Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

hoi, ben bezig met popelscan 3.1 en ben op zoek naar mot files voor mot1 mot2 stappenmotors. ik heb de files op dnst site al gedownload.

Wat is de max snelheid dat popelscan kan uitsturen ?
Wat is de max snelheid die mot1 en mot2 kunnen halen ?

Zou mij iemand wat mot files kunnen mailen, om wat mee te experrimenteren, alles is welkom van beam's tot plaatjes, alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door John caliber op donderdag 9 augustus 2007 22:54:48 (17%)

Hoi heeft er iemand ervaring met de avatar van medialas en dan met name het erin zetten van de animaties?
mvg

dag iedereen, na lang lezen ben ik ook aan de zelfbouw galvo's begonnen en ik ben aan mijn 2d prototype

Deze is gemaakt van pvc-afvoerbuis, plexi uiteinden, proto-print, kooolstof as met HDD magneten, mini-lagertjes en 2 60 windingen 0.3mm koperdraad spoelen.

http://users.telenet.be/fourdee/galv1.JPG

http://users.telenet.be/fourdee/galv2.JPG

Ik meet over de 2 spoelen in serie 2.6ohm.
Nu zie ik dat iedereen zijn galvo's met ongeveer +/- 20 volt aanstuurt.

Ik heb er al even 12Vac 50Hz opgezet en de spoelen werden redelijk heet (normaal aangezien er 5A doorliep!)

Hoe zit dit nu juist?

Ook twijfel ik nog als ik voor optische of capacitieve PD zou kiezen. Ik neig nu meer naar capacitieve, aangezien de onderdelen voor de optische moeilijker te krijgen zijn. Aan de andere kant is capacitieve moeilijker om af te regelen.

Raden jullie de driver van chan aan of is er een beter alternatief?

Alvast bedankt
Greets FourDee

wisselstroomweerstand is veel hoger, en er zal dan ook niet zoveelstroom lopen, denk hier bij aan aan een speaker 8 omh. gelijkstroom weerstand .03 ohm
kijk eens op mijn site naar de pd.
je hebt zo te zien de mogelijkheid van een draaibankje
dus zou het moeten lukken
de optich ic is te verkrijgen bij c tsl 260

haan

Hoi heeft er iemand ervaring met de avatar van medialas en dan met name het erin zetten van de animaties?
mvg

Wat wil je weten ?

Real change comes from choice, not chance.

Op 11 augustus 2007 15:11:30 schreef 4d:

Hoe zit dit nu juist?

Ook twijfel ik nog als ik voor optische of capacitieve PD zou kiezen. Ik neig nu meer naar capacitieve, aangezien de onderdelen voor de optische moeilijker te krijgen zijn. Aan de andere kant is capacitieve moeilijker om af te regelen.

Raden jullie de driver van chan aan of is er een beter alternatief?

Alvast bedankt
Greets FourDee

Ik raad je Optische PD aan, de fotodiode en de irled zijn bij conrad het volgende verkrijgbaar.

Artnr : 153057 (BPW34FS fotodiode)
Artnr : 153561 (LD242-2 irled)

Deze gebruik ik ook in mijn 2 projectoren.
De irled heeft een belichtings hoek van ongeveer +/- 80graden, deze kan je voeden met 5v in een serie met een weerstand van 180 Ohm.

De fotodiodes hebben reeds daglicht filters dus hij reageert alleen op infrarood :)

Voor de PD amp is op de Norm site tevinden.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

waauw bedankt voor de tips, ik zal eens zien voor de optstelling van de led/fotodiodes in de pd

Op 11 augustus 2007 17:53:55 schreef haan:
je hebt zo te zien de mogelijkheid van een draaibankje
dus zou het moeten lukken

Ik heb helaas geen draaibank, maar met wat creativiteit kom je er ook. De rondjes zijn afgetekend, grof uitgedremeld, gat van 6mm voor de lagers, daarin een bout van M6 en in een boormachine met een vijl rond gemaakt :)

trouwens haan, als ik even mag, ik heb een kleine opmerking ivm. je laatste galvo's. Je vervangt het vaantje door een excentriek, om luchtweerstand te verminderen, maar tegelijk gebruik je wel een vlakke magneet ipv een ronde ...
(gewoon een bedenking, niet kwalijk bedoeld ofzo ;))

[Bericht gewijzigd door 4d op zondag 12 augustus 2007 14:07:51 (22%)

@ -Bart-
Voor mijn avatar wil ik nieuwe ilda files op mijn cf kaart laden maar dit lukt me niet. De LCC software laad de files (tenminste dat lijkt hij te doen) maar als ik de kaart dan in de avatar stop ziet deze de files niet. Het is me al wel 1 keer gelukt de standaard bijgeleverde ilda files op de CF kaart te saven maar dat lukt nu ook niet meer. Heb al meerdere CF kaarten geprobeert met hetzelfde resultaat. In de gebruiksaanwijzing staat dat je de CF kaart niet mag formateren wat is jou ervaring hiermee? (Fat, Fat32?)

Als ik binnen windows een beschreven CF kaartje bekijk lijkt hij leeg (64MB vrij), en geeft hij als bestand indeling FAT aan.

Als je in lcc onder [transfer][show CF-card contents] laat zien, geeft íe dan aan dat er wat op de kaart staat?

Ik weet niet of je in de buurt van Haarlem woont, anders wil ik wel proberen of jou kaartje wat in mijn avatar doet.
Eventueel wil ik wel proberen wat op jou kaartje te schrijven.

Weet je zeker dat er geen rommel in het CF slot van je avatar
is gevallen oid ?

Real change comes from choice, not chance.

inderdaad gebruik ik een platte magneet
Dit doe ik om de massa te verkleinen
de breedte van de magneet is even groot als de diameter van de ronde magneet, maten zijn 6mm bij 6 mm 1mm dik
de massa is maar 20% van de ronde magneet (ronde magneet is 20mm lang) en steek maar 1.5mm buiten het asje
En daar komt nog bij hij werkt dubbel boven en onder zit een noordpool en een zuidpool ten opzicht van een ronde magneet is hij 90gr gedraait
Heb hem nog niet voledig getest maar 14kpss haalde hij.
heb zomers weinig tijd toeristen slokken alle tijd op
moet ook want er moet wat op de plank komen
Met een paar maanden ga ik dit weer vedder uitwerken
trouwns een vaantje is 20 bij 5 mm is dus een veel groter oppervlakte, uitstekend magneetje opervlakte 18mm* vaantje 100mm*.
verder gaarne sugestie voor verbetering
gr jt

Waar haal ik eigenlijk MOT-2 steppers vandaan?
Hoe zit het met het opgenomen vermogen? Zou de opamp van een goeie ouwe DAC van Guido Jaeger (popelscan) er 2 per kanaal kunnen dragen?

@ Haan
ik heb je spulletjes ontvangen, maar heb deze week niet veel tijd. Ik test het zo snel mogelijk uit. Bedankt voor het opsturen, we hebben nog contact.

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

mot stepper had dat gezegt had ik een paar mee gestuurd

Nog even snel een vraagje. Welke voeding gebruiken jullie voor de galvo's, (+/- 20V) hebben jullie daar een schema van?
De voeding van chan is met vreemde dioden en transistoren ... of heeft er iemand al vervangstukken uitgezocht?

of je gebruikt een schakelende voeding
of je pakt een trafo met + en - voltage
en jaagt het door 3 78XX regelaars
gewoon zelf ontwerpen

AVR powerd

Voor de voeding van chan kan je ook gewoon een symetrische voeding bouwen uit een trafo.

Ik gebruikte gewoon een kernring van 2x15volt en 2.5A, want als de brugrichter bijkomt met buffer elco's kom je zowiezo op ongeveer op 2X21.5 volt.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

@-bart-
Woon in tilburg dus beetje ver weg. Toch bedankt. Als ik een show-cf-cart doe dan geeft hij wel alle namen weer. Werkt het bij jou wel telkens goed? Ik heb mijn avatar pas net dus ik zal de connector eens goed controleren maar ik denk niet dat het dat is. Ik blijf het gewoon proberen.
Thanxss

Ik heb ondertussen ook al wat gevonden (komt overeen met wat PDI zegt...)

http://sound.westhost.com/p68-f2.gif

ja maar je moet ook nog stabaliseren he

AVR powerd

Op 13 augustus 2007 16:49:35 schreef roelke.nl:
ja maar je moet ook nog stabaliseren he

Ook de 20v?
in het schema staan 15v en 5v stabilisatoren, ik dacht dat voor de galvo's nie echt een uber-stabiele psu nodig was (enkel condensatoren). Ik dacht dat ergens gelezen te hebben op de site van norm ...

@laserdesign

Er zit nog een checkbox bij options om je firmware versie van
je avatar aan te geven. Misschien dat het daar mee te maken heeft.

Ik heb in het verleden wel eens oude CF kaartjes gehad die m'n avatar lieten crashen, animaties ben ik nog nooit kwijt geraakt. Gaan de leds boven de knoppen wel aan om aan te geven dat er 'iets' onder de knop zit?
Anders zou ik niet al te lang klooien, neem gewoon contact op met Medialas. Gewoon bellen, Michael Haiss, aan de lijn vragen, probleem uitleggen, klaar.

Real change comes from choice, not chance.

Op 13 augustus 2007 08:28:54 schreef haan:
mot stepper had dat gezegt had ik een paar mee gestuurd

Haha, wist ik veel...
Komt wel goed joh, ik ben voorlopig toch nog niet klaar.

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Hier ben ik nog maar eens, ik heb beslist van al mijn onderdelen in een keer te bestellen om verzendkosten uit te sparen ...

Heeft er iemand een (werkende) link naar een goede zelfbouw dac met niet te veel exotische onderdelen (dus niet bILDA of Die4DAC)

thanks!

http://www.uploadarchief.net/files/download/dacwandler+ttl2.jpg

Voor de DAC0832 kan je bij www.voti.nl terecht, Conrad heeft deze niet alleen de DAC0808(teminste als een bestelling doet bij conrad ).

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Op 15 augustus 2007 14:32:32 schreef 4d:
Hier ben ik nog maar eens, ik heb beslist van al mijn onderdelen in een keer te bestellen om verzendkosten uit te sparen ...

Heeft er iemand een (werkende) link naar een goede zelfbouw dac met niet te veel exotische onderdelen (dus niet bILDA of Die4DAC)

thanks!

dan blijft mylaserpage dac over
lumax is namelijk plat :(

inderdaad die hierboven dus

AVR powerd

Op 15 augustus 2007 22:33:26 schreef Jb_tje:
[...]

Als je nog een PCB layout nodig hebt van deze DaC, dan heb ik die nog wel liggen (mail maar ff)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dacwandler+ttl2.jpg

Gegroet,
JBtje

Ik heb je een mail gestuurd ;)

BTW ivm. die dac0832, bij voti staat dat ie tijdelijk uitverkocht is ...

[Bericht gewijzigd door 4d op woensdag 15 augustus 2007 22:54:58 (10%)

Dit topic is gesloten