| Naam |
Bericht |
okido4777
|
vandaag alles nog eens nagekeken..
alles hoog genoeg van de grond afgezet maar nog geen resultaat , differentieel blijft uitvallen.
maar de differentieel is maar 30 ma.
Volgende keer gaan we een van 300mA gebruiken. en hopelijk is het prbleem dan opgelost , Anders kunnen we nog altijd een scheidingtrafo voor de hele tc zetten
www.vonkentrekker.co.nr
|
Sparks
Golden Member
|
het hele primaire circuit zou zwevend moeten zijn.
enige wat aan aarde ligt is onderkant van de secundaire.
of heb je in het primaire gedeelte ook nog ergens een aardedraad aan hangen??
zoja los met dat ding ,alleen een nul en fase in het primaire deel.
Voor alle pietlutten een tc is sowieso al levensgevaarlijk.
Ik neem aan dat men wel snapt als je alleen een fase en nul gebruikt het niet de bedoeling is om in aanraking met metalen delen te komen.
dus de hele zaak op piepschuim planten en alleen een aarde aan de onderkant secundaire.
Als je een variac gebruikt alleen de kunstof knop aanraken en verder overal met je tengels afblijven
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
okido4777
|
we hebben in het hele primaire circuits nergens een aardingspunt aanzitten , alles is geisoleerd t.o.v. de aarde.
ik denk dat we vandaag ofwel vrijdag gaan proberen om met een aardlek/differentieel van 300mA te Testen, hopelijk gaat ie dan wel werken , Doet hij het dan nog niet dan gebruiken we een 3-fasige scheidingstrafo voor de hele tc,
www.vonkentrekker.co.nr
|
High met Henk
Honourable Member
|
even een linkje:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/49157
kunnen we wellicht 1 zware teslacoil lenen om een bliksem op te wekken en deze in een auto in laten slaan???
Ik stel de auto wel beschikbaar!
hoeft niet op korte termijn zoals daar te lezen is...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
okido4777
|
vandaag hebben we een scheidingtrafo voor de rotor/variac gezet , en nu valt de aardlek gelukkig niet meer uit.
MAAR: De tesla doet het helemaal niet tegoei.
aardpin in de grond geslagen , nog eens extra water bij geschud , maar er komt geen ene ontlading vanaf de toriod, wel als we vanaf de grond een draadje dicht bij de toroid houd , maar dan is deze streamer nog maar maximaal 20 cm lang. het is een begin, maar Daar ben ik dus totaal niet tevreden mee
www.vonkentrekker.co.nr
|
Ledlover
|
kijk nog eens naar je afstemming, de Fres van je sec verandert als je die aardt.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Sparks
Golden Member
|
quote:
Niet echt in de buurt van mij maar het is wel een grappig experiment.
Ik kan je ook wel voorspellen wat er gebeurt.
Ontlading gaat langs de band van de velg naar de grond.
Als je dat lang genoeg volhoud begint de band wel te branden
we hadden op de teslathon zoiets met een huishoudtrapje met kunstof voetjes die ging ook in rook op
De auto zal best wat lading vast houden maar niet genoeg om je om zeep te helpen.
|
okido4777
|
we hebben berekend dat dit goed zou moeten zijn.
Maar we gaan vrijdag nog eens testen en dan met de primaire windingen spelen.
Kijken of het resultaat dan beter word.
Het resultaat was toch hetzelfde als toen we het binnen hadden getest, en binnen was hij helemaal niet geaard. [Bericht gewijzigd door okido4777 op 6 juni 2007 17:23:30]
www.vonkentrekker.co.nr
|
High met Henk
Honourable Member
|
't hoeft niet snel he?
we hebben alle tijd, ik veracht ook via banden, maar grote coulomb meter zoeken en je kan het meten....
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
DIY
Special Member
|
He henk..ik had het er gisteren over met fry, en we willen wel meewerken aan je experiment.. 
Wij zitten in utrecht.
Laat maar weten!
schrikdraad / ElectroMagneticMagnificence
|
okido4777
|
gisteren weer getest en het resultaat was al wat beter.
Maar toen begaf de secundaire winding het , overslag vanaf primair naar secundair. dus ik ga maandag een nieuwe secundaire wikkelen met dikkere draad , 0.6 mm i.p.v. 0.2mm.
Waar moet ik op letten als ik deze nieuwe erop zet en dat ie dus niet hetzelfde probleem krijgt? , Iets hoger op de primaire zetten ofzo?
De vorige had een afstand van 1 cm tussen primair en secundair, maar lag op dezelfde hoogte als waar de primiare begon.
m.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
Fragaria
|
Op 9 december 2006 05:57:35 schreef sparks
je zet twee in serie dat scheeld al de helft van de amperes primair.
dan zet je er vervolgens nog een secundair kortgesloten mot mee in serie
dan zit je wel zo tegen de 16 ampere (of minder bij een wat kleinere mot)
tenminste ik neem aan dat je geen dikke variac tot je beschikking hebt?
Het duurde ff maar ze werken nu.
aleen word mn MOT heel erg heet is het op gelost als ik het in moterolie doe?
hier is een foto van mijn meet trafo
http://img171.imageshack.us/img171/2446/fragmeettrafozl3.jpg
@okido4777
heb je zoutwater in je Leidse flessen zitten?
iig bij mij werden de vonken een stuk langer.
het was eerst 5 cm wat ik er uit kreeg en daarna met zout water 25 cm
|
Sparks
Golden Member
|
zelfs zolang gelden dat ik even moesst denken waar het ook alweer over ging
dat die mot erg heet wordt klopt wel daar kun je niet echt veel aan doen.
In de olie gaat mischien iets langer goed maar dan nog wordt het binneste deel van de mot na een tijdje veel te heet en rookt ie alsnog op.
Je moet een andere ballast zien te vinden om de stroom door je meettransfo's te begrenzen.
Of je moet zien dat je de secundaire van die mot maximaal 500 a 700mA laat opstoken.
Daar is ie namelijk op gebouwd en dan nog worden ze vlot warm.
dus even reken wat voor weerstand je nodig hebt om bij 2Kv 600 mA te laten lopen.
en dan een weerstandje van die waarde ertussen let wel dat het erg hoog vermogen weerstand moet zijn
zout water geleid beter als zoet water dus ik denk dat er met zout water meer stroom loopt bij de ontlading
En dus meer energie in de primaire om over te brengen op de secundaire
|
High met Henk
Honourable Member
|
quote:
ik sjouw mijn auto wel op een hangertje mee naar utrecht!
alleen nadeel is da tik nu nog met die auto rijd! Als mijn project klaar is mag hij daar wel heen, dan mist allen de versnellingsbak. De ECU heeft al een storing en heb er nog 2, dus die kan ik laten zitten.
|
okido4777
|
tuurlijk heb ik zoutwater in de flessen zitten , en met een laagje olie erop tegen verdamping 
Maar volgens mij was mijn tesla verkeert getuned en dat daardoor de secundaire er ook aan ging .
Maandag wind ik een nieuwe secundaire voor dezelfde coil met een draad van 0.6 doormeter , 1400 windingen dus in totaal ongeveer 90cm hoog. i.p.v. de 30 cm van de vorige secundaire.
Dan bekom ik een frequentie van 270 kHz , dat komt dus overeen met 6 primaire windingen.
Hopelijk werkt hij dan beter
www.vonkentrekker.co.nr
|
Fragaria
|
De MOT die ik heb gebruikt is denkik kapot het had een uur nodig om af te koelen.
dus ik denk dat ik iets anders als balast ga gebruiken.
ik heb iets gevonden wat op een variac lijkt, aleen zit er geen spoel in maar een berg spring veeren.
en volgens mij is het antiek. Op het plaatje staat: 9,2 ampere 7,71 ohm.
hier is een foto er van.
http://img248.imageshack.us/my.php?image=fragvariacil3.jpg
Achter de "variac" staat een automatic voltage regulator.
het is een grote transformator die er in zit (17X17X17)
volt in 176-245. volt uit 220-240. .50 KVA
is dit wat om tussen te zetten?
@okido
ik hoop dat je meer sukses heb met de nieuwe secundaire spoel.
ik heb die van mij ook een keer op nieuw moeten wikelen omdat ik een verkeerde buis had gebruikt.
hier is nog een foto van een vonk uit mijn meet trafo.
http://img172.imageshack.us/my.php?image=hpim0016we1.jpg
|
Ledlover
|
de 'variac' is een enorme weerstand. let op, de buisjes waar de draad opgewikkeld is, zouden asbest kunnen zijn. niet aan prutsen dus als het asbest blijkt te zijn.
de regulator is een leuk ding, werkt dmv resonantie ofzo. steek er een spanning in die varieert tussen 180 en 245v, en er komt stabiel 220 tot 240 (regelbaar, maar alleen als ie uitgeschakeld is!) uit.
bijzonder handig voor buizenradio's, of andere delicate dingen die liever niet op overspanning mogen werken of om de 230 naar 220 terug te brengen. hij kan pieken onderdrukken en ontbrekende periodes min of meer opvangen.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Fragaria
|
oke een dike potmeter dus 
ik heb er geen asbest in zien zitten maar bedankt voor de waarschuwing
die regulator komt uit een werkplaats waar gelast word zo dat de computers niet rebooten bij een dip in het net. het leek me een mooi aparaat voor mn trafo als balast.
|
Ledlover
|
ik denk niet dat dat ding geschikt is als ballast...
die dippen van het lassen kan hij inderdaad mooi opvangen. goed bewaren, het komt toch wel eens van pas.
|
Fragaria
|
oke dan doe ik m weer terug in de kast. meschien kan ik m later voor een coilgun gaan gebruiken.
ik heb intussen gezocht naar een balast en toen vond ik de webside van Jamie Oliver's teslacoil hij gebruikt een las apparaat voor zijn meet trafo.
is een (speelgoed)lasapparaat die je bij een doe-het-zelf zaak kan kopen iets om te gebruiken?
ik wilde nog ff een foto van mijn TC laten zien waar ik het een keer eerder over had.
ik moet m nog een keer afmaken zo dat het er wat mooier uit ziet
http://img523.imageshack.us/my.php?image=teslafragariaim8.jpg
mn eerste TC bestaat uit deze onderdelen:
3x NST 2x4Kv 0,50mA (totaal 24Kv)
24 275ml Leidse flessen (24nF denk ik)
4 slotbouten als sparkgap
8 primaire. 1000 secundaire op een regenpijp (7cm breed)
10 cm toroid.
|
Ledlover
|
leuk ding! maar je NST's lijken me 50mA ipv 0,5mA, aan de grootte te zien...
|
chuckie
Honourable Member
|
@Okido
Weten jullie al wanneer het open deur dag is?
Ik woon in Roosteren, dus nog niet op een kilometer afstand.
Ben benieuwd naar jullie project.
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
|
okido4777
|
hallo,
De opendag is zterdag 23 juni vanaf 1 uur en zondag 24 juni vanaf 9 uur 
de tesla komt er zeker te staan , of ie het nu doet of niet. 
We moeten hem nog afbouwen en afstellen, en natuurlijk testen, maar tegen die tijd moet het wel lukken
[edit] de nieuwe secundaire is af, vrijdag gaan we hem testen, en hopelijk slaat hij ditkeer niet over. [Bericht gewijzigd door okido4777 op 13 juni 2007 07:10:21]
www.vonkentrekker.co.nr
|
Fragaria
|
Helaas is mijn NST 0,50mA dat staat er iig op. eigelijk te weinig voor een TC.
er staat ook nog 2,2 A op.
kan ik dit zo uitrekenen? 220V X 2,2A = 484W : 8000V = 0,0605 0,60mA (10mA verlies)
volgens mij is de NST zo groot omdat het er 2 zijn.
|
Ledlover
|
ik krijg daaruit 0,06 ampere en niet 0,06mA....
dus 50mA is je NST ofwel 0,05A
|