[IA] Pic Starters Bord

Ik blijf erbij, dat je toch moet overwegen om een programmer onboard te maken. Zodat een beginnende PIC gebruiker daar eerst geen omkijken naar heeft.

Als ik alle berichten hier op het forum lees over programmers, dan zal een beginnende PIC gebruiker, daar ook hoofdbrekers over hebben.

En natuurlijk programmer software, hoe instellen enzo.

Als je ene compleet pakket wil maken ,moet dit er bij vind ik
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Shiptronic

Golden Member

power in conector 90 graden draaien naar buiten, dan kan de rs232 rechtstreeks in de serieele poort zonder dat de power kabel in de wegzit

op pic basic staat alles over zelf een progger maken die het goed doet, inklusief schema en een layout voor een print om hem zelf te etsen

als dat al niet lukt ==> andere hobby zoeken je zult hier opvast blijven lopen !

programmer word gewoon je eerste project, print is ook te bestellen even als de voorgeprogrameerde pic.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 24 mei 2007 16:45:08]

www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 16:40:48 schreef shiptronic:
power in conector 90 graden draaien naar buiten, dan kan de rs232 rechtstreeks in de serieele poort zonder dat de power kabel in de wegzit

En dat vind jij handig? op je knieen achter/onder je bureau met je protoboardje spelen ? Teminste daar staat mijn pc
Technojunk

Member

Nou.. Voor 15 ~ 20 piek heb ik intresse!
voor mij hoeft er geen on-board programmer op!..(Graag helemaal niet)

Maar een experimenteer ruimte is wel makelijk!
en een LCD ook

[Bericht gewijzigd door Technojunk op 24 mei 2007 16:46:27]

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Shiptronic

Golden Member

Op 24 mei 2007 16:42:36 schreef Mr GAmba:
[...]

En dat vind jij handig? op je knieen achter/onder je bureau met je protoboardje spelen ? Teminste daar staat mijn pc

nee natuurlijk is dat niet handig, maar wel een zeer snelle optie om er achter te komen dat men een verkeerd type kabel gebruikt word, ervaring ? ja

kabel verwijderen rechtsteeks in de PC proppen en dan werkt het wel? ==> ja dan is je kabel niet goed!

heeft mij een paar uur zoeken gekost.

en het draaien van die connector is niet zoveel werk toch?
mischien zelf iets meer ruimte voor de schakelaar.

*** ik mist de C-tjes bij de 7805 ?
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 16:48:11 schreef shiptronic:
[...]

nee natuurlijk is dat niet handig, maar wel een zeer snelle optie om er achter te komen dat men een verkeerd type kabel gebruikt word, ervaring ? ja

kabel verwijderen rechtsteeks in de PC proppen en dan werkt het wel? ==> ja dan is je kabel niet goed!

heeft mij een paar uur zoeken gekost.

en het draaien van die connector is niet zoveel werk toch?
mischien zelf iets meer ruimte voor de schakelaar.

*** ik mist de C-tjes bij de 7805 ?

Zorgen dat je een goede kabel hebt .

C'tjes. ik gebruik altijd gewone elko'tjes, staat zo ook in de datasheet.
Naast dat je twee elko'tjes gebruikt ook twee 100nF c'tjes gebruiken.

@Technojunk: Hoelang heeft het geduurt dat jij je WISP aan de praat had?

@shiptronic: Het klopt dat er zat zelf te bouwen programmers zijn, ook op de site van Frits.
Maar we willen dit printje te koop aanbieden, en mischien op de beurs. Nu koopt iemand zo'n printje en kan hij er thuis nog niks mee. Moet ie ook nog een programmer maken. EN welke maak je dan, met welke software, heel veel vragen.

Help de startende PIC gebruiker nu hiermee

[Bericht gewijzigd door marcob op 24 mei 2007 17:27:30]

Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Op 24 mei 2007 16:32:53 schreef Mr GAmba:
[...]
Het heet eagle3D en is een ulp

Waar kan ik die ULP vinden ?
nonkel dw
Mr GAmba

Special Member

Hier ergens

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 24 mei 2007 17:29:31]

High met Henk

Honourable Member

[...]

Ultibrol niet gebruiken, eagle is veel beter, net als picjes !!

Het heet eagle3D en is een ulp script, dat je board omzet naar een bestand dat met POVray gerenderd kan worden. ( Wat er naar mijn idee beter uitziet dan de plaatjes van ultibrol

in goede versies ultiboard zit het dan ook niet
(5,72 blijft rulen over eagle en ik heb ze op mijn huidige werk beide professioneel draaien!)

enne... die PIC AVr discussie doen we nog wel een keer...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
ik,heb de ulp gevonden met wat kan ik dit bekijken?
nonkel dw
Als hardware (FPGA) gebruiker zou ik ook wel eens een pic willen gebruiken. Maar nu er voor beginners iets zou ontwikkeld worden zou ik het enorm spijtig vinden als ik naast het proeven van zo een mooi starters printje ik nogeens afzonderlijk op zoek zou moeten gaan voor een programmer. Niet iedereen ets zelf printjes!

Geen programmer onboard staat toch haaks op de doelstelling dat het voor beginners is. Geen programmer onboard is al voldoende om een kandidaat beginner te doen afhaken.

Voor de rest kan in me perfect vinden in de vooropgestelde oplossingen. Hou het eenvoudig, een gebruiker zal daarna wel uitmaken of hij verder gaat in deze software wereld.

Met programmer onboard zou ik me zelfs ook wagen om zoiets te gebruiken.

edit:

programmer via de parallelpoort is voormij voldoende!
Technojunk

Member

@marcob:
Ik heb een galvap-wisp (Denk ook dat je dat bedoelt maar ik heb dus geen wisp 628
in 2 dagem geéts geboord e.d. en ook opgebouwd..
19 dagen foutzoeken en daarna opgestuurt naar Frits..
Daarna de 23é dag helemaal werkend gekregen

[Bericht gewijzigd door Technojunk op 24 mei 2007 18:24:51]

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Shiptronic

Golden Member

Op 24 mei 2007 17:22:24 schreef marcob:
@shiptronic: Het klopt dat er zat zelf te bouwen programmers zijn, ook op de site van Frits.
Maar we willen dit printje te koop aanbieden, en mischien op de beurs. Nu koopt iemand zo'n printje en kan hij er thuis nog niks mee. Moet ie ook nog een programmer maken. EN welke maak je dan, met welke software, heel veel vragen.

Help de startende PIC gebruiker nu hiermee

a nu snap ik de visie, ja dan is het wel handig
Op 24 mei 2007 18:24:01 schreef Technojunk:
@marcob:
in 2 dagem geéts geboord e.d. en ook opgebouwd..
19 dagen foutzoeken en daarna opgestuurt naar Frits..
Daarna de 23é dag helemaal werkend gekregen

probleem zat toch in je gammele breadbord?
met dit bordje had je dat probleem dus niet gehad (af gezien van je verkeerde telling van de connector )

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 24 mei 2007 18:26:18]

Technojunk

Member

Nee lag niet aan broodplank!
frits heeft er een tip120 ingebouwd (zie kleine schakelingen op picbasic.nl)

En nu doet hij het dus!
Het probleem van de onboard-programmer is volgens mij als volgt:

A: Hij moet ook werken via een usb-serial adapter. Elke JDM-achtige programmer valt dan waarschijnlijk af.

B: Voor zover ik weet heeft elke degelijke andere programmer een microprocessor onboard en dan krijg je dus sowieso een kip-ei probleem. Hoe programmeer je de eerste PIC. E.v.t. www.voti.nl programmeer service.

C: Bij www.voti.nl zijn koop je voor 23 euro een goeie programmer met gratis te downloaden software die je volgens mij aan de icsp-poort van het bordje kunt hangen. Zo kunnen ook laptops via een usb-serial en een wisp628 PIC's in-circuit programmeren.

D: Iedereen die een serial port aan zijn PC heeft waarbij de JDM-programmer wel werkt bouwt gewoon een JDM-achtige-programmer voor 5 euro maar mist dan wel de icsp-voordelen.

Misschien heeft iemand hier andere idee-en over?
High met Henk

Honourable Member

USB is te duur en ding van VOTI ook: met alle respect, maar dit ding mag gewoon niet meer dan 10 tot 15 euro kosten: het is voor de beginners!!!

als je meer wilt koop je later maar een duurdere programmer, maar dan heb je al kennis gemaakt met uC's

ik kan je alvast verklappen dat ik voor hetzelfde doel bezig ben met een AVR variant!!! die werk ook niet via USB! Waarsch parallel, maar hoop misschien nog iets serieels te kunnen doen....
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Zoals HmH hiervoor zegt is waar

Ik zelf ben een beginner op gebied van microcontrollers en zou ik het ook tof vinden dat ik met een klein bedrag al iets kan uitproberen
vroeger was ik een twijfelaar maar plots weet ik het niet meer zo goed.
Op 24 mei 2007 19:08:56 schreef High met Henk:
USB is te duur en ding van VOTI ook: met alle respect, maar dit ding mag gewoon niet meer dan 10 tot 15 euro kosten: het is voor de beginners!!!

Op 24 mei 2007 19:16:50 schreef doutsje:
Zoals HmH hiervoor zegt is waar

Ik zelf ben een beginner op gebied van microcontrollers en zou ik het ook tof vinden dat ik met een klein bedrag al iets kan uitproberen

Dan adviseer ik jullie de PIC-programmers in de schakelingen sectie van deze site te proberen. Dat is misschien een uurtje werk als je ze op een breadboardje bouwt. Bij mij werkt zelfs de simple programmer met het rode kruis prima.

@HmH. Ik heb dus weer geen parallele poort. En dat is de reden dat ik nog nooit een AVR heb geprobeerd.
High met Henk

Honourable Member

dar ben ik mij van bewsut en ik gebruik zelf de STK500

ik ga kijken of ik daar wellicht een aftreksel van zou KUNNEN maken....
MAH

Golden Member

ze zijn wat uitgebreider en ingezikkelder en ook wel wat duurder maar is het misschien toch ook niet weer goedkoper om een PIC te gebruiken met ondersteunog voor USBverbinding?
ik ben niet heel erg thuis op dit gebied maar dit bedacht ik opeens. als je hiermee het probleem van een programmer op kan lossen (tegenwoordig heeft toch iedereen wel een usbpoort) is het in verhouding weer goedkoper...
dit type moet dan natuurlijk wel ondersteunt worden door picbasic..

is dat misschien een idee? (ik weet dat er ondertussen gekozen is voor de 16f628 maar toch...)
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
High met Henk

Honourable Member

hmm of hetzelfde idee wat ik van plan ben met die AVr progger: een seriele: iedereen kan USB naar serieel of een serieel kaartje ofzo.

das iig minder ouderwets!

Mijn grote bezwaar is ook die parallel poort!

maar dan nog een programmer die dat serieel ondersteund. Ik wil eigenlijk kijken of ik iets kan met AVr studio dus! Daar zit nl ook een simulator en compiler in, wat voor beginners toch wel handig is!
Hey zwoegers,

Leuk zo'n bordje, maar waarom gebruiken jullie niet gewoon de kit DV164101 van Microchip?

Programmeren loopt via USB en verder bevat het zo'n beetje alles wat je nodig hebt voor 8/14 pin PIC's.
Projectmatige zaken; potmeters, schakelaars, etc, plak je er gewoon aan vast.

Het bordje van Wouter (voti) is nogal lastig voor beginners. Het bordje mag dan we goedkoop zijn, maar die programmer... Tja, voor Wouter is alles eenvoudig.

Ik heb zelf een DV164101 aangeschaft en het 'loopt' binnen 10 minuten met de meegeleverde USB kabel en standaard SDK.
Het installeren van de SDK was daarvan het meeste werk.

Normaal ben ik voor geldbesparing, maar als ik deze frustraties in één keer kan afkopen voor 15-20 Euro's dan hebt ik dat er graag voor over. Zeker voor een apparaat dat ik regelmatig wil gebruiken. De kosten zijn eenmalig maar de frustratie is wederkerig.

De DV164101 van Microchip kost ingeveer EUR 40,- (incl. BTW) bij Farnell. Ik denk dat dit met een Microchip Direct account wel goedkoper kan en zeker als de oplage meer dan 1 is.
High met Henk

Honourable Member

das dus al te duur voor een beginner!

10 tot 15 euro!!!

het is een kennismaking met microsontroller dan tel je niet makkelijk 30 euro neer of meer. vergis je niet 10 tot 15 euro voor:

een programmer, een microcontroller, tutorial op papier + software (programmer, programmeer omgeving en comiler)

Dat papier en toner om alles af te drukken + de CD's leveren we zelf, maar het bordje zal toch enigzins vergoed moeten worden, het gaat dus weg tegen kostprijs!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 24 mei 2007 20:54:23]

Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 17:55:47 schreef nonkel_dw:
ik,heb de ulp gevonden met wat kan ik dit bekijken?

Volgende quote zegt genoeg denk ik zo.

Het heet eagle3D en is een ulp script, dat je board omzet naar een bestand dat met POVray gerenderd kan worden. ( Wat er naar mijn idee beter uitziet dan de plaatjes van ultibrol

Op 24 mei 2007 19:02:37 schreef richardbloe:
Het probleem van de onboard-programmer is volgens mij als volgt:

A: Hij moet ook werken via een usb-serial adapter. Elke JDM-achtige programmer valt dan waarschijnlijk af.

B: Voor zover ik weet heeft elke degelijke andere programmer een microprocessor onboard en dan krijg je dus sowieso een kip-ei probleem. Hoe programmeer je de eerste PIC. E.v.t. www.voti.nl programmeer service.

C: Bij www.voti.nl zijn koop je voor 23 euro een goeie programmer met gratis te downloaden software die je volgens mij aan de icsp-poort van het bordje kunt hangen. Zo kunnen ook laptops via een usb-serial en een wisp628 PIC's in-circuit programmeren.

D: Iedereen die een serial port aan zijn PC heeft waarbij de JDM-programmer wel werkt bouwt gewoon een JDM-achtige-programmer voor 5 euro maar mist dan wel de icsp-voordelen.

Misschien heeft iemand hier andere idee-en over?

A: Idd dat is het grote probleem van een onboard programmer

B: Kip-ei probleem is goed te ondervangen door pic'jes van te voren te programeren

C: Probleem van die programmer is idd de prijs.

D: True, very true, maar we willen iedereen aan een bordje helpen.

Hierdoor zitten we dus nogsteeds met hetzelfde probleem....
Dit gaat zeker goed komen. Alleen gaat wat tijd kosten misschien.
Op 24 mei 2007 19:24:25 schreef richardbloe:
Dan adviseer ik jullie de PIC-programmers in de schakelingen sectie van deze site te proberen. Dat is misschien een uurtje werk als je ze op een breadboardje bouwt. Bij mij werkt zelfs de simple programmer met het rode kruis prima.

Klopt deze programmer werkt wel, MAAR alleen als je seriele poort de "echte" 12 en -12 volt levert om de mclr naar de gewenste spanning te trekken, EN deze ook de data met de juiste snelheid overstuurt.