[IA] Pic Starters Bord

Mr GAmba

Special Member

Ik ken de 684 persoonlijk niet, maar ik weet wel dat die VEEEL minder gebruikt wordt.

112000 hits
678 hits

Nu zeggen google hits niet heel veel, maar met zo'n verschil wel....

Op 23 mei 2007 21:20:55 schreef maarten66:
maar de PIC16F684 wordt niet ondersteunt in proton ide lite, en het bordje is voor beginners bedoeld. die kopen niet zomaar pro voor 200 euro

En dit is ook belangrijk

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 23 mei 2007 21:22:44]

Ik zou er ook geen 628 op zetten, neem een goedkoop, eenvoudig te programmeren controllertje dat toch veel mogelijkeden heeft: PIC16F684

oud rot ding zonder intern kristal. Mist veel features die de 16F628A wel heeft (TRM1, TMR2, etc). Is in kost prijs nog duurder ook dan de 16F628A.

maar de PIC16F684 wordt niet ondersteunt in proton ide lite, en het bordje is voor beginners bedoeld. die kopen niet zomaar pro voor 200 euro

Maar het ging om ASM. En hij kan wel in MirkoC en MikroBasic

Ik ken de 684 persoonlijk niet, maar ik weet wel dat die VEEEL minder gebruikt wordt.

Hij is geheel compitable met de 628A. De ASM ervan kan je er zo in stoppen. Alleen heeft ie meer RAM en ROM
En je google link verwijst naar de 16F684, niet de 16F648
Monster_Henry

Golden Member

Was Henry S. niet met zoiets bezig?
bordjes voor picbasic...
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Mr GAmba

Special Member

Aha 16F684 is oud rommel ding.

Dus keuze 16F648 of 16F628... die laatste is goedkoper, en voor starters bordje heb je echt niet veel rom/ram nodig.
648 = 628 met 2x geheugen
Digitaal - Mijn ding :P
Mr GAmba

Special Member

Idd ik heb het nu ook door, had enige verwarring met 84 - 48 ...

Maar groter geheugen / grotere prijs.. mja daar kan je later evt zelf over beslissen.
648 en 628 zouden er toch allebei inkunnen. het is precies dezelfde pinzetting enzo. of is dit een dom antwoord??
Mr GAmba

Special Member

Kan idd allebei,... dus keuze voor later,...
miss grappig om op een input een ldr er op te zetten
tis druk hier, en 628 heeft geen analoge input. en ik zou een optie maken voor 628 en 648 tijdens verkoop
Ikzelf gebruik alleen de 16F628A tot nu toe geen problemen mee gehad meer dan genoeg ruimte en ze zijn goedkoop €1,75 ps
LDR moet je weer in lezen met een AD en die zit niet op de 627/628 en 648
dus das mssn weer minder handig of je moet wat andere kunstgrepen gaan uitvoeren
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
Mr GAmba

Special Member

Met comparator kan je kijken of de ldr een bepaalde licht "grens" overschrijd.

Maar dit is ook weer meer om de registers onder de knie te krijgen.
das ook weer zo

registers onder de knie krijgen is niet moeijlijk zolang je de DS er bij houd
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,site van mijn meisje
Mr GAmba

Special Member

Idd,.. maarvoordat mensen uberhoupr een datasheet gaan lezen ben je vaak al vele topic's op CO verder....
hier niet maar ja dat is jezelf het aanleren natuurlijk maar we dwalen af mr gamba laten we het weer hebben over je bordje

Mr GAmba

Special Member

Maar even een resume :

Standaard 16f628(A), evt uitbreidbaar met 16F648 ( zien we met de SK wel ).
PORTA en PORTB naar header.
LED uitgangen ( koppelbaar aan pic met jumpers )
Input switched ( ook koppelbaar met jumpers, of evt kabeltjes )
LCD aansluiting ( op picbasic, kan je zien dat dit gewoon op PORTB gebeurd, dus kan op de headers )
RS232 ( Die hadden we al )
Comparators gebruiken ( 2 LDR's om soort lijnvolger te maken ? )
Clamp diode's ( zijn deze echt nodig ? ).

SOIC ( Valt af vanwege beginners bordje ).
Low-drop ( Zelfde reden, en evt duurder ).
je kan ook alles aan headers doen, en dan elk bordje:
ledjes, lcd, comparators enz. los doen?
die clampdiode's zijn in eerste instantie niet nodig maar lees de datasheet er op naar de interne diodes zijn er neit op berekend om langere tijd overvoltage te kunnnen weerstaan bij een bepaalde stroomsterkte daarom heb ik dat geroepen
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 21:57:38 schreef rimco:
je kan ook alles aan headers doen, en dan elk bordje:
ledjes, lcd, comparators enz. los doen?

Krijg je het probleem dat mensen ( gierige hollanders ), een aantal van die bordjes niet meebestellen. Meerdere losse bordjes is meer werk. En zo heb je 1 printje waar je heel de tutorial ( moet nog geschreven worden ). Mee kan doen.

Op 23 mei 2007 21:58:26 schreef timmie:
die clampdiode's zijn in eerste instantie niet nodig maar lees de datasheet er op naar de interne diodes zijn er neit op berekend om langere tijd overvoltage te kunnnen weerstaan bij een bepaalde stroomsterkte daarom heb ik dat geroepen

Ook hierom 1 bordje.. kan er minder fout gaan.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 23 mei 2007 22:04:20]

Mr GAmba

Special Member

Weet er iemand trouwens makkelijke kabeltjes die je op pinheaders kan schuiven ? Ik ken wel die zilvere schuifstekketjes voor over printpennen. Moet je wel zelf kabeltjes maken.... ( voor schakelaars aan poorten e.d. te knopen ).
stukje flatcabel met een stekker voor over pinheader
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 22:13:26 schreef timmie:
stukje flatcabel met een stekker voor over pinheader

Zat ik idd aan te denken. Maar hoe doe je dit als je 2 schakelaars wil doorverbinden ?
oke ik denk dat ik je verkeerd begreep je zoekt dus eigenlijk een aantal jumpers aan elkaar?
Mr GAmba

Special Member

Nee ik bedoelde gewoon een kabeltje met aan 2 kanten 1 stekkertje, die je over één (1) pinheader pinnetje kan schuiven.

Dus flatcable, met 1 draad als het ware.