| Naam |
Bericht |
DIY
Special Member
|
Effe een update vanuit utrecht..
Fry en ik zijn nog steeds druk doende met de monstercoil..
Het is een hoop werk, en we hebben niet alle tijd, dus het gaat niet zo heel snel.
De meterkast is nu bijna af en dan kunnen we (net als sparks) aan de 3-fasen gelijkrichter gaan beginnen. Het zal zo'n zelfde idee worden als wat sparks aan het doen is.
Anyway, zodra er mooie foto's van eerste deelontwerpen zijn worden ze hier wel gepost.
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
Sparks
Golden Member
|
Nou ik ben klaar met mijn diode's heb zere duimen en wijsvinger van het bijelkaar draaien van die krengen
Maar het bordje zit vol en niet ééntje verkeerd om
Maar nu komt het volgende er moet natuurlijk een filter achter.
Nu had ik zelf gedacht aan iets in de trand van 2x een spoel rond 50mm met daarop 150 wikkelingen 0.4 draad.
en die dan in de plus en min lijn.
parralel aan de uitgang van de gelijkrichter nog een "ceetje"en klaar is klara......
of niet?
heeft iemand daar eventueel nog een beter idee over?.
doel is om de rf van het primaire circuit uit de gelijkrichter te houden.
en het moet werken als inductie zodat de sg niet meteen ook de voeding kortsluit
Als iemand nog een goede sugestie of opmerking heeft hoor ik het graag.
zou namelijk zonde zijn om krapaan 1000 diode's op te blazen
[Bericht gewijzigd door Sparks op 15 augustus 2007 16:14:10]
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Benarty
|
Ik werk vooral tussen 300000 en 40000 volt, wel tegen 1-5 ma
zeer voorzichtig zijn is de boodschap.
|
Jorrit
|
Ik had in mijn vttc voor de gelijkrichting eerst ook 1n4007's zitten. 4 strengen van 20 stuks in serie voor een full bridge gelijkrichter. Helaas ging me 1 streng stuk toen ik vonk overslag kreeg tussen primaire / secondaire.
Heb nu een nieuwe gelijkrichter gemaakt van 6 kv 300 mA diodes. 2 in serie en 2 parralel. Hierover heb ik een C van 75 nF 4 kV gezet. Deze doet het nu al de tijd al perfect.
Ik zou dus over de diodes een Ctje zetten. De spoelen lijken mij ook wel een goed idee. Alleen even uitkijken dat je niet net resonant zit op een harmonische van je tc of iets dergelijks. Dat lijkt me niet echt wenselijk.
Heb nog wel wat foto's van mijn vttc constructie maar nu even geen host waar ik ze op kan zetten. Komen dus nog een keer.
|
Sparks
Golden Member
|
Ik heb ook zo'n ervaring met diode's in de vttc die piepten er zo uit bij een verkeerd vonkje of iets anders dat even misging.
Dat wil ik nu heel graag voorkomen 
Ik ga spoelen maken in segmenten net als in het hf gebeuren en dan een ceetje parralel (heb nog zo'n kruiwagenwiel)
En dan moet ik nog zien uit te vinden wat voor inductie spoel er tussen moet moet.
Heb wel een heel stuk theorie erover gevonden maar snap er de ballen niet van
zal dus wel een stukje trial an error worden maar dat is niet erg zolang de gelijkrichter maar heel blijft
[Bericht gewijzigd door Sparks op 15 augustus 2007 19:04:56]
|
Sparks
Golden Member
|
Zo reeds weer een stukje gevorderd.
de gelijkrichter met filtertje is nu klaar en zit in een kastje
En ik heb een nieuwe rotary gemaakt.
Ik was eerst van plan om met een dc motor te gaan werken.
Maar ik kwam in de Gamma een nieuwe motor tegen met twee jaar garantie  
Dus die maar gekocht variac ervoor en gaan met die banaan.
voor 22 euries een rsg met 2 jaar garantie wat wil je nog meer
|
Jorrit
|
@Sparks.
Ziet er indrukwekkend uit die gelijkrichter.
Hopen dat hij even goed gaat presteren
Ik heb je trouwens nog een meeltje gestuurd met een misschien wel interessant aanbod.
|
poelskeuh
|
ik ben bezig aan een tesla spoel maar vind geen gelakte drrad van 1 of 0.5mm² kan ielmand een paar site doorgeven om draad te kopen?
|
muddy
|
Zoek eens in de gouden gids op wikkelbedrijven / motorwikkelbedrijven.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Sparks
Golden Member
|
Inderdaad zoeken naar wikkelbedrijven en dan bellen of ze ook zo draad willen verkopen.
Gaat trouwens per kilo over het algemeen.
dus even kijken wat voor dikte je nodig hebt en even reken hoeveel kilo dat is
dan weet je hoeveel je bestellen moet.
Ik heb net even de nieuwe sg getest.
Vol gas gaat het wel heel erg raar, 8 elektroden keer tig duizend rpm.
Oorverdovend scheurend geluid.
Langste vonken ergens tussen de 90 cm en 1 meter.
Niet echt spannend verder.
Wat ik helaas wel ontdekte is dat mijn motstack nog niet helemaal 100% is
Ik dacht dat ik de kapotte mots eruit had maar er zit nog 1 in die begint te borrelen/rookwolkjes
En nu en dan valt de spanning half weg dus die is ook opgerookt.
Dus nog 7 MOT's verzamelen en dan kunnen we op drie fasen.
Ik heb namelijk nog 2 liggen.
@ Jorrit ik stuur je vanaaf nog wel even een mailtje terug over je aanbieding.
|
hoogspanningstrafo
|
kan de schakeling voor een vttc ook al voor de hoogspannings trafo of is het beter dat het geluid in het hoogspannings gebied geregeld word
|
hoogspanningstrafo
|
wat is het hier rustig
|
coaster_chris
|
Het is inderdaad veeeelste rustig hier!
Ik zal de boel weer eens ff komen wakker schudden!
Ik heb een vraag m.b.t. het aarden van de sec. coil.
Ik heb het tot nu toe op twee manieren gedaan, en dat was of een koperen staaf de grond in slaan in de tuin, of een vierkante meter alufolie als counterpoise onder de coil leggen.
Ik ga de coil in oktober gebruiken bij een halloween evenement, maar hoe kan ik de boel dan het beste aarde als deze twee oplossingen niet echt voor de hand liggen? 
In walibi had Fry de coil volgensmij aan het frame van het reuzenrad vastgemaakt, nu vraag ik me af zou er onderin geen spanningsverschil kunnen ontstaan t.o.v. de aarde? Dus als ik het aan een stalen frame zou hangen waar mensen met het handjes aankomen ze een optater kunnen krijgen? =)
Of ben ik nu te lang niet meer met het coilen bezig geweest dat ik domme vragen begin te stellen!?
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
fry
Golden Member
|
Hallo allemaal,lang geleden maar ik besta nog hoor.
Ik zou hem echt niet zo maar aan een reuzenrad knopen hoor 
De 6 voeten van het reauzen rad hadden ieder een eigen officiele aardpen. Aan zo'n pen had ik hem geknoopt.
Is er geen staal constructie die vlakbij de grond in verdwijnt of iets in de trant ?
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
coaster_chris
|
Ja, daar zou ik voor kunnen kijken. Ik heb opzich ook wel de mogelijkheid daar zelf een aardpin te slaan, maar er loopt toch wat aan bedrading e.d. door de bodem en heb geen zin in tafrelen als toen bij jou met de Teslathon dat die pomp, of wat was t, overleden was! 
(of had dat met vervuiling terug naar het net te maken?  )
Ik ben er ook wel benieuwd naar hoe ze dat bijvoorbeeld bij sensation hadden opgelost, toen hadden ze daar ook een tesla van het plafond hangen en dan kom je ook niet zo ff 1, 2, 3 aan je aarding...
Ennuh, komt de MaxiEMM weer naar Walibi of is de EMM++ al klaar?
|
fry
Golden Member
|
Die pomp was wel een beetje bizar geval eigenlijk.
Dus gewoon aardpennen slaan zou ik zeggen.
Er hing een electrode in een put om de waterstand te bepalen. De aansturing meet de weerstand van de electrode ten opzichte van aarde. water tegen de electrode -> weerstand laag. Maar ja, de aardpen zit 10 meter van de put vandaan en de tesla spoel stond naast de put met een eigen aardpen. Dat gaat natuurlijk fout... uiteindelijk bleek dat er een 1n4148 door was gegaan.
Geen walibi dit jaar, tenminste ik heb nog niks van ze gehoord. Die laser die ze daar hebben had problemen met Maxi, en die vinden ze net zo belangrijk als de tesla... Het probleem zit em denk ik in de hobbybob kabel die die laser aanstuurt. Maxi hing ook op trance energy 2007 samen met wel 30 lasers maar dan met fatsoenlijke dmx bekabeling en dat gaf geen enkel probleem.
Het is dus eigenlijk een soort van natuurlijke selectie. Tesla's hebben het vooral gemunt op slecht afgeschermde apparatuur. Als alles in orde is gebeurt er ook niks
Bij sensation ging ook alles fout met die tesla. Daarom kwam ID&T ook naar ons voor trance energy. Of aarding daar een probleem was weet ik niet. 50/60Hz was het grootste probleem geloof ik. Amerikanen...
Die gelijkrichter ziet er goed uit zeg Sparks !!
Ons volgende project is ook een 3f gelijkrichter maken voor ++. [Bericht gewijzigd door fry op 14 september 2007 11:48:32]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
jvo
|
hoy allemaal ik heb een antieke tesla coil gevonden deze moet rond 1900 gemaakt zijn bij de firma thomson den haag.
deze bestaan niet meer en in het archief daarvan komt hij niet voor.
de oudheid leid ik af doordat alle bedrading katoen omwikkeld is de hoge spoel was verbrand heb ik opgelapt.
verder zitten er twee leidse flessen aan.
ik heb geen idee voor welke spanning de coil gebouwd is.
is het leuk om er foto's van te maken .
heb hem op hf geprobeert sproeit hij lekker.
ook met een geknepen obt geeft hij zo'n 30 cm
verder durf ik niet te gaan.
dit moet vroeger een high tech ding zijn geweest.
en welk soort proeven deed men hier mee.
wie weet er wat.
|
coaster_chris
|
Ik ben weer een beetje met m'n coil bezig, maar ik heb toch iets heel vreemds!
Ik heb dat ding al zo vaak bij m'n moeder thuis aan gehad, maar nu ben ik bij m'n vader en ben daar al eens eerder bezig geweest met m'n coil en toen ook hetzelfde probleem als nu.
Hij vonk zo'n 2 seconden ofzo, en dan klapt de aardlek er uit.
Ik kan er met m'n kop echt niet bij hoe dit zou komen?
Heeft iemand enig idee?!
(edit)
Ik zal nog wel even wat aanvulling geven...
Het enige verschil is dat ik de coil bij m'n moeder met counterpoise draai en bij m'n vader met aardpin (draadeind een meter de grond in)
Daarbij is m'n NST niet geaard, jorrit opperde de suggestie dat die wel eens naar aarde zou kunnen vonken, maar dat lijkt me eigenlijk sterk aangezien dat ding op een redelijk geisoleerde voet staat! =s
Dus ik ga nu eerst nog een aantal dingen proberen...
- NST aarden
- Counterpoise gebruiken
- heel de coil goed geaard neerzetten ten opzichte van de gnd. [Bericht gewijzigd door coaster_chris op 25 september 2007 11:16:00]
|
hoogspanningstrafo
|
Is de aardlek bij je moeder niet 16a en bij je vaarder b.v. 5a zodat hij eruit vliegt
|
coaster_chris
|
Ik heb het hier over een aardlekschakelaar hè, geen zekeringsautomaat.
Die dingen knallen er uit bij een verschil van 30mA. Dat is iig de standaardwaarde die de meeste van die dingen hebben.
Het enige wezelijke verschil wat er eigenlijk is, is dat ik hier een gnd.pole in de grond sla.
Maar daardoor kan de aardlek er niet uit knallen lijkt me zo.
In het primaire circuit is er niets wat naar de aarde kan vonken, voor zover ik kan zien.
Al m'n draden zijn redelijk geïsoleerd, (instalatidraad in dik siliconnen, aquariumslang) en raken ook nergens de grond aan.
Ook m'n NST staat redelijk geïsoleerd, het enige waar het misschien aan zou kunnen liggen is m'n MMC.
Die ligt op de bodemplaat van m'n coil en die is gemaakt van ongveer 10 mm dik mdf.
Maar ik zie dit in zoveel coils op die manier terug komen, en het is ook altijd goed gegaan.
Misschien toch wel een idee om onder m'n coil wat flinke rubberen voeten te plaatsen o.i.d.?
|
Fragaria
|
@coaster_chris
Je kan ook je TC op de groep van de wasmachine zetten die is als het goed is niet op de aardlek.
bij mij iig niet. je kan dit zien in je stoppen kast. de groepen die groen zijn zitten op de aardlek.
|
·°*teslaman*°·
|
Hallo allemaal,
Ik zie dat het hier tot mijn verbazing een keer rustig is.
Voor degene die zich mij nog kunnen herinneren en zich afvragen: "Is die gozer nou al eens klaar met zijn TC".
Nou daar kan ik vrij kort over zijn: "Nee".
Ik ben tot mijn zinnen gekomen en besloten dat ik hier niet echt de voorzieningen/ruimte heb om er mee door te gaan. Afstemmen zou op school kunnen maar ik wil er verder geen school project van maken om vervelende vinger tikkende docenten te weren. En ik wil graag dat het mijn eigen project blijft.
Ooit verhuizen of een schuur neer zetten. Dan ga ik er mee verder.
Tot die tijd zijn er genoeg HV en andere projecten met een kleiner formaat.
Ik heb het idee dat dit topic steeds maar weer over gaat in repetition mode op een aantal echte diehard coilers na? Steeds komt er weer een nieuw iemand opduiken die een profielwerkstuk moet maken of red alert heeft gespeeld en vraagt "hoe moet het?". Met vervolgens de hele reeks aan zelfde waarschuwingen, vragen en adviezen...
Of heb ik het mis?
In iedergeval ik had zelf ook nog even een vraag.
Is er een ideale Q-factor voor het primaire RLC circuit van een SSTC. Of in welke orde zou ik dit moeten zoeken? Ik kan er vrij weinig over vinden.
|
poelskeuh
|
Ik heb een electronische hoogfrequente neontransformator van 20mA en 15KV ik heb berekent voor de condensatoren 10.6pF maar zit met de vraag of je het aantal windingen primair zelf kunt kiezen of hangt dat af van de windingen secundair?
|
poelskeuh
|
Ja mannen niet allemaal tergelijker tijd he
|
pe5ocb
|
De meesten nemen gewoon X windingen (weet niet uit m'n kop hoeveel, ik neem er zelf ook gewoon maar een paar, ligt eraan hoeveel koper ik heb  ) En maken 1 aansluiting variabel welke ze verplaatsen tot ze de langste streamers krijgen.
|