets stabieler is als de NE555 variant (die een beetje zwabbert).

Vervolgens Ebay lekker afstruinen voor leuke dingen, spoeltjes,buizen etc...
En ook erg leuk, Talens glaslak met de airbrush, kan je buisje mooi een kleurtje geven (zie de blauwe VFD's)..
MDF in autolak zetten, Aluminium buis polijsten met commandant...
En voor plexiglas adviseer ik ru58.nl of bouwplastics.nl op de loosduinseweg in Den Haag, die gasten zagen voor een prikkie op maat en je kijkt je ogen uit als je binnen staat..
MAH
Golden Member

quote:
Op 27 maart 2007 21:00:22 schreef Manta79:
<<>>
Ik wil binnenkort de op zichzelf staande klok wel als download beschikbaar stellen met een beschrijving erbij??
<<>>
lijkt me leuk. waarschijnlijk zal ik hem niet meteen gaan nabouwen hoor. ik heb hier nog een picontwerp wat uitgebreid moet worden met een rtc. maar het is altijd mooi om te kijken hoe het anders/professioneler kan
en je maakt er inderdaad wel stakke behuizingtjes omheen!
Manta79

Hoi weer..
Ik dacht laat ik maar gelijk eens aan de gang gaan..

Hier is het eenvoudige klokdesign:
http://hoog3827.speed.planet.nl/AlteraClock.zip

Een gezipped jpg plaatje van het chipontwerp:
http://hoog3827.speed.planet.nl/numitronclock.zip

Bedoelt voor Quartus.
Unzip het ergens, "open project" uit de nieuwe map genaamd Alteraclock of hoe je de map ook noemt bij het unzippen.
Het project bestand heet numitronclock.gpf
Dan file open numitronclock.bdf voor de tekening.

Nou heet de chip wel numitron, maar het kan 3 x 20Bit VFD driver chips aansturen voor VFD's en numitrons en 74141's voor nixies.

In het vlug:
3 knopjes zijn er nodig met een maak/verbreek (reset, set,choosetube)
4Mhz kristal
wat pulldown/up weerstanden.
1hz moet aan 1Hzin op je printje

gecompileerd naar een EPM240T100C5, pinnen zijn niet assigned, elke compilatie kunnen ze op een andere plek zitten, dus zet ze vast als je er serieus wat mee gaat doen.

Turbokeu
Golden Member

@Richard:
Druk leventje inderdaad...

Heb je ondertussen al verschillen geconstateerd tussen de Allegro 5812 en 6812 VFD-driver? (de 5812's staan ondertussen nog steeds te koop op ebay, wel 1.80 Euro/stuk nu)

Kan je meer informatie verstrekken over die Talens glaslak en 'commandant' polijster?

CD
Manta79

@Chris

Ik ken de 6812 niet van Allegro, ik weet dat de UCN5812 de voorloper is. Ik vind van de 6812 (en equivalenten) lastig dat ze alleen nog in SMD behuizing te krijgen waren. Allegro deed de 3 aanvragen van testexemplaren over aan een bedrijf in Belgie, die niets van zich heeft laten horen.
Aangezien ik mijn printjes aanpas aan de behuizing en niet andersom is het voor mij solderen geblazen op gaatjesprint.
Het heeft ook wel iets...
De UCN5812 die nu bij Ebay staat is in DIP behuizing en nadat ik er 100 gekocht had besloot de verkoper de 1 euro te verhogen naar 1,80..."ik heb iets wat iets waard is schijnbaar" zal ie gedacht hebben...

De glasverf is te koop bij dekwast.nl, zoek op glasverf..
Decorfin, op basis van terpetine, met de airbrush spuiten is het 1/3 terpetine en 2/3 lak. Daarmee heb ik de IV-11's gespoten in blauwe lak.

Ik heb ook een defecte ZM1040 een schoongemaakt en gespoten met decorfin 1/2 oranje en 1/2 rood, daarmee krijg je de orginele kleur ook terug, ik heb nog een setje rommelige ZM1040's kwa kleur liggen en wil deze zo een nieuw leven in blazen. Ik zal vanavond eens laten zien met een foto hoe hij eruit ziet en dat is echt heel erg mooi.
En waarom zou een IN-18 niet van kleur voorzien kunnen worden....

Polijsten, het is een klusje van een uurtje of twee met Commandant, dit spul is er in de groene uitvoering (4?), te koop bij de autohandel. Daar kan je verweerde autolakken mee polijsten, maar ook de dove uitstraling van aluminium mee weghalen (zie de foto van de IN-18 klok op het zwarte aanrechtblad), ik verkoop zelden mijn klokken, maar 1 aanbod kon ik toch niet weigeren toen iemand verliefd stond te kijken naar de IN-18 klok en er echt veel geld voor bood.... deze glanzende IN-18 klok staat nu ergens anders te pronken...

De zwarte klokken zijn van MDF, uiteraard veel werk... zagen, haaks maken, schuren, plakken, schuren, grondlakken, autolak filler, schuren, polijsten, aflakken met autolak en geduldig 2 dagen laten drogen en je zou hem dan nog kunnen polijsten na een week of 3.

Turbokeu
Golden Member

Ik heb mijn DIP A6812's bij Farnell gevonden (wel aan 7.99 Euro/stuk zonder BTW, gelukkig op kosten van de firma).

Voor de glasverf zal ik eens kijken naar je link (had altijd graag 'roze' IN-18's gehad ).

Bedankt voor de informatie.

CD

Sine
Moderator

Bedankt voor die verf tip ...

na het zien van de ( origineel ) blauwe General Electric vfd-tjes wil ik daar ook wat mee gaan doen

No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Manta79

@Chris ->> hahahaha roze IN-18's !??

Met glaslak 1/2 rood en 1/2 oranje is de kleur identiek en lijkt op de foto dof, maar in werkelijkheid niet.

Met blauwe glaslak op IV-11 VFD:
@Sine ->> dat kan ik ook dacht ik...

gewoon met de airbrush:

Andere hobby van mij, Fokker vliegtuigen bouwen en ook airbrushen, dit is een D21 uit mei 1940 van vliegveld Ypenburg, waar de Duitsers in pan gehakt zijn, dit model heeft op een tentoonstelling gestaan:

voor meer info (off topic), lees en verbaas u...

http://homepage.residentie.net/~schram-12/stb21.htm

of lees het boek "Slag om de residentie" van E.H. Brongers

Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 28 maart 2007 21:41:46 schreef Manta79:
@Chris ->> hahahaha roze IN-18's !??

Inderdaad!
Stond ooit een set van 6 te koop op ebay.
Ik had zelfs de foto bewaard. (maar ondertussen is die weer gewist )
quote:
Met blauwe glaslak op IV-11 VFD:
@Sine ->> dat kan ik ook dacht ik...
[afbeelding]
gewoon met de airbrush

Mooi! Moet ik ook toepassen op al mijn VFD buisjes!

Moet dit echt gedaan worden met een airbrush?
Of kan je goede resultaten bekomen zonder?

CD
Manta79

Ze zeggen dat glasverf aanbrengen kan met penselen, maar ik geloof er niet zo in.
Ook in de modelbouw is het resultaat met de kwast nooit zo mooi als met de airbrush.
Maar er zijn hele goedkope setjes om je buizen goed te kunnen airbrushen, die werken met spuitbussen perslucht.
Die vind je vaak wel in modelbouwzaken.
Wil je serieuser aan de gang dan zou ik als ik jouw was kijken bij http://www.airbrush-services-almere.nl/

groetjes

Ries
Technojunk
Member

wat vinden jullie van deze buisjes?
Ik wil ze misschien kopen
En dan maar eens even kijken naar leuke schemas
Jammer dat ze niet per stuk te koop zijn of per 10
[Bericht gewijzigd door Technojunk op 29 maart 2007 07:52:21]
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
Turbokeu
Golden Member

Neem IV-16's i.p.v. IV-9's (zijn iets groter).
Anders hier:
6x IV-16:
http://cgi.benl.ebay.be/IV-16-Numitron-filament-tube-NEW-Tes...dZViewItem
6x IV-9:
http://cgi.benl.ebay.be/6-x-IV-9-Numitron-Roehren-Minitron-f...dZViewItem

IV-9 per stuk:
http://cgi.benl.ebay.be/7-Segment-Numitron-IV-9-Minitron-Nur...dZViewItem

CD
Technojunk
Member

Deze zijn wel leuk: http://cgi.benl.ebay.be/IV-16-Numitron-filament-tube-NEW-Tes...dZViewItem

Thnks turbokeu
Heb je hier misschien een paar leuke fototjes van?
De foto van e-bay met dat buisje geeft niet zo'n geweldig licht.. is dit in het echt meer?
Kan ik deze gewoon gebruiken in plaats van 7-segmenten?

EDIT: Herstel
[Bericht gewijzigd door Technojunk op 29 maart 2007 08:18:48]
Manta79

Wat dacht je van mijn foto's, naast de ZM1040 rode buis staat een klokje met IV-16's, zo zien ze er dus uit...

Technojunk
Member

Super de puper!
Mooie buisjes!
Even kijken hoe het met de verzendkosten zit en dan maar eens aan een schema beginnen
Technojunk
Member

Misschien een beetje een toppic kaap:
Ik wil toch echt buisjes gaan kopen via E-bay.
Nog nooit gedaan..
Ik heb hier een paar vragen over:

-Als ik bied MOET ik dan kopen?
En hoe zie ik of ik de hoogste bieder ben?

-Achteraf betalen?

Hoe kan ik het beste handelen?

Niels
xantus

1) je, de bod is binden. Er zijn wel wegen om het te laten ontbinden, maar verkopers zijn hier vaak niet blij mee. Aan het eind van de veiling krijg je een mail dat je heb gewonnen of verloren.

2) Je betaald als de veiling is gesloten. Daarna zal de verkoper het naar je opsturen

3) Handen als in onderhandelen? Er is niet veel te onderhandelen. Je bied tot de prijs die je wilt en dat betaal je aan de eind van de veilig. Soms is het ook mogelijk om een 'nu kopen' prijs te betalen en niet op het eind van de veiling te wachten.

Vergeet ook niet rekening te houden met verzendkosten. Deze kunnen sterk verschillen tussen verschillende verkopers.

http://www.greenbird.info
Technojunk
Member

Oke.
Bij hoeveel beginnen jullie te bieden bij 6 IV-9 buisjes?

Niels
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>