Shock Media

Navigatie

Teslacoil en dergelijke Deel 10

Forum > High Voltage > Teslacoil en dergelijke Deel 10 << Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Volgende >>
Naam Bericht
Lil Pimmetje

@term:
Die bijna 4 kW zal je niet halen, dan moet je je MOT op een aparte groep draaien! (240VAC * 16A = ruwweg 3.8 kW)

En als je een beetje verstand hebt van hoogspanning zal je weten dat de transformatorkern de massa is of in ieder geval als massa gebruik moet worden, zo zit ie ook in de magnetron gemonteerd.

En ik ben ook zo voorzichtig geweest, alleen dan met een flyback, en dr is altijd wel een momentje dat je iets vergeet. In het geval van de flyback krijg je een flinke optater, van een keramisch schijfcondensatortje in mijn geval, auw, daar leer je van, maar met een mot is je eerste fout meteen je laatste.

In ieder geval ga ik vandaag mijn geval testen, als er leuke plaatjes komen post ik deze vanavond nog!
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
termination

quote:
Die bijna 4 kW zal je niet halen, dan moet je je MOT op een aparte groep draaien! (240VAC * 16A = ruwweg 3.8 kW)

Zei toch al ongeveer 3800W. had de lichtnet kant gemeten met een amperetang. Pieken van 18A, maar meestal zo rond de 15-16A.

quote:
En als je een beetje verstand hebt van hoogspanning zal je weten dat de transformatorkern de massa is of in ieder geval als massa gebruik moet worden, zo zit ie ook in de magnetron gemonteerd.

zoiets dacht ik ook al. Beetje logica ook. Ga het vanmiddag nog inbouwen.

quote:
En ik ben ook zo voorzichtig geweest, alleen dan met een flyback, en dr is altijd wel een momentje dat je iets vergeet. In het geval van de flyback krijg je een flinke optater, van een keramisch schijfcondensatortje in mijn geval, auw, daar leer je van, maar met een mot is je eerste fout meteen je laatste.

Daar ben ik me heel goed van bewust. Ik heb ook eerst een tijd met een CCFL inverter gespeeld. Krijg je ook pittige schokken van. (300V ultra-hoogfrequent is niet fijn)

Nogmaals enorm bedankt voor de tips en waarschuwingen. (in mijn ogen kun je er niet genoeg krijgen.)
Lil Pimmetje

En dan weer even een domper, het werkt allemaal toch niet zo heel goed als ik gedacht had. Ik heb enorm veel last van oscillaties en logica die niet logisch werkt, dus ik ben nog wel even aan het debuggen. Jullie horen het nog!

EDIT: Wat blijkt nou, ik heb het meteen goed verkloot! Ik heb mijn ingangsbuffer opgeblazen door een soldeerfoutje, en er is een van de secties van de h-brug 'lek', permanent in geleiding. Ben ik blij dat ik niet meteen op netspanning ben gaan testen!
[Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 9 maart 2008 16:47:33]
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
termination

Even een vraagje, kan ik als aarde voor de MOT de randaarde van het stopcontact gebruiken (lijkt me wel, doet magnetron ook) of moet ik een pen in de tuin rammen met een draad er aan? (weet het niet zeker dus vraag ik het maar even)
Ledlover

wat wil je ermee bereiken?
edit: ik denk dat ik het al weet
als je een RF aarde voor je teslacoil wilt moet je als het even kan buiten een (aantal) aardpin(nen) slaan/spuiten, verbonden met dik draad.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 10 maart 2008 15:03:16]
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
termination

ok bedankt.
coaster_chris

Wat rete gaaf dat iedereen weer eens iets van zich laat horen!
Dat was lang geleden! Ik kwam vandaag toevallig ook weer eens op het forum wegens een schoolopdrachtje waar ik voor zat te google-en.

Fry en DIY, wat zijn jullie goed bezig zeg heren, erg tof om eindelijk weer eens wat te horen over de EMM++!
Wat denken jullie ongeveer aan vonklengte te gaan trekken?

Ik heb mijn coil voor het laatst ergens in oktober onder het stof vandaan getrokken, maar dat ding heeft verschrikkelijk te lijden gehad dus die moet weer ff gerenoveerd worden!
Ook ligt er nog altijd een handvol onderdeeltjes klaar voor een SSTC, maar ben daar helaas nooit meer mee verder gegaan.
Ook wegens, jaweeel je raad het al..... tijdgebrek!

Trouwens, ik kwam in oktober in Walibi een flinke distributietrafo tegen. Alleen werden er gewoon allemaal deuken in dat ding gemept tijdens dat halloween evenement van hun! Schandelijk!

Wel leuk dat er weer wat leven in de brouwerij is hierzo.
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
termination

Ok. ben wat bezig gegaan met een (veel te kleine) primaire spoel. Nu is het probleem dat ik geen magnetisch veld krijg (gemeten mbv een kompas). Dat is (naar mijn idee) erg vreemd aangezien er 2040V AC op staat. Iemand een idee? ik gebruik 5-6 windingen 1.5mm installatiedraad, met een spacing van 1.5-2cm tussen de draden. (fototje komt morgen wel.)
Ledlover

Een kompas is niet bedoeld om wisselende magnetische velden te meten, in ieder geval niet met een relatief hoge frequentie van 50hz.
Hoe snel zou die naald heen en weer moeten gaan?
juist, met de netfrequentie van 50hz. 50x per seconde heen en weer.
Denk je dat die naald dat kan bijbenen? Tenzij je die magn velden goed richt en ze erg groot zijn, gaat ie echt niet bewegen.
Je krijgt best wel een magnetisch veld, maar dit is niet de manier om dat te meten.
Wat je wel kunt doen is zo'n zelfde spoel maken, die aansluiten op een luidspreker of koptelefoon of versterker, en die in de buurt houden. Bij gebruik van een koptelefoon oppassen dat je die spoel niet te sterk koppelt met de aangestuurde spoel, anders kunnen er hoge spanningen in de koptelefoon-spoel onstaan.
Het gaat ook niet om het magnetische veld van 50hz bij een teslacoil, maar om de resonantiefrequentie van de LC kring. Zoek maar eens wat op over vonkzenders of spark (gap) transmitters.
Een teslacoil is min of meer hetzelfde als een simpele vonkzender, maar dan is er geen antenne en wordt de spanning niet als radiogolven uitgezonden (ja ok, die komen er natuurlijk wel bij vrij, maar dat is niet echt de bedoeling) maar wordt de spanning zo hoog dat de lucht doorslaat.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
termination

Als ik het kompas naast de MOT houd gaat die als een gek ronddraaien (50 toeren/sec idd). Het valt makkelijk te zien. Ik heb een secondaire erin geplaatst met 72 wikkelingen (te weinig koper in huis) en dan nog geen veld te bekennen. Ook een CCFL of TL ernaast licht niet het kleinste beetje op.

Ik weet hoe een teslacoil en een spark transmitter werkt (ongeveer), en ik denk dat ik te weinig vermogen heb. De sparkgap slaat ook niet constant door, en stopt soms zelfs een seconde of 10. (misschien de geioniseerde lucht maar wegzuigen?) Dat truukje met de oortelefoon ga ik proberen. Neem aan dat het met een multimeter ook werkt?
Ledlover

1. is het schema in orde? mot, condensator, sparkgap, primaire?
2. resoneert het zaakje wel fatsoenlijk?
3. 2kv is weinig. Vonkbrug moet erg klein zijn dan, en met zo'n hoge stroom is het al gauw lastig om de vonk goed te blussen. Vonk moet geblust worden om te zorgen dat de RF energie niet verloren gaat.
4. een spoel werkt nog niet optimaal als elektromagneet. daarvoor heb je eigenlijk een ijzerkern nodig.

Vermogen heb je zat. 2kv x 0,5a = 1kw en dat is meer dan gemiddeld. Spanning heb je eigenlijk wat te kort...
72 wikkelingen heeft gewoon geen zin tenzij je een enorme topcapaciteit maakt. Je kan nu je spoel beter 1 op 1 nemen. nog zo'n spoel als de primaire maken, met eenzelfde condensator (luistert redelijk nauw) en dan een multimeter erbij. Stem 'm zo af dat het zaakje allebei op exact dezelfde frequentie resoneert. Je zult zeker een fikse spanning krijgen als je de twee spoelen dicht genoeg bijelkaar houdt. Controleer even, anders blaas je je multimeter op!
fry
Golden Member

Wat voor condensator gebruik je nu dan? En wat is de kleur van de vonk?
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
termination

@fry : Ik gebruik nu 1 leidse fles (bij gebrek aan meer wijnflessen). de vonk is blauwig met ballast (1000W) en zonder felgroen. (maar zonder blust de vonk niet, dus doe ik dat nooit). de electrodes zijn van koper.

Ik volg het volgende schema:

klopt dat, of moet ik de cap en sparkgap omdraaien. (heb ik geprobeerd, maar dan gebeurt er helemaal weinig)
[Bericht gewijzigd door termination op 17 maart 2008 16:01:01]
Ledlover

schema is ok.
als je ascii schema's gebruikt kan je het schema copy-pasten en dan tussen de code tags zetten.
Als ie niet constant overslaat is je elektrodeafstand te groot.
Een spoel met 72 wikkelingen zou trouwens wel ergens rond de 3000khz resoneren. Je zou kunnen kijken of je daar je primaire LC kring op af kan stemmen maar verwacht daar niet teveel van...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op 16 maart 2008 12:24:30]
Steyaert

Hoi, vandaag mini tesla voor het eerst aangesloten. Het werkt wel allemaal maar niet volledig zoals verwacht. ik denk dat ik nog heel wat moet tunen. En vandaag dus ook ondervonden dat mijn NSTransfo 2x3.6kV = 7.2kV geeft i.p.v. 1x3.6kV dus mijn MMC moet uitgebreid worden. Misschien later ook nog variac aanschaffen, want nu is het stopcontact in, stopcontact uit, stopc... en dat is maar omslachtig werken.

De vonken stellen momenteel nog niet veel voor. alleen naar een tl-buis of een andere geleider schieten ze wel over. maar het zijn maar kleine boogjes.

Hier vind je enkele pics:

de transformator, vanmorgen met de post binnengekregen eens getest (2x3.6kV@50mA) http://users.telenet.be/stey/taken/004.JPG

De homemade MMC: 6 parrallelle series van telkens 5 Philips Pulse capacitoren rated @ 2000V en 7.5 nF goed, MMC is dus goed voor 10kV @ 0.009uF
http://users.telenet.be/stey/taken/0010.JPG

SSG met 4 stukjes koperen buis
http://users.telenet.be/stey/taken/008.JPG

NST protection circuit
http://users.telenet.be/stey/taken/007.JPG

De mini coil ik heb nog 2e iets grotere torus en een bol ook als topload (zie Java)
http://users.telenet.be/stey/taken/009.JPG

Finally the whole picture, lijkt volledig buiten proporties, maar 't is een werkje voor een kunstvak op school... (ik weet het, volledig misplaatst, ik studeer architectuur, niets met electriciteit te maken maar ik ben een prutser, en ik leer rap
http://users.telenet.be/stey/taken/006.JPG

en last but not least (hoewel het niet veel voorstelt) FIRST LIGHT
http://users.telenet.be/stey/taken/005.JPG

Nu, zoals ik zei, het is een schoolwerkje, dat wordt effe getoont en gequoteerd en daarna krijg ik het terug naar huis. Volgende vakantieperiode ga ik het boeltje wat tunen, terwijl tegen dan variac aanschaffen, en een nieuwe mmc maken. Ik heb de spec's es in de Java calculator gegooid om te zien wat het geeft. Iemand enig advies om hem wat beter te laten werken?
thx

and keep them sparks flying!

R.

J A V A T C version 11.6 - CONSOLIDATED OUTPUT
donderdag 20 maart 2008 20:56:30

Units = Centimeters
Ambient Temp = 20°C

----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
0 = Ground Plane Radius
0 = Wall Radius
0 = Ceiling Height

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
1.6 = Radius 1
1.6 = Radius 2
0 = Height 1
15.36 = Height 2
615 = Turns
0.02 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
3.2 = Radius 1
6 = Radius 2
0 = Height 1
0 = Height 2
5 = Turns
0.138 = Wire Diameter
0.009 = Primary Cap (uF)
60 = Total Lead Length
0.276 = Lead Diameter

Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=2, major=8.5, height=15.36, topload
Toroid #2: minor=2.5, major=12.5, height=16.36, topload
Sphere #1: horz=8, vert=8, height=19.36, topload

Secondary Outputs:
1319.57 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
15.36 cm = Length of Winding
40.04 cm = Turns Per Unit
0.04976 mm = Space Between Turns (edge to edge)
61.83 m = Length of Wire
4.8:1 = H/D Aspect Ratio
33.6528 Ohms = DC Resistance
19354 Ohms = Forward Transfer Impedance
18884 Ohms = Reactance at Resonance
0.017 kg = Weight of Wire
2.278 mH = Les-Effective Series Inductance
2.315 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
2.283 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
6.387 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
6.18 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
9.294 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.0683 mm = Skin Depth
5.351 pF = Topload Effective Capacitance
101.4217 Ohms = Effective AC Resistance
186 = Q

Primary Outputs:
867.58 kHz = Primary Resonant Frequency
34.25 % high = Percent Detuned
0 deg° = Angle of Primary
144.51 cm = Length of Wire
16.66 mOhms = DC Resistance
0.422 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
1.521 cm = Proximity between coils
1.08 cm = Recommended proximity between coils
3.017 µH = Ldc-Low Frequency Inductance
0.00389 µF = Cap size needed with Primary L (reference)
0.722 µH = Lead Length Inductance
9.577 µH = Lm-Mutual Inductance
0.115 k = Coupling Coefficient
0.121 k = Recommended Coupling Coefficient
8.7 = Number of half cycles for energy transfer at K
4.97 µs = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
3600 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
50 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current
0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
180 [volt*amps] = Rated Transformer VA
72000 [ohms] = Transformer Impedence
3600 [rms volts] = Effective Output Voltage
0.78 [rms amps] = Effective Transformer Primary Current
0.05 [rms amps] = Effective Transformer Secondary Current
180 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0442 [uF] = Resonant Cap Size
0.0663 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.1153 [uF] = SRSG LTR Cap Size
11 [uF] = Power Factor Cap Size
5091 [peak volts] = Voltage Across Cap
12728 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
0.12 [joules] = Primary Cap Energy
278.1 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
49.2 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Inputs:
0 = Number of Stationary Gaps
0 = Number of Rotating Electrodes
0 [rpm] = Disc RPM
0 = Rotating Electrode Diameter
0 = Stationary Electrode Diameter
0 = Rotating Path Diameter

Rotary Spark Gap Outputs:
0 = Presentations Per Revolution
0 [BPS] = Breaks Per Second
0 [kmh] = Rotational Speed
0 [ms] = RSG Firing Rate
0 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
0 = Time Constant at Gap Conduction
0 [µs] = Electrode Mechanical Dwell Time
0 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
0 [peak volts] = Effective Cap Voltage
0 [joules] = Effective Cap Energy
0 [rms volts] = Terminal Voltage
0 [power] = Energy Across Gap
0 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

Static Spark Gap Inputs:
4 = Number of Electrodes
1.5 [cm] = Electrode Diameter
0.6 [cm] = Total Gap Spacing

Static Spark Gap Outputs:
0.2 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
5091 [peak volts] = Charging Voltage
16336 [peak volts] = Arc Voltage
35071 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
27226 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
320.9 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
3.465 [ms] = Time To Arc Voltage
289 [BPS] = Breaks Per Second
1.2 [joules] = Effective Cap Energy
623393 [rms volts] = Terminal Voltage
347 [power] = Energy Across Gap
73.9 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)
[Bericht gewijzigd door Steyaert op 20 maart 2008 21:27:03]
kipmans

Hey,

Weet iemand hier hoe het zit met de betaalwijze (alleen creditcard of ook anders?) en verzendkosten van Richardson Electronics? (http://www.rell.com/)?

Ik en Pcnerd overwegen namelijk om een aantal van de bekende CDE 942C20P15K-F condensatoren te gaan bestellen. Zijn er hier verder nog mensen die eventueel belang hebben bij een aantal van deze condensatoren? Dan komt het allemaal wat beter uit met de minimale orderhoeveelheid enzo
[Bericht gewijzigd door kipmans op 30 maart 2008 17:45:22]
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
Sparks
Golden Member

Ik heb het met een credit card gedaan de laatste keer.
Maar ik meende dat er hier ook iemand was met een telefoonnummer van een nederlands contactpersoon.
Mischien dat er dan wel wat anders mogelijk is.

Ik heb overigesn wel intresse in een twintigtal cde's

Alles ligt hier overigens stil heb een probleem met mijn nek waardoor mijn linkerarm bijna niet meer functioneerd
en ik de godsganse dag pijn in die arm heb terwijl er aan de arm niks mankeerd.
wordt je erg moe van :S

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
kipmans

quote:
Op 2 april 2008 17:34:40 schreef Sparks:
Ik heb het met een credit card gedaan de laatste keer.
Maar ik meende dat er hier ook iemand was met een telefoonnummer van een nederlands contactpersoon.
Mischien dat er dan wel wat anders mogelijk is.

Ik heb overigesn wel intresse in een twintigtal cde's

Ah, mooi, ik zal eens met Pcnerd overleggen en informeren hoe het zit met het betalen en dan zien we wel of het bestellen door kan gaan.

quote:

Alles ligt hier overigens stil heb een probleem met mijn nek waardoor mijn linkerarm bijna niet meer functioneerd
en ik de godsganse dag pijn in die arm heb terwijl er aan de arm niks mankeerd.
wordt je erg moe van :S

Vervelend, beterschap!
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
Steyaert

ok, kan iemand me helpen

ik ben momenteel volledig in de war
even de probleemstelling formuleren:

ik heb een nst 3.6kV-E-3.6kV @50mA
dat is dus 7.2kV @ 50 mA in totaal

uitgerekend kom ik voor de Capacitor aan een Cmax = 28uF
(C=1/2pfZ)
nu de voltage rating van de cap, die moet, naar ik vernam, toch minstens het dubbele van de nst zijn.

moet ik dan zoeken naar een cap van +- 15kV AC?? of DC?? @ max 28uF

en dan 2e vraag: die Cmax is dit enkel een limiet? of een streefwaarde? hoever mag ik onder die waarde gaan?

en wat is het verschil in deze waarden (Voltage Rating en Capacity) in functie vaan een MMC of 1 enkele Cap

sorry als dit domme vragen zijn, maar vooral die ac/dc bracht me enorm in de war

kan iemand me helpen? thx!
fry
Golden Member

Het is een beetje lang verhaal.
De 7.2KVAC van jouw trafo is de RMS of wel effectieve waarde. Een soort gemiddelde. De piek van sinus is echter hoger en wel √2 * 7,2kv= 10,2KV.
Als de juiste waarde van de C hebt gekozenn wordt die dus to 10,2 KV opgeladen.
De condensator moet dus minimaal tegen 10,2 KVDC kunnen en geschikt zijn voor AC want als de vonkbrug door slaat gaat hij oscileren met de primaire spoel. Er staan dan een hoogfrequente spanning van 7,2KVAC RMS over.
Normaal gesproken zou je een condensator maken van 7,2 KVAC. Maar aangezien een mmc al zo duur wordt en niet verschrikkelijk lang mee hoeft tegaan wordt vaak gekozen voor een mmc met caps geschikt voor AC van 10,2 KVDC.
In jouw geval zou je dan afkunnen met 5 of 6 caps van 2KVDC in serie.

Die 28nF is de cap die de zelfde impedantie heeft bij 50hz als de impedantie van de trafo. Die impedantie van de trafo is inductief die van de cap capacitief. Die twee heffen elkaar op. Dat wil je NIET. Je kan heel erg veel stroom uit de nst kunnen gaan trekken en de spanning kan veel te hoog oplopen als de vonkbrug bijvoorbeeld te groot staat. Of als een srsg niet juist in fase loopt. Je wil je cap tussen de 1,5 en 2 keer de resonante waarde hebben dus tussen 42 en 56 nF. Liefst de laatste.
Waarom zie hier:
http://www.richieburnett.co.uk/resonant.html#resonant

Die cap zou je kunnen maken met 12 cde caps. 6 inserie en twee stringen parallel voor 50nF bij 12KVDC.

Kipmans en sparks zijn ook bezig van die caps aan te schaffen. Wie weet kan je mee doen.

[Bericht gewijzigd door fry op 11 april 2008 10:39:25]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
Steyaert

My world suddenly became clear again, dankje voor de uitleg, nu weet ik eindelijk al veel meer. en dankje voor de link ook.

aan Kipmans, pcnerd of Sparks,
hoeveel gaan die CDE condensatoren per stuk? en kan je de link es doorsturen
[Bericht gewijzigd door Steyaert op 11 april 2008 15:12:04]
Sparks
Golden Member

Goeiendag heren van het goede leven.

Ik wacht nog even af wat Kipmans gaat doen ik wil in ieder geval wel mee voor een 20 caps.
Maar dat hangt geheel van Kipmans af.

@Fry ik zal maandag even bellen hoe het lijkt met die frezerij want het duurt nu wel wat erg lang.

Ik loop zelf ook een beetje te klunzen want ik zit met een nekhernia.
Mijn linkerarm is weinig funcioneel en doet continu pijn (mischien heb je wel eens kramp in je kuit gehad zo voelt mijn arm haast de hele dag)
Ik ga 28 april naar duitsland voor wat actie op dat gebied hopen dat ze er daar vlug raad mee weten.

Na jah verder gebeurt hier dus weinig behalve een beetje wandelen en onder de pijnstiller op bank of bed liggen

Hey kipmans ik hoor het wel
en fry je hoort van mij volgende week

[Bericht gewijzigd door Sparks op 11 april 2008 19:17:15]
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Steyaert

count me in voor de cde condensatoren, ik zal er dus een 12 tal aanschaffen.
Steyaert

iemand ervaring met het maken van een circuit board voor een sstc?
muddy

Is niet zo heel moeilijk. Gewoon zorgen dat de banen in je halve/hele brug dik, kort en niet kronkelend zijn.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
Zoeken in topic << Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Volgende >>