| Naam |
Bericht |
HV-boy
|
voor alle leden in west-vlaanderen die een secundaire voor hun TC zoeken
er is een motor-wikkel bedrijf in menen die hebben een enorme hoeveelheid draad in stock.
het noemt "de LDS"
|
kipmans
|
* kipmans is weer wat verder met de mini SSTC
Secondary is gewikkeld en staat in de lak, zitten nu drie lagen op, denk dat ik er morgen nog drie bij doe. Als het dan goed genoeg lijkt aansluiten en testen
Ondanks dat mijn camera steeds uitvalt toch nog een paar foto's kunnen maken:
Ik maak me wel een beetje zorgen over de spanning op de gate van de MOSFETs, als ik met de signaalgenerator een signaal van zeg 400 kHz aanbiedt op de antenne komt de spanning op de gate niet veel hoger dan een volt of 8, hoop dat het genoeg is om de FETs voldoende open te sturen. Maar eerst testen en als het dan te heet wordt kan ik altijd nog overwegen m'n GDT aan te passen of de drivers een wat hogere spanning te geven. Heb voor die GDT ook maar en willekeurig stukje ferriet gebruikt maar het lijkt me hoewel niet ideaal vooralsnog goed genoeg.
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
|
lethalshot
|
Ziet er netjes uit, maar als je je FET's niet voluit stuurt blaas je ze toch zo op? Ik heb een het een en ander gelezen en het schijnt toch belangrijk te zijn om ze voluit te sturen omdat ze anders heel snel te warm worden.
Trouwens nette toroide, de schroef laat je er zeker inzitten als breakout point?
|
kipmans
|
Mja, op zich kan het natuurlijk ook geen kwaad om alvast te proberen de gatespanning nog wat omhoog te krijgen voordat het straks te laat is.
Heb op het moment alleen wel een probleem... Zojuist de resonante frequentie van m'n secondary gemeten, zat rond de 300 kHz, prima dus. Alleen nu had ik hem vlak bij mijn schakeling gezet om de feedback te testen (dat werkte allemaal prima), maar nu ik weer dmv. het aanbieden van een signaal op de antenne met een signaalgenerator de spanning op de gates van de FETs wilde meten meet ik alleen nog rare signalen.
Het lijkt erop dat de FETs nog heel zijn want ook als ik ze eruit haal klopt het signaal op de gate voor geen meter... alle signalen voor de GDT zijn in orde, daarna wordt het opeens troep, ook op alle frequenties waarop het eerst wel goed werkte... [Bericht gewijzigd door kipmans op 25 juli 2008 16:57:04]
|
lethalshot
|
Als je dezelfde FET's gebruikt als in het schema waarna je hem bouwt kan je tot maximaal 20V nog doorgaan, zou geen probleem moeten zijn om het voltage iets op te krikken, het lijkt mij namelijk vrij rot om zo lang met iets bezig te zijn wat dan letterlijk in rook opgaat.
Vreemd dat de uitgang van je GDT opeens vreemd doet. Zeker als de signalen voor de chip wel goed zijn. Al gekeken voor een los draadje, of misschien de enable frequentie van de 555 (potmeters zijn niet te vertrouwen)? Staat je signaal generator goed ingesteld, bij mij op school hebben we generators met een knopje 0-2 en 0-20V heel handig maar je ziet het maar al te snel over het hoofd en dan krijg je vaak bagger uit je logica als die net verkeerd staat.
Suc6 dr mee.
|
kipmans
|
Het probleem bleek uiteindelijk te liggen bij de koppelcondensator voor de GDT...
Zat eerst een 100 nF keramische C in die het blijkbaar begeven had, daarna een 220 nF MKT geplaatst die een stuk betere golfvormen op de gate gaf, maar na een tijdje begonnen m'n gate drivers steeds te overlijden en leek het signaal op de gate weer nergens naar, heb er nu een 330 nF dingetje inzitten en vooralsnog werkt dat prima... De gatespanning stijgt nu ook naar iets boven de 10 V wat genoeg zou moeten zijn om de FETs voldoende open te sturen.
Voor nu werkt het dus ik blijf er maar vanaf maar later misschien nog wat experimenteren met andere condensatortjes om te kijken of het nog beter te krijgen is.
[toevoeging]
En de AND-poort die erin zat heeft het tijdens mijn gepruts op mysterieuze wijze begeven... en raad eens hoeveel ik er nog heb liggen [Bericht gewijzigd door kipmans op 25 juli 2008 21:17:34]
|
lethalshot
|
Ok dat zijn 2 vliegen in een klap toch, zowel het signaal probleem als de gate spanning opgelost. Heb je een idee waarom je condensatoren het hebben begeven?
en uhm ik gok op 40 AND-poorten
|
kipmans
|
Mja, kan me best voorstellen dat zo'n miezerig C'tje niet is opgewassen tegen de toch vrij hoge piekstromen die daar lopen tegen een kHz of 300.
quote: en uhm ik gok op 40 AND-poorten 
Grapjas
Heb trouwens IRFP460 MOSFETs gebruikt, want de IRFP260's uit het oorspronkelijke schema zijn niet bestand tegen de hier gebruikte 230 V netspanning.
[toevoeging]
Leuk trouwens dat zelfs het signaal van mijn signaalgenerator in de secondary al genoeg is om een kleine UV TL zeer zwak op te laten lichten [Bericht gewijzigd door kipmans op 26 juli 2008 01:20:12]
|
lethalshot
|
quote: Leuk trouwens dat zelfs het signaal van mijn signaalgenerator in de secondary al genoeg is om een kleine UV TL zeer zwak op te laten lichten 
Das mooi toch ben benieuwd naar het resultaat. Op welk voltage draai je met je signaalgen?
|
kipmans
|
De generator doet 20 Vpp.
Morgen installatiedraad halen voor de primary.
Ik heb trouwens geen variac dus ik kan de spanning niet langzaam opvoeren om te kijken wat er gebeurt (nou ja, ik kan hem testen op 35 V van mijn labvoeding en de volle 230 maar niets daartussenin...). Misschien een ballast in serie om te voorkomen dat er meteen allemaal dingen uitvliegen als er iets niet goed gaat?
---
Kon niet langer wachten, dus even een 4-turn primary gemaakt en gekeken wat er gebeurde op 35 V... gevolg een ienieminibreakout en vonken naar de ground van een cm of 2  De FETs worden wel al redelijk warm, dus ik hoop dat dat op vol vermogen straks een beetje binnen de perken blijft... [Bericht gewijzigd door kipmans op 27 juli 2008 21:22:43]
|
lethalshot
|
Voor de coil die ik aan het bouwen ben hebben we ook geen variac maar wij hebben dan ook geen gevoelige halfgeleiders. Wat ballast betreft zou ik echt niet weten of dat verstandig is of niet.
Verder heb ik nog 1 vraag, ik heb een Terry filter om mijn NST te beschermen maar op welke afstand moet ik de veiligheidssparkgap instellen? Mijn normale sparkgap komt op 4,5mm (volgens JAVATC), mijn gedachtengang was dat ik mijn veiligheidssparkgap op 16KV (maximale voltage MMC) / 20KV (doorslagspanning lucht per cm) dus zn 8mm uit elkaar (beide gaps) zou zetten. Is dit correct of zie ik iets over het hoofd?
|
kipmans
|
De doorslagspanning van een sparkgap wordt door verschillende factoren beinvloed en laat zich in mijn ervaring niet echt nauwkeurig berekenen. Ik zou m'n safety gap proefsgewijs zo instellen dat hij onder normaal gebruik net niet af gaat, dan zit je volgens mij goed.
|
fry
Golden Member
|
De safety gap direct op de nst aansluiten, dus zonder tesla, filters, primaire cap etc. Dan zover opzetten dat hij net niet overslaat.
Berekenen is geen doen idd. Hangt van veel teveel dingen af zoals de afstand, de diameter, vorm, oppervlakte, etc.
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
|
kipmans
|
Beuh, vandaag de coil (met aangepaste primary) aan de 230 V gehangen en niet eens breakout en maar extreem kleine sparks naar ground...
En na een tijdje begonnen de FETs te roken, dus nieuwe kopen (als ik weer geld heb  ) en kijken wat er mis ging...
|
fry
Golden Member
|
Ik zag op 4HV dat je wel redelijk lange vonken kreeg vanaf het midden van de secundaire. Dat betekent dat je brug op een te hoge frequentie oscilleert. Hoogst waarschijnlijk de tweede harmonische. Dat overkwam mij vrij vaak met een te grote toroid samen met antenne feedback en boven en bedaaplde voedingsspanning. Sstc's hebben dan ook meestal maar een klein dakkie.
Als dat zo is is de spanning op de toroid praktisch nul en spannings mximum zit ongeveer halverwege de secundaire. Als gevolg worden de mosfets en drivers heet omdat ze op de dubbele frequentie staan te switchen.
Ik zou een kleinere toroid probere en/of secundaire feedback toepassen.
|
kipmans
|
Aha, dat zou kunnen ja. Heb wel de golfvormen op de gates bekeken op de scoop maar natuurlijk vergeten om naar de frequentie te kijken...
Naar aanleiding van je idee in ieder geval een boel nuttige informatie gevonden, dus als ik weer FETs heb maar weer verder testen!
|
lethalshot
|
Zonde dat je SSTC niet goed werkte, op http://www.richieburnett.co.uk/mosfail.html staat een checklist met mogelijke oorzaken, het kan denk ik geen kwaad die even na te lopen voor de zekerheid.
quote: Op 28 juli 2008 00:10:38 schreef fry:
De safety gap direct op de nst aansluiten, dus zonder tesla, filters, primaire cap etc. Dan zover opzetten dat hij net niet overslaat.
Berekenen is geen doen idd. Hangt van veel teveel dingen af zoals de afstand, de diameter, vorm, oppervlakte, etc.
Ok maar moet ik dan beide safety gaps in het terry filter op deze manier afstellen, of allebei op maar de helft. Of gewoon dezelfde methode alleen van beide HV pinnen naar NST-ground?
|
fry
Golden Member
|
Ja dat laatste. Beide hv pinnen net niet laten overslaan naar nst-ground. Iets van een halve mm verder open.
|
HV-boy
|
heeft iemand een idee welke het best is voor een Tesla Primaire:
koperen holle buizen
of
Dikke vette koperdraad 10mm˛
indien het koperen holle buizen zijn weetje dan ook hoeveel het ongeveer is per meter ??
van die ander ik weet dat het voor 10mm˛ 2 EUR per meter is.
|
fry
Golden Member
|
Een koperen buis is beter. Het gaat voornamelijk om de diameter, niet zo zeer de kern oppervlakte.
Het over grote deel van de stroom loopt aan de buitenkant van de geleider. Dus massive kern heeft niet zo veel zin.
Een coax kabel (de mantel) is om die reden dus al een stuk zinniger als 10mm2. Eventueel de buiten isolatie verwijderen voor het makkelijk aftappen bij het stemmen.
|
HV-boy
|
ok dankje
en heeft zo'n coax-mantel zo ongeveer dezelfde prestaties als een koperbuis ??
want koperbuis is denk ik "ietsje" duurder.
|
big bang
|
Coax gaat, maar heeft in de regel niet zo'n grote buitendiameter. Bovendien kan je van koperbuis een zelfdragende konstruktie maken, terwijl je coax moet onderstutten om het in zijn spoelvorm te houden.
Koperbuis kan je laten schrikken om het mooi zacht en handelbaar te maken. Je stookt het goed heet (zachte gloed) en gooit het in koud water. Het wordt er veel zachter door waardoor het beter hanteerbaar is. Met de tijd wordt het terug taai.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
fry
Golden Member
|
Dat werkt prima idd. Ik heb dat al een geprobeerd met koper plaatjes.
Koperen buis op rol is al op die manier zacht gemaakt. Als je het vaak buigt wordt het harder. [Bericht gewijzigd door fry op 2 augustus 2008 14:20:07]
|
HV-boy
|
ok dus het word koperbuis
maar hoe warm je rond de 10-20 meter koper op??
in de oven mss?
maarja wie weet is ie al zacht want toen ik die koperbuis zag was ze gewikkeld in een rol.
|
lethalshot
|
Zelf heb ik hier ook zn rol koperen buis, die kan je heel makkelijk met de hand gewoon buigen en hoef je dus niet te verwarmen.
|