| Naam |
Bericht |
Sparks
Golden Member
|
Hey lil pimmetje
Het begin ziet er alvast goed uit.
Ik kan je verder geen tips geven gezien ik niet echt thuis ben in het sollid state gebeuren.
Maar het gaat vast goedkomen daar.
@fry.
Is het wikkelen een beetje geslaagd vandaag?
Ik heb overigens nog geen kans gezien de tekening bij dat bedrijfje te krijgen.
De tekening ligt namelijk nog in mijn auto en die staat bij de garage met een lekke koppakking:S (dat kon er ook nog wel bij)
Ik heb overigens de kern van die trafo ook weg geflikkert na het verwijderen van de primaire windingen bleek ook dat niet meer te redden.
Nu jah komt tijd komt raad 
Ik heb net een prijs aanvraag opgestuurd voor een driefasen 6Kv bij 35 Kva trafo.
Ben benieuwd of dat tegen of mee gaat vallen.
Het vermogen zal geen probleem zijn alleen de meeste bedrijfjes schrikken terug voor die kilovolts.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
fry
Golden Member
|
Hey Sparks.
Wikkelen ging goed! Een hele dag met zijn tweeen bezig geweest met het bouwen van een goede opstelling. Het wikkelen zelf ging in een uurtje. Wel een stressvol uurtje hoor! Even afgeleid door wat gefilm en meteen een overlap. Maar dat was gelukkig snel hersteld. Die inmiddels 100 kilo secundaire komt dan in 5 omwentellingen tot stilstand. Die moet je dan afwikkelen en zit je meteen met 10 meter kleverige met epoxy besmeurde draad die weer netjes terug moet.
Ik heb nog even geen foto's die de spoel recht doet. Ik zal morgen weer wat foto's maken. Dan kun je hem zien met de laatste laag epoxylak erop.
Hij hangt trouwens al drie dagen voor het draaien en aflakken in de wikkelopstelling. Alleen aan begin en einde gesteunt, en zelfs met de 30 kilo draad erop blijft hij kaarsrecht. Met die verbinding tussen de twee buizen zit het echt wel goed dus.
Ik zal morgen of in het weekend wel weer wat foto's plaatsen.
Ik heb ook eens een offerte voor een droge 25kva 3 keer 12kv aangevraagt. Dat kwam toen op een zieke 10k euries, ik hoop dat jij het beter treft [Bericht gewijzigd door fry op 28 februari 2008 23:40:01]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
fry
Golden Member
|
Als belooft nieuwe foto's !
De wikkelopstelling :
De bovenkant van de secundaire. De aluminium constructie is om de toroid te kunnen bevestiggen en om de coil aan op te kunnen hijsen. Het ding weegt 130 kilo !
Hier nog een detail van die contructie.
Lekker veel verstijvings driehoekjes.
De onderkant met een "bakje" waar de motor van de vonkbrug een stukje ingaat steken.
En dan het hele gevaarte met onderstel op wielen in een verhoogde en verlengde vw LT gepropt  Het is echt net te doen om dat ding er in te krijgen met zijn tweeen. hij steekt wel 1,30m uit
Dat was dan 7 vaak lange dagen werk. Effe rust en plannen maken voor een volgende bouwweek [Bericht gewijzigd door fry op 1 maart 2008 22:32:13]
|
electro_freakz
|
nou, ik wil de foto's/video's zeker zien  (als ie af is)
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
Lil Pimmetje
|
Blech, en dan denk ik een stapje groter te gaan dan vorige keer, maar jullie zijn echt een overtreffende trap  Dat ding is echt enorm! Hoe ver denken jullie er vonken mee te kunnen trekken?
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
|
meije
|
gaaf zeg
lkkr lomp mare dat zal het resultaat vast en zeker ten goede doen
voor alle profesionele kortsluitingen/rooksignalen zit je bij mij goed, als een project niet wil slagen is een grote moker vaak de beste oplossing....
|
Ledlover
|
 holy shit, wat een enorm ding!
Nieuw! Uw eigen onweersbui in de tuin! Bliksem waar en wanneer u het wilt!
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
HV-boy
|
zeg wel
hoe dik zal die primaire wel niet zijn ???
wat voor kabel gaan jullie daarvoor gebruiken ??
|
Steyaert
|
Hallo iedereen,
ik ben nieuw in dit hele tesla wereldje, nu ik zou voor een project voor school een kleine tesla coil willen maken, zou in een plexiglazen kubus van 36x36x36cm moeten passen en liefst zo weinig mogelijk moeten kosten.
Iemand die me wat wil helpen met raad wat ik nodig heb en waar ik best eerst aan begin? of misschien goeie tutorials/beginners site's. een containerpark ligt bij de buurt, dus materiaal kan ik daar wel bijeen schrapen. voor zover ik deze voormiddag gesurft heb lijkt de transformator/stroombron de moeilijkste opgave om te vinden.
mijn kennis over elektriciteit is nogal gering, het beperkt zich tot de 2u fysica/week van het secundair onderwijs, dus enige hulp in berekening enzo is altijd aangenaam.
alvast dank voor mogelijke hulp
cheers!
|
mts plus
|
als je er niet voldoende kennis van hebt zou ik maar heel voorzichtig zijn.
het zijn geen geringe spanningen waar je over praat
Life is waiting!
|
Sparks
Golden Member
|
Hey Fry
Het blijft een groot ding hoe je hem ook wend of keert.
Op de eerste foto zien de wikkelingen er wat vreemd uit
dat zal wel komen van de doorzichtige mantel en de lichtinval denk ik.
Voor de rest ziet het er top uit, mooie oplossing voor het hijsen en het plaatsen van de toroid dat hebben jullie mooi opgelost zo.
De tekening van de sg koelelementen is inmiddels onderweg naar de draaierij, hoop eind van de week meer te weten.
Het gaat wat via via via maar de broer van een colega van mij is bevriend met de eigenaar van die draaierij dat scheelt mischien weer een paar knaken  you never know
Owjah ik heb die belg met die trafo's ook gevonden.
250Kva voor 750 euro of zoiets.
Maar het is wel 2.5 uur rijden plus dat het een iets te lompe trafo is. 830 Kg.
Maar ik ben ook nog bezig met een 50Kva die is gereviseerd en pcb "vrij"
moet ik nog even een prijs van krijgen....
Verder ben ik wat variacs aan het reviseren geweest nieuwe koolborsteltjes (gemaakt uit de koolborstels van een startmotor ivm de iets betere samenstelling voor hogere stroom)
Hier en daar een druppie olie en wat poetsen
De derde variac komt hier volgend weekend via rosmalen
Iets later dan gehoopt maar ik kan nog wel even vooruit.
Verde paneel meters en wat andere onderdelen binnengekregen blowertjes, relays, etc
even een foto
Op de foto twee van drie variacs gedeeltelijk met wat kabels eraan.
een 100 amp relay wat kleinere relays in doos
paneelmeters in doos paar blowers
stroommeet spoel
en onder staat die witte kist met twee cee form 32 amp inbouw stekker en contact doos das de ballast moet alleen nog een deksel en wat metertjes hebben
Dus voorlopig vermaak ik me wel
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
termination
|
Hallo allemaal. Ik volg dit topic nu al een tijdje, en ben ook maar eens aan het bouwen geslagen. Nu heb ik een (tijdelijke) secondaire spoel gewikkeld, en wil graag weten of dat goed is. Mijn secundaire is 1mm koperdraad (18 AWG), en het zijn 72 wikkelingen. Mijn primaire moet nog komen, maar dat wordt 4mm koperdraad (6 AWG) en dan 8-10 windingen. (info van wikipedia, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil#Tesla.27s_early_coils)
Ik gebruik als voeding 1 MOT (beperkt of onbeperkt, ballast is maar 1000W (beetje weinig?)). Ik ben druk aan het zoeken naar een 2e.
Als condensator óf de cap uit de magnetron (kan die deze mishandeling aan) óf een stuk of wat leidse flessen. (heb er 1 en die zoemt (is dit normaal)).
Sparkgap is een jacob's ladder (mooie verdeling van de hitte).
Ik heb al best wat ervaring met HV. Ik heb voor mijn profielwerkstuk een coilgun gebouwd, en ben nu al een tijdje met mijn MOT aan het expirimenteren. Je kunt de filmpjes bekijken op youtube.
linkje 1: http://www.youtube.com/watch?v=OmtcRuZOdcM
linkje 2: http://www.youtube.com/watch?v=_DidQ15skrc
Jullie vinden de vragen in de tekst wel 
Groetjes, Thom.
|
hoogspanningstrafo
|
ten eerste secendair heeft te wijnig wikkelingen probeer eerst eens richting de 1000, reken ook de spoelen even uit of meet ze met een osciloscoop en een functie generator cite: http://deepfriedneon.com/tesla_frame6.html.
zoek ook nog minimaal 1-2 mots op of een een neon trafo.
Je moet er wel een balast tussen zetten, condensatoren kun je ook op die cite uitrekenen maar die in de magnetron zelf zit is goed als je 1 mot gaat gebruiken.
Het zoemen van de mot is normaal, en als sparkgap is een jacobsladder een slecht idee omdat dat te langzaam overslaat.
Dit waren mijn antwoorden op de vragen die jij denk ik had.
(Als het kan film de filmpjes van je met een betere kamera als dat kan.)
|
fry
Golden Member
|
Een magnetron cap kan het absoluut niet aan. Denk aan explosieve zelfdestructie. Je primaire circuit zal met magnetron cap resoneren zo rond de 50 kHz. De secundaire rond de 3 MHz. De bedoeling is dat die binnen een paar procent gelijk zijn aan elkaar.
Misschien eens met javatc gaan spelen : http://www.classictesla.com/java/javatc.html
Of er in iedergeval wat berekeningen op los laten.
[Bericht gewijzigd door fry op 6 maart 2008 21:09:31]
|
termination
|
quote: ten eerste secendair heeft te wijnig wikkelingen probeer eerst eens richting de 1000
Waarom had tesla er dan zo weinig gebruikt?
quote: (Als het kan film de filmpjes van je met een betere kamera als dat kan.)
Het filmpje met de CD is met mijn telefoon gefilmd (idd slecht), de andere word slecht door youtube.
Ik zal eens wat gaan zoekn naar goede onderdelen.
quote: Het zoemen van de mot is normaal
ik bedoelde eigenlijk het zoemen van mijn leidse fles.
quote: Een magnetron cap kan het absoluut niet aan.
Wat kan hij dan precies niet aan (wil graag het waarom van dingen weten  )
Ik ga iig wat met berekeningen en javaTC spelen.
|
fry
Golden Member
|
Het is maar net wat je met die teslaspoel wilt. Als je alleen een redelijk hoge hoogfrequent wisselspanning wilt maken is 70 wikkelingen prima. Als je een echt hoge spanning wilt en dus vonken/streamers dan heb je er meer nodig. Een tesla spoel is niets meer als een resonante luchtkern transformator. De vonken horen niet bij de definitie.
Vout=Vin* √ (Lsec/Lprim)
Als de zelf inductie van de primaire en secundaire weining verschillen gaat de spanning ook maar weinig omhoog.
In het primaire ciruit lopen hele hoge stromen met tamelijk hoge frequentie. Die combinatie is erg zwaar voor een condensator. De folie in een magnetron cap is dar te dun voor en zal heet worden. [Bericht gewijzigd door fry op 7 maart 2008 08:30:01]
|
termination
|
Ok ik zal eens wat nieuw koper gaan zoeken (wat ik nu heb is veel te kort) Ook maar eens het ouderlijk gezag aan de wijn zetten (voor lege flessen) misschien kan ik ze dan meteen overtuigen dat ik een 2e MOT nodig heb.
@Fry: Enorm bedankt voor de formule! had mijn hele natuurkunde boeken reeks doorgespit (heb NA1,2 dus 4 boeken)+de BINAS, maar kon niets vinden.
Als ik meer nieuws/vragen heb horen jullie van me.
|
Jan klaasen
|
Pa, Ma; Kijk eens een paar lekkere flessen wijn, gewoon zomaar.....
Hips... tuurlijk krijg je een mot, Hips
Bachelor of Social Work
|
termination
|
lol zoiets is nou ook weer niet de bedoeling. Het probleem is dat we gaan verhuizen, en dat het pas ná de verhuizing mag (dan hebben we een garage, en een grotere tuin). kan ik in de tuin coilen xD
|
electro_freakz
|
leuk voor je buuren
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
termination
|
ach ja, leren ze me ook eens van dichtbij kenne (als ik vraag om de verbandtrommel xD)
|
Lil Pimmetje
|
@termination:
Denk niet dat je nog een verbandtrommel nodig hebt als je een fout maakt met je tesla spoel... Eerder een ambulance! We blijven het allemaal herhalen, hoogspanning is geen speelgoed, maar gewoon levensgevaarlijk!
HOERA! Mijn printje werkt (tot nu toe). Het gate-source signaal is precies de blokgolf die ik er invoer (alleen ietwat vertraagd, ik kan het amper zien op mijn scope), dus ik ga dat feedback dingetje maar is op breadboard prikken. Hier een foto van de print:
Met andere woorden, volgende week ga ik onder spanning testen, en hopen dat ie zich ook zo goed houdt onder belasting. Dit verhaal word vervolgd! [Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 8 maart 2008 15:13:46]
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
|
termination
|
quote: @termination:
Denk niet dat je nog een verbandtrommel nodig hebt als je een fout maakt met je tesla spoel... Eerder een ambulance! We blijven het allemaal herhalen, hoogspanning is geen speelgoed, maar gewoon levensgevaarlijk!
weet ik, was een grapje.
Ziet er nice uit lil pimmetje.
|
Sine
Moderator
|
Mag ik toch nog 1 opmerking maken over veiligheid bij die mot-braad setup van je ...
Als je zo'n setup maakt ga je NOOIT met hoogspanning naar de stok !
Het is leuk om met je cam het gloeiende puntje van de draad van dichtbij te bekijken, maar bedenk wel dat die 1200 V voert !
Stok aan massa, hoogspanning van de trafo als een punt op de plaat.
Dan kun je zwaaien met het ding wat je wilt, het enige gevaarlijke wat je er dan mee kunt doen is iemand een oog uit steken.
MOT's zijn niet grappig, een flinke spanning aan een gruwelijk vermogen, een aanraking kun je waarschijnlijk niet na vertellen.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
termination
|
quote: Het is leuk om met je cam het gloeiende puntje van de draad van dichtbij te bekijken, maar bedenk wel dat die 1200 V voert !
dacht ik ook aan, had de zoom functie gebruikt. in werkelijkheid was het puntje zo'n 20-30 cm verwijderd van de camera. (het is btw 2040V met zo'n 3800W)
quote: Stok aan massa, hoogspanning van de trafo als een punt op de plaat
Dus de electrode op de stok aan de aarde hangen en dan de hoogspanning als een electrode op de plaat hout? maakt het nog uit welke electrode ik aan de aarde hang? die aan de kern van de MOT zit, of die met een draad er uit komt?
iig bedankt voor de tip, had ik nog niet aan gedacht.
quote:
MOT's zijn niet grappig, een flinke spanning aan een gruwelijk vermogen, een aanraking kun je waarschijnlijk niet na vertellen
Weet ik, daarom ben ik ook zo voorzichtig bezig. Eerst alles uit, stekker eruit, cap kortsluiten en dan pas iets aanraken.
iig erg bedankt voor de tips.
|