Shock Media

Navigatie

Teslacoil en dergelijke Deel 10

Forum > High Voltage > Teslacoil en dergelijke Deel 10 << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>
Naam Bericht
HV-boy

ok dankje

daar nog een vraagje over die tesla voeding ik ga 2 MOT's gebruiken in anti-parrallel om de voltage rating van de isolatie niet te overschrijden.

maar zijn samen compabel om 2 Kw te leveren maar als ik ze maar aan half het vermogen belast denkje dat ze dan nog zo snel warm zullen worden. of moet ik ze onder olie plaatsen ?

ik wil gewoon niet dat ze plotseling door mijn PVC heen smelten
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 8 augustus 2008 22:05:42]
termination

Zoals je het uitlegt denk ik niet dat dat nodig is. Maar je kunt het gewoon uitproberen. Bijv. een minuutje te laten draaien en voelen of ze warm worden. zo niet, langer laten draaien. als er bij een minuut of 5 draaien niets gebeurt is het goed, als ze voor die tijd al warm worden onder olie plaatsen. Je moet natuurlijk altijd belast testen, dus vonken trekken ofzo moet ze snel opwarmen.
mister electric

ik ben een tesla coil aan het bouwen maar kom in de problemen met mijn primair.

wat is de beste manier om een primair op te zetten?

hij wordt aangedreven door een flyback (of moet ik wat anders gebruiken?)
termination

Ik heb voor de mijne een houten kruis gemaakt van 2 latjes.
dan op 1 arm van het kruis de wikkelingen uitzetten (bijv. 10 wikkelinken op een kruis met 11 cm. armen word het dus elke cm. een streepje) dan voor de volgende 3 armen steeds een stukje naar binnen schuiven, bijv. 0.25cm. dan elk streepje een stukje inzagen en je primaire door de sleufjes wikkelen.
deze maten moet je trouwens niet gebruiken, is alleen bedoeld als gemakkelijk voorbeeld.
mister electric

zijn er nog andere opties
(niet dat deze niet wat is ofz..)
maar wil gewoon weten kijken wat het best voor mij haalbaar is
(als er meer opties zijn)
[Bericht gewijzigd door mister electric op 14 augustus 2008 16:03:11]
HV-boy

@ termination

ok dankje kzal dat dan proberen

//

man ik zit nu voor mijn laatste dag in kreta. morgen eindelijk thuis maar wat me hier wel is opgevallen is dat alles hier hoogspanning is echt overal staan er distributie trafo's, zelfs voor een simpel huis of 2
fry
Golden Member

We zijn weer een week verder en de voet van de coil is zo goed als klaar.
Eerst wat stalen kokers in elkaar lassen. 100*60 voor het frame waar je kokers van 90*50 in kan schuiven. De benen zijn dan 2,7 meter lang voor wat stabiliteit.

Een trommel voor de vonkbrug 8mm plex met 10mm glasvezel/polyesther om eventuele wegvliegende wolfraam elektroden tegen te houden. Twee bladblazers van 2kw en 3kw om de vonkbrug te koelen. Samen met de 2,2kw vonkbrugmotor gebruikt EMM++ standby nu al meer vermogen dan maxiEMM

De primaire spoel, 7 wikkelingen wicu 22mm. Nu nog een verfje,twee strikeringen, de vonkbrug afmaken, condensatoren plaatsen in de vier "bakjes" en de boel "bedraden" met knel koppelingen en meer wicu 22mm.
Helaas zijn de drie bouwweken al weer om dus voorlopig ligt het weer even stil.
Rechts achter in zie je de groene schijf op de vonkbrug motor waar de elektroden aan komen.

[Bericht gewijzigd door fry op 16 augustus 2008 10:54:07]
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
termination

Ziet er netjes uit fry! ik blijf zeker even hangen voor het resultaat.
Sine
Moderator

Holy teslacoil Batman !

Dat wordt een monster rotary gap
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Jan klaasen

mooie werkplaats. daar kun je nog eens wat hobbyen
Bachelor of Social Work
ZAQ

@Fry
Dat ziet er zeeeeeer indrukwekkend uit.
Wanneer je een keer ergens een demostratie hebt/geeft
zou ik daar graag bij willen zijn.
http://home.planet.nl/~gerr7104/
big bang

Prachtig, ik denk dat hij voor een Europees record gaat.
Waarvoor dient een strikering? Is dat om naar onder slaande ontladingen af te vangen, voor ze wat kostbaars treffen?

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
termination

dara is het inderdaad voor bedoeld. Het idee erachter is dat vonken nog wel eens de neiging hebben in de primaire te slaan, en dan vliegen de stukken contensator, etc. je om de oren. De strikerail is een soort vangnet die de primaire kant beschermt tegen inslagen.
big bang

Worden ze met de onderzijde van de secundaire verbonden? Of op een ander punt in de schakeling? Kiezen de ontladingen dan niet eerder in te slaan naar de strikering dan elders de lucht te verlichten?

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
fry
Golden Member

Inderdaad daar zijn ze voor. Aangesloten aan de onderkant van de secundaire, aan een eigen aardpunt.
Door de vorm van de topload (toroid) en het feit dat die dezelfde polariteit heeft als de secundaire gaat de streamer weg van de toroid en komt niet graag terug naar de spoel.
Helemaal niet als de primaire zo smal is tenopzichte van de topload als bij deze spoel( 260cm vs. 90cm diameter). Vooral kleine tesla's hebben vaak een relatief grote diameter primaire waardoor je vaak primaire inslagen krijgt.
Voor de condensatoren is dat over het algemeen geen probleem trouwens, die zijn leeg als de streamer uitslaat en de topload bevat minder lading als de volledig opgeladen condensatoren.
Ik ben vooral bang dat de streamer zich een weg vind naar de diodebrug. Die halfgeleidertjes kunnen dat vast niet waarderen, vandaar de strike ringen.
HV-boy

hallo

ik ben nu al een tijdje bezig aan mijn TC en simuleer nog al wat redelijk met JAVATC

nu zegt JAVATC dat ik voor mijn secundaire spoel 628 meter nodig heb

terwijl als ik het zelf bereken ik maar op 314 meter kom

zijn mijn berekeningen nu juist of die van JAVATC ??

mijn spoel is 50 cm lang
10 cm diameter
en draaddoorsnede van 0.5mm
fry
Golden Member

Je moet in javatc de radius voor spoelen ingeven en de diameter voor toroids.
Bij spoelen dus de helft van de diameter. Ik ben bang dat je dat fout hebt gedaan. Dan kloppen alle resonantie frequenties etc ook niet.
HV-boy

ah ok

dankje
lethalshot

Mijn secundaire spoel heeft dezelfde afmetingen en mijn draad lengte kwam op 274.89 meter. 1000 windingen zijn echt onmogelijk te doen, zelf heb ik 875 gehaald met de hand gewikkeld. Ik weet niet of je heel veel verbetering kan krijgen als je machinaal wikkeld, maar ik zou niet van 1000 windingen uitgaan.
HV-boy

ik heb wel wat extra

dus de spoel is theoretisch 50cm lang maar ik weet dat in de praktijk daar een bepaalde (praktische)marge op zit dus heb ik mijn PVC-buis ietje langer in formaat gekocht 70cm.

zou het lukken denkje met een langere PVC buis om die 1000 windingen te behalen of veranderen er dan nog andere factoren ?.
want ik zou graag die 1000 windingen hebben omdat ik nu eindelijk een simulatie heb die klopt met 1000 windingen en als het er 875 worden dan veranderen er denk ik weer een paar dingen.

maar alsje met de hand hebt gewikkeld hoe heb je dan vernist want er staat op een TC site dat je moet vernissen al draaiend om geen luchtbellen te hebben ?
[Bericht gewijzigd door HV-boy op 1 september 2008 23:19:01]
fry
Golden Member

Draaien lakken voorkomt druipers. Om lucht bellen te voorkomen lijkt me het nutteloos.
Als je niet te dik lakt per laag voorkom je ook druipers.

Ik kom meestal zo rond de 950 wikkelingen als je er 1000 verwacht van de draaddikte en spoellengte. Ik doe het altijd wel machinaal. Met de hand daar wil ik niet aan denken. Monnikkenwerk !

Ik zou dus 950 ingeven in javatc ipv 1000
lethalshot

Ik heb gewoon met een dunne laag mn spoel gelakt. Gaat prima en hij ziet er best mooi uit. Als je de spoel langer maakt verander je de inductie van de spoel ook dus het maakt niet zoveel uit of je herberekend met minder windingen of met een langere spoel.

@fry, kan me voorstellen dat jij jou mega secundaire spoel niet met de hand wil wikkelen
HV-boy

ok bedankt dus nu weet ik dat ik kleinere hoeveelheden kan vragen bij de motorherwikkelaar 300 M ofzo voor de zekerheid. het komt dan maar op een halve kilo koper dus dat is iets van 2 EUR 50 (goedkoper dan mijn MMC in ieder geval)
kipmans

Yeah! Breakout!

Een tijdje geen tijd gehad om aan de SSTC te werken ivm. begin studie, maar dit weekend toch maar weer eens gekeken.

Niet alleen de FETs, maar ook de zenerdiodes over de gate en source bleken kapot te zijn gegaan de laatste keer, dus na een tijdje klooien omdat ik maar geen signaal op de gates kreeg die vervangen en hoppa dat werkte weer. Vervolgens gebeurde er nog niet veel totdat ik de aansluitingen van de primaire omwisselde... en jawel: sparks van een centimeter of 8.

Nog niet het resultaat wat het zou kunnen zijn dus nog een boel tuning te doen, maar ik ben in ieder geval superblij dat het nu in elk geval werkt!
[Bericht gewijzigd door kipmans op 7 september 2008 16:47:08]
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
lethalshot

Nice, heb je al achterhaald wat de oorzaak van de eerste mislukking was? Enig idee waarom het andersom aansluiten van de primaire wel opeens sparks gaf?
Zoeken in topic << Vorige | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | Volgende >>