Hallo allemaal ik zoek een schakeling waarmee ik met 1 knop een lampje aan en uit kan laten gaan dus 1 keer indrukken lampje aan nog een keer indrukken lampje uit iemand een idee hoe het moet? ik heb laatst een schema gezien maar kan het niet meer vinden .
het lampje is trouwens een lampje van 12 volt

Je kunt natuurlijk gewoon een on/off schakelaar nemen, die de in de stand blijft staan die je wilt.

Mmmm... een simpele relaisschakeling voldoet...

ik ken het probleem.
Als ik gitaar effektje heb gebouwd neemt een tijdelijke schakelaar minder ruimte in.
Nu heb ik laatst een schema'tje gedownload. Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd maarja.
Hij werkt op CMOS inverters.
Ik weet alleen niet hoe ik dit schema op deze site krijg.
Dus ik e-mail hem wel naar je toe.

Ik heb hetzelfde gehad toen een vriend dit vroeg.
Hij moest op afstand een waterpomp kunnen bedienen.

Ik heb het opgelost door een 4040 (teller/deler) te nemen.

Op het het clock signaal zet je de schakelaar en pakt bit 1
als uitgang!

Werkt bij hem nu al jaren super !

Suc6

kan het niet met een bipolair relais met wat aanpassingen?

de oplossing van marc (met de 4040) lijkt het makkelijkste / beste.

Op do 21-02-2002 19:55:04 schreef sven:
de oplossing van marc (met de 4040) lijkt het makkelijkste / beste.

het moet ZEER klein zijn het printje magongeveer maximaal een cm of 2 x2 wezen ( zonder relais als die eventueel nodig is) ik heb misschien wel iets alleen weet niet zeker of het werkt

Hey Marc... das een goed idee!

Alleen... een 4040 is een 12 stage counter, en je moet eentje hebben met 2 standen... lijkt je een 4027 dan niet een beter idee (das een dual J/K flipflop)...

Dan een buffer erachter (4050) en een solid state relais...

Indien de JK flipflop wordt aangestuurd door een IR fotodiode of ander analoog component moet je wel nog een Smith Trigger ervoorzetten...

Dat zijn dus 3 IC's...

7473

Neem een 7473 met JK flipflops kun je simpel zoiets bouwen, heb hier ook eens ooit een topic voor neergezet

Ja het is een 12 stage counter.

Op het moment dat je een contact maakt ga je dus een klokpulse maken. digitaal staat het eerste bit dan op hoog.
bij de volgende pulse (maakcontact) staat er digitaal 2 op de uitgangen (bit 2 hoog, bit 1 laag) , etc.
Hierachter een bc547 ofzo, en je trapt een relais zo open.

bitje 12 aan de reset en het feest begint dan weer opnieuw.

Je kan ook binair uitlezen hoeveel keer de schakelaar gebruikt is.

het gaat eigenlijk over de Ir zender + ontvanger die in de juli augustus nummer van elektuur stonden bij het schema is het zo als je het knopje indrukt word een punt omhoog gegooid ik wil het zo hebben dat als je het knopje op de zender indrukt hij aangaat en aanblijft en als je nog een keertje drukt hij weer uitgaat iemand enig idee?

ik ben newbie hehe daarom... heb je icq of msn?

Op do 21-02-2002 21:31:34 schreef Marc:
Nee, maar wel telefoon.

geen e-mail ? ik weet bij onbekenden nooit wat ik moet zeggen aan de telefoon :)en ik ben eigenlijk een ECHTE newbie dus als je iets moet uitleggen kan je beter een schema tekenen dan snap ik het wel

Op do 21-02-2002 20:45:12 schreef Antoine:
Neem een 7473 met JK flipflops kun je simpel zoiets bouwen, heb hier ook eens ooit een topic voor neergezet

Mmmm, das een TTL IC en die moet je altijd met 5V voeden, kun je beter een CMOS gebruiken, die werkt van 3 tot 15 V.

Trouwns, moet je de J en de K ingang gewoon aan +5VCC knopen?

T-flip flop

Speciaal agent heeft gelijk. Ik fabriek voor projecten op school vaker met J K flipflops. Hang ze inderdaad allebei aan de +5 V enzow. Dan wordt het een ZGN. T-flipflop. Maar als je toch alleen 5 V gebruikt, pak dan in godsnaam TTL logica. Watn bij Cmos moet je alles aansluiten anders gaat het flippen. En het resultaat is dat je IC doorfikt. Kijk ff in de waarheidstabellen hoe aan te sluiten. Deze staan op het datasheet van de flipflops.

Groetjes

Sven

1knop/2toestanden

hallo iedereen,
Ik kan er gerust naastzitten, maar volgens mij kan je dit gewoon met een ex-or poort doen met 2 ingangen(de ene naar de drukknop, de andere is dan een terugkoppeling van de uitgang)

Op ma 04-03-2002 22:35:12 schreef Soulfly:
Ik kan er gerust naastzitten, maar volgens mij kan je dit gewoon met een ex-or poort doen met 2 ingangen(de ene naar de drukknop, de andere is dan een terugkoppeling van de uitgang)

Je zit er naast. Teken het maar eens uit en ga de werking dan maar eens na. Houd er dan ook rekening mee dat een xor poort zeer snel schakelt en dat je de knop dus relatief lang vast houd.

Marcel

Ik heb het eens uitgetekend, maar ik zie niet in wat het probleem is: je drukt op de knop:lamp brandt, dan laat je de knop los: lamp blijft branden.je drukt er nog eens op:de lamp dooft, en zo blijft het proces doorgaan.
Ik heb de vergelijking ook nog eens opnieuw gemaakt, maar kom steeds op een ex-or poort uit.

hoe maak je precies zo'n T-flipflop?

martijn

Op di 05-03-2002 07:12:11 schreef Soulfly:
Ik heb het eens uitgetekend, maar ik zie niet in wat het probleem is: je drukt op de knop:lamp brandt, dan laat je de knop los: lamp blijft branden.je drukt er nog eens op:de lamp dooft, en zo blijft het proces doorgaan.
Ik heb de vergelijking ook nog eens opnieuw gemaakt, maar kom steeds op een ex-or poort uit.

Ok. Ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat de knop een
positieve puls geeft. De xor geeft aan de uitgang een
1 als de signalen aan beide ingangen ongelijk zijn.
1 ingang is verbonden met de uitgang, de andere ingang
is verbonden met de schakelaar.

De beginsituatie: beide ingangen zijn laag en de uitgang
is laag. Niets aan de hand. Vervolgens wordt de schakelaar
ingedrukt. 1 ingang wordt hoog. De uitgan wordt hoog,
want beide ingangen zijn ongelijk. De andere ingang wordt nu
dus ook hoog, want deze is verbonden met de uitgang. De ingangen
zijn nu gelijk, de uitgang wordt dus weer laag, een ingang
wordt weer laag. De ingangen zijn dus weer ongelijk en de
uitgang wordt weer hoog etc... etc...
De xor poort gaat dus oscilleren zolang de knop ingedrukt
is. Dit oscilleren stop weer wanneer de knop losgelaten
wordt. Het moment waarop de knop losgelaten wordt bepaald
de eindtoestand (1 of 0). Hierbij gaat het om nanoseconden.

Marcel

Op di 05-03-2002 16:54:54 schreef Martijn Berntsen:
hoe maak je precies zo'n T-flipflop?

Wat bedoel je met een T-flipflop? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Wel van de R/S, de J/K en de D-flipflop.

Marcel