27 MC 5W bakkie

Hallo, toch maar geregistreerd na hier al een paar keer terecht te zijn gekomen met wat andere dingen zoals googlen.

Ik heb ooit in een winkel voor 5euro een oud 27mctje gekocht voor de lol omdat ie stuk was, even naar gekeken en de printplaat werd me iets teveel dus weer in de hoek gegooid.

Nu willen wat vrienden op vakantie door de bossen rennen en met bakkies spelen dus hij moest weer gemaakt worden.

Deed niets na voeding erop gegooid te hebben, dus op hoop van zege vanaf de plus gaan doormeten en zowaar, bij het eerste contactje ging het al niet lekker, bleek dat er een componentje los zat. Deze aangetikt met de soldeerbout en zowaar, hij deed het.

Toen moest er nog een antenne in, rare aansluiting (coax?) en het enige wat ik kon bedenken, was dat ik een soortgelijke aansluiting in mijn oude porsche uit 81 ben tegengekomen, welke van de dakantenne bleek te zijn.

Ik dacht dat het de radioantenneaansluiting van 'vroeger' was en dat ding dus ergens weggefrot, maar kwam nu van pas.

Alles aangesloten en ik hoorde zowaar ruis...even bijgesteld met de squelch en paar keer hallo gezegd maar geen gehoor (gek rond deze tijd zeg...)

Anyway, nu vraag ik me af... worden alleen coax antennes voor bakkies gebruikt? of is het echt gewoon een radio antenne? want dan kan ik roepen wat ik wil maar als die antenne niet kan zenden schiet het niet op.

Verder heb ik hier totaal geen ervaring mee en ik doe dus maar wat in de hoop dat het werkt.

Het gaat hier trouwens om een:

Pony
Model CB-72A
5-watt 6-channel CB mobile tranceiver

verder niets van boekjes ofzo erbij maar dit stond op de doos.
Onderop zat wel een oude sticker (zo'n ding waar je de letters echt in perst) met A = dit kanaal, B= dat kanaal enzovoort.

De vraag gaat dus eigenlijk over de antenne maar als iemand nog aanvullende info heeft over bakkiegebruik voor een noobje hoor ik het graag.
Nu ga ik even verder googlen.

Misschien is dit een betere hobbie voor je?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

bedankt voor de steun...probeer ook alleen maar bij te leren ;)

heb dit in ieder geval gevonden maar mn spaans is niet al te best.

Onder de gegevens in dat plaatje, die eerste zit, maak ik uit op dat het een schaars dingetje is?
Het is in ieder geval wel diegene op de foto.

http://cpd.sanroque.es/museocb/imagenes/Emisoras_Moviles/Pony_CB72A%20…

Wat je nodig hebt is een 27MC antenne. (goh, vreemd toch :P)

Andere antennes werken gewoon niet. Ik hoop dat je de eindtrap nog niet opgeblazen hebt. Niet alle bakkies houden ervan om zonder antenne te zenden.

Dat onderdeel dat los zit moet je ff vastsolderen. Niet zo moeilijk, zolang je het maar voorzichtig doet, zonder S39, en liefst met een 1mm puntje.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 10 mei 2007 01:17:37 schreef (Z)weetvoetje:
Wat je nodig hebt is een 27MC antenne. (goh, vreemd toch :P)

Andere antennes werken gewoon niet. Ik hoop dat je de eindtrap nog niet opgeblazen hebt. Niet alle bakkies houden ervan om zonder antenne te zenden.

Dat onderdeel dat los zit moet je ff vastsolderen. Niet zo moeilijk, zolang je het maar voorzichtig doet, zonder S39, en liefst met een 1mm puntje.

solderen is goed gelukt.
Ik snap dat ik een 27MC antenne nodig heb, maar ik vraag me dus af wat voor antenne ik nu heb.
Als het geen normale radio-antenne is, wat kan het dan nog meer zijn dan een 27MC antenne?
Het zal me niets verbazen als er ooit een bakkie in die auto heeft gezeten, ik heb een uitsparing gezien onder mn dashboardkastje waar ie heel mooi inpast en vlak in de buurt schroefgaatjes waar misschien de microfoon aan gehangen heeft.

Wat voor antennes zijn nog meer coax? De antenne is vrij klein, ik lees en zie alleen maar vrij grote antennes, de mijne is ongeveer zo groot als een ei.

Verder al gelezen over het goed aarden van de antenne, hoop dat ik dat kan controleren want hij zit iets te mooi ingebouwd.
Heb inderdaad net gelezen over het opblazen van de eindtrap zonder antenne dus toen schrok ik wel even.

verder kan ik weinig vinden over het model en over antennes in het algemeen. Ik snap dat coax gebruikt wordt voor 27MC maar niet of het nog voor andere dingen gebruikt wordt zoals gewone radio of wat dan ook.

Momenteel geen zin om het helemaal uit te leggen. Zou ook veel te veel werk zijn.

De meeste zendantennes zijn gemaakt voor slechts 1 frequentie. Bijvoorbeeld voor 27MHz. (27MC), maar het kan ook voor de FM-omroepzenders zijn rond de +/-100MHz, of voor de middengolf, 500-1600kHz. Over het algemeen geld: hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de antenne. Voor een 27MC bakje zou je eigenlijk een antenne verwachten van zo'n 2.5m. Er zijn echter slimmerds geweest die dat hebben weten in te korten tot een antenne die goed bruikbaar is in de auto. Die zijn dan vaak 1m groot ofzo. Veel kleiner krijg je ze meestal niet.

Coax is slechts het type kabel dat van antenne naar bakje loopt. Coax-kabel bestaat in verschillende varianten, en meestal wordt gebruik gemaakt van de 50-Ohms variant bij zenders. (in tegenstelling tot TV, waar 75-Ohm wordt gebruikt)
Er bestaat dus niet zoiets als een 'coax-antenne'. In principe zou het best een ander soort kabel mogen zijn, zolang het maar een 50-Ohms kabel is.
(Ohms zijn hier niet die Ohms van weerstanden, maar de Ohms van impedantie in transmissielijnen, da's net ietsje anders...)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 10 mei 2007 01:29:22 schreef (Z)weetvoetje:
Momenteel geen zin om het helemaal uit te leggen. Zou ook veel te veel werk zijn.

De meeste zendantennes zijn gemaakt voor slechts 1 frequentie. Bijvoorbeeld voor 27MHz. (27MC), maar het kan ook voor de FM-omroepzenders zijn rond de +/-100MHz, of voor de middengolf, 500-1600kHz. Over het algemeen geld: hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de antenne. Voor een 27MC bakje zou je eigenlijk een antenne verwachten van zo'n 2.5m. Er zijn echter slimmerds geweest die dat hebben weten in te korten tot een antenne die goed bruikbaar is in de auto. Die zijn dan vaak 1m groot ofzo. Veel kleiner krijg je ze meestal niet.

Kortom, ik heb waarschijnlijk geen 27MC antenne.
Dat van die frequenties heb ik net ook gezien en daarom begon ik heel hard mijn twijfels te krijgen.
Aangezien de antenne zo klein is zou het van een FM zender geweest kunnen zijn? of zijn alle bakkies AM zoals de mijne?

Coax is slechts het type kabel dat van antenne naar bakje loopt. Coax-kabel bestaat in verschillende varianten, en meestal wordt gebruik gemaakt van de 50-Ohms variant bij zenders. (in tegenstelling tot TV, waar 75-Ohm wordt gebruikt)
Er bestaat dus niet zoiets als een 'coax-antenne'. In principe zou het best een ander soort kabel mogen zijn, zolang het maar een 50-Ohms kabel is.
(Ohms zijn hier niet die Ohms van weerstanden, maar de Ohms van impedantie in transmissielijnen, da's net ietsje anders...)

duidelijk :)

Misschien binnenkort maar een 27MC antenne kopen, dan weet ik dat ik goed zit.
Vraag ik me nog steeds af, zijn er ooit radio's geweest waar je een coaxstekker instopte, of is de antenne op mijn dak écht voor iets anders dan radio.

Shiptronic

Overleden

wat noem jij een coax stekker?

fototje?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je hem van de achterkant zou bekijken zou ie er zo uitzien ongeveer:

http://www.allaboutelectrics.co.uk/media.php?file=2659

het is een metalen stekker die je op het bakkie schroeft, dus niet zoals bij je tv dat je em erin duwt.

Op het randje zit een soort driehoekje wat perfect in mn bakkie valt.

zal er binnenkort eens een foto van maken want het zit nu allemaal in de auto.

[Bericht gewijzigd door Martijnus op donderdag 10 mei 2007 01:45:11

Shiptronic

Overleden

je bedoeld dus de karteltjes :)

ja das gewoon een antenne connector , maar daar kan elke kabel en eender soort antenne aan zitten.

je en wat je nog hoord op zo'n AM bakkie ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 mei 2007 02:05:23 schreef shiptronic:

je bedoeld dus de karteltjes :)

ja das gewoon een antenne connector , maar daar kan elke kabel en eender soort antenne aan zitten.

je en wat je nog hoord op zo'n AM bakkie ?

weet ik, maar zou jij zo'n stekker aan je kabel maken als ie én niet in een radio past, én niet bedoeld is voor een 27mc..

kortom, die antenne heeft eringezeten om iets op aan te sluiten neem ik aan...maar wat dan. radio is het meest logische, daarna vond ik 27mc vrij logisch en als dat het ook niet is omdat ie zo klein is, wat is het dan.

Shiptronic

Overleden

oude porsche uit 81 doet mij denken aan een ex politie porsche, en die hadden volgens mij een mobilofoon en die hadden dezelfde aansluiting ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou niet te veel tijd aan die plug besteden. 27mc sets hebben een pl259 plug, ofwel een piratenplug. Alle 27mc antennes die je kunt kopen hebben zo'n aansluiting. Mijn advies: kijk eens op marktplaats of bij een electronicazaak in de buurt. Een eenvoudige kleefvoet antenne kost hooguit 20,- en dan ben je klaar. Koop er dan gelijk een swr meter bij om hem af te regelen. Ook goedkoop.
Oh, zo'n kleefvoet met wel op de auto of een ander groot metalen object, dus dat is wel onhandig als je in het bos wilt rennen. Maar ja, daar heb je ook geen accu bij je...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Martijnus, door te blijven zeuren wordt het écht geen CB antenne hoor. Wil je een duidelijk ondubbelzinig antwoord, stel dan concrete vragen en een fototje van de antenne en de connector zou veel duidelijk maken.
Er is in de loop der tijden namelijk ontzettend veel soorten materiaal in omloop geweest.

Een CB antenne is bijna altijd opvallend langer dan een radioantenne. Er bestaan allerlei soorten en groottes, maar de meeste zijn langer dan 1m en hebben onderaan een soort spiraal.

De kabelaansluiting is een grote draaistekker genaamd PL259 of UHF connector. De centrale pin is relatief groot en lijkt op de pen van een bananenstekker van dikte.

Vaak werden CB antennes gebruikt voor zowel radio als voor CB. Omdat die twee niet zonder meer te combineren vallen zat daar een aanpassingsbakje tussen met ook een 12V aansluiting en een aansluiting naar de aux plug achteraan het bakje. De bedoeling was, als je de microfoonschakelaar (ptt) indrukte dat de autoradioradio van de antenne afgeschakeld werd.

Een FMband antenne is niet zonder meer bruikbaar voor CB, maar omgekeerd kan het wel.

Verder moet je het volgende weten:
FM en AM zijn manieren om geluid op een radosignaal te zetten. Bij AM wordt de sterkte van het radiosignaal veranderd in functie van het geluid, in FM wordt de frequentie gevarieerd.
Omdat lage frequenties beneden de 2MHz vanwege het plaatsgebrek meestal in AM gemoduleerd worden en hoge freqenties rond de 100 MHz in bijna altijd in FM vanwege de betere kwaliteit worden de begrippen modulatietype en frequentieband wel eens door elkaar gehaald, wat soms voor misverstanden zorgt.

CB bakjes werken op 27MHz en gebruiken FM, maar er bestaan er ook die in AM zenden en zelfs in EZB. Iemand die in AM zendt kan niet verstaan worden door iemand die op hetzelfde kanaal in FM luistert. Duurdere bakjes hebben vaak meerdere modulatietypes. In de loop der tijden is het maximaal toegelaten vermogen en de toegelaten modulatietypes nogaleens veranderd.

Wt ik niet goed begrijp is dat je in je openingstopic spreekt van met vrienden door de bossen te rennen en met bakkies te spelen.
Ik zie je nog nietzo gauw met een bakkie, een autoantenne en een loodaccu door de bossen rennen :-)
Gezien je over een nogal speciale auto beschikt heb ik het vermoeden dat je wat gaat racen in de bossen met je maats.
Wandelaars, tijd om een zak spijkers of kraaienpoten mee te nemen:-)

Evarist

Golden Member

Op 10 mei 2007 20:00:48 schreef grotedikken:
Een CB antenne is bijna altijd opvallend langer dan een radioantenne. Er bestaan allerlei soorten en groottes, maar de meeste zijn langer dan 1m en hebben onderaan een soort spiraal.

Niet noodzakelijk. Er zijn kleine CB antennes ook geweest. En de meest voorkomende is de DV 27 (cmir) en die is ongeveer even lang als een radio-antenne.

Op 10 mei 2007 20:00:48 schreef grotedikken:
Vaak werden CB antennes gebruikt voor zowel radio als voor CB. Omdat die twee niet zonder meer te combineren vallen zat daar een aanpassingsbakje tussen met ook een 12V aansluiting en een aansluiting naar de aux plug achteraan het bakje. De bedoeling was, als je de microfoonschakelaar (ptt) indrukte dat de autoradioradio van de antenne afgeschakeld werd.

Nooit gezien, wat niet betekent dat het niet bestaat. De meeste splitters die ik gezien heb hadden geen 12V voeding. Het was een passief filter CB -MG/LG - FMradio

Op 10 mei 2007 20:00:48 schreef grotedikken:
Een CB antenne is bijna altijd opvallend langer dan een radioantenne. Er bestaan allerlei soorten en groottes, maar de meeste zijn langer dan 1m en hebben onderaan een soort spiraal.

Je verward met een 2m antenne, die hebben een spoel onderaan die ook dienst doet als veer. CB antennes hebben ook een spoel maar die heeft meer windingen en zit in een plastiek buisje.Slechts zichtbaar als een verdikking. Soms zit de spoel in de sokkel en is de antenne alleen een dunne veerkrachtige draad, zoals de K40 (cmiw)

Een CB antenne doet het slecht op FM radio vanwege die spoel, het deel boven de spoel werkt niet meer op FM.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 13 mei 2007 01:01:54

Nihil est verum, quod non probatur primo.
fred101

Golden Member

Op 13 mei 2007 00:53:35 schreef Evarist:

[...]
Je verward met een 2m antenne, die hebben een spoel onderaan die ook dienst doet als veer. CB antennes hebben ook een spoel maar die heeft meer windingen en zit in een plastiek buisje.Slechts zichtbaar als een verdikking. Soms zit de spoel in de sokkel en is de antenne alleen een dunne veerkrachtige draad, zoals de K40 (cmiw)

Een 2m 5/8 heeft een spoel een kwartgolf niet. Deze spoel is bij mijn 2m ook fijn gewikkeld en zit in een buisje. Hoe het ding er uit ziet is niet zo spannend, hij moet gewoon een geschikte antenne kopen en wat ie nu heeft zal dat niet zijn. Zal wel een ATF autotelefoonantenne zijn ofzo iets.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 mei 2007 13:48:28 schreef fred101:
[...]

Een 2m 5/8 heeft een spoel een kwartgolf niet. Deze spoel is bij mijn 2m ook fijn gewikkeld en zit in een buisje. Hoe het ding er uit ziet is niet zo spannend, hij moet gewoon een geschikte antenne kopen en wat ie nu heeft zal dat niet zijn. Zal wel een ATF autotelefoonantenne zijn ofzo iets.

Fred

ik heb de antenne nog eens bekeken, en er staat iets van Sartel of sattel op dus inderdaad, een oude telefoonantenne waarschijnlijk dus dat ging niet werken.

hoop dat ik dat ding trouwens nog niet gesloopt heb, met die eindtrap enzo..

even reageren op die andere vraag, over door de bossen rennen... ik zit met een stel vrienden op een staatsbosbeheerterrein van de zomer en het leek ze wel leuk om een of andere idioot bosspel te doen met 27mctjes, en ik had toevallig nog deze liggen dus vond het het proberen waard.

Ik heb de replies nog even goed gelezen nu ik de tijd heb.

Het is overigens een porsche 924, dus geen politieporsche, geimporteerd uit duitsland in 1995.

De antenne is zo klein dat het in mijn ogen inderdaad geen CB antenne kan zijn.
Dat is nu dus duidelijk, gezien de tekst erop zal het een telefoonantenne geweest zijn, wat opzich niet geheel raar is in een auto van die tijd want toen had je nog autotelefoons.

Nu terug naar mijn eigen CBtje.

Ik heb even gesnuffeld op marktplaats, maar ach, voor de prijs hoef ik geen 2ehands spul te kopen denk ik.

De prijzen vallen me mee dus dat is geen probleem.

SWR meter voor 15 euro.
Klik

mobiele antenne met magneetvoet 90cm 100watt:
Klik

Plakantennne 65cm, 10 watt
Klik

Nu twijfel ik nog met die antennes... het is dus de bedoeling dat ik de hele zwik in een rugzakje stop, en inderdaad wel met een accu ga rondlopen maar ik heb nog wat motoraccus liggen en die zijn 1/3 van de grootte van een autoaccu en dus prima mee te nemen.

Het wordt waarschijnlijk een soort vossenjacht en daarom moet de antenne ook mobiel zijn.
Echter, ik heb geen aarde en weet niet hoe het dan geregeld wordt.
Ik heb wel een aarde op de accu natuurlijk dus misschien is dat wel voldoende en hoef ik me niet druk te maken daarover.

ene antenne is 65cm, zeer goed mee te nemen maar misschien niet genoeg bereik (hoewel...hoever wil ik er mee komen?..) andere is een magneetantenne van 90cm wat ook nog wel draagbaar is en meer wattage heeft.
Het verschil is toch factor 10 in wattage... en mocht ik die CB in mijn auto nog eens willen gebruiken heb ik meer aan een magneetantenne dan aan een plakantenne.

Jullie hebben er verstand van, wat is in mijn geval geschikt en aan te raden?
Ik heb zelf die magneetantenne van 90cm in mijn hoofd, voor die paar euro meer heb je meer bereik en meer wattage..
Over die auto-antenne hoeven we het in ieder geval niet meer te hebben, ik weet dat ie voor de telefoon is.

Als ik een SWRmeter en antenne heb kan ik die CB testen of de eindtrap niet opgeblazen is. Mocht ik dat CBtje ooit nog willen verkopen kan ik in ieder geval vertellen dat ie het doet en dat vind ik toch wel belangrijk. Vraag me ook af wat zoiets waard is ;) nog niets op marktplaats of ebay gevonden wat erop lijkt maargoed...

Over het afregelen enzo van zo'n apparaat kan ik wel googlen dus daar wacht ik nog even mee.

Enige wat ik me nog afvraag is wat die squelch knop precies doet. Is dat het wegfilteren van alleen ruis of een soort van kanaalfinetuning?

wattage bestaat niet. het is vermogen.
het vermogen maakt geen flikker uit, je bakkie is toch maar 5w? waarom dan een antenne kopen die meer vermogen aankan?
een antenne waar je meer vermogen in mag pompen is alleen van nut als je een extra versterker achter je bakkie zet (illegaal! 4w fm, 1w am, 4w ssb geloof ik)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 mei 2007 19:06:10 schreef Ledlover:
wattage bestaat niet. het is vermogen.
het vermogen maakt geen flikker uit, je bakkie is toch maar 5w? waarom dan een antenne kopen die meer vermogen aankan?
een antenne waar je meer vermogen in mag pompen is alleen van nut als je een extra versterker achter je bakkie zet (illegaal! 4w fm, 1w am, 4w ssb geloof ik)

ok, dat is duidelijk :)
Kortom aan meer dan 5w heb ik niets.

net deze antenne gevonden:
http://www.conrad.nl/goto/?product=260282

lekker klein, vermogen boeit toch niet en volgens mij in mijn tas en in de auto te gebruiken.

Versterkers zag ik ook staan, zijn duur en heb ik niet nodig voor mijn gebruik.
Overigens, de CB mobilofoons bij conrad hebben ook FM enzo, mijne is 5W AM, en bij de conrad zijn die dingen maar 1W AM... apart..
werd hier geloof ik ook al gezegd, AM wordt niet zoveel meer gebruikt?

Ik heb babelfish de tekst van het eerder getoonde plaatje maar eens laten vertalen:

a rare equipment of CB of year 70, constructed in Japan. The peculiarity of the equipment is based in which the same one does not have loudspeaker, and own micro also does of loudspeaker.
It has a small one s-to put Ramon, of Martorell, that began in the CB with this equipment, installed a pin to him to put a loudspeaker outer. In the inferior part a plate discovers socles of quartz crystals, reason why it is not necessary to open all the equipment for its substitution. The equipment was acquired to Juan Carlos, of Barcelona, pair arl100.

right, snap ik ook maar de helft van. Het is een zeldzaam apparaatje van de jaren 70 uit japan en hij is zo speciaal omdat er een microfoon en luidspreker ineen zitten (?)
hij heeft een S-meter en een of andere kerel heeft er wat aan verbouwd zodat hij een externe speaker kan aansluiten. Nu het interessante, er is een inferieur deel aan...maar wat? Hij hoeft niet open om het te vervangen..

Nu heb ik em al opengehad dus dat is niet zo bijzonder, en als je iets wilt vervangen zonder hem open te schroeven kan het net zo goed die "upgrade" van die kerel zijn.
Loze tekst dus...

Zit nu enorm te denken of ik enorm inferieur ben met AM (en is het dan wel 5Watt? aangezien die nieuwere dingen allemaal maximaal 1W hebben)

Hugo Welther

Moderator

Dit is een echte jaren 70 CB tranceiver. Zelf ook nog zo'n ding gehad. Zeldzaam is is het niet, er zijn er 1000-den van verkocht in Nederland in die tijd.
Low budget CB voor die tijd. Een 22 of 40 kanalen "bak" was toen duur.

Alleen AM en 5W output.
De 6 kanaaltjes hebben afzonderlijke kristallen nodig. Er zit geen systhesizer in dit setje. Om alle 6 de kanalen te gebuiken moeten er 12 kristallen in. 6 stuks zend en 6 stuks ontvangst.

[edit]misschien kunnen ze je hier aan een kopie handleiding helpen http://www.cbmuseum.nl/Nederland.htm

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 13 mei 2007 20:29:57

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

AM wordt alleen nog gebruikt door DXers of als je op grote afstanden van elkaar zit, maar sinds SSB toegestaan is wordt AM steeds minder gebruikt.
als je je AM bakkie wil gebruiken, zorg dan wel dat de rest ook AM kan zenden en ontvangen.
als je een magneetvoetantenne gebruikt, zorg dan dat je een massavlak hebt. dat kan bestaan uit een metalen plaat van minimaal 1m^2, of een boel aluminiumfolie op je rugzak geplakt, zodat dat een capacitieve koppeling maakt met je lichaam (het is maar 5w, dus schadelijk zal het niet zijn- een mobieltje is ook al 2w, en er zijn portofoons die nog meer doen...)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 13 mei 2007 20:32:10 schreef Ibanez:
dit is ook leuk voor aan je bakkie:

http://www.conrad.nl/goto/?product=203289

vermogen van die linear klopt ook niet,er zit nl een 2sc1969 in!

[Bericht gewijzigd door Esoterist op zondag 13 mei 2007 21:09:29