| Naam |
Bericht |
termination
|
Hallo allemaal,
Weer even een update op mijn Flyback teslacoil.
De primaire is gewikkeld (4 windingen, 1mm installatiedraad)
en een tijdelijke secundaire (om te kijken of er een veld is)
ook een beginnetje gemaakt aan de leidse flessen (heb er nu 2, weet niet hoeveel het er moeten worden, ideeën?)
Flyback levert standaar 26.1 Kv, maar huidige output is onbekend. Er komen (kleine) vonken (ongeveer 2-3 mm) van de secundaire af, dus een goed teken!
Iemand wat tips naar aanleiding van deze post?
Ik hoor graag van jullie!
Groeten, Thom.
|
lethalshot
|
Vandaag is heb ik met een vriend van me de secundaire winding gemaakt, dat was een "first time" dus was wel even puzzelen, maar het resultaat mag er ook wel zijn. Ook zijn de CDE caps en wat bescherming binnen gekomen dus dat wordt binnenkort weer verder.
Ik alleen nog een paar vragen, waar halen jullie wicu (flexibele) koperenbuizen vandaan die 8 - 10 meter lang zijn. Bij de bouwmarkten hebben ze alleen stukken van 5 meter en bij de loodgieters/installateurs bij mij in de buurt alleen maar stukken van 5, 25 of 50 meter.
Wat voor draad gebruiken jullie bij de stukken waar een zeer grote stroom loop (van de MMC naar primair en sparkgap)?
Alvast bedankt. [Bericht gewijzigd door lethalshot op 11 juli 2008 21:21:02]
|
termination
|
Van de MMC naar de sparkgap gebruik ik vaak 2-3 stukken installatiedraad (dus 3 aderen) en dan aparte isolatie. Voor de veiligheid laat ik ze ook nog door PVC buis lopen (die gele dingen die in de muur moeten).
Draad word niet warm tijdens gebruik.
|
lethalshot
|
Bedoel je dat je elke ader apart isoleert (dus 9 aparte draden) of dat je ze per 3 in de isolatie houdt (3 draden in totaal).
|
termination
|
Ik gebruik 3 stukken installatiedraad die elk zelf zijn geisoleerd. Die stukken doe ik dan in een PVC buis voor extra isolatie. Zal wel even wat in paint tekenen en uploaden voor de duidelijkheid.
EDIT:
[Bericht gewijzigd door termination op 13 juli 2008 13:05:00]
|
kipmans
|
Zo, ik geloof niet dat het met de TC van mij en Pcnerd nog wat wordt de eerstvolgende 200 jaar dus ik ben zelf maar eens begonnen met een kleine SSTC naar dit recept.
Maar nu vroeg ik me af wat voor spul jullie gebruiken om de secondary te coaten? Polyurethaan ja, maar waar haal je dat? En weet iemand nog een adresje voor MOSFET drivers? Bij RS Components hebben ze de TC4420 en TC4429 die me wel geschikt lijken, maar als iemand anders nog wat weet hoor ik dat graag. [Bericht gewijzigd door kipmans op 13 juli 2008 20:38:30]
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
|
termination
|
Receptje ziet er goed uit. Bedankt trouwens voor het melden dat RS components de TC4429 heeft, daar zoxht ik al een tijdje naar. Die chip lijkt mij overigens prima geschikt, daar hij ook in een flyback driver word gebruikt. (zie hier)
Polyurethaanlak kun je gewoon bij de praxis/gamma/hornbach/overige doe-het-zelf zaak halen. Gewoon even vragen of goed op de verpakking kijken.
|
kipmans
|
Ah, ik zal er eens naar kijken. Ik geloof trouwens wel dat het project bijna twee keer zoveel gaat kosten als dat ik van te voren geanticipeerd had... dus ik hoop dat mijn budget toereikend is om het binnen een niet al te lange tijd af te ronden.
|
lethalshot
|
Hartstikke bedankt termination, alleen nog een laatste vraag hoe dik was het draad dat jij gebruikt hebt?
@kipmans
ziet er netjes uit die SSTC en de kosten lopen zo op zonder dat je er erg in hebt he.
|
termination
|
gewoon standaard installatiedraad. je wwet wel, dat draad in bruin, blauw en geel-groen. volgensmij is het 2mm.
|
Inventorman
|
Voor de mensen die dikke koperdraad zoeken voor de primaire winding van de TC. Ik ben naar een elektroinstallatiebedrijf gegaan, en heb daar aardekoperdraad gekocht van 3,5mm dik. Let wel op dat de prijs aardig op kan lopen, ik betaalde €45 voor 10m van deze draad.
|
kipmans
|
Wildkamp verkoopt dat draad ook. En tja, koper is duur...
@lethalshot: jep, het valt altijd duurder uit dan je gedacht had, maar zo lang het eindproduct maar goed is
[edit]
Mijn projectje staat er op dit moment overigens zo bij:
Ik wacht nog op onderdelen om de print af te kunnen maken, draad voor de secondary en MOSFET drivers moet ik nog bestellen. Ook ligt er op dit moment een toroidvorm gemaakt van wat MDF, PVC ringetjes en papier-mache in de oven om te drogen zodat ik hem met alufolie kan bekleden. [Bericht gewijzigd door kipmans op 14 juli 2008 23:18:18]
|
lethalshot
|
Ziet er netjes uit kipmans. Moet je nog een kooi van Faraday om je schakeling heen bouwen of zijn de componenten die je gebruikt vrij EMC proof?
|
kipmans
|
Ty
Volgens mij gaat het zo prima werken, bij heel veel SSTC's die ik heb gezien heeft de elektronica namelijk geen aparte afscherming. Ben inmiddels al weer een stukje verder (print opgebouwd, toroid gemaakt) maar m'n camera is stuk, dus geen foto's
|
HV-boy
|
ik heb een vraagje en ben hier denk ek wel zeker aan het goede adres
ik wil een klein bescheiden spark gap tesla coiltje bouwen met een secundaire van ongeeer 30cm groot en 3cm breed.
ik heb de voeding ervoor ( 2 flyback ZVS 300 watt )
de primaire kan denk ik uit 2.5mm² draad aangezien het maar een bescheiden ding word
maar de secundaire dat word een probleempje, ik heb er geen flauw idee van hoeveel windingen erop zullen moeten en hoeveel meter draad.
kheb al proberen te berekenen met wat logische formules
maar, ze kloppen denk ik niet, want alsje draad neemt van 0.1mm doorsnee zou je zogegezegd rond de 2km ervan nodig hebben om dat bescheiden secundairtje te winden, bizar toch.
en zou het moeten kloppen wat hierboven staat maar ik denk persoonlijk dat het niet klopt,
hoe kom je dan aan zo'n enorme hoeveelheid draad ?? [Bericht gewijzigd door HV-boy op 18 juli 2008 20:32:39]
|
kipmans
|
Ja, ik kwam vandaag ook tot de conclusie dat een rolletje van 100 meter niet genoeg is om mijn bescheiden secondary te wikkelen.
Bij Farnell en RS Components kun je wel spoelen draad bestellen waar redelijk wat op zit, maar de 2km halen die ook niet. Mensen hebben het vaak over "wikkelbedrijven in de buurt" waar je naar draad kunt vragen, maar als er niet zulke bedrijven in de buurt zitten (zoals hier  ) weet ik het ook niet...
Ik zou in ieder geval eerst wat dingen uitproberen en in JavaTC gooien, dan weet je ongeveer waar je naar moet gaan kijken voor de beste prestaties.
|
HV-boy
|
ja ik heb dat probleem ook.  er is hier geen enkel wikkelbedrijf in de buurt alleen een klein elektronica zaakje die componenten besteld van velleman en andere leveranciers.
en ik denk dat het maximum bij velleman van lengte 750m is maar dat is enkel bij 0.1mm draad en daarmee kom je niet toe door het feit dat de draad te dun is
er zou moeten een techniek ontwikkeld worden waarbij je meerdere spoelen aan elkaar zou moeten kunnen "geisoleerd solderen" en dat de soldering niet teveel plaats inneemt op je secundaire dat zou pas een oplossing zijn
//EDIT
heb wat verschillende simulaties en volgens die simulatie is je secundaire afhankelijk van je HV-bron hoe meer watts hoe groter ie mag zijn wel normaal denk ik.
nuja dit is voor mij de beste secundaire coil:
(kheb de getallen wel lichtjes afgerond)
diameter: 10cm
lengte: 50cm
draad dikte: 0.2 mm doorsnee
draadlengte: 75 m
aantal windingen: 228
nu snap ik wel de volgende 2 dingen niet bij javaTC
het gene die staat bij Primary
en het gene bij primary lead length [Bericht gewijzigd door HV-boy op 18 juli 2008 23:48:31]
|
lethalshot
|
Wat snap je niet van wat er staat bij Primary (iets specifieker) dan kunnen we je hier op weg helpen. Primary lead length staat voor de draden die vanaf je MMC en sparkgap naar je Primaire spoel lopen. Aangezien in deze draden waarschijnelijk een bocht zit (ook al lijken ze nog zo recht) veroorzaken ze ook enige inductie, wat weer doorspeeld op je resonantie frequentie. Volgens mij zijn alleen jou 228 windingen een beetje te weinig zelf heb ik er 875. Om aan dat wikkeldraad te komen heb ik ook een wikkelbedrijf gezocht, ik zit zelf op de studie elektrotechniek dus ik heb via via wat kunnen regelen. Maar je kunt bij farnell ook wikkeldraad van voldoende lengte bestellen, zelf heb ik namelijk ook een secudaire spoel van 50cm hoog en 10 cm diameter en met deze http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;jsessionid=NAVQ2...tid=171559
spoel haal je het net om hem te wikkelen met maximaal 1000 windingen (wat je nooit haalt maar theoretisch mogelijk is)
|
HV-boy
|
bij primary
radius 1 LV
radius 2 HV
welk een van de 2 is de inner diameter en welk een de uiterste diameter?
hight 1 LV
hight 2 HV
welk een is de hoogte van de laagste winding t.o.v de grond
en welk een de hoogste winding t.o.v de grond.
hoeveel wikkelingen zitten van jou op die secundaire van 50cm lengte en 10cm diameter en welke draaddikte ?
want toen ik wat leesvoer aan het opzoeken was over tesla coil's vond ik op HVwiki dat je draaddoorsnee minimum 0.2mm moet zijn om "racing sparks" te voorkomen.
ok kheb een rekenfoutje gemaakt in het aantal windingen
dus 500 mm / 0.22 mm =
tzijn er 2273 (slik)
dat word dus de draad dikte verhogen.
ik denk dat ik een beroep ga doen op mijn school zij kunnen denk ik wel aan zo'n grote hoeveelheid draad komen [Bericht gewijzigd door HV-boy op 19 juli 2008 10:44:19]
|
pcnerd
Golden Member
|
quote: Op 18 juli 2008 20:50:15 schreef kipmans:
Ja, ik kwam vandaag ook tot de conclusie dat een rolletje van 100 meter niet genoeg is om mijn bescheiden secondary te wikkelen.
Bij Farnell en RS Components kun je wel spoelen draad bestellen waar redelijk wat op zit, maar de 2km halen die ook niet. Mensen hebben het vaak over "wikkelbedrijven in de buurt" waar je naar draad kunt vragen, maar als er niet zulke bedrijven in de buurt zitten (zoals hier  ) weet ik het ook niet...
Ik zou in ieder geval eerst wat dingen uitproberen en in JavaTC gooien, dan weet je ongeveer waar je naar moet gaan kijken voor de beste prestaties.
In Zwolle zit een motor-wikkel bedrijf. Daar is proberen, anders kun je bij Eleq is proberen, daar hebben ze ook overal spoelen met draad staan toen ik er was  .
Btw, als we nou is goede C's voor een MMC kunnen vinden dan kunnen we onze TC toch misschien afmaken. Ik heb weer werk dus misschien zit het er nog wel in van de vakantie  .
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
|
lethalshot
|
quote: Op 19 juli 2008 10:44:00 schreef HV-boy:
bij primary
radius 1 LV
radius 2 HV
welk een van de 2 is de inner diameter en welk een de uiterste diameter?
hight 1 LV
hight 2 HV
welk een is de hoogte van de laagste winding t.o.v de grond
en welk een de hoogste winding t.o.v de grond.
hoeveel wikkelingen zitten van jou op die secundaire van 50cm lengte en 10cm diameter en welke draaddikte ?
want toen ik wat leesvoer aan het opzoeken was over tesla coil's vond ik op HVwiki dat je draaddoorsnee minimum 0.2mm moet zijn om "racing sparks" te voorkomen.
ok kheb een rekenfoutje gemaakt in het aantal windingen
dus 500 mm / 0.22 mm =
tzijn er 2273 (slik)
dat word dus de draad dikte verhogen.
ik denk dat ik een beroep ga doen op mijn school zij kunnen denk ik wel aan zo'n grote hoeveelheid draad komen 
Radius 1 is de binnendiameter (Als je draad van de MMC daar begint)
Radius 2 is de buitendiameter
Height 1 is de onderkant van de spoel ten opzichte van de grond
Height 2 is de bovenkant van de spoel ten opzichte van de grond
op mijn secundaire spoel zitten 875 windingen met een draaddikte van 0,5 mm (dat is een draad van ongeveer 280 meter)
|
HV-boy
|
ok dankje
zou het kunnen zijn dat ze die lengte hebben in zo'n groot elektriciteits-bedrijf
Boval's noemt het kzal daar eens checken
|
lethalshot
|
De link van een paar posts hoger kan je bij farnell voor 15€ 290 meter bestellen van dat draad. Zou je net genoeg aan moeten hebben.
|
HV-boy
|
kweet niet
ik en bestellen op internet hmmmm
maar ik zal eerst kijken bij boval en lukt dat niet
kben 17 jaar een beetje mijn ouders overhalen en ik denk dat ik dan wel zal mogen bestellen online
|
kipmans
|
quote: Op 19 juli 2008 11:02:19 schreef pcnerd:
[...]
In Zwolle zit een motor-wikkel bedrijf. Daar is proberen, anders kun je bij Eleq is proberen, daar hebben ze ook overal spoelen met draad staan toen ik er was  .
Mja, Zwolle noem ik niet echt "in de buurt"... Eleq zou misschien kunnen ja, genoeg draad daar in ieder geval. In Emmeloord zit ook een wikkelbedrijf kwam ik trouwens achter, al iets meer in de buurt, maar nog steeds niet ideaal.
lethalshot: bestellen bij Farnell is een beetje lastig als je geen bedrijf hebt... RS is dan wat makkelijker, hoewel niet expliciet op de site staat dat je ook als particulier kunt bestellen is het wel mogelijk (zonder grappen zoals minimumorder en schriftelijk bestellen zoals bij Farnell).
[edit]
Ik heb vandaag trouwens het draad voor mijn secondary laten bestellen bij een (consumenten)elektronicazaak in de buurt, zou er woensdag moeten zijn. [Bericht gewijzigd door kipmans op 19 juli 2008 23:20:11]
|