Goedkope scope

Hallo,

Ik was eens aant snuffelen op het internet en toen kwam ik deze pagina tegen van iemand die een simpel scoopje heeft ontworpen gebaseerd op een pic:

http://members.chello.nl/r.dekker49/uscope/uscope_nl.html

Het is volgens mij een leuk en zeer goedkoop scoopje die je aan de tv kan hangen. Misschien zijn de resultaten niet perfect maar voor een middagje tijdverdrijf en zo weinig geld lijkt het me best grappig om hem eens te bouwen. Net zoals deze die op hetzelfde micro'tje is gebaseerd maar dan via rs232 zijn gegevens verstuurd:

http://www.semifluid.com/?p=9

En voor de Atmel klanten

http://www.nbb.cornell.edu/neurobio/land/PROJECTS/VideoScope/

Iemand die de eerste of 2e al eens heeft gebouwd en er ervaringen mee heeft?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Geinig. Iemand die 'pong' al in een AVR of PIC heeft geprogrammeerd?

High met Henk

Special Member

Velleman heeft zo'n kitje op basis vane en PIC

je kan het natuurlijk ook op de scoop spelen heb ik ooit gezien :D

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb pong in een pic geprobeert...
Werkt best wel leuk, en resultaat was beter dan ik dacht...

Ook iets wat grappig is, wat bij de originele pong ook was.
Je kan het zo plaatsen dat hij makkelijk 3 dagen draait en het nog 0-0 is :P
Tetris heb ik btw ook ooit eens gemaakt..

Pong staat al op verschillende sites in pic en avr geloof ik. Maar ik vond het wel grappig dat het met zo weinig componenten en voor zo weinig geld ook nog enigsinds een functie heeft.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Wow .. die eerste link is erg indrukwekkend.

Zit zelf de laatste tijd ook een beetje te denken aan een 'armelui' scope, maar (tot nu toe..) meer in deze richting:
http://www.staff.uni-mainz.de/zeitnitz/Scope/Scope_en.html

(kon zo snel geen linkje vinden naar een schema achter deze scope .. )

[Bericht gewijzigd door OGL op woensdag 7 maart 2007 22:16:21

Die 1e is idd mooi, pic'je kost maar 4,5 euro bij voti.

Alleen lijkt me de 2e enigsinds handiger omdat je daar als de software het niet al kan ook nog een softwarematige datalogger van kan maken dus dat de hele reeks ontvangen signalen worden opgeslagen en na te lezen zijn. En die van jou hangt zo te zien zo goed als rechtstreeks aan de geluidskaart, dat zint me toch niet zo. bij die met seriele poort kun je hem eventueel nog galvanisch scheiden al doet de max232 dat ook al enigsinds geloof ik.

[Bericht gewijzigd door Erik op woensdag 7 maart 2007 22:27:18

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
High met Henk

Special Member

je kan natuurlijk ook hier CO ff in de gaten houden, vooral sectie vraag en aanbod. Soms trekt er iets moois voorbij. Zo heb ik mijn hitachi V-222 gekocht voor 90 gulden nog.

Heb hier ook PM3310 staan, was 50 euro, maar die bleek defect te zijn... Helaas.

Let daar dus ook op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nou het ging mij niet echt om de scoop omdat ik die toch amper zal gebruiken maar meer om een logic analyzer achtig iets ( heb ik al eens een topic over geopend ) en toen kwam ik dit tegen en dacht ik van dat het wel leuk was om met jullie te delen aangezien een scoop qua prijs toch niet voor iedereen is weggelegd.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
High met Henk

Special Member

hmm, tja ik zeg dus alleen dat een beperkte scoop misshcien beter is te wachten tot er een koopje voorbij trekt. Hier op CO kan dat nog weleens gebeuren...
verwacht van dit ding geen werled wonderen dus...

maar 't is een leuk projectje, maar een echt meet instrument mag je het natuurlijk niet noemen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 7 maart 2007 22:37:44

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is ook zo, maar dat zegt de beste meneer op zijn site zelf ook al. Dat het meer een leuk idee is dan dat het nauwkeurig is.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Het indrukwekkende aan de eerste link is de prestatie op zich ..

In de eerste instantie had ik iig gezegt dat 't niet mogelijk zou zijn om een scope te maken met het chipje dat hij gebruikt.

Sine

Moderator

Voor de echte diehards :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/scope.JPG

Prehistorisch ontwerp uit "radio electronica", ik heb hem jaren geleden ooit gebouwd als mijn eerste scope.
dat aparaat heb ik ooit aan een kennis gegeven, maar de onderdelen liggen hier al klaar om hem weer eens op te bouwen :)

Op 7 maart 2007 22:58:13 schreef OGL:
Het indrukwekkende aan de eerste link is de prestatie op zich ..

In de eerste instantie had ik iig gezegt dat 't niet mogelijk zou zijn om een scope te maken met het chipje dat hij gebruikt.

Ik stond me ook even te verbazen ja, een videosignaal maken is in eerste instantie al lastig om te doen en dan ook nog een complete scoop erbij in met bijbehorende knoppen enzo... petje af hoor.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 7 maart 2007 23:45:32 schreef Erik:
[...]

Ik stond me ook even te verbazen ja, een videosignaal maken is in eerste instantie al lastig om te doen en dan ook nog een complete scoop erbij in met bijbehorende knoppen enzo... petje af hoor.

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn over de uScope.
Ik heb zelf veel plezier gehad aan het schrijven van de
Software. Al met al een enorm gepuzzel waar ik zo'n 3
maanden mee bezig ben geweest. Zijn er ook mensen die
of de uScope of het Pong spelletje ook hebben nagebouwd ?
Graag zou ik hun ervaringen vernemen.

Ronald Dekker

Nou ik ga misschien de uscope bouwen, niet omdat ie niet super nauwkeurig is maar ik vind het gewoon grappig dat je met een instapmodel van een pic zulke resultaten kunt boeken, een enorm gelimiteerde ram/eeprom/snelheid en dan nog zulke dingen kunnen behalen.

ps. Hoe had je zo de site gevonden, ik zag dat het je eerste post was.

[Bericht gewijzigd door Erik op donderdag 8 maart 2007 11:03:04

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 8 maart 2007 11:02:31 schreef Erik:
Nou ik ga misschien de uscope bouwen, niet omdat ie niet super nauwkeurig is maar ik vind het gewoon grappig dat je met een instapmodel van een pic zulke resultaten kunt boeken, een enorm gelimiteerde ram/eeprom/snelheid en dan nog zulke dingen kunnen behalen.

ps. Hoe had je zo de site gevonden, ik zag dat het je eerste post was.

Hoi Eric,

Ik zag ineens een explosie in het aantal bezoeken aan
mijn site. Die bleken van het forum af te komen.
Ik vind het leuk als je me laat weten hoe het met de
uscope afloopt. ik heb er zelf enkele gebouwd en sta er
zelf af en toe nog wel eens verbaast over wat zo'n kleine
processor allemaal kan. Hij moet er echt wel voor op
z'n tenen lopen.

groeten

Ronald

Zou het nou niet mogelijk zijn om de "arme lui's scoop" te koppelen aan een goedkoop graf.display, zoals die tegenwoordig her en der worden aangeboden?
zo krijg je een leuk draagbaar apparaatje, voor weingi geld, maar wat goed geschikt is voor audio toepassingen.

gr Nando

Zou zoiets niet al lang geprobeerd zijn?

Op 8 maart 2007 19:03:08 schreef alex278:
Zou zoiets niet al lang geprobeerd zijn?

Ik ben ze niet tegen gekomen, iig niet zonder enorm ingewikkelde bouwtekeningen.

Maar die condensator fabriek die je gebruikt is dat echt nodig? Die kun je toch prima met 2x22pf condensators aansluiten?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Henry S.

Moderator

Is nodig, anders heb je kans dat de boel op 9MHz loopt, de grondfrequentie van het x-tal.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 8 maart 2007 19:31:10

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Dan heb ik toch nog een kleinere oscilloscoop. Men vergeet nameljk bij dit projectje de TV op te tellen bij de ruimte. Het is wel de goedkoopste en makkelijkst zelf te bouwen.

[Bericht gewijzigd door Zom-B op donderdag 8 maart 2007 19:56:44

Op 7 maart 2007 23:28:56 schreef Sine:
Voor de echte diehards :

Prehistorisch ontwerp uit "radio electronica", ik heb hem jaren geleden ooit gebouwd als mijn eerste scope.
dat aparaat heb ik ooit aan een kennis gegeven, maar de onderdelen liggen hier al klaar om hem weer eens op te bouwen :)

Nou die uC kan het heen en weer krijgen :P Ik ga die buizen scoop bouwen :D Heb alles hier liggen wat buizen betreft. Komen mn DG7-32's toch nog eens van pas :P

Heb je het hele schema misschien (incl waarde lijst eronder) ? :)

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 8 maart 2007 20:02:37

Op 8 maart 2007 20:00:47 schreef Dominic:
[...]

Nou die uC kan het heen en weer krijgen :P Ik ga die buizen scoop bouwen :D Heb alles hier liggen wat buizen betreft. Komen mn DG7-32's toch nog eens van pas :P

Heb je het hele schema misschien (incl waarde lijst eronder) ? :)

De uscope was leuk, maar inderdaad een buizen scoop is
ook wel weer eens leuk. Zou je mischien het hele schema
is een keer willen in scannen (met de componenten lijst).
(Mischien kan ik toch de neiging er een 12f675 in te stoppen niet helemaal onderdrukken, een leuke hybride !)