[IA] Pic Starters Bord

shiptronic

Golden Member

@ mr gamba , idd. ben het met je eens had ik niet aan gedacht
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
MAH

Golden Member

okee, pwm is dus al voorzien.

hbrug/stepper/servo bedoelde ik ook als uitbreiding.
ik meende te lezen dat je het lcd er vast op wilde plaatsen. daarom mijn opmerking om het zo te maken dat je 1 lcd er bij kan leveren wat er op geprikt kan worden (scheelt dus ook in prijs)

de relais zijn inderdaad wat duurder dan ik had verwacht. op beurzen kom je dat spul nog wel vaak voor erg weinig tegen maar daar kan je nu natuurlijk niet veel mee. €1 tot 1,50 per relais drukt de prijs wel snel omhoog.

een schuifregistertje als extra voor de leds lijkt me toch nog wel een optie. een 74HC595 kost bij dickbest slechts 25 cent. dus de uitbreiding met een jumpertje zal niet veel kosten en wel meer experimenteermogelijkheden geven.

programmer lijkt mij toch het handigste onboard. de mensen die dan een andere PIC willen gebruiken bezitten vaak ook al wel over de kennis om een aanpassing te maken of hebben al een wisp.

mogelijk is het nog wel een idee om de uitgangen die je hebt te versterken met een transistortje. en de ingangen mogelijk eenvoudig te beveiligen tegen te hoge spanning. kost misschien wel wat maar wordt hij beter fool-proof van.
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Mr GAmba

Special Member

Als ik zo naar het schema van de wisp628 kijk, kan is het mogelijk om mbhv een aantal jumpers die zo te maken, dat hij 2 zijdig werkt. Dus als programmer, en als levelconverter voor rs232
Jochem

Golden Member

Op 24 mei 2007 10:31:41 schreef richardbloe:
[...]

Dit lijkt me nuttige informatie. Ik weet niet of het kan maar dan zou je bijv. kunnen kiezen:
16f628(A) standaard met rs232
16f648 met meer RAM/ROM
16f819 met AD-omzetters
16f88 met AD-omzetters en rs232
evt 18f1230/1330 wat geavanceerder

Op 24 mei 2007 10:39:39 schreef Mr GAmba:
Dat kan idd, MAAR het moet een starters bordje worden. Dus om te beginnen 1 pic waar we vanuit gaan, en dat er exemplaren zijn die pin compatible zijn, is leuk. Maar voor de gevorderden.

Desalniettemin wel goed om hier nu ook al over na te denken.

Okee, startersbordje it is, en kennelijk ben je niet af te brengen van het 628A type. Dan sluit ik me aan bij bovenstaande, de 16f88 is ook een leuk ding.
Het lijkt me, om de kosten wat te drukken, handig om het bordje met 1 type PIC te verkopen, dan kan iemand indien gewenst later zelf een andere erop prikken. Wel in voetje zetten dus. Ik ben nog steeds geen 628A voorstander, maar zie maar.
Houd er bij het layout-en iig rekening mee dat iemand er een andere chip op kan zetten die wat meer functies kan hebben.

Komt er nu wel een stukje experimenteer-ruimte op? (gaatjes)
Das echt wel een belangrijk punt!

MAX232 zou ik persoonlijk on-board houden! Is wel mooi onderdeel van een startersbordje. Neem die 3322 (ofzo, kweet het type effe niet meer) die genoegen neemt met 100nF, scheelt je weer dikke elco's. Eventueel een print-header in plaats van een DSUB9, om kosten te besparen.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Mr GAmba

Special Member

Ik wil best een andere pic gebruiken met meer ruimte, geile functies e.d. MAAR dan wordt het ( naar mijn idee iig ) te snel ingewikkeld voor beginners. Tuurlijk kan er aan het eind van de tutorial komen te staan dat er ook andere type picjes gebruikt kunnen worden met extra functies.

Op dit moment zijn alle pinnen naar buiten gevoerd op hearders. Dus andere picjes en extra rand apparatuur is gewoon mogelijk, naar eigen inzicht.

LCD komt gewoon los idd. Dus zelf met draadjes aansluiten.

Waarom willen jullie gaatjes print op dat bordje hebben ?
Ik vind een los stuk gaatjes print echt handiger. Soldeer daar een pinhearder op en je kan het zo met een flatcable aansluiten op je bordje. Daarbij, steeds aan dat bordje solderen komt het bordje zelf niet ten goede denk ik zo...

Dus ik zou graag wat argumentatie willen hebben hiervoor
Jochem

Golden Member

Op 24 mei 2007 12:29:40 schreef Mr GAmba:

Waarom willen jullie gaatjes print op dat bordje hebben ?
[...]
Dus ik zou graag wat argumentatie willen hebben hiervoor

Ik vind het handig om bijvoorbeeld als ik aan het testen ben met RS422, of een SPI peripheral ofzo, de betreffende paar onderdelen op die print erbij te kunnen zetten. Is een stuk minder moeite dan daar weer een apart printje voor te maken, met header, etc.
Het hoeft dan ook geen groot experimenteer-stuk te zijn, 10 bij 20 gaatjes is zat lijkt me (heb effe geen gaatjesprint bij de hand, ik gok een afmeting, misschien is minder zelfs al goed). Voor grotere uitbreidingen kun je dan inderdaad zelf een bordje maken, met connector.

Heb ik een vraag voor jou: wat is er TEGEN wat ruimte voor gaatjes? Kosten? Die paar vierkante centimeter gaat het toch over duppies?

Nog een punt, want hoewel een uitbreiding niet bij het startersbordje hoort, is het wel handig om eventuele uitbreidingen in het achterhoofd te houden bij de ontwikkeling van de startersprint.
Ik zie op pagina 1 een voorlopige print (neem ik aan), het lijkt me handig om de uitbreidings-headers aan de zijkant van de print te hebben, in plaats van in het midden. Op die manier is het makkelijker om een kabel eraan te prikken, of meetpennen met clamp eraan te hangen. Bovendien kun je dan ook piggy-bag printjes makkelijker er bovenop zetten. Op de print zoals je hem nu hebt zit er zo te zien her en der wat in de weg (elco, misschien kristal in hogere uitvoering wegens kosten), omdat dat hoger is dan de header. Aan de zijkant heb je daar geen last van: je piggy-bag kan dan altijd 'van de print af' opgestoken worden.

Zo, nu effe lunchen, anders wordt de baas boos

Mr GAmba

Special Member

Gaatjes print moet idd wel te doen zijn, MAAR wederom en ik denk dat ik het niet duidelijk in de startpost heb vermeld, is het een starters bordje voor de tutorials te maken... Verder voor nergens voor, maar idd misschien is het handiger om het bordje geschikt te maken voor meerdere mensen.

Headers aan de zijkant gaat nogal problematisch worden als mensen het printje ook zelf moeten kunnen etsen ( dunne baantjes die overal tussendoor moeten e.d. ). Maar misschien dat iemand hier een mooie oplossing voor heeft.

Plaatje in de startpost was idd een "prototype". Aantal headers moeten nog verschoven worden. Maar zoals ik het nu inschat moet dit wel te doen zijn hoor. Er zitten niet echt grote componenten in de weg om een header te gebruiken.

Even een voorlopig plaatje

Zoals je kan zien zit er rond alle pinheaders genoeg ruimte om een flatcable op aan te sluiten. Wil je portb met een flatcable naar buiten voeren, dan kan worden de leds toch niet gebruikt en kan je die kabel daar makkelijk voor langs laten lopen. Zelfde geld dan als je via portb de BCD's aanstuurt. bandkabel loopt over het bordje, en maakt dus ook niet veel uit. Ldr's kunnen met een 2 polig kabeltje aangesloten worden op A0-A3. Zelfde geld voor de schakelaartjes. De ICSP kan ook met een bandkabel worden aangesloten. Verder zitten er onder de BCD's nog 2 connectors met GND en VDD pinnen, mochten deze nodig zijn.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 24 mei 2007 13:04:41]

Ik denk dat je het eenvoudig en goedkoop moet houden, zoals je zelf al aangeeft.
ik weet niet welke programmeer taal je wilt gebruiken, maar wat ik begrijp is dat je er een programmeer cursus aan wilt koppelen.
Probeer het dan zo te doen, dat het ook geschikt is voor de PIC Basic cursus van Frits (www.picbasic.nl)

Meestal (uit eigen ervaring) pak je toch een breadbord als je eigen schakelingen gaat maken. Want dan zit toch meestal alles verkeerd op zo'n experimenteer bord
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
shiptronic

Golden Member

programmer zou ik niet aan boord maken, mist deze ook extern gebruikt kan worden.

als je uit gexpirimenteerd bent en je maakt een nieuwe print hoe moet je dan je targed bord programeren, weer een extra programmer maken? vaak pic wisselen op het bordje lijkt me niet handig, en sloopt op den duur je bordje

expirenmeteer deel vind ik wel handig (gaatjes bord)

lieft ook met verschoven layout voor bc een rj of sub connector

zoiets :

code:
   P
   O
   W                                             G
   E                                             N
   R                                             D
   |                                             |
   0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
   |0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0| <== verschoven deel
   0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0     voor connector's

[Bericht gewijzigd door shiptronic op 24 mei 2007 16:55:58]

www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Op 24 mei 2007 10:02:01 schreef Mr GAmba:
[...]

Programmer ben ik voor aan het kijken. Maar wil je het betrouwbaar houden, kom je toch al snel bij de Wisp uit denk ik... Dat is de enige waar ik niet veel problemen over hoor.

JDM programmer van Elektuur is ultra low cost en heb ik nooit problemen mee is ook icsp
Een zak tuinaarde opescheuren
Jochem

Golden Member

Nee, programmer inderdaad extern houden.

En wat dacht je van DSUB eraf laten zoals ik voorstelde? Scheelt centen, kan iemand zelf een kabel met header maken, of een oude PC slopen en daar een bracket uit halen, zit ook een bandkabeltje aan met header.

En ik denk dat het ook nog scheelt om een max3232 (ofzo, teveel varianten om nu uit te zoeken) erop te zetten, die zijn praktisch even duur, maar uit m'n hoofd is 4x 100nF genoeg, scheelt geld en ruimte. Wil je voor die MAX persé DIP? Die zijn meestal wat duurder dan de smd varianten. Zitten in SMD vorm goed soldeerbare packages tussen, zelfs voor de beginner. En aangezien het bord toch ge-etst wordt (zelf of bij producent) lijkt me dat ook geen probleem.

De PIC overigens wel DIP houden in verband met uitwisselen. Misschien is een voetje met gedraaide pinnen geen overbodige luxe.
Mr GAmba

Special Member

JDM programmer werkt voor zo ver ik weet niet met de meeste usb-rs232 converters...

Ik wil wel graag alles DIP houden, omdat dit gewoon makkelijker is voor beginners.

Max232CPE ofzo kweet neit zeker meer, zijn er zoveel van, is bij reichelt.de voor 64 ct te bestellen

DSUB is 15 ct.. scheelt ook niks
Jochem

Golden Member

Hm, 15ct... Had ik niet gedacht, had beduidend meer verwacht. Laat 'm er dan maar op!
Op 24 mei 2007 13:31:51 schreef Jochem_S:

En ik denk dat het ook nog scheelt om een max3232 (ofzo, teveel varianten om nu uit te zoeken) erop te zetten, die zijn praktisch even duur, maar uit m'n hoofd is 4x 100nF genoeg, scheelt geld en ruimte. Wil je voor die MAX persé DIP?

Op het Microchip Picdem 2 plus bordje hier zitten volgens mij ook 100n capa's rond de MAX232ACPE. In het schema staat een 3232 maar op het bordje zit een 232

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICDEM%202%2...20RoHS.pdf
http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html
deze pic programmer werkt super bij mij en ondersteunt ook nog veel ic's ik was er 7 € voor kwijt
Mr GAmba

Special Member

Die is niet In-Circuit ? of wel..
Mischien een simpel aan en uit schakelaartje voor de voeding? Die stekker er in en uit is niet bevordelijk voor de aansluiting.
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 14:07:05 schreef marcob:
Mischien een simpel aan en uit schakelaartje voor de voeding? Die stekker er in en uit is niet bevordelijk voor de aansluiting.

Die ben ik idd vergeten.
Mr Gamba,

Welke software gebruik je voor die 3D plaatjes. Ik vind het wel stoer hoor!
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Ik zie dat je geen programmer maakt op het bord. Ik zou het toch wel doen. ALs je start met PIC, wil je niet het "gezeur" hebben wat betreft de juiste programmer. Ten eerste je weet nog geen eens wat ICSP is. Kijk maar hier op het forum, hoeveel problemen erzijn met programmers.

Als je er eentje toevoegt, kun je in je cursus, die programmer behandelen. Dan krijg je ook geen vragen over programmers en software.

ALs de "nieuwelingen" verder zijn in PIC programmering, weten ze ook al meer van programmeren af.
Zonnepaneeltje

Golden Member

Die laatste 'foto' van het printje doet me denken aan de Velleman K8048. Dat is echter programmer en experiment-bord in 1....

Even iets over het board zelf. Ik zou de SUBD header en de Power connector aan de zijkant of achterkant doen. Nu lijkt mij die power connector aardig in de weg te zitten. En als je het board nu omdraaid staan je 7-seg. display's op zijn kop en zit je met je vingers op de leds bij de drukknoppen

[Bericht gewijzigd door xantus op 24 mei 2007 15:05:11]

High met Henk

Honourable Member

Op 24 mei 2007 14:40:40 schreef Nordin:
Mr Gamba,

Welke software gebruik je voor die 3D plaatjes. Ik vind het wel stoer hoor!

is standaard optie in ultiboard vanaf versie 6 (lees 2001)
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 14:59:33 schreef xantus:
Even iets over het board zelf. Ik zou de SUBD header en de Power connector aan de zijkant of achterkant doen. Nu lijkt mij die power connector aardig in de weg te zitten. En als je het board nu omdraaid staan je 7-seg. display's op zijn kop en zit je met je vingers op de leds bij de drukknoppen

Layout is ook nog niet helemaal naar wens idd. En had er verder nog niet over nagedacht, dat die kabels in de weg konden zitten. Dadelijk is ff kijken of ik de 7-seg display's 180 graden kan draaien.. Dan zijn die connector problemen opgelost.

Let even niet op de schakelaar rechtsboven, deze heb ik nu echt in de buitenhoek gezet, alleen eagle3d heeft verkeerde 3d opbject,..

Zo dus :
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 15:19:00 schreef High met Henk:
[...]

is standaard optie in ultiboard vanaf versie 6 (lees 2001)

Ultibrol niet gebruiken, eagle is veel beter, net als picjes !!

Het heet eagle3D en is een ulp script, dat je board omzet naar een bestand dat met POVray gerenderd kan worden. ( Wat er naar mijn idee beter uitziet dan de plaatjes van ultibrol