Shock Media

Navigatie

Teslacoil en dergelijke Deel 10

Forum > High Voltage > Teslacoil en dergelijke Deel 10 << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>
Naam Bericht
HV-boy

weetje toevallig ook nog de ongevere prijs per meter ??

want ik zou graag willen weten met hoeveel euro's ik naar die bouwfirma moet.

laat maar heb de prijs gevonden
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 2 augustus 2008 21:56:22]
Fragaria

Koperen remleiding is ook mooi voor een Primaire.
Maar het is beter als je met coax begint, dan weet je hoe veel koper buis je nodig heb,
het is zonde als je te veel of te weinig heb.
ik gebruik zelf installatiedraad werkt ook prima.
HV-boy

ok dan zal ik zelf beginning met 6 mm˛ draad (die is redelijk goedkoop) en als ik dan mijn lengte weet en mijn prestaties wat wil opvoeren ga ik dan wel koperbuis kopen
bedankt
fry
Golden Member

Wij zijn ook weer lekker bezig. Nu fulltime voor 3 weken!
De voeding is nu zo'n beetje helemaal klaar.

Hier zie je vooraan de dc laadballast. 28kv 7 ampere en 2 henry. Daar achter de 125kva 10kv trafo en rechts de stoppen- en relaiskast. Het enige wat nog in de relais kast moet komen is een 30 polige harting connector voor naar het besturings koffertje.
Stoppenkast is afgezekerd met 3*125A. Zit ook nog een 3*32A groepje en 3 afzonderlijke 16A groepjes in voor de rand apperatuur. En verder nog een hoop prul.

Rechter kastje is de "softstart" van de trafo dmv. gemotoriseerde 3 fasenvariac. Die wordt na opstarten automatisch overbrugd door het dikke relais die je in de stoppenkast ziet zitten. Ook zit er een frequentie regelaar in voor de vonkbrugmotor.

Rechts de 3 fasenbruggelijkrichter opgebouwt uit 210 10A 1kv diodes. In het acylaatglazen kistje zit een jennings vacuum relay die de hoogspanning naar de tesla schakelt.
Het relais heeft een eigen schakeldvoedinkje met een trafootje gewikkeld met 40kv draad voor extra galvanische scheiding.
[Bericht gewijzigd door fry op 4 augustus 2008 21:40:25]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
HV-boy

wow dat is pas POWER !!

hoe kom jij eigenlijk aan al die industriele apparatuur ?

deze hangen ook in belgië maar ik denk niet van die grootte de onze zijn wat kleiner.

hoeveel Ampere trekt ie als hij word kortgesloten ??
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 4 augustus 2008 23:02:38]
fry
Golden Member

kortsluitspanning is 3%. Inom is 180A dus Ik is iets van 6000A
edit: en dat 3 keer dus
[Bericht gewijzigd door fry op 4 augustus 2008 23:22:31]
HV-boy

das heel wat stroom

die kWh meter moet ook serieus gaan oplopen
Ledlover

wow, dat is een serieus mooi en stoer staaltje hoogspanningstechniek!
met smart wacht ik af op een filmpje van het eindproduct
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
HV-boy

ik kan ook niet wachten tot een filmpje

maar kan het zijn dat je die gelijkrichter al eens eerder ergens in een post hebt gezet want ze komt me bekent voor
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 5 augustus 2008 10:25:44]
lethalshot

Dat ziet er nog eens gaaf uit zeg. Hebben jullie na jullie gelijkrichter nog afvlak condensatoren of hebben jullie gewoon de 3-fase rimpel erin zitten? En hebben jullie niet last van enorme spanningsvallen met die stromen door de kabels? Ben benieuwd naar het eindresultaat.
big bang

Holy f#&@!king Moses! Nie normaal!
Als jullie bij voltooiing eens in de buurt zijn met EMM tijdens een voorstelling, kan het wel eens zijn dat ik een kijkje kom nemen.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
Jorrit

Fry wat een enorm ding
Ziet er echt waanzinnig uit. Kan zijn dat ik het gemist heb maar al een idee voor je caps en primaire ?
Ben echt wel benieuwd naar de afloop van dit monster.

Heel veel succes er nog mee en zijn er nog vip kaarten verkrijgbaar voor de first light ?

Ik ben van plan om binnenkort ook maar weer is met wat tesla praktijken te gaan beginnen. Eerst nog een paar projecten afronden en dan ga ik mijn audio modulated vttc maar weer is reviseren. Vervolgens staan zijn grote broer op de planning met een gu21b. Ik heb al een lastrafo gescoord voor de gloei dus uiteindelijk moet het een keer gaan lukken. Ik hoop dat ik mijn school zo gek krijg dat ik hem in opdracht voor hun kan maken als promotie

Mocht dat allemaal lukken dan wil ik ook nog 1 drsstc bouwen en helemaal afwerken. Dit als demonstratie model. Maar eerst maar is zien hoever ik kom met de andere 2. Tijd is toch wel kostbaar helaas...
Sine
Moderator

Oeeh, mooi werk !

Daar zit tijd in, dat zie je zo, zijn die variacjes niet een beetje ERG krap uitgevallen ?
Volgens mij schreeuwen die al moord en brand als ze alleen de magnetiserings stroom moeten voeren van die monster trafo

Zie ik een frequentie regelaar zitten in die variac kast ?

@jorrit
Kaartverkoop gaat natuurlijk via Co ... en mods mogen eerst
[Bericht gewijzigd door Sine op 6 augustus 2008 21:14:02]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
fry
Golden Member

Hey Jorrit!
We zijn deze week begonnen met de basis van de spoel. Als het een beetje mee zit moet dat eind volgende week klaar zijn incl. de primaire. Dat worden 9 wikkelingen, 90 cm diameter helix van 22mm wicu buis. De condensatoren worden gemaakt door resonace research comp. Dat is vnl. D.C.Cox aka dr. resonance. Dat worden 4 100nF 100kvdc puls caps speciaal ontworpen voor tesla's. Ze zouden goed moeten zijn voor 25 miljoen fullpower shots. Na ja, ik ben benieuwd, ze komen in de loop van volgende week aan als het goed is.

@sine
Het zijn 8 ampere variacjes. De magnetiserings stroom van de trafo is erg vriendelijk. 6A per fase. Als het systeem online wordt gezet schakeld een relais de variacjes aan de trafo. Een motor draait dan de variac in 2 seconden op om zo grote inschakelstromen te voorkomen. Die zijn echt niet gezellig bij zo'n bakbeest. Zodra de variacs openstaan schakeld het dikke 4*180A relais in die de variacs overbrugt en valt het eerste weer af.
Dus die kleine dingetjes moeten 2 seconden max 6A kunnen leveren. Voor het grote relais inschakelt is het onmogelijk dat de tesla aan kan. Het HV relais kan dan niet aan. Dus alleen bij een kortsluiting in het hv circuit worden ze over belast maar dan gaan de 3 6A stoppies eruit. En dan kan het hoofdrelais ook niet inschakelen.

In die kast zit idd ook een frequentie regelaar. Die is om het toerental van de vonkbrug te regelen. Daar zit een 2kw 3f cirkelzaag motor in.

Zodra hij ergens tezien is zal ik dat zeker laten weten. D datum staat nog niet vast want we moeten zeker weten dat het door kan gaan, dus dat alles echt af is. Een testje heeft nogal wat voeten in de aarde zoals het regelen van een dieplader met kraan, huren van generator van 150KVA en nog wat van die dingetjes
[Bericht gewijzigd door fry op 6 augustus 2008 22:42:15]
pe5ocb

quote:
Op 6 augustus 2008 22:38:22 schreef fry:
Hey Jorrit!
We zijn deze week begonnen met de basis van de spoel. Als het een beetje mee zit moet dat eind volgende week klaar zijn incl. de primaire. Dat worden 9 wikkelingen, 90 cm diameter helix van 22mm wicu buis.

Jullie hebben zeker strootjes getrokken die de primaire en wie de secundaire maakte.
big bang

Hoe weet je nu zeker wat de veilige afstand is waarop je publiek moet blijven? Lijkt me niet simpel te bepalen. Of worden er nog andere veiligheidsmaatregelen genomen, zoals gespannen draden waarop een verdwaalde streamer kan slaan, zonder iets te treffen wat niet de bedoeling was?

quote:
Op 6 augustus 2008 21:13:49 schreef Sine:
Kaartverkoop gaat natuurlijk via Co ... en mods mogen eerst

Hahahaaa, ah zo werkt dat
Zoals de weddenschap: ik en mijn kameraad hadden een weddenschap, om ter eerst doodgebliksemd worden, en hij had gewonnen...

- - big bang - -
HV-boy

ik heb nog een vraagje over het wattage van de HV-bron van een tesla coil.

kan het vermogen van een bron teveel worden voor een TC ?

of neemt de TC gewoon de stroom die ze nodig heeft om te werken zonder dat er iets kapot gaat ?

ik stel deze vraag gewoon omdat ik zoveel mogelijk vermogen wil insteken om er zoveel mogelijk uit te krijgen . maar op de site van deepfriedneon staat er zo een tabelletje met coil grote's en de vermogens.
Ledlover

waarom begin je niet eens klein, om het werkend te krijgen
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
HV-boy

wel mijn TC word 50 a 70 cm groot das toch klein ??

ik zal eerst proberen op 500W en als hij werkt zou ik overschakelen op 1 kW

ik had dan gedacht van 2kW maar ik denk dat dat teveel word voor zo'n TC'tje
Sine
Moderator

Back to basic ... wat is vermogen ?
HV-boy

U X I (basic)
Sine
Moderator

En hoeveel U en I heb je het over ?
Henry S.
Moderator

En wat is X?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
HV-boy

wel om 500 watt te hebben word het voor de trafo

4000V aan 125mA

voor 1kW

4000V aan 250mA

maar die 4000V gaan in een verdubbelaar dus ik weet niet hoeveel ampere er dus nog gaat overblijven bij 8000V

die X stelt een maal teken voor. je kunt ook een puntje gebruiken.
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 8 augustus 2008 21:54:00]
big bang

Als je een hoogspanningstrafo neemt, die 4kV levert bij maximaal 250mA, dan gaat na verdubbeling het vermogen niet groter geworden zijn, hooguit gelijk. Dus 4000V*0.250A=1000VA
1000/8000V=125mA na verdubbeling.

En trouwens, na verdubbeling door gelijkrichting haal je meer, doordat je condensatoren oplaadt tot de topwaarde van de sinus.

- - big bang - -
Zoeken in topic << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>