Trust
mijn soldeerbout rookt altijd
Om bij een indik-tank (proces-waterzuivering) onderin de konus de mate van indikking te kunnen bepalen , heb ik via een lange vertikale as , er een langzaam draaiende wandschraper in gemonteerd .
Naarmate er meer slib in de konus komt, ondervind de schraper meer weerstand .
Aangedreven word de schraper door een 0.12 kw vertragingsmotor . Deze is gekoppeld aan een 0.25 kw freq. reg. van Omron . In deze regelaar kun je bij overschrijding van een bepaald koppel (OL3), een uitgangs-relais laten opkomen .
Dit leek goed te werken maar helaas gooit variatie in de netspanning roet in het eten .
Als tijdens de produktie-uren meerdere steenzaagmachines (50 kW/st) lopen , bedraagt de netspanning ± 220 / 380 V , echter tijdens de pauze en na het stoppen van alle machines , stijgt de spanning naar 240 / 400 V .
Bij deze hogere spanning reageert de Freq. reg. al op een lager koppel waardoor op die momenten het slib te vroeg (te nat dus) word afgepompt .
Klagen over de variatie van de spanning heeft geen nut , we zitten nu eenmaal ver in de polder aan het eind van de kabel met ± 400 A belasting .
Nu mijn vraag : kan een UPS voor de freq. reg. daarvoor een oplossing zijn , of komt die alleen in aktie als de spanning wegvalt .
Een optie zou zijn om deze niet aan het net te hangen maar de accu's via een externe lader te voeden .
Of zijn er ook type's die ook als spanning-stabilisator kunnen werken ?
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Dat zijn nog steeds geldige spanningen voor je frequentieregelaar.
Ik denk dat je beter een wat zwaarder type neemt vb een 0,4KW.
Er bestaan ferro magnetische spannings stabilisatoren, eigenlijk een speciale trafo, hoe het precies werkt !? iets met kern verzadiging iirc
Van UPS-en heb ik meer verstand
Er zijn "True On Line" UPS-en ( ook wel "double conversion" ), die staan continu 230 naar accu spanning en weer terug naar 230 om te vormen. de uitgangs spanning van die dingen is constant.
De meeste types ( vooral bij de kleinere ups-en ) zijn echter stanby of line interactive, en die zullen niets doen totdat de spanning onder hun ingestelde drempel valt.
De "True On Line" uitvoering is dan ook de duurste. en dat zal een UPS boer ook graag bij de eigenschappen vermelden.
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
volgens mij kun je de maximale uitgangspanning ook in stellen.
als je die nu eens op 380 zet. (het is maar een idee)
Trust
@Cosphi , het probleem is ook niet dat de reg. niet meer werkt , de freq. blijft stabiel , maar de koppel-detektie werkt niet korrekt bij die spannings verschillen .
Die koppel-detektie stel je in op % van de totale capaciteit van de regelaar met een minimum van 30 %.
Neem ik een grotere regelaar dan zit ik met die 30 % al boven de nominale stroom van dat 0.12 kw motortje .
Bij die 0.25 kW reg. staat die detektie nu op 36 %.
Liever had ik nog een kleinere reg.
@ Jouke , hogere spanning heb ik geprobeerd , maar dan kom ik al gauw onder die 30 % .
Lagere ook , maar probleem bleef .
@ Sine , ik ga eens informeren naar zo'n "True On Line"
Allen bedankt voor de ssssssnelle reaktie .
Gr Trust
[Bericht gewijzigd door Trust op ]
Het is een klein regelaartje, ik denk dat de aanschaf van een stabilisator misschien nog wel hoger uitvalt. Ik zou in dit geval een leverancier van een ander merk vragen of hun merk hier tegen bestand is zoja leveren en toch geen resultaat retour met die handel.
Trust
De regelaar is niet om die optie aangeschaft , het is alleen een idee van mij om die optie voor dat doel te gebruiken , maar we puzzelen verder .
De volgende vraag is , indien zo'n (goedkope) UPS geen netspanning meer krijgt , wanneer schakelt hij dan uit , als de accuspanning onder een bepaald niveau komt ?
Of softwarematig na een tijd ?
Als de accu "leeg" is inderdaad ... er zijn vaak standaard relais uitgangen voorzien die in geval van stroomuitval een contact sluiten.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
trafo, gelijkrichten, spanning stabiliseren, gelijkstroommotor.
met een beetje mazzel hoef je je motor niet te vangen als het een universeelmotor is.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
hmm, dan heb je een klein probleempje....
is er niet ergens een "schone"230 lijn en een 1-3phase freq. omvormer?
LaStei
carpe cerevisi
Kun je niet een "offset" bij je stroomrelais toevegen, die een maat is voor de spanning? Dat-ie bij hogere spanning meer stroom meot maken voordat ie af moet gaan pompen? Desnoods met een kleine externe schakeling.
Op 21 december 2006 15:19:30 schreef pcnerd:
hmm, dan heb je een klein probleempje....is er niet ergens een "schone"230 lijn en een 1-3phase freq. omvormer?
dUh ... dat was nou net het probleem
Trust
@ Sine
Er bestaan ferro magnetische spannings stabilisatoren, eigenlijk een speciale trafo, hoe het precies werkt !? iets met kern verzadiging iirc
Door deze opmerking ging een belletje rinkelen (nee, geen kerstklok)
Enkele jaren geleden hebben we een porto-cabin overgenomen . Hierin bevond zich een krachtstroomverdeling met een vreemde "trafo" . alles werd er uit gesloopt maar gelukkig niet weg gedaan .
Vandaag dus eens nader bestudeerd, en het is dus een Siemens Magnetischer Spannungs-Konstanthalter Typ 4FK10-0AG 1000VA prim 220 v ± 10% sec ± 0.5%
Meteen aan het testen gegaan , direkt op het net met een lamp van 100w gaf ie een spanning van 223 V.
Variac er tussen en lanzaam opgedraaid , tot aan ± 110 V gloeide de lamp proportioneel op maar bij iets verder draaien schoot de sec. spanning naar 223 v .
Zelfs bij 250 V prim. bleef sec. 223 v
Bij langzaam terug draaien zakte die 223 V pas in bij ± 35 V prim.
Ook bij verschillende standen een 300W halogeen lamp bij en afgekoppeld , de sec. spanning bleef stabiel .
Voorlopig kan ik verder met m'n idee .
Voor het ogenblik ben ik een spanningsstabilisator aan het repareren. Het gaat om een 3 fazig toestel met 7 kVA vermogen.
Ingang 3 fazig 380 V +/- 20%
Uitgang 3 fazig 220 V +/- 2%
Het systeem werkt met een 4 tal transformatoren en een variac.
En inderdaad als je op de ingang een 3 fazig variac hangt en de ingangsspanning varieert, worden de variaties aan de uitgang weggeregeld.
Ik zit al van jongsaf aan in de motoren en transformatoren maar heb het tot nu toe nog maar bij een leverancier gezien.
groetjes
nog een opmerking terzijde.
Is het niet mogelijk je DC kring van de omron frequentie sturing rechtstreeks te sturen via een constante DC bron?
Voor 3~ systemen word schijbaar inderdaad de trafo - variac oplossing gebruikt, of een electronische tap changer op een trafo.
De oplossing die ik bedoelde ( en die Trust gevonden heeft ) gebruikt een "ferroresonant transformer" ( gooi maar eens in google )
Werkt compleet passief.
Trust
Later ben ik gaan googelen op "Magnetischer Spannungs-Konstanthalter" en dat blijkt toch nog wel een aktuele methode te zijn .
Ook met Omron overleg gehad en die adviseerde om de uitgangs-spanning lager in te stellen 190 v of zo , daardoor zou het wat stabiler worden .
Helaas , het probleem bleef .
Jou suggestie houd ik in m'n achterhoofd alhoewel ik daar toch net als nu , een extra komponent voor nodig heb .
Gr. Wim
Helaas , het probleem bleef .
Ook met die stabilisator er tussen ?
De variac oplossing gaat je niet redden ... die is simpelweg niet snel genoeg.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hallo,
nu ben ik toch wel benieud geworden naar die magnetische spannings stabilisator transformatoren. We hadden namelijk zaterdag avond een lichtjes optocht. Allemaal leuk en aardig, een stel vrienden liepen mee, en ik ben daar eens gaan kijken toen ze de versterker op de aggregaat aansloten. Een felle lichtflits van achteren, en na enige inspectie kwamen er twee zwarte glazen buisjes uit, genaamd zekering T5A. Toen heb ik nieuwe gehaald, en de versterker op het stopcontact aangesloten, maar weer ontplofte hij. Wat ik dus vermoed is dat de spanning uit de aggregaat (heel klein dingetje, het verbaast me niks als er geen controlecircuit aan zit) iets te onstabiel is voor de versterker. De lichtslangen die erop aan gesloten waren brandden de eerste 3 seconden zeer fel, waarna ze dimden tot normale sterkte.
Zou ik het probleem kunnen verhelpen met zo een speciale transformatoe die Trust noemde?
Trust
Op 30 december 2006 13:52:45 schreef Sine:
[...]Ook met die stabilisator er tussen ?
De variac oplossing gaat je niet redden ... die is simpelweg niet snel genoeg.
sorry voor de late reaktie .
Het advies van omron heb ik uitgevoerd voordat de spannings-stabilisator in beeld kwam .
En wat betreft die variac , die was alleen om in de werkplaats de spannings-wisselingen te simuleren .
De overload detektie met een kleinere freq. reg. i.c.m. de spannings-stabilisator werkt nu goed .