[IA] Pic Starters Bord

Mr GAmba

Special Member

SK is gestart op Samenkopen.net !!!!

En nu ook echt geopend !!!!!!!!!!!!!

Het is nog een animo check. Dus de prijzen staan nog niet vast !!

Vanuit het CO-beurs-team hebben we het idee gehad om een pic starters bord te maken. Dit omdat er wel veel informatie te vinden is op internet, maar dat deze informatie nogal onoverzichtelijk is.

Wij willen deze informatie overzichtelijk maken voor de beginnende microcontroller gebruiker ( met een budget ).

Tot nu toe heb ik de volgende dingen op een rijtje gezet :
code:
Support:
-       [b]PIC16f628[/b] als uC
-       Richtprijs : 10,- tot 15,- euro
-	8 Outputs
	Naar buiten brengen met 8 leds direct op de uC pinnen ( met voorschakelweerstand )
	Met header voor het aansluiten van eigen brouwsels 
        Jumpers om led's uit te kunnen schakelen.
-	4 Inputs
	4 schakelaartjes ( kleine drukknopjes ) ( PortA 0 - 3 )
	Ook met header voor makkelijk interfacen met eigen brouwsels
        Idem jumpers om schakelaars te kunnen disabelen
-	Kristal Oscillator
	Stabiele frequentie
	Mogelijk tot verwisselen van kristallen met een voetje ( IC voetjes dus )
-	Comparator ( A0 tot A3 losse sensoren oid ? )
	Kan gebruikt worden voor licht detectie
-	RS232
	Communicatie met pc / andere PIC
	Gebruiken om fuses uit te leggen ( belangrijk bij programeren van pic )
	Komt bij ingewikkeldere projecten goed van pas.
-	Voeding
	Printje moet voedbaar zijn vanuit een standaard ( 12V netadapter ) iedereen 
heeft deze wel liggen. Aansluiting met printkroonsteentje,
maar netter is zo'n plug met binnen en buitenkant ( ben de
naam ff kwijt ). Als je de bus en stekker erbij doet, kan
de je deze zelf aan een willekeurige netadapter solderen.
	Ompoolbeveiliging !!!
	Verder gewoon standaard 7805 gebuiken voor de voeding.
	POWER LED
        Print afmeting ( 1/2 eurokaart )
        Moet zelf te etsen zijn

Het idee tot nu toe

Nu is onze vraag, hebben jullie nog opmerkingen, of dingen die jullie op een STARTERS bordje willen zien

Als het bordje goed werkt, komt er zeker een IA/SK. Vragen over de SK dus waar bordjes vandaan komen e.d. graag even voor jezelf houden. Dit om het topic een beetje overzichtelijk te houden.
Aansluiting van een LCD.
De leds en schakelaar met een jumper uit te zetten.
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Ik weet niet voor wat voor 'n pic jullie het bord willen maken,
maar heel vaak zijn analoge inputs handig
.
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 20:40:37 schreef marcob:
Aansluiting van een LCD.
De leds en schakelaar met een jumper uit te zetten.

Jumpers is een goed idee. LCD kan moeilijk worden omdat de tutorial wss in ASM gemaakt gaat worden ( fabrieks ondersteuning )

Op 23 mei 2007 20:45:13 schreef Eagle Eye:
Ik weet niet voor wat voor 'n pic jullie het bord willen maken,
maar heel vaak zijn analoge inputs handig

Het wordt een starters bordje, analoge input's zijn er niet op de 16F628 ( hmzz staat niet in de startpost ). Nu wel

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 23 mei 2007 20:48:32]

wat voor pic wil je gebruiken?

Neem aan een pic in dip vorm voor eventuele opblazen en verwisselen?

is een low drop voeding niet handiger? dan kan je ook met een lagere voedings spanning aan de gang(handig voor een robotje)

Je kan bij sparkfun een schema+source vinden om je eigen seriele/lcd controller te maken je mag deze alleen niet voor verkoop doeleinden maken. Dan heb je enkel een seriele aansluiting nodig voor een lcd schermje. Handig als je weinig I/O hebt.

I2C aansluiting??
ik heb pas een 16F887 aangeschaft bij microchip, dit koste me maar een 2,30 omgerekend.
Veel i/o en veel mogelijkheden die je niet perse hoeft te gebruiken natuurlijk. Goedkoper dan de 16f628
Ik denk dat je hem zo universeel moet maken, dat ook met PIC basic kan ge hobby'd kan worden.
Wat eventueel makkelijk is een programmer onboard. Dus RS232 aansluiting.

Trouwens in de Electuur heeft zoiets gestaan, alleen vond in de aansluitingen van de LEDs en schakelaars niet zo handig.
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
ICD2 aansluiting is altijd handig i.v.m icsp

en inderdaad een dipcontroller met voetje ivm verwisselen

wat betreft dat xtal dat kan je gwoon op 2 printconnectoren prikken(of hoe heten die dingen van de gedraaide contacten)

dat van die adaptor zie k wel zitten iedereen heeft wel een 12V adaptor
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 20:47:37 schreef Bluefox:
wat voor pic wil je gebruiken?

is een low drop voeding niet handiger? dan kan je ook met een lagere voedings spanning aan de gang(handig voor een robotje)

Je kan bij sparkfun een schema+source vinden om je eigen seriele/lcd controller te maken je mag deze alleen niet voor verkoop doeleinden maken. Dan heb je enkel een seriele aansluiting nodig voor een lcd schermje. Handig als je weinig I/O hebt.

I2C aansluiting??

Low drop is handig idd.. maar wederom het is starters bordje om asm onder de knieen te krijgen. Dus goedkoop en stevig ( 7805 zijn niet echt kapot te krijgen ).

PIC is idd in DIP, zoals de rest van het bordje, zodat het evt ook zelf te etsen is.
Welke PIC zet je erop? Ben je vergeten te vermelden.

Denk dat je het over 16F628A hebt. Dan zou ik de schakelaars op PortB zetten om later makkelijk interrupts mee uit te leggen.

En bij knoppen op A0-A3, dan kan je de comperators toch niet meer gebruiken? Of wilde je met een jumper/dip switch kunnen schakelen?

Zou voor SOIC gaan. Klein is vaak goedkoper . En opblazen komt als het goed is nooit voor. Bij de ingangen gewoon een 470R weerstand ervoor en dan is het al helemaal bijna fool proof
Op 23 mei 2007 20:51:00 schreef timmie:
wat betreft dat xtal dat kan je gwoon op 2 printconnectoren prikken(of hoe heten die dingen van de gedraaide contacten)

Zoals dit: http://www.qrpkits.com/buildertip03.html
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 20:49:51 schreef Bluefox:
ik heb pas een 16F887 aangeschaft bij microchip, dit koste me maar een 2,30 omgerekend.
Veel i/o en veel mogelijkheden die je niet perse hoeft te gebruiken natuurlijk. Goedkoper dan de 16f628

Nadeel van 16f877 is dat je in een grote uC nogal snel het overzicht verliest.

Wat wel een mogelijkheid is zijn 2 bordjes:
kleine om te beginnen
grote voor meer speel plezier.
Mr GAmba

Special Member

Alle input is handig, want het gaat nu zo snel dat ik niet kan reageren op iedereen. Strax even een samenvatting maken denk ik zo
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 20:52:19 schreef xantus:
Zou voor SOIC gaan. Klein is vaak goedkoper . En opblazen komt als het goed is nooit voor. Bij de ingangen gewoon een 470R weerstand ervoor en dan is het al helemaal bijna fool proof

SOIC is leuk,.. maar wederom voor beginners niet makkelijk te solderen.
mssn wel handig voor de beginner is het voorzien van clampdioden je moet niet vertrouwen op de onboard diodes(die zijn niet berekent op een continustroom)
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
Als hiervan een IA komt, schrijf mij maar in
5 knopjes

[Bericht gewijzigd door maarten66 op 23 mei 2007 21:11:10]

Mr GAmba

Special Member

IA/SK is zeker wel de bedoeling.
Jochem

Golden Member

Ik zou nooit een 628 erop zetten, als je dan toch een experimenteerbordje ervan maakt, waarom dan geen 877 of een 452 ofzo, zit wat meer op...
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Waar willen jullie de printjes gaan bestellen. bij ledsee? dan blijft het wel een schappelijke prijs
Mr GAmba

Special Member

Het is geen experimenteer bordje. maar een starters bordje !!

De keuze voor deze pic is gemaakt omdat die niet te groot is. En dus ook redelijk overzichtelijk. Niet teveel registers met speciale functies ( maar wel een hoop ).
Frits Kieftenbelt

Honourable member

Ik blaas liever een goedkoop 16F628A als beginner zijnde op dan meteen zo'n dure.

Schakelaars op PORTB, ivm. interrupts en interne pull-ups van de 16F628A.

Houdt ook rekening met PIC Basic.
Misschien wordt dat nog wel een grotere klant dan de ASM programmeurs!
Een HD44780 LCD zou ik (daarom ook) zeker doen.
Ohm sweet Ohm l www.picbasic.nl
Mr GAmba

Special Member

Even over die lcd, zit die gewoon op PORTB ? of hoe sluit je die aan volgends picBasic ? Want anders kan je die icm met headers gewoon gebuiken.

Laat maar, alleen PortB dus... wss komt hier dan niks speciaals voor.. ivm ruimte gebrek en extra kosten.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 23 mei 2007 21:18:36]

Zonnepaneeltje

Golden Member

Ik zou er ook geen 628 op zetten, neem een goedkoop, eenvoudig te programmeren controllertje dat toch veel mogelijkeden heeft: PIC16F684
Ik zou er zeker een LCD op doen. Dan wel niet doorgelust naar output pinnen zodat je kan kiezen tussen lcd en output. Het is nou eenmaal zo: een beginner wil (meestal) snel resultaat zien, en het snelste(/spectaculairste) krijg je dat met lcd.

Waarom geen 16F648A. Dat heb je net iets meer ruimte. Voor de beginner natuurlijk niet noodzakelijk, maar als je dan wat gevorderder raakt kan je er ook wat grotere programma's in kwijt.

[Bericht gewijzigd door xantus op 23 mei 2007 21:24:06]

maar de PIC16F684 wordt niet ondersteunt in proton ide lite, en het bordje is voor beginners bedoeld. die kopen niet zomaar pro voor 200 euro