| Naam |
Bericht |
Ledlover
|
Als je echt goed gezocht had had je waarschijnlijk wel gevonden dat ze per stuk zo'n 2kv bij 500mA leveren.
stroom zat dus.
testen?
zet ze in serie en maak er een jacobsladdertje mee.
wellicht ten overvloede: die dingen zijn levensgevaarlijk!
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
rodyle
|
Okee, bedankt.
Ik las namelijk ergens dat het niet genoeg zou zijn, die 2,X k volts.
|
Ledlover
|
je had het over de stroom, niet over de spanning.
stroom kunnen ze in ieder geval genoeg leveren...
de spanning is een beetje weinig, maar het is volgens mij niet onmogelijk.
Ik zou als ik jou was 2 extra zoeken en de secumdaire allemaal in serie zetten. Dat levert dan zo'n 8kv op bij 500mA, wat voldoende is voor een zeer grote teslacoil.
Een NST is denk ik wat handiger als je een kleine TC wilt bouwen. een motstack kan ook, maar zorg dan wel voor een goede ballast om het vermogen te beperken.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op 2 februari 2008 18:38:09]
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
fry
Golden Member
|
Ik zou echt opzoek gaan naar een leuke nst. Mot's zijn best lastige dingen. Je hebt inderdaad een ballast nodig om ze te temmen. Daardoor zakt wel de uigangsspanning in, voornamelijk omdat de magnetiserings stroom zo belachelijk hoog is. Ze zijn echt levens gevaarlijk. Zonder ballast geven ze zo maar 1amp bij 2kv....
2kv is echt te laag. 8 kv is lekker, maar dan zit je met 4 mot's in serie met een monster voeding. Dat moet dan weer in olie, anders slaan ze door.
Het kan allemaal wel hoor, maar niet echt iets voor een eerste coil. Meer iets voor een echt grote jongen. Sparks die hier ook wel post heeft er bijvoorbeeld een gemaakt met 4 mots. coil was bijna 3 meter hoog en gaf 2,5 meter streamers. En vrat stoppen, variacs en de mot stack raakte geregeld aan de kook  geweldig ding trouwens!
Wat zijn jullie eigenlijk van plan? Hoe groot wil je die tesla maken? Dan kunnen we wat zinniger advies geven.. [Bericht gewijzigd door fry op 2 februari 2008 21:13:18]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
Jorrit
|
Fry wow dat ziet er vrij ziek uit. Mooi dat je er nog steeds mee bezig bent. Bij mij staan de tesla praktijken al een ruime tijd stil wegens chronisch tijdgebrek en ik hou me de laatste tijd meer bezig met audio dus. Binnenkort geef ik nog wel een demonstratie met mijn audio modulated vttc op de opendag van elektro op de han in Arnhem.
Als je die monster coil af hebt wil ik hem zeker nog wel een keer zien  Succes nog met de bouw ervan.
|
fry
Golden Member
|
Hey jorrit ! Lang niet gezien zeg. Is die drsstc ooit afgekomen ? Daar was je al een eind mee opweg.
Wij zijn eindeloos lang bezig geweest om de benodigde materialen tevinden en met optredens met de vorige coil de financieen bij elkaar gesprokeld voor EMM++.
Hoe kom je bijvoorbeeld aan wolfraam electroden voor 100Kw  Plakken van 5 mm dik en 50 bij 75 mm voor in het draaiende gedeelte en 4 stationaire electroden met 8mm dikke plakken. Dan kom je dus bij leveranciers die alleen voor defensie en ruimtevaart leveren. Wel leuk hoor dat soort dingen. Als alles volgens plan gaat staat het monster op robodock 2008, zo eind september in amsterdam.
Leuk dat je ook nog demonstraties geeft. Tijd blijft een lastig probleem met dit soort hobbies
Btw als je het leuk vindt en tijd hebt, eind februari gaan we de secundaire wikkelen.... [Bericht gewijzigd door fry op 2 februari 2008 22:28:02]
|
rodyle
|
Okay, ik zou dus er goed aan doen een NST proberen te krijgen. Ik heb namelijk geen idee hoe en of ik nog twee MOTs kan krijgen. Het zou misschien wel kunnen, maar zoals jullie het zeggen zou het echt een enorm gedoe worden.
Anyway, zijn NSTs een beetje makkelijk (en ook goedkoop te krijgen)?
Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ohja, die EMM++ ziet er echt heel bruut uit. Hoe groot verwacht je dat de streamers gaan worden? [Bericht gewijzigd door rodyle op 2 februari 2008 23:25:54]
|
Jorrit
|
Hej Fry. Die drsstc is helaas nog steeds niet af het enigste wat in feite nog gebouwt moet worden is de driver voor de full bridge. Ook de print met de driver moet nog getest worden. Het probleem is vooral tijd en ruimte. Maar als ik zomervakantie heb ga ik er als het goed is weer mee verder.
Maar inderdaad de moeite wie het koste en de finacien voor een coil gaan in het kwadraat omhoog met het formaat heb ik het idee. Als jullie de secondaire gaan wikkelen wil ik wel een keer langs komen.
rodyle. Ik heb eventueel nog wel een nst voor je liggen. Ik ga toch geen sgtc's meer bouwen en heb behoorlijk ruimtetekort hier. Het is een 8kv 50 mA nst. Ik heb met deze nst meer dan 1 meter gehaald dus het is zeker een leuk ding
|
Sparks
Golden Member
|
Hey er komt weer wat leven in de oude garde
@ Fry dat wordt een behoorlijk apparaat.
Ben benieuwd hoe dat straks gaat draaien.
Ik neem aan dat jullie een generator gaan huren om dat ding van power te voorzien.
En die sg wordt ook een behoorlijke uitdaging Toch een paar kilo materiaal dat een leuk toerental gaat halen.
Maar wat extra tijd besteden aan de constructie en het uitbalanceren.
En inderdaad het dikste wolfraam dat ik standaard kon krijgen was 5.4 mm doorsnee en dan staafjes van 20 cm lang.
En die troep is al behoorlijk duur.
Ik wil niet eens weten wat die plakken van jullie gaan kosten.
Ik blijf altijd wat knoeien met die motstacks.
Het werkt wel maar altijd problemen met aan de kook raken en opbranden.
Ik moet ook maar eens zien dat ik een pole pig of andersoortige distributie trafootje vind.
@ Jorrit
Maar goed dat je hem nog niet verkocht hebt dus.
Met alle tijd die je er al in gestoken hebt zou het ook zonde zijn om hem niet af te maken.
Wat betreft het coilen hier dat ligt ook wat stil.
Ben eigenlijk op zoek naar een goede voeding
En ben ook nog altijd wat aan het klussen met eigen huis en tuin.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
rodyle
|
quote:
rodyle. Ik heb eventueel nog wel een nst voor je liggen. Ik ga toch geen sgtc's meer bouwen en heb behoorlijk ruimtetekort hier. Het is een 8kv 50 mA nst. Ik heb met deze nst meer dan 1 meter gehaald dus het is zeker een leuk ding
Ja, daar ben ik zeker wel in geďnteresseerd ja.
Nog een vraagje trouwens. Wat is de beste manier om een TC te grounden?
|
Sparks
Golden Member
|
De beste manier is om een eigen ground te verzorgen voor je coil.
Dus een meter of 3 koper buis de grond in en daar je coil aan aarden.
Mocht by the way nog iemand een distributie trafo weten te staan (die te koop is)
Laat het me maar even weten
Ik had een poos terug die droge trafo van marktplaats moeten kopen maar had toen helaas andere priorieteiten.
En nu zijn er natuurlijk nergens van die dingen te vinden
|
Jorrit
|
Als je interesse hebt in de nst moet je maar even een mailtje sturen rodyle. De mods vinden het niet goed als verkoop zaken via het forum afgehandeld worden.
@Sparks.
Ik weet heel misschien nog een leuk trafootje staan ik zou wel eens informeren voor je.
|
Sparks
Golden Member
|
Dat zou heel mooi zijn Jorrit.
Die MOT's begin ik een beetje zat te worden.
Plus dat je met zo'n driefasen trafo mooi evenwijdig maximaal de fasen kunt belasten.
Ik heb ook nog een mailtje naar iemand met een trafo gestuurd van 1000kva.
Maar dat is een handelsonderneming.
Dus dat zal wel niet wat worden.
|
Elektriesjeng
|
quote:
Transportbedrijf nodig?
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
|
Sparks
Golden Member
|
zolang het onder de 4 ton blijft red ik het wel met m'n autootje
|
DIY
Special Member
|
Echt jammer dat je die advertentie van die Belg hier op CO laatst gemist hebt..Hij had er een stuk of 6 in de aanbieding van 100kVA tot 800kVA...
(of bedoelde je die advertentie in een eerdere post?)
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
DIY
Special Member
|
@Sparks
We hebben misschien wel wat voor je..leuke 3fase distributie trafo; ik weet niet uit mijn hoofd meer wat de waarde van de hoogspanningskant was, maar volgens mij iets van 14kV. Verder is tie in ieder geval 3x32A (25kVA).
Het typeplaatje zou ik effe moeten bekijken om de specs zeker te weten.
Hier is ie:

Interesse? Maken we een dealtje..
EDIT//
De trafo staat wel al tientallen jaren droog en we hebben 'm zelf nooit getest. Je zult 'm wel met een litertje of 100-200 olie moeten vullen. [Bericht gewijzigd door DIY op 4 februari 2008 22:47:45]
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
Sparks
Golden Member
|
Kijk dat is wat we zoeken
Dat is nog een beetje handig te hanteren.
Die paar druppels olie die erin moeten mag geen probleem zijn 
Je kunt in ieder geval even meten of alle 3 windingen sec en de 3 prim dezelfde weerstand hebben
Kom maar op met je dealtje
Die belg heb ik inderdaad gemist.
En dat terwijl ik net nog een periode in zeebrugge aan het werk ben geweest.
[Bericht gewijzigd door Sparks op 4 februari 2008 23:45:18]
|
Sine
Moderator
|
Holy smokes !
Ancient chinese trafo !
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
HV-boy
|
ik heb daar nog een mooi een (impuls) relais'tje voor een die 800 Amps kan schakelen
|
fry
Golden Member
|
Die windingen zijn op lv denk ik wel okay, maar dat kunnen we wel even snel na meten. Ik maak me alleen wat zorgen over de waarschijnlijk papieren isolatie die al zolang droog staat. Aan de andere kant de daar ingetrokken olie zal het wel lang goed houden.
Dat ding is echt prachtig, het een fransoos trouwens  Die isolatoren zijn geweldig en heel mooi gepositioneerd, niet zo heel duidelijk van deze hoek.
|
Sparks
Golden Member
|
Als dat papier vol olie zit blijft het wel lang goed dacht ik.
Zolang er maar geen vocht in is gekomen.
Ding weer vullen met warme olie even vacumeren en daarna een poosje laten staan.
Dan met een beetje geluk moet het wel goedkomen.
De hv aansluitingen staan onder een hoek gemonteerd \ I /
De lv kat heeft vier aansluitingen? sterpunt? [Bericht gewijzigd door Sparks op 5 februari 2008 05:42:46]
|
Ledlover
|
wat is het probleem met vocht?
mij lijkt dat als je hem vult met olie en verwarmt tot ca. 100 graden, dat het vocht wel verdampt...
verwarmen lijkt mij ook niet zo'n heel groot probleem toch?
|
Sparks
Golden Member
|
Het probleem met jarenlang vocht (condens=gedestileerd water)
Dat je corosie krijgt en je kunt koper zelfs oplossen in gedestileerd water.
Maar dat zal meevallen gezien het ding al goed gesmeerd is geweest met olie
|
hoogspanningstrafo
|
Fry, dat word een leuk projekt (en groot) suces.
Ik ben benieuwd wat het in totaal gaat kosten.
|