| Naam |
Bericht |
okido4777
|
gaan we proberen met de static-gap!
dan zetten we er maar een Pc-ventilatortje tegen 
Maar hebben we evengoed de Savety-gap dan nog nodig?
Anders gebruik ik deze als static-gap..
quote:
Ik heb inderdaad Heel veel aan CO!
Zonder jullie was ik nergens!
Bedankt allemaal!
www.vonkentrekker.co.nr
|
coaster_chris
|
quote:
Wat vedoel je met safety-gap?
Heb je een SG over je trafo staan of wa?
quote:
Hehe, ik ken het... ik heb ook alleen maar dankzij CO mijn coil werkende gekregen!
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
okido4777
|
ja , ik heb dus over de rsg en dus ook over de trafo's een static spark gap staan met 2 spoelen.
Heb ik ergens gelezen dat dit moet om de trafo' te beschermen...
Of klopt dit nieT?
www.vonkentrekker.co.nr
|
coaster_chris
|
Kan inderdaad...
Die zorgt er voor dat de spanning in je trafo niet te hoog kan worden, alleen ik gebruik er geen.
Zonder doet ie het ook prima hier, en m'n trafo heeft alle mishandeling tot nu toe nog gewoon overleefd.
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
okido4777
|
dan denk ik dat ik hem er gewoon uithaal 
En dan gebruik ik deze gewoon als statische met een ventilatortje achter
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Laat die ventilator maar achterwegen, hier moet serieus lucht langs geblazen worden bv door een blazende stofzuiger of een bladblazer.
De afstand tussen je electroden van de sparkgap is wel belangrijk, ik maakte de afstand zo groot dat de sparkgap bij bijna volle spanning begon door te slaan. Je tesla lijkt dan ff op een oude diesel maar wanneer je sparkgap warmer wordt gaat deze beter doorslaan.
Kijk maar op mijn homepage naar "Tesla met 4 mots" dan hoor,zie je wat ik bedoel.
http://home.planet.nl/~gerr7104/
|
okido4777
|
ik zal zien wat ik kan vinden voor de luchttoevoer..
wij gebruiken ook 4 MOT's
Hoever heb jij je sparkgap uitelkaar staan?
Dan heb ik een richtlijn
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Ik dacht een millimeter of 5/6 maar daar staat wel een stofzuiger op te blazen.Zal als ik tijd heb ff zien of ik wat kan meten.
|
okido4777
|
oke.
We moeten eerst iets vinden dat voldoende kan blazen.
Ik heb net met Ventilatoren liggen te prutsen maar hier komt dus nauwelijk lucht uit.
Zelf geprobeert met een buizen verloop van groot-naar-klein voor de ventilator te plaatsen.
Maar de luchtuitstoot blijft matig.
www.vonkentrekker.co.nr
|
Ledlover
|
zet er dan een stofzuiger voor...
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
okido4777
|
maakt het uit of de stofzuiger gewoon blijft ''zuigen'' , dat ik hem dus niet hoef aan te passen.
Want ik denk dat mijn ouders wat minder blij zijn met een gemodificeerde stofzuiger
www.vonkentrekker.co.nr
|
Ledlover
|
hij moet de lucht bij de vonkbrug wegzuigen. even oppassen dat je zuigbuis dan niet als vonkbrug gaat dienen.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
okido4777
|
oke , morgen ga ik het eens proberen.
www.vonkentrekker.co.nr
|
Ledlover
|
haal eventueel de stofzak eruit, voor extra zuigkracht
|
okido4777
|
doe ik , als het werkt dan film ik het met de gewone spark gap en met de roterende gap  .
m.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
vandaag weer eens getest.
de roterende spark-gap en de statische met stofzuiger hebben allebij ongeveer hetzelfde effect.
we hebben een draad vanaf de aarding (strike rail) naar de toroid gebogen. de streamer van de draad naar de toroid is maximaal 15 - 20 cm lang. is dit niet aan de korte kant?
we gebruiken nu wel nog maar 3 mots omdat eentje slecht was..
als het meezit dan post ik vanavond een filmpje.
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Wat gebruik je als aarde?
|
okido4777
|
We gebruiken nog geen aarding , omdat we het in het lokaal hebben getest. we hebben gewoon een draadje als aarding gebruikt en dit dicht bij de toroid gebogen , Zodat tussen het draadje en de toroid een potentiaalverschil zit.
Als we buiten gaan testen ,wat maandag het geval zal zijn, dan gebruiken we een aardingspin van 1 meter lang.
[Bericht gewijzigd door okido4777 op 2 juni 2007 13:27:03]
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
moet het ding dan evengoed geaard worden met de grond zodat het beter gaat werken , of maakt dit niet veel uit?
www.vonkentrekker.co.nr
|
KillerB the Supreme
|
Je hebt absoluut aarde nodig! De aarde vormt samen met je toroid de condensator van het secundaire circuit. Zonder de aarde fysiek aan te sluiten is deze capaciteit bijna nul, en zal je resonantiefrequentie veeeeel te hoog komen te liggen.
|
okido4777
|
ja dat had ik al in de gaten , nadat we getest hadden.
Morgen aarden we de tesla coil en zullen we tegoei testen.
Bedankt voor alle hulp.
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
Woehoew , vandaag weer eens proberen te testen.
Alles buiten gezet, en doet zich weer een probleem voor. 
de aardlek (Differentieel) valt de heletijd af. dus er moet ergens een lek naar de aarde zijn.
We hebben maar liefst 5 uur zitten uit te zoeken waar het probleem zit maar kunnen niks vinden, de trafo's zijn nog allemaal goed , als we 2 of 3 trafo's aansluiten dan valt de aardlek altijd af , met 1 trafo (maakt nix uit welke) dan doet ie het gewoon.
we zijn alles afgegaan maar kunnen geen fout vinden.
we hebben ook alles t.o.v. de aarde met de megger doorgemeten , maar kunnen zo ook geen fout vinden.
Het is een zeer vreemd geval , want vrijdag deed ie het gewoon nog.
Wie weet wat het probleem kan zijn?
M.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
KillerB the Supreme
|
De trafos absoluut niet op beton (binnen of buiten) zetten, bij mij sloeg de aardlek er dan ook direct uit (8kV NST). Plaats er isolatiemateriaal onder.
Ik kan het ook niet precies verklaren (de primaire spoel van je trafo staat immers los van de netspanning behuizing). Maar hoogspanning heeft zo zijn eigenaardigheden, en een klein lekstroompje van een paar mA is zo gemaakt.
editje...
zin klopte niet helemaal
|
ElectricRens
|
jooooow kut tesla coil van ons (sebas luc en mij  ) sla hem nog es in elkaar volges mij zit en fout in de verlengkabel mahjah lang leve men punte vor praktiijk
|
okido4777
|
oke bedankt , en let a.u.b. niet op electric rens, hij heeft zo zijn tikjes ! :S
morge gaan we de handel nog es op de proef stellen.
verlengkabel eens nakijken en alles wat beter isoleren enzo.
Bedankt voor jullie hulp!
ik laat meer weten..
www.vonkentrekker.co.nr
|