Elektrische motorfiets

Evarist

Golden Member

De invoerder heeft nogmaals een accu vervangen. Ik was daarbij aanwezig en zie nu dat de accu's 27Ah zijn. De folder is eens te meer boerenbedrog.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
DE OLDE

Overleden

Op 19 januari 2007 15:02:55 schreef evarist:
De invoerder heeft nogmaals een accu vervangen. Ik was daarbij aanwezig en zie nu dat de accu's 27Ah zijn. De folder is eens te meer boerenbedrog.

Hoe lang moet je kunnen rijden op zo'n accu?? Mij dunkt even de straat op en neer en hij is leeg, of zie ik dat verkeerd??

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Elektrische motorfiets?! Brrrrrr een motorfiets moet brullen ;)

High met Henk

Special Member

komt hij af met zo'n tupperware bak :+:+

ZX6RR

Als je het over bulderen hebt:

http://www.webcycles.nl/honda/boldor/cb750f2.jpg
Dit is niet helemaal de mijne, de mijne heeft meer RAT styling... Enne een marshall pijp zonder demping. 127 dB(a) @ 1 m onder 45o

offe
http://www.ural.at/nf/mt16/bild_01.jpg
ook niet exact de mijne, mijne is overgespoten en brandweer rood (althans de motor, bakkie moet nog). Wel een 2WD motor... Enne stock style muffler.... Ook goed voor flinke klappen met bijbehorende vlammen (record = 5 m vanaf de demper)

YES I'M EVIL >:)

http://www.ural.cc/nf/utourist/bild_01.jpg
zoiets kachel ik ook weleens.... Maar als je mijn profiel bekijkt zul je dat logisch vinden....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo,

thuis hebben wij ook zo'n elektrische fiets, maar de accu's moeten wel heel snel vervangen worden.

Tl'etje

Wanneer komt de brandstofcel nou toch in de winkel.. er is al zoveel mee mogelijk, er is al zoveel mee ge-experimenteerd... wat houdt ze tegen =P

http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl

Op 19 januari 2007 15:02:55 schreef evarist:
De invoerder heeft nogmaals een accu vervangen. Ik was daarbij aanwezig en zie nu dat de accu's 27Ah zijn. De folder is eens te meer boerenbedrog.

Da's echt abnormaal zeg ??

De laadstroom voor die accu's zegt me nis.
Al deed je ze laden met 27Amp/uur.

Veel belangrijker is de eindspanning te halen.
En deze mag niet overschreden worden, hier zit de fout.

Voor totaal volle accu is de eindspanning 13,23 volt bij 12volt accu.
En hier mag je gedurende kortere tijd vanaf wijken.

En let op, er mag nooit warmte-ontwikkeling onstaan.

mvg

Evarist

Golden Member

Op 19 januari 2007 15:08:17 schreef DE OLDE:
[...]

Hoe lang moet je kunnen rijden op zo'n accu?? Mij dunkt even de straat op en neer en hij is leeg, of zie ik dat verkeerd??

De fabrikant claimt 60km rijbereik maar de brommer haalt dat niet.Met de nieuwe accu heb ik nu 22km kunnen rijden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Op 19 januari 2007 21:38:11 schreef Wiedewa:
Voor totaal volle accu is de eindspanning 13,23 volt bij 12volt accu.

Klopt niet. De eindspanning is 14.8V. De stroom moet beperkt blijven liefst tot C/10.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
DE OLDE

Overleden

Op 19 januari 2007 22:06:52 schreef evarist:
[...]
De fabrikant claimt 60km rijbereik maar de brommer haalt dat niet.Met de nieuwe accu heb ik nu 22km kunnen rijden.

27 Ah bij 12 volt geeft een theortisch vermogen van 540Wh als je halverwege bent zal hij al niet meer voldoende hebben om de zaak te trekken. je te benutten vermogen is dus afgerond ca 300 Wh. Als je als fietser 60km aflegt in 2 uur is je geleverde vermogen echtwel meer dan 300w, ik zou maar eens in medische of sport boeken kijken of daar iets instaat wat de mens kan leveren. 60 KM is boerenbedrog, ik zou de leverancier keihard confronteren en eisen dat hij binnen afzienbare tijd de zaak zodanig klaarmaakt dat je 60 Km kunt afleggen en anders de rechter.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Evarist

Golden Member

Ja de olde, ik verwacht dat ik ooit met hem voor de rechter zal staan. De folder klopt niets van.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

- Heb je de lader nu al eens gecontroleerd, of die écht niet boven 14.8V komt? Sommige fabrikanten zijn in staat een loodaccu te laden met trafo & brugcel, zonder enige vorm van spanningsregeling.

- Als de spanning echt tot 14.8V komt, dan mag je de lader niet te lang laten hangen eens de accu vol is. Zeker geen nacht lang oid.

- Als de accu's leeg zijn na een lange rit, hoe leeg zijn ze dan? Wat is de onbelaste accuspanning dan nog?

Gel-loodaccu' zijn eigenlijk niet echt geschikt voor cyclisch gebruik. Ze kunnen er beter tegen dan auto-accu's, maar na een honderdtal (of minder) deep discharge cycli is het ook wel gedaan.

Er bestaan loodaccu's specifiek voor cyclisch gebruik: tractie-accu's. Wellicht wat te groot voor in je scooter. Een goed alternatief is een deep cycle accu voor zonne-installaties (Dryfit Sonnenschein ofzo?).

Evarist

Golden Member

De lader is elektronisch geregeld volgens I U*U principe. Hij laadt met 6A tot de accu vol is en gaat dan over op druppelladen.
Na een rit tot de accu's in het rood gaan, is de onbelaste spanning 48V. Dit klopt ook niet. Sommige accu's zijn leeg, andere niet.
Op de accu's staat wel op:"made for electric motorbike 15A use"
Bestaan tractie-accu's niet in kleinere vorm?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Het "I U*U" principe, nooit van gehoord. Hoe bedoel je, laden met 6A? Loodaccu laad je met spanning (of doet hij dat ook, en is de stroombegrenzing 6A?).

"Druppelladen" vind ik ook maar een vage term bij een loodaccu, da's meer iets voor NiCd.

Bij 48.0V onbelaste accuspanning is de ladingstoestand nog zo'n 25%. Maar als sommige cellen lager gaan, moet je niet verder zoeken naar de oorzaak van de korte levensduur denk ik.

Tractie-accu's in kleine vorm ga je niet vinden vrees ik :) Maar kijk eens naar die Dryfit Sonnenschein serie.

Evarist

Golden Member

De UC3906 is een Pb accu lader die volgens het I U*U principe laadt.Zie datasheet.
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/U/C/3/9/UC3906.shtml

De accu's op de www.erun.ch site zijn interessant. Er is er eentje bij dat zou passen en met 60A kan geladen worden.
Ik wacht op antwoord van de firma voor de prijs.

Deze firma verkoopt ook accu's.
http://www.tarabat.com/indexnl.htm
Hier zouden 4 accu's van 55Ah ongeveer 3000€ kosten.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 20 januari 2007 12:08:59

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

evarist. kijk ook eens bij www.voac.nl, 't kan weleens interressatn zijn. is accu groothandel... Maar levert volgens mij ook aan particulieren. Haalt mijn pa al zijn accu's...

dote tractie, semi-tractie, recreatie en startaccu's leveren.

@subsonik: druppel laden voor startaccu's (lood accu's) is HEEL NORMAAL. 't zou mij niets verbazen als het daar begonnen is. Motorfietsen staan nl lang stil en worden dan onder druppel lader gezet... En dat geld niet alleen voor elektrieke motoren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 januari 2007 22:06:52 schreef evarist:
[...]
De fabrikant claimt 60km rijbereik maar de brommer haalt dat niet.Met de nieuwe accu heb ik nu 22km kunnen rijden.

Die 60km zal wel "op rollen" zijn. Dan heb je bijna geen weerstand.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Evarist

Golden Member

Een LiPO accu voor de motorfiets kost 750€. Er zijn er 4 nodig. De fabrikant garandeert 500 cyclussen. Dit kost dus 6€ per lading. Ondoenbaar. Weet iemand waarom LiPo zo duur is? Enkel serieuse antwoorden van mensen die het weten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

misschien omdat het een pas nieuwe techniek is, en nieuwe technieken zijn altijd duur?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 januari 2007 19:51:48 schreef tl etje:
Hallo,

thuis hebben wij ook zo'n elektrische fiets, maar de accu's moeten wel heel snel vervangen worden.

Tl'etje je kan je batterijen altyd laten reviseren ,dit kost voorlopig bijna evenveel of een nieuwe en bovendien na revisie heb je meestal 1 Ah extra!!!!
groetjes

High met Henk

Special Member

Oude koe.. Dit topic is van 2007!!!
Dikke 8 jaar oud

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 januari 2007 13:11:04 schreef Evarist:
Een LiPO accu voor de motorfiets kost 750€. Er zijn er 4 nodig. De fabrikant garandeert 500 cyclussen. Dit kost dus 6€ per lading. Ondoenbaar. Weet iemand waarom LiPo zo duur is? Enkel serieuse antwoorden van mensen die het weten.
Beste ,het laatste jaar heb ik mij nu verdiept in elektrisch rijden en de batterij is inderdaad het duurste!!!!
Maar ,niemand gelooft mij als ik zeg dat ik een fiets heb die zijn eigen oplaadt terwijl ik elektrisch aant ryden ben, juist zien dat de batterijcellen beveiligd zijn tegen overlading !!!!
n eigenlijk zou ik durven DENKEN (uit ervaring)van ;in voorwiel een motor van 36Volt en bijvoorbeeld in achterwiel ook een 36Volt motor met extra controller!!!ENKEL de motor aansluitn kleur aan kleur ,maar de sensoren ,speedcontr, display ,enz... NIET !!!(battery-indicator zit in andere contr)en de voeding van controller de + en - op uw BEVEILIGD Batterylaadpunt aansluiten!!!Ik heb die aangesloten op mijn multimeter en die gaf perfect 36Volt, neem je contr van 24V en motor 24V kan er nieveel misgaan denk ik!!!
Laat de discussies maar beginnen!!!!
EN NOOIT VERGETEN AUB;
NONKEL RONNY HEEFT ALTYD GELIJK!!!!

Op 28 maart 2015 06:28:36 schreef nonkelronny:
[...]

Biedankt Henk om mij terug in de huidige tydzone te katapulteren!!

Evarist

Golden Member

Geen nieuwe bijdrage? Alleen quotes?
Overigens is die brommer gisteren naar de recup gegaan.

Nonkel Ronny was dus fout.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 28 maart 2015 10:14:44 (14%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.