Shock Media

Navigatie

Teslacoil en dergelijke Deel 10

Forum > High Voltage > Teslacoil en dergelijke Deel 10 << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>
Naam Bericht
hoogspanningstrafo

Er staat zeker ook een maxwell cap achter die trafo, kan ook nog wel vanpas komen (viel me gewoon op dat er iets achter stond.

Trouwens ik heb bijna ook een 10kv nst bemachtigt het aantal Ma geen idee.
Sparks
Golden Member

Die cap was mij ook al opgevallen.
Zal wel een papier olie ding zijn.
Niet echt geschikt voor tc gebruik ben ik bang.

@ Fry ik zat even op jullie site te kijken naar de foto's van de maxi coil
Maar hoe zwaar is die driefasen variac?
Hij lijkt vrij klein op de foto?

Ik heb van de week nog een advertentie gezien van gemotoriseerde driefasen variac's.
Was één van drie keer 20 en één van drie keer 30 dacht ik ,staan alleen geen prijzen bij
Maar gezien de verdere prijzen op die site zal het je een rib uit je lijf kosten
advertentie op de site onder trafo's en dan variac
http://www.elektrodump.nl/

ps Al een leuk dealtje bedacht?

[Bericht gewijzigd door Sparks op 6 februari 2008 17:21:42]
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Henry S.
Moderator

Dealtjes @mail aub.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
fry
Golden Member

Die cap is gewoon een olie-papier dingetje. Mooi ding maar niet erg bruikbaar. Veel te hoge capaciteit ook, specs ben ik even vergeten.

Die variac is maar 3 keer 8 ampere. Precies genoeg voor de magnetiserings stroom van de trafo.
Bij plotseling inschakelen van zo'n grote trafo zijn de stromen enorm. Om problemen met zekeringen en afslaande generatoren te voorkomen wordt bij het inschakelen van het systeem automatisch de spanning met de variac rustig opgevoerd. Als hij helemaal openstaat wordt de uiteindelijke verbinding gemaakt met dat hele dikke relais (3*180A) en koppelt de variac af. Voor dat die aan is kan de coil ook niet aan gezet worden, dat gebeurd met een hv relais. Bij normaal uitschakelen gebeurd het tegen over gestelde. Alleen bij een fout of noodgeval gaat de spanning er direct af.

Ik of rene mailt binnenkort

Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
Sparks
Golden Member

Ah zo doen jullie dat dus.
Ik vond het al wat klein lijken voor die 124 Kw trafo
Verdere input wordt geregeld met de bps en begrenst door dat pak blik waar je zo enthousiast in staat te slijpen?
Hoe ga je die secundaire verlijmen? stukje pijp erin schuiven? of heb je zulke goeie lijm dat je het stomp op elkaar durft te lijmen

Wordt echt wel een monsterachtig gevaarte.....

Ik wil mijn coil eigelijk begrenzen op 3x25 ampere.
Heb namelijk een generator staan met die specs.
Al zal die best wel een beetje meer piek kunnen hebben.
Hij is afgezekert met 3x25 traag
Ben nu hoofdzakelijk bezig met het maken van een besturingskast met variacs ,volt en ampere meters
en een indicatie van de bps die hij draait.

Ik ben nu wat aan het klooien met een dc ampere meter om de hv stroom die de coil in gaat te meten.

Ik houd m'n mailbox in de gaten
fry
Golden Member

Dat heb je helemaal goed Sparks. Ballast laadt de cap op tot 2Vpiek van de trafo met een gegeven piek stroom. De bps bepaald het vermogen. We kunnen de zelfinductie van de ballast regelen voor korte laadtijd met grote piekstroom, dus hoge bps mogelijk of lange laadtijd met kleinere stroom en dus lagere maximale bps voor als er minder vermogen aanwezig is.

De secundaire zo stomp lijmen durf ik niet echt aan, al zijn er lijmen waarmee het wel zou moeten kunnen. Hij krijgt een onder en boven schijf en in het midden een dubbel dikke van 2cm op de plek van de las. En daar door en door vol lijmen.

De trafo is trouwens van Electro Mecanique, 3*39A bij 3*230 volt, driehoek met nul dus.
De primaire kant is 3* 14950,15700 of 16640 volt,bij 0,557 Ampere. Regelbaar met drie standenschakelaar. Die mag trouwens niet onderspanning verzet worden.
Ik kan niet uit het type plaatje halen of de primaire in delta staat of in driehoek zonder externe nul. Misschien kan je de uitgangsspanning nog wat omlaag krijgen als die in ster zonder externe nul staat maar niet erg waarschijnlijk maar komt wel voor. Dat heeft onze 124KVA wel bijvoorbeeld.
En je hebt mail
Sparks
Golden Member

Dat is wel ongeveer wat ook hier gaat gebeuren.
Ik heb alleen drie aparte trafo's/balasten voor elke fase 1
Ik heb onlangs drie lastrafo's voor nop weten te bemachtigen.
bezitten een 220 en 380 winding.
Zijn goed voor een hoop Kw's per stuk.
secundaire's kortsluiten en het pakket delen om zo de stroom te kunnen regelen.
Heb eerst nog gedacht om ze opnieuw te wikkelen om er echte balasten van te maken.
Maar probeer het eerst zo wel even scheeld een hele hoop werk als ze zonder al te warm te worden het goed doen.
Dat is wel een hoop 14 Kv gelijkgericht mischien nog maar eens wat cde caps bestellen stuk of 60 erbij ofzo

Tja die secundaire zo stomp lijmen zou ik denk ik ook niet doen.
Er zijn vast wel lijmen die goed genoeg zijn maar toch ... het idee dat het zo stomp zit... ik zou me er niet gerust bij voelen geloof ik

De postduiven zijn traag vandaag topicnotificatie is wel binnen maar verder niks behalve wat reclame voor prestatie vergrotende en langer makende produkten

[Bericht gewijzigd door Sparks op 13 februari 2008 22:15:15]
fry
Golden Member

MM, als ik de theorie wel heb werken de ballasten primair het zelfde als bij ons, secundair na de gelijkricht brug. Dus de caps worden ook bij jouw opgeladen tot 2Vpiek.
Alleen ziet bij primaire ballast de trafo en de brug ook die dubbel hoge spanning. Bij een ballast na de brug alleen de caps en soms de brug. En het is verdomde lastig die ballasten te berekenen primair. Kan wel hoor, dat gebruikt die cuauc of zoiets ook.
Sparks
Golden Member

Ja die cuauc dinges heb ik ook al wat zitten bekijken.
Secundair belasten heb ik ook aan zitten denken je hoeft in ieder geval minder stroom te verwerken.
Maar je hebt wel weer meer onderdelen op een hoge spanning staan die dan ook weer geisoleerdt moeten worden opgestelt.

Ik heb in ieder geval al 6 variac's staan om te stacken zodat ik ook daarmee de stroom kan begrenzen.
marktplaatsen in de gaten houden en je krijgt vanzelf een verzameling

Voorlopig houd ik nog alle opties open wat betreft de stroomvoorziening.
Het is allemaal wat testen en als ik "tevreden" ben maak ik het netjes in modules.
Alles wat na de hs trafo komt is in principe al zover netjes en klaar

Jij hebt ook mail

fry
Golden Member

De diodebrug is trouwens klaar

Sparks
Golden Member

Zo die is ruim voorzien van koeling.
Daar in Utrecht kijken ze niet op een blowertje meer of minder
Daar heeft toch weer iemand een hoop uuurtjes in gestoken.
Weer een gevalletje monnikken werk.
Maar met het beoogde resultaat in je achterhoofd is dat niet zo erg

Wat is dat voor behuizing?
koffertje of zo?

fry
Golden Member

koffertje ding is 1,2 meter lang
Een af andere legerkist van http://www.militaria4you.com.
Best een aanrader. Geld overmaken en 2 dagen later in huis.
Ze hebben een hoop munitie kisten, flight cases, goeie legerdump.
Het zijn toch 210 diodes. 1 volt per ding, max 7 ampere is toch 1470 Watt, beetje koeling is dus wel nodig.
Sparks
Golden Member

Daar staan inderdaad wel grappige dingen op

Ik ben vandaag maar eens aan het sleutelen gegaan met een ballast.
Drie las trafo's met elk twee primaire's en twee secundaire's
De primaire's bestaan uit een 380 wikkeling met een 220 aftakking.
Ik heb de 380 gebruik en de 220 is kort afgeknipt en weggebonden.
Dan heb ik dus voor elke trafo de keuze één primaire of twee primaire's parralel of de twee primaire's in serie.
Dan heb ik nog wat keuze
Het geheel gaat evenzogoed nog aangestuurd worden door een driefasen variac.
Voor als er eens wat minder stroom voorhanden is.

Op de foto's ontbreken nog de drie blowers de drie temp. voelers en natuurlijk de rest van het kastje met daarop 380 stekkers en contra stekkers.

Het kreng weegt nu inmiddels 90 kilo.
Daar kom je pas achter als ie van de werkbank af moet
Dus ik heb gelijk maar een paar zwenkwielen voorzien.

En zo gaan we stiekum aan verder met het verbeteren(afmaken) van de coil

fry
Golden Member

Lekker bezig !
Ziet er wel goed uit 3 van dezelfde ballasten.
Voor die drsstc's is echt wel wat tezeggen hoor. Hopeloos hoe zwaar alles wordt op de klassieke manier.
Maxiemm heeft ook al 100 kilo aan variacs en trafo's.
Bij EMM++ wordt het zo'n 700 kilo denk ik. De coil zelf even niet meerekenen.

Dat franse trafotje is schat ik een dikke 100kilo zonder olie. Dus jij moet ook wel een eind komen

Volgende week vrijdag gaat het echt beginnen! Een hele week alleen maar aan EMM++ werken. We beginnen met het in elkaar lijmen van de secundaire en wikkelen. Vonkbrug bouwen en eventueel wat werk aan de ballast.
[Bericht gewijzigd door fry op 17 februari 2008 21:14:04]
Sparks
Golden Member

Het is inderdaad erg lomp allemaal.
Maar met het voordeel dat er wel eens wat mis mag gaan zonder dat het silicium je om de oren spat

Tja er is wat voor te zeggen al die kilo's
ballast is straks 100 kilo
die dikke trafo met olie is een dikke 100 kilo
en wat ik aan variac's heb liggen is ook krapaan 100 kilo

Hadden we maar een andere hobby moeten zoeken iets met smd ofzo
Jullie hebben straks ook leuke ritjes als je ergens heen moet met de EMM++
Bult gewicht aan trafo's en dan nog de coil met primaire en topload.
Een boel formaat en een boel gewicht.

By the way gaat die trafo in een kofferbak van een opel astra station passen? (bankjes kunnen plat)
Zal wel lukken dacht ik desnoods leggen we hem plat hij is toch leeg.
Anders moet ik met het berijfsbakje komen.
DIY
Special Member

quote:
Op 17 februari 2008 22:00:02 schreef Sparks:
By the way gaat die trafo in een kofferbak van een opel astra station passen? (bankjes kunnen plat)
Zal wel lukken dacht ik desnoods leggen we hem plat hij is toch leeg.
Anders moet ik met het berijfsbakje komen.

Net effe gemeten: Als je 'm voorstelt als een rechthoekige doos kom ik op hoogte 95cm, breedte 80cm, diepte 60cm.
Zie maar..

Enne..ik neuzel veel met smd hoor!
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
Sparks
Golden Member

Dat gaat wel in de opel passen en anders maken we de opel pas

Mail je me nog even het adres van jullie loods want ik vrees dat ik die niet terug ga vinden.
En hoe vroeg heb je de koffie klaar??
Sparks
Golden Member

Zo dat was me het dagje wel.
eerst naar geldrop voor een paar erg logge variac's.
daarna even met fry en diy met de grote emm coil bezig geweest.
Hier en daar een tegenslag maar toch een aardig dagje.

Maarre
UTRECHT - In Utrecht zitten maandagmiddag ruim 1500 huishoudens zonder stroom. Dat heeft energiebedrijf Eneco bekendgemaakt. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is er brand ontstaan in een transformatorhuisje.

zijn jullie al aan het testen?????

Lil Pimmetje

Zo, en na al die lompe grote en zware spullen reaheer ik nu eens met totaal iets anders. Ik ben zelf ook al weer een tijdje bezig met de constuctie van een tesla coil, maar deze keer solid state. Dit weekend heb ik de laatste hand gelegd aan de spoel zelf, en nu hem zo helemaal af te zien is toch wel mooi!

De topload zit nog niet bevestigd zoals ik wil, het aluminium kruis wat ik heb gemaakt past nog niet in de binnendiameter van de toroid. Komt nog wel. De secundaire is 70 cm hoog, en heeft 700 wikkelingen van, jaja echt waar, 1 mm diameter. De diameter is een kleine 8 cm, wat me een ietwat hoge verhouding tussen de diameter en hoogte geeft, maar dit is eigenlijk gewoon een factor 5 vergroting van mijn eerste SGTC, en deze werkte ook! Weet iemand trouwens of deze aangeraden hoogte/diameter verhouding van tussen de 3-5 noodzakelijk is, of invloed heeft op de werking van het geheel? Verassend genoeg is de Fres ook bijna hetzelfde als die kleine SGTC, zo rond de 600 kHz met topload en rond de 900 kHz zonder topload.

Maar nu het moeilijkere gedeelte, de electronica dr achter. Ik heb al een beetje geexperimenteerd met wat concepten, en ben uiteindelijk voor een full-bridge ontwerp gegaan. Ik heb de IRF840 mosfets gebruikt, deze kunnen in theorie tot 8.5 A hebben bij maximaal 500 volt, en de Rds(on) is < 0.85 ohm. Dit geeft me een maximaal vermogen van ruim 4 kW met een interne dissipatie van bijna 110 watt in de FETS. Natuurlijk begin op (veel) lagere vermogens, ik ben niet van plan er meer dan 5 ampere bij 300 volt door te jagen (1500 watt, das nog zat!), en dat geeft een dissipatie van iets meer dan 40 watt, en daar is wel tegenop te koelen met fatsoenlijke ventilatie lijkt mij. Hier de print zoals ik hem tot nu toe heb bedacht:

Rechtsonderin komt de stroom binnen, met de condensatoren die ik er op ga zetten word dat maximaal 400 volt. Onder de condensatoren zit een relais, deze hangt via een NPN aan de 12V. Onderin zit besturing, een schmitt hex inverter aan de ingangen, een OR blokkie voor de temperatuursensoren, en een NOR blokkie als kortsluitbeveiliging. Vanaf de NOR komen er kabeltjes naar elke sectie van de h-brug. Elke sectie van de h-brug is het zelfde, de grote vierkanten zijn de koelblokken, en het groene vierkantje hierin is een dc-dc converter. Samen met een snelle opto, waaraan een NPN-PNP uitgang naar de gate hangt, zorg ik voor galvanische scheiding. Hopelijk werkt dit net zo goed (of beter!) als een conventionele GDT. De diodes zijn BYT79-500 ultrafast voor de back-emf. De 2 aansluitingen bovenaan zijn voor de primaire spoel en de condensator.

Ik zie nu trouwens dat ik in dit plaatje de NOR ben vergeten te aarden, maar dat is nu aangepast.

Van de week komen de laatste spullen binnen en ga ik het geheel etsen en in elkaar prikken, en dan kan ik vast gaan testen met mn functiegen! Tot zover mijn bijdrage aan dit geheel, en als er op- of aanmerkingen zijn of jullie meer details willen hoor ik het graag!
[Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 27 februari 2008 19:51:36]
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
fry
Golden Member

Nou de spoelvorm is klaar en ligt inmiddels klaar in een opstelling om gewikkeld te worden.
Zaterdag zag de boel er zo uit:

Maandag waren we een leuke 3 fasen bak uit een transformator huisje aan het zagen toen bruut werd ingegrepen door de eneco, Sorry sparks dat was echt een leuke voor je geweest, we hebben het geprobeert

Hi lil pimmetje. klinkt goed. Hoe stuur je de H brug aan ? Met een vaste osscillator of gebruik je een of ander feedback circuit ?

[Bericht gewijzigd door fry op 26 februari 2008 21:58:13]
Lil Pimmetje

quote:
Op 26 februari 2008 21:55:59 schreef fry:

Hi lil pimmetje. klinkt goed. Hoe stuur je de H brug aan ? Met een vaste osscillator of gebruik je een of ander feedback circuit ?

Om het allemaal te testen wil ik het eerst met een oscillator aansturen, gewoon om te kijken of het allemaal werkt zoals ik bedacht had. Als het apparaat zelf werkt wil ik dan met een oscillator (ter info: mn functiegenerator) op laagspanning gaan testen. Als hij dit allemaal doorstaan heeft ga ik met netspanning testen, en als DAT allemaal werkt, ga ik een feedback circuit (misschien zelfs PLL) ontwerpen, met een PWM audio modulatie interruptor, een 'normale' interruptor en de hele rataplan aan meetapparatuur er aan knopen. Met andere woorden, ik ben wel weer even zoet!
[Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 26 februari 2008 22:05:13]
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
fry
Golden Member

Ik zou die feedback toch wat sneller invoeren. De resonatie frequentie van de secundaire is erg on stabiel. afhankelijk van dingen er omheen maar vooral ook afhankelijk van de lengte van de streamer. Antenne feedback of feedback via een stroom trafootje in de aardleiding van secundaire zorgt dat de h brug altijd op de juiste frequentie draait. Dat scheelt een hoop gekloooi vonklengte en waarschijnlijk een aantal mosfets.
Het is een simpele toevoeging en werkt over een breed vermogen gebied. Hoe je dat doet is overal tevinden op het net. Kijk bijv eens bij stevehv zijn site.
Lil Pimmetje

@Fry, wat bedoel je precies met ik zou de feedback sneller invoeren?

Om het even samen te vatten wil ik in mijn uiteindelijke aanstuur-print een antenne gaan gebruiken, of een stroomtrafo gebruiken zoals fry zei. Beiden heb ik hier liggen, en ik ga er zeker eerst mee experimenteren. (Lang leve breadboard ) Ook het circuit van stevehv heb ik inderdaad gezien, en dit heb ik ook zeker als basis voor mijn ideeen gebruikt, maar ik probeer zoveel mogelijk overal mijn eigen draai aan te geven, dat is leuker dan zomaar 'jatten', en zo leer je ook nog wat op de weg ernaartoe. Het idee is zelfs in me opgemkomen om een directe feedback te combineren met een flink snelle microcontroller, en hiermee zo'n beetje alles softwarematig af te regelen, klonk mij wel als een leuk idee. Eerst alles maar is gewoon met analoge electronica werkend zien te krijgen, en dan zien we wel verder.
[Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 27 februari 2008 00:18:45]
fry
Golden Member

Zeker een goede instelling hoor zelf ontwerpen.
Met sneller invoeren bedoel ik voor dat je op net spanning gaat testen. Die antenne feedback werkt al vanaf een voltje of 10 20. Zelfs allang voor dat er streamers of corona ontstaat.
Lil Pimmetje

Okee, helemaal perfect, ik had niet verwacht dat ik iets aan dat feedbackcircuit zou hebben op bijvoorbeeld laagspanning, spuugt zo'n tesla op lage spanningen/vermogens al zo veel HF de lucht in?

En dan nog iets anders, ik ben zelf helaas niet in het bezit van een variac, maar nu had ik bedacht om in plaats daarvan een triac dimmer te gebruiken zoals bijvoorbeeld de simpele lichtdimmer die ook op CO staat, maar dan uitterraad met een goed stevige triac, en in plaats van een lamp een diodebrug er aan te knopen, en zo het geheel gelijkrichten en afvlakken. Zou ik hiermee tot op zekere hoogte niet ook de ingangspanning kunnen regelen?
Zoeken in topic << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>