Ik lees de laatste tijd heel erg veel reviews op internet, van mensen die de bovengenoemde versterker helemaal geweldig vinden ed.
Ze kunnen flink zwaar belast worden en kosten al zeg ik het eerlijk geen drol..
Nu zie je overal mooie fotos bij de advertenties staan maar nergens maar dan ook nergens een foto van het binnenwerk :(

Nu mijn vraag of iemand hier op het forum deze fotos wel heeft, want ik ben er zo langzamerhand erg nieuwschierig naar geworden wat drap in deze kastjes heeft gestoken :p

[]excuus to the mods dat het niet direct een technische vraag is, maar misschien dat die er wel uit voort gaat komen! :)

Staat hij niet in het bekende topic op NewLine ? :)

wel ik heb deze versterker en deze is best ok hoor. zeker voor die prijs.
zit een hele dikke ringkern in. eindtrap werkt met twee spanningen om de dissipatie binnen de perken te houden.
per kanaal een dikke vette koeltunnel waar een ventilator door blaast.
eindtransistoren zijn vrij krachtig meen ik mij te herinneren en het ding weegt echt een pak.
ik gebruik hem op men basskasten op 4ohm. werkt perfect. 1kW rms komt er wel uit. zou is een dummyload moeten vinden om te gebruiken. kan ik even testen of dat echt gehaald wordt maar als je hoort wat er uit komt best ok. :)

Mja. rms vermogen.. ;)

Discussies over verschillende PA eindversterkers en hun specificaties passen imo beter op een forum over geluidstechniek dan op een hobby-elektronicaforum.

Dat heeft TS zeer goed aangevoeld, ik stel voor dit topic daarom beperkt te houden tot de techniek in de versterker.

eindtrap werkt met twee spanningen om de dissipatie binnen de perken te houden.

Euhm..? verklaar dat eens nader?

Hoe dik is die ringkern precies dan? Hoeveel VA?
Ik vraag me ook af wat de afvlak capaciteit is bij die versterkers per kanaal?

De Elektuur gebruikt altijd hele dikke ringkernen, voor elk kanaal 1. Een perfecte kanaal scheiding zeggen ze dan. Toch zie je het niet vaak bij eindversterkers die zo tekoop zijn. Helemaal niet bij die goedkope. Ook de elco's zijn super 'groot' bij Elektuur eindversterkers. Is dit echt nodig of neemt de Elektuur het wel erg ruim.
Of zijn die DAP dingen eigenlijk zwaar onder gedimensioneerd?

Het omschakelen of meeregelen van de voedingsspanning wordt erg veel toegepast in prof. eindversterkers, het staat bekend als de klassen G en H.

Ja maar niet in een DAP palladium. Gewoon een klasse AB.

Ik heb in de reparatie gezeten van die dingen, klein minpunt is dat de afvlakelco's vaak 80V zijn. Wanneer de primaire spanning dan zo'n 230V is, kwam die spanning idd wel rond de 80 volt. Wanneer ons elektriciteitsnet er zin in heeft, en het stijgt naar 240V~ dan gaat de spanning daar dus over de 80V. Al heel wat bolle elco's vervangen...
Gelijk 100V exemplaren inzetten.

Op 23 november 2006 16:01:43 schreef Datron:
Hoe dik is die ringkern precies dan? Hoeveel VA?
Ik vraag me ook af wat de afvlak capaciteit is bij die versterkers per kanaal?

De Elektuur gebruikt altijd hele dikke ringkernen, voor elk kanaal 1. Een perfecte kanaal scheiding zeggen ze dan. Toch zie je het niet vaak bij eindversterkers die zo tekoop zijn. Helemaal niet bij die goedkope. Ook de elco's zijn super 'groot' bij Elektuur eindversterkers. Is dit echt nodig of neemt de Elektuur het wel erg ruim.
Of zijn die DAP dingen eigenlijk zwaar onder gedimensioneerd?

elektuur maakt iets voor de hobby mens en ziet niet op een paar €... reken maar eens uit wat die extra ringkern en extra condensatoren kosten....

het is voor de rest een vrij standaard ontwerp meen ik te herinneren. alhoewel ben niet helemaal meer zeker het kan ook zijn dat de ingangstrap met een opamp is.
heb het schema ooit eens gezien op inet en naar het schijnt als je dat aan dap vraagt durven ze dat schema al eens geven.
er zitten in tottaal 8 dikke elco's in. ben even de waarde kwijt. de hoogste spanning op de trafo is geloof ik 80v voorzover ik herinner (het zal allesinds niet minder geweest zijn) dit brengt de hoogste voedingsspanning op 112v. en daarme kan je ruim 1kW halen in 4ohm als je dan rekening houdt dat de spanning wat zakt heb je nog wat marge.
per kanaal heb je dus 4 elco's die per spanning staan. zo heb je 2 gebufferde spanningen. per kanaal zaten er 2 35A bruggen en die zitten met koelpaste tegen de behuizing.
verder zijn het nette printen met redelijk dikke sporen.
de main fuse is 16A! dus reken maar uit... ik gok de trafo op minimum 2kva en zal wrsch wel wat meer zijn als je de zekering van het net bekijkt.
als je alleen de koelblokken+eindtorren+elco's+trafo+behuizing moet kopen ben je meer kwijt. hij staat nu in men rack en het is altijd zo een gedoe om hem eruit te halen want dat beest weegt een pak.

het is hier dus de dap P2000 die is iets anders van opbouw als de standaard palladium of p reeks dacht ik. er zaten echt twee spanningen in. maar ik dacht dat deze kwa opbouw bijna identiek is aan de palladium 2000

er zaten echt twee spanningen in.

Bedoel je dan de twee secundaire wikkelingen, die ieder afzonderlijk naar twee eindtrappen gaan, of de hulpwikkeling waaruit 15 volt voor voorversterking gehaald wordt?

nope
je had een wikkeling met middenaftakking voor de lage eindtrap spanning
dan was die nog verder door gewikkeld naar een hogerespanning voor de hogere eindtrapspanning.

en er zat idd ook nog een dubbele wikkeling op voor de +/-15v voor de opmaps te voeden idd. was ik nog vergeten :-)

Op 23 november 2006 16:10:44 schreef Jordi:
Ja maar niet in een DAP palladium. Gewoon een klasse AB.

Ik heb in de reparatie gezeten van die dingen, klein minpunt is dat de afvlakelco's vaak 80V zijn. Wanneer de primaire spanning dan zo'n 230V is, kwam die spanning idd wel rond de 80 volt. Wanneer ons elektriciteitsnet er zin in heeft, en het stijgt naar 240V~ dan gaat de spanning daar dus over de 80V. Al heel wat bolle elco's vervangen...
Gelijk 100V exemplaren inzetten.

De EINDTRAP is idd klase AB, maar de voeding is een klase H type.

Ik heb de palladium 1600 en deze is hetzelfde als de 2000, zelfde aantal torren alleen een hogere voedingsspanning.

De voeding bij de P1600 bestaat uit 2 spanning, 60 en 60 volt DC die in serie staan (symmetrisch uiteraard). Bij een lage uitgangsspanning staat er dus maar + en - 60 volt DC over de eindtrappen.

Word er meer uitgangsspanning gevraagt dan schakelen 2 FET (parrelel) de tweede spanning erbij waardoor er dus + en - 120 volt DC over de eindtrap staat.

Dit scheelt zo in de dissipatie zodat er maar 4 eindtorren per voedingsdeel en dus 8 per kanaal nodig zijn.

Verder is het een grounded collector versterker waarbij de collectoren aan massa liggen en de speaker uitgang tussen de voedings elco's worden aangesloten, de uitgang zweeft dus tussen de elco's. Het nadeel zit hem in het lage frequentie gebied omdat deze afhankelijk is van de capaciteit van de elco's, deze bedraagd 5000 uf (omdat de 2 elco's in serie staan per voedingshelft, totaal dus 4 elco's van 10000 microfiets per kanaal)

Op 23 november 2006 16:17:36 schreef beertje_01:
[...]
elektuur maakt iets voor de hobby mens en ziet niet op een paar €... reken maar eens uit wat die extra ringkern en extra condensatoren kosten....

Ja duhh. Dat weet ik ook wel mens, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Ik vraag me alleen af waarom de Elektuur het zo zwaar dimensioneerd en goedkope merken als DRAP, uhh DAP dat niet doen.
Dus is het echt nodig om zoveel afvlak capaciteit te hebben. Of storten die DAP versterkers bij echt lage frequenties helemaal in?

edit: wat nijhuisr schrijft is dus een ja bij de lage frequenties.

Het verschil zit hem in het doel van en daarmee idee achter de verschillende ontwerpen.

Elektuur wil een "leuk" en heel "goed" ontwerp maken dat aantrekkenlijk is en gemakkelijk succesvol na te bouwen.
Ze verliezen imho daarbij de kosteneffectiviteit en elegantie vaak wat uit het oog, maar de eerste zal voor veel mensen die vandaag de dag nog zelf audioapparatuur bouwen niet zo zwaar meer wegen..
Gebrek aan elegantie (onzinnig dikke voedingen etc) vind ik zelf niet aantrekkenlijk.

Hoewel ik geen ervaring met hun producten heb heb ik het gevoel dat DAP vooral zo veel mogelijk versterker voor zo weinig mogelijk geld wil leveren, en daar heel behoorlijk in slaagd. Dat is een geheel andere kijk op het ontwerpen van versterkers :)

Hoewel er vast uitzonderingen zijn op dit gebied geloof ik zelf nog niet heel erg in de prijs/kwaliteit/levensduur-verhouding van buget (semi-) pro audio.

instorten is een erg groot woord, het vermogen neemt met ca. 10% af onder de 100 hz.

Maar dat doen er wel meer, ook A merken, dus maak je niet druk.

Verder is de Palladium serie niet van DAP maar een OEM product. T-amp, C-mark Dap... gebruiken allemaal dezelfde versterkers met hun eigen logo of kast ontwerp, binnenkant is identiek.

Een kort vraagje nog over de grounded emitter schakeling; het lijkt me dat die manier van werken bij een defect voor luidsprekers `gevaarlijke' DC op de uitgang min of meer uitsluit ?

Op 24 november 2006 12:11:43 schreef Aart:
Een kort vraagje nog over de grounded emitter schakeling; het lijkt me dat die manier van werken bij een defect voor luidsprekers `gevaarlijke' DC op de uitgang min of meer uitsluit ?

Het is een grounded Collector versterker, ik begrijp je vraag niet helemaal.

Sorry, collector, ik vergis mij.

Het leek mij dat er geen DC op de uitgang kan komen zolang de voedingselco's heel zijn.

Mja inderdaad een serie van C-Mark heeft ook een soortgelijk innerlijk als dat van de daps, enkel een paar eindtorren minder..
Wel leuk om dit zo eens allemaal te lezen, maar ik heb nog geen fotos gezien, en om nu dat bijna 100 pagina's tellende topic te gaan doorzoeken...

Dus @ Beertje mocht je nog eens zin hebben om je ampje uit zn huisje te halen, ben ik erg benieuwd naar je fotos ;)

zal zien miss dat ik morgenavond een gaatje vind.
sebiet weg naar de radioclub en morgen werken.
moet mijn rackje anders eens een onderhoudsbeurt geven dus miss doe ik dat morgen wel eens. er zit nog een inkel in die het niet zo goed meer doet op een kanaal. dus die moet er ook uit.
als het meevalt mis smorgen foto's en anders miss zondag.

als ik de kans zie om een zware dummy te vinden wil ik hem een keer op de testbank leggen. om te zien wat die echt kan geven.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

Op 23 november 2006 17:56:43 schreef nijhuisr:
De EINDTRAP is idd klase AB, maar de voeding is een klase H type.

Kleine nitpick: klasse G is met geschakelde voedingslijnen, klasse H is een traploos meelopende voeding.

Op 24 november 2006 12:29:57 schreef Aart:
Sorry, collector, ik vergis mij.

Het leek mij dat er geen DC op de uitgang kan komen zolang de voedingselco's heel zijn.

Dat klopt, hij springt natuurlijk wel in de protect als een kant eruit vliegt.