ik zou schema's moeten hebben en wat uitleg over hoe die dingen werken. als iemand ier iet op weet graag je ingeving.

De term "spanningsbewaking" is een ruim begrip. Je kan de netspanning bewaken, teneinde een spanningsonderbreking te dedekteren. Je kan een gelijkspanning bewaken, en nagaan of die niet boven of onder vastgestelde drempels komt. Je kan de accuspanning van een stilstaande auto bewaken en alarm geven bij een plotse spanningsval (= openen portier met alarm op scherp). En zo zijn er vast nog "spanningsbewakingen" te bedenken.

ik heb er een nodig om mijn 12V DC van mijne robot te volgen als ie onder een bepaalde spanning gaat.

Dan heb je een nauwkeurige referentiespanning nodig. Die kan je kant-en-klaar kopen, of je maakt er zelf een met een stroombron en een zenerdiode. Daarnaast maak je met 2 weerstanden een spanningsdeler waarvan je het knooppunt vergelijkt met de referentiespanning. Zoiets, dus:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spanningsbewaker.png
Hier is voor een referentiespanning van 8.2V gekozen. Dat mag ook een andere waarde zijn, maar dan moet je R3 en R4 navenant aanpassen. Met P1 stel je de spanning in, waarbij de schakeling actief wordt (maw. de uitgang laag wordt). R5 zorgt voor enige hysteresis. Hou wel rekening met mogelijke spanningsvariaties, als je met deze schakeling de belasting onderbreekt. De spanning van je accu's zal dan terug stijgen, waardoor de opamp weer kan omklappen!
I.p.v. de CA3140 kan je ook een "echte" comparator gebruiken. Plaats dan wel een pull-up weerstand tussen uitgang en Vcc.