[IA] Pic Starters Bord

Shiptronic

Golden Member

een extra stukje expirimenteer ruimte is wel handig, iets in de vorm van een gaatjes patroon, of maar dat zal iets meer kosten , zoals die bortjes van crownhill een mini breadbord er op

ik neem aan dat met die rs232 er ook een max o.i.d op komt te zitten.

mischien een klein buzzertje? kosten bijna niets

eventueel stukjes reserveren die later, als daar behoefte aan is, ingevuld kunnen worden.

ik denk dan aan een stukje geheugen , de print zal er niet veel duurder van worden het is an jezelf of je hem dan wel of niet plaatst

een jumper voor een externe klok i.p.v. het kristal?
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Mr GAmba

Special Member

Op 23 mei 2007 23:51:17 schreef shiptronic:
een extra stukje expirimenteer ruimte is wel handig, iets in de vorm van een gaatjes patroon, of maar dat zal iets meer kosten , zoals die bortjes van crownhill een mini breadbord er op

ik neem aan dat met die rs232 er ook een max o.i.d op komt te zitten.

mischien een klein buzzertje? kosten bijna niets

eventueel stukjes reserveren die later, als daar behoefte aan is, ingevuld kunnen worden.

ik denk dan aan een stukje geheugen , de print zal er niet veel duurder van worden het is an jezelf of je hem dan wel of niet plaatst

een jumper voor een externe klok i.p.v. het kristal?

Klein buzzertje is wss wel een goed idee.

Externe klok.. zou zo 123 geen beginners toepassing weten waar dat handig voor is.

Stukjes reserveren wordt ook nog een probleem, omdat er op dit moment niet veel ruimte meer over is.
Shiptronic

Golden Member

bord mag van mij hele euro kaart worden, 't zal in de prijs niet veel uitmaken

stuken die je dan niet gebruikt word dan expitimenteer gebied?

ik heb zeker wel intresse als er een expirimenteer gedeelte bijkomt wil ik er wel meerdere.

ik zie dat de bedoeling is dat je ze zelf kunt etsen, maar is het ook een optie dat ik de printen ergens kan bestellen , of zelfs als bouwpakketten ?
Als het voor starters is zou ik kiezen voor een onboard programmer of misschien compatibiliteit met "PIC programmer met externe MCLR voeding" van deze site en een aanbeveling doen voor de benodigde software; bijv. MPlab en IC-prog o.i.d. Als starter wil je graag het complete systeempje zonder zelf de onderdelen bij elkaar te moeten zoeken.

De PIC microcontroller tutorial en de schema's van deze site hebben mij op gang geholpen met PIC's. Ik vind zelf de 16f876a ook wel leuk. Goedkoper en kleiner dan een 16f877(a) maar wel analoge ingangen en uart. Hij is daarnaast gemakkelijker verkrijgbaar dan bijvoorbeeld de 16f88 (kleiner, nog goedkoper, analoge ingangen, uart). Ideaal voor het dataloggen.
nogmaals ik zie dat veel mensen het over een pic16F877(a) hebben, maar microchip heeft sinds kort een nieuwe chip die compatable is met deze chip en dat is de 16F887(geen type fout) deze chip is bij microchip voor nog geen 2 euro te verkrijgen, als je er aantal chips besteld dan kan je erg goedkoop uitkomen.
Ook heeft de 887 nog broertjes en zusjes enkel de 886 is interresant deze heeft ipv 40, 28 pinnen verder is ie het zelfde voor vrijwel dezelfde prijs.

de 16f628 is qua prijs vrijwel hetzelfde.
Shiptronic

Golden Member

het is een beginnersbord , en bijna alle beginners komen op de cursus www.picbasic.nl van frits kieftenbelt terecht.

het lijkt me dan ook het handigst om dit aan te houden en daarom de pic 16f628a te gebruiken.
het is voor beginners al lastig genoeg , en als je dan al begint met een afwijkende pic is dat niet handig.

ik denk dat er met de basis opzet al vragen genoeg komen, als daar ook nog een andere pic in zit moet je hier continu uit gaan leggen wat ze aan de code moeten veranderen omdat het anders niet werkt.

als met de cusus heeft afgerond en de mogelijkheden heeft gezien en er lekker mee aan het spelen is ziet men vanzelf wel wat de mogenlijkheden zijn om met andere typen pics te gaan spelen.

evtueel een lijstje met pic's die pin compatible zijn zodat je ze zelf kan wisselen
High met Henk

Honourable Member

@mr Gamba: houd je ook het kostenplaatje in het oog? Het moet ultra low cost zijn. Ik zou het niet al te uitgebreid maken.

Daarbij: waarsch zul je de PCB of moeten laten maken : hoe groter hoe duurder

OF zelf etsen:

Hoe meer componenten hoe meer boren; gaat hoop tijd in zitten.

De STK500 van atmel heeft 8 LED's 8 schakelaars, dze kun je met bandkabel koppelen (10 paren ook VCC en GND) met de poorten.

daar kan ik iig genoeg mee.
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jochem

Golden Member

@HmH hierboven: Zelf etsen en boren is een hel, gewoon laten doen, kost toch ook geen drol meer tegenwoordig. Had iemand niet zo'n chinees laatst (welk topic was dat)... PCB groter maakt dus niet zo heel veel uit, paar vierkante centimeter extra voor wat 'gaatjesprint' ernaast is erg fijn om te hobbieën, en kost maar een paar cent extra. De opstartkosten tellen het hardste mee.

Verder sluit ik me aan bij die 887 van Bluefox. 28 pins met veel meer mogelijkheden, vooral UART en analoge ingangen zijn een positief punt. In die hogere programmeertalen maakt het toch allemaal geen klap uit en als je de extra functionaliteit van zo'n chippie niet wil gebruiken dan doe je dat gewoon niet.

De 628A mag dan wel populair zijn, maar in wezen is het gewoon een verouderde chip met weinig mogelijkheden. Waarom dan zo halstarrig vasthouden eraan. Het 'probleem' van bestaande cursussen voor de 628 lijkt me geen echt 'probleem'. Ook een 887 heeft genoeg overeenkomsten om de boel gemakkelijk daarop te gebruiken. Je kunt de redenering ook omkeren: als iedereen zo'n mooi bordje heeft straks, dan kunnen we hier ook makkelijk mensen helpen en een cursus ervoor schrijven.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 24 mei 2007 08:35:00]

If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
de 887 is 40 pins
de 886 is 28 pins

check microchip site voor specs.
Op 23 mei 2007 21:30:51 schreef Mr GAmba:
Aha 16F684 is oud rommel ding.

Hoeveel mensen zijn er hier dyslectisch ?
Gezien de verschillende posts zijn het er blijkbaar nogal wat. Want de 684 is een 14pens PIC met meer features dan een 628. Ik gebruik dat ding als ik niet alle 18 pootjes van een 628 nodig heb. Ik denk dan hij verwisseld wordt met een 16F84, want dat is een "verouderde" 16F628.

Maar een 16F628 is pincompatible met met een 648 (en dan heb je meer RAM/ROM). Als je A/D converters wil hebben prik je een 819 in hetzelfde voetje. Er zijn vast nog wel meer 18pinners met exact dezelfde layout.
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 00:26:08 schreef richardbloe:
Als het voor starters is zou ik kiezen voor een onboard programmer of misschien compatibiliteit met "PIC programmer met externe MCLR voeding" van deze site en een aanbeveling doen voor de benodigde software; bijv. MPlab en IC-prog o.i.d. Als starter wil je graag het complete systeempje zonder zelf de onderdelen bij elkaar te moeten zoeken.

Programmer ben ik voor aan het kijken. Maar wil je het betrouwbaar houden, kom je toch al snel bij de Wisp uit denk ik... Dat is de enige waar ik niet veel problemen over hoor.
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 08:23:05 schreef High met Henk:
@mr Gamba: houd je ook het kostenplaatje in het oog? Het moet ultra low cost zijn. Ik zou het niet al te uitgebreid maken.

Daarbij: waarsch zul je de PCB of moeten laten maken : hoe groter hoe duurder

OF zelf etsen:

Hoe meer componenten hoe meer boren; gaat hoop tijd in zitten.

De STK500 van atmel heeft 8 LED's 8 schakelaars, dze kun je met bandkabel koppelen (10 paren ook VCC en GND) met de poorten.

daar kan ik iig genoeg mee.

Low cost hou ik idd in het oog. Leds en schakelaars zijn al voorzien. met jumpers en kabeltjes. VCC en GND pinnetjes is een goed idee. Zal ik zeker meenemen.
Kijk hier eens naar, dit printje heb ik gebruikt als mijn eerste PIC expirimenteer board.
http://docweb.khk.be/Luc%20Friant/microcontrollers/2EL_MCTR/...ysteem.htm
(Dit is trouwens de elktuur uitvoering)
Onboard Programmer, waarmee ik zonder problemen kon werken.(JDM programmer geloof ik)

LCD en LED's zijn door middel van jummers uit te zetten. Ook door middel van jummper keuzen van X-TAL of RC.

[Bericht gewijzigd door marcob op 24 mei 2007 10:11:51]

Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Mr GAmba

Special Member

Is elektuur uitvoering ( kijk maar naar het schema ), en dus kunnen we deze niet massaal gaan produceren.

Ook mist deze rs232 communicatie.

Zit oude pic op ( hoeft geen probleem te zijn ).

Het is of alle leds of geen.. kan niet kiezen.

Verder is het gewoon hetzelfde idee... Maar dat heb je natuurlijk al snel met dit soort bordjes.
Ik weet dat dit een oud bordje is, en natuurlijk een oude PIC. Ik wou een voorbeeld geven voor de TS. Vanuit dit ontwerp kun je natuurlijk een eigen ontwerp maken.
Vooral de schakeling voor de programeerspanning is interesant. Ook de RC rgeling van de clock, makkelijk om je programma traag te laten lopen.
Ik zeg altijd beter goed gejat, dan slecht bedacht.

[Bericht gewijzigd door marcob op 24 mei 2007 10:27:33]

Op 24 mei 2007 09:26:43 schreef JoWi:
[...]
Maar een 16F628 is pincompatible met met een 648 (en dan heb je meer RAM/ROM). Als je A/D converters wil hebben prik je een 819 in hetzelfde voetje. Er zijn vast nog wel meer 18pinners met exact dezelfde layout.

Dit lijkt me nuttige informatie. Ik weet niet of het kan maar dan zou je bijv. kunnen kiezen:
16f628(A) standaard met rs232
16f648 met meer RAM/ROM
16f819 met AD-omzetters
16f88 met AD-omzetters en rs232
evt 18f1230/1330 wat geavanceerder
Mr GAmba

Special Member

Dat kan idd, MAAR het moet een starters bordje worden. Dus om te beginnen 1 pic waar we vanuit gaan, en dat er exemplaren zijn die pin compatible zijn, is leuk. Maar voor de gevorderden.

Desalniettemin wel goed om hier nu ook al over na te denken.
Wat Richardbloe denk ik bedoeld, is dat je het bordje zo moet maken, dat eenvoudig verschillende PIC typen gebruikt kunnen worden. Wat je kunt doen is een 40 pins met daarin een 28 pens voetje.
Mr GAmba

Special Member

Al die picjes die richardbloe opnoemt zijn pincompatible met de 16f628(a). Dus hoeft geen 40 pins voetje omheengebouwd te worden.

Als je verschillende pic's wil gebruiken kom je gewoon bij zoeits uit als de stk500 van Atmel... Maar zoiets ben ik niet van plan om te ontwerpen.

Maar het staat natuurlijk vrij om zelf ook een uitgebreider iets te maken. Die kan dan met dezelfde SK meeliften als er veel animo voor is.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 24 mei 2007 10:53:07]

MAH

Golden Member

leuk om te zien dat het team wat doet
als er soldeerwerk gedaan moet worden voor de beurs zeg je t maar.

ik wilde inderdaad ook vragen hoe het met het programeren zat. er zit wel een seriele stekker op maar verder. misschien een onboard specifiek programmertje voor de 628.

verder zou ik het lcd als losse mogelijkheid doen. dus 1 model lcd met stekker die je er zo op kan drukken als optie doen omdat er toch wel veel mensen zijn die wat geprobbeerd hebben en er toch niet verder mee kwamen.

verder lijkt het me mooi als er ook een schuifregister voor de leds op komt. dus dat je ze gewoon zo han aansturen(1led per poort) en als je een jumpertje zet dat je naar portA1 gaat en vanaf daar een byte data erin kan sturen. ik denk dat die extra mogelijkheid wat meer uitdaging zal bieden.

ook 2 minirelais erbij voor aansturing van andere dingen lijkt me een mooie optie.

verder is het mogelijk ook leuk om een paar uitbreidingsmogelijkheden erbij te doen. stappenmotor+controller. of een servo die ook gevoed kan worden vanaf het bordje. (lcd noemde ik al). mogelijk een ledmatrix die ook met het bordje te verbinden is. schuifregister erbijop en weer een heletijd speelplezier.

mogelijk voor 1 led/uitgang een pwm functie erop zodat je kan dimmen(bijv. in te stellen met potmeter door eerder genoemde comparator)

en als je kiest voor een onboard-progammer, probeer dan in het oog te houden dat het compactible is met usb>serieel convertors. okee, nu ben ik even uitgedacht..
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 10:59:19 schreef MAH:
leuk om te zien dat het team wat doet
als er soldeerwerk gedaan moet worden voor de beurs zeg je t maar.

ik wilde inderdaad ook vragen hoe het met het programeren zat. er zit wel een seriele stekker op maar verder. misschien een onboard specifiek programmertje voor de 628.

verder zou ik het lcd als losse mogelijkheid doen. dus 1 model lcd met stekker die je er zo op kan drukken als optie doen omdat er toch wel veel mensen zijn die wat geprobbeerd hebben en er toch niet verder mee kwamen.

verder lijkt het me mooi als er ook een schuifregister voor de leds op komt. dus dat je ze gewoon zo han aansturen(1led per poort) en als je een jumpertje zet dat je naar portA1 gaat en vanaf daar een byte data erin kan sturen. ik denk dat die extra mogelijkheid wat meer uitdaging zal bieden.

ook 2 minirelais erbij voor aansturing van andere dingen lijkt me een mooie optie.

verder is het mogelijk ook leuk om een paar uitbreidingsmogelijkheden erbij te doen. stappenmotor+controller. of een servo die ook gevoed kan worden vanaf het bordje. (lcd noemde ik al). mogelijk een ledmatrix die ook met het bordje te verbinden is. schuifregister erbijop en weer een heletijd speelplezier.

mogelijk voor 1 led/uitgang een pwm functie erop zodat je kan dimmen(bijv. in te stellen met potmeter door eerder genoemde comparator)

en als je kiest voor een onboard-progammer, probeer dan in het oog te houden dat het compactible is met usb>serieel convertors. okee, nu ben ik even uitgedacht..

Als richtprijs hadden we 10 euro tot max 15 euro in gedachten. ( staat in startpost geloof ik ). Hierdoor vallen een hoop van jou ideeen af.

Wat wel mogelijk is, is die extra dingen, lcd, stappenmotoren, schuifregisters, op extra uitbreidingsbordjes te maken. Als extra features, MAAR dan kan je dit ook weer voor alle randcomponenten doen....

Keuzes, keuzes,...

PWM heeft een van de PORTB pinnen van de 16f628 al, deze is via een jumper aansluitbaar op een ledje. Dus die is al voorzien.

H-brug heb ik evt een leuk idee voor.
Welliswaar niet voor beginners ( SMD componenten ), maar als er dan toch uitbreidingsbordjes komen...

Fet datasheet
Zijn logic-level fet's. 30V 8A mogen 1 tot 2,5Watt verstoken. Maar met een Rdson van 30mOhm bij 5 Volt input moet dat wel goed komen.
Shiptronic

Golden Member

dat voetje voor een pic binnen in een groter (40 pins exemplaar) vind ik wel een goed idee.

ik weet dat het een starters kit is ,maar zou het jammer vinden als je iets meer wilt dat je dan een nieuwe bordje moet maken.

ik stel voor een iets uitgebreider bord, het is dan aan je zelf of je alle componenten plaatst

b.v. uart met rs232 en een max232 (er zijn ook uitvoeringen waarbij je de condensators niet nodig hebt)is voor mij een vereiste om het bord aan te schaffen.
het liefts beide naar buiten gebracht want er zitten er twee in de behuizing

het is dan aan jezelf of je die componenten ook gebruikt/plaatst
iemand die geen communicatie wenst met een pc hoeft dus de max232 niet te plaatsen en ook de 9polige subD niet dat scheeld dan in de kosten, als je het late toch wilt kun je hem simpel upgraden door een paar componentjes te plaatsen

een 7 segment led display is voor mij (nu) niet interesant en zou ik dus niet plaatsen, maar het is wel handig als je het in de toekomst toch een keer gebruiken wilt dat ik hem er even snel op kan zetten.

is het handig om een standaard connector te plaatsen voor de isp? nu gebruikt ieder zijn eigen connector en volgorde

ik zou graag als isp een connector zien die microchip adviseerd ivm. crostalk zie pdf :

http://www.uploadarchief.net/files/download/icd2_advisory_51566b.pdf

een connector voor uitbereidingsborden vind ik een super idee (liefst zo een net als een pc slot waar je zo een print in schuift ?)

iemand van CO die een bordje gemaakt heeft kan hem dan delen met de forum leden , mischien een aparte afdeling voor het bordje maken waar ook dit soors zaken als layout gedownload kan worden?

lijkt me een erg leuk project,en van alle (gezamelijke) projecten een die seriues kans van slagen heeft en wat uitkan groeien tot iets leuks (heeft in iedergeval meer kans van slagen als vage topics over een co vlag met led's van klein meisje )

tip's voor de print:

de rs232 connector zo plaatsen dat hij rechtstreeks in de pc/laptop past nu zit de power connctor in de weg, waarom? teveel prblemen gezien met verschillernde serieele kabels als nulmodem ,cros en staight. en maar zoeken waar de fout zit bord rechtstreeks aan de poort en het werkt

de max232 heeft 2 poorten is de tweede poort wel beschikbaar (headers?) en er zijn types die geen extra condensator's (4x) nodig hebben, scheel ruimte op de print minder risico op aansluit fouten

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 24 mei 2007 11:50:07]

Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 11:37:02 schreef shiptronic:
dat voetje voor een pic binnen in een groter (40 pins exemplaar) vind ik wel een goed idee.

ik weet dat het een starters kit is ,maar zou het jammer vinden als je iets meer wilt dat je dan een nieuwe bordje moet maken.

ik stel voor een iets uitgebreider bord, het is dan aan je zelf of je alle componenten plaatst

b.v. uart met rs232 en een max232 (er zijn ook uitvoeringen waarbij je de condensators niet nodig hebt)is voor mij een vereiste om het bord aan te schaffen.
het liefts beide naar buiten gebracht want er zitten er twee in de behuizing

het is dan aan jezelf of je die componenten ook gebruikt/plaatst
iemand die geen communicatie wenst met een pc hoeft dus de max232 niet te plaatsen en ook de 9polige subD niet dat scheeld dan in de kosten, als je het late toch wilt kun je hem simpel upgraden door een paar componentjes te plaatsen

een 7 segment led display is voor mij (nu) niet interesant en zou ik dus niet plaatsen, maar het is wel handig als je het in de toekomst toch een keer gebruiken wilt dat ik hem er even snel op kan zetten.

is het handig om een standaard connector te plaatsen voor de isp? nu gebruikt ieder zijn eigen connector en volgorde

ik zou graag als isp een connector zien die microchip adviseerd ivm. crostalk zie pdf :

http://www.uploadarchief.net/files/download/icd2_advisory_51566b.pdf

Universele connector is een goed idee, maar.. er zijn dan weer zooooooveeel programmers die ieder weer een andere connector hebben...

Ik snap dat jij uitbreiding belangrijk vind, en nu weet ik niet of jij starter of gevorderde bent, maar als je extra en extra functies toe gaat voegen die de beginners niet gaan gebruiken, dan is dat zonder van de moeite.

Zie het van de andere kant, 10 euro voor een bordje, is geen geld, niet voor starters bordje iig. En uitbreidingen zijn leuk, maar praktijk leert dat die meestal project specifiek zijn, en dus altijd anders zijn.. Daarom ben ik van mening dat die dingen niet nuttig zijn.
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 11:37:02 schreef shiptronic:
een connector voor uitbereidingsborden vind ik een super idee (liefst zo een net als een pc slot waar je zo een print in schuift ?)

iemand van CO die een bordje gemaakt heeft kan hem dan delen met de forum leden , mischien een aparte afdeling voor het bordje maken waar ook dit soors zaken als layout gedownload kan worden?

Uitbreidings borden is een goed idee, MAAR dit zou ik dan op een ander bordje doen. Hierop zijn dan alleen de pinnen naar buiten gevoerd, evt gestabiliseerde voeding, kristal, maar dan houdt het ver op. Geen pc-achtinge sloten gebruiken, zijn duur inverhouding tot pinheaders, en dan zit je aan je print vast, met flatcable kan je teminste nog wat flexibiliteit kweken.

Als je daar dan een mooie "standaard" voor maakt, dan kan je die uitbreidingsbordjes ook voor een fpga oid gebruiken.
( Grotere doelgroep, meer gebruikers.. enfin ).
Mr GAmba

Special Member

Maar ik begin zelf offtopic te gaan, en anderen ook.

Graag weer ontopic over startersbordje !!!

Uitbreidingsbordjes, en "gevorderden" bordjes graag een nieuw topic voor starten.