[IA] Pic Starters Bord

Shiptronic

Golden Member

het probleem van die goedkope progger is de 12 V voeding die uit de seriele poort getrokken moet worden, vooral bij nieuwe PC's en met name laptops.

maar..... we hebben al een MAX 232, daar zitten 2 poorten in is het niet mogenlijk om die twede helft hier voor te misbruiken? wat doe je er anders mee?

dan is het een kwestie van een paar diode's transistor en een elco.

een idee?

www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Het programmer gedeelte van het elktuur schema is mischien een idee. Met TL497 en 74HCT125.
Wel een schakelaartje om hem in de programmeer stand te zetten, maar wel duidelijk voor de gebruiker van de print.
Trouwens het orginele ontwerp is niet van elektuur, maar eem school uit belgie.
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Mr GAmba

Special Member

Op 24 mei 2007 21:20:19 schreef shiptronic:
het probleem van die goedkope progger is de 12 V voeding die uit de seriele poort getrokken moet worden, vooral bij nieuwe PC's en met name laptops.

maar..... we hebben al een MAX 232, daar zitten 2 poorten in is het niet mogenlijk om die twede helft hier voor te misbruiken? wat doe je er anders mee?

dan is het een kwestie van een paar diode's transistor en een elco.

een idee?

Dat is dus een kwestie van een deel van het schema van voti hergebruiken. Maar dan zit je nog met het sync probleem. Aangezien voor het programeren van de pic, er een aantal handshake lijnen worden misbruikt. Deze kan je niet tegelijkertijd met de data aansturen bij gebruik van een usb-rs232 converter. De wisp628 van voti ondervangt dit, door de data steeds eerst naar een pic te sturen, die dan vervolgens de handshake lijnen regelt. De +12 volt is alleen nodig om de mclr omhoog te trekken, zodat de pic in programmeer modus gaat.

Zelfde geld voor het schema van marcob, die gebruikt ook handshake lijnen.
MAH

Golden Member

als je kijkt naar de wisp gebruikt die toch een stepup om van 5 volt 12 te maken voor het programeren?
nu zou je meer dan de helft van je vermogen weg moeten stoken om er 5volt door de uC van te maken.

een PIC met ubs-mogelijkheid is dus niet gewenst?
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Jochem

Golden Member

Misschien is een losse programmer een idee? Het klinkt misschien als 'nog weer een project', maar in principe is het hetzelfde als op de print integreren. Bij bestellen van print betaal je toch alleen maar voor oppervlak, dus apart een klein programmertje lijkt me het probleem niet.

Twee grote voordelen:
- Je kunt de prijs opdelen, 10-15 euro voor het experimenteer-bordje, 5 euro (?) voor de programmer. De mensen die al een programmer hebben hoeven niet onnodig geld neer te leggen.
- De programmer is (ook door de beginners) daarna als ICSP te gebruiken voor vervolg-projecten. Zeker niet onbelangrijk lijkt me!

Je hebt kans dat een programmer op een beurs ook wel goed loopt als 'los' product: er zijn genoeg mensen hier op het forum die geen probleem hebben met een bread-board, maar bij gebrek aan een goede programmer tegen problemen aan lopen.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Zonnepaneeltje

Golden Member

Dan ben je relatief toch meer geld kwijt omdat sommige onderdelen zoals een connector dubbel moeten.
Nog een optie:
printplaat = experimenteerbord + programmer
componentensetjes voor experimenteerbord en/of programmer apart naar believen te bestellen.
Waarom niet iets zoals deze:

Dus gewoon in ICSP header die je dus met een kabeltje naar je print kan lussen en dus met een soort switch achtig ding kan kiezen tussen programmer interne pic, programmer ICSP en run pic. De meeste beginners hebben toch nog geen programmer en als je 2 lossen boards gaat maken moet je ook weer 2 keer opstartkosten betalen. Maakt het volgens mij in verhouding alleen maar onnodig duur.

[Bericht gewijzigd door xantus op 25 mei 2007 09:48:29]

Mr GAmba

Special Member

Ik zal is even wat gaan rekenen.
Jochem

Golden Member

Op 25 mei 2007 09:44:13 schreef xantus:
en als je 2 lossen boards gaat maken moet je ook weer 2 keer opstartkosten betalen. Maakt het volgens mij in verhouding alleen maar onnodig duur.

Ik ken genoeg PCB shops waar je gewoon 1x opstartkosten betaalt, en kan laten frezen (=meerdere prints) wat je wilt, geen extra kosten. Zelfs zo als je twee exemplaren van (bijv.) 10x15 besteld, het even veel kost als 1 van 20x15. Maargoed, ik weet niet waar je bestelt. Als er opstartkosten bij komen dan schiet het natuurlijk niet op. Het lijkt me iig handig om de (al dan niet on-board) programmer ook apart te kunnen gebruiken voor ICSP van andere projecten.

@Mr GAmba: mocht je nog ruimte willen besparen: die grote leds vervangen door kleintjes
Mr GAmba

Special Member

Op 25 mei 2007 11:14:07 schreef Jochem_S:
[...]
Ik ken genoeg PCB shops waar je gewoon 1x opstartkosten betaalt, en kan laten frezen (=meerdere prints) wat je wilt, geen extra kosten. Zelfs zo als je twee exemplaren van (bijv.) 10x15 besteld, het even veel kost als 1 van 20x15. Maargoed, ik weet niet waar je bestelt. Als er opstartkosten bij komen dan schiet het natuurlijk niet op. Het lijkt me iig handig om de (al dan niet on-board) programmer ook apart te kunnen gebruiken voor ICSP van andere projecten.

@Mr GAmba: mocht je nog ruimte willen besparen: die grote leds vervangen door kleintjes

Opstart kosten zijn 20 euro voor de eerste print, en 5 euro extra voor de volgende. Zitten ze nog wel met kleine "streepjes" aan elkaar, maar die kan je makkelijk losmaken.
Als er 10 bordjes verkocht worden komt de prijs ( zonder verzendkosten naar mij toe ) op ongeveer 4,40 voor een print van 8x10. ( Halve euro kaart ).

Voor ruimte besparing ben ik al aan het kijken.

Ik ben alleen wel bang, dat als is de printjes gewoon laat maken ( anders is het geen doen voor boren e.d. dat het een dubbelzijdige print wordt, die dus niet makkelijk zelf te etsen is. )
Shiptronic

Golden Member

is het niet iets om hem te maken als afbreek print?

dus je ontwerpt een print, en progger is al aangesloten, wil je hem los gebruiken dan "breek" je de progger eraf.

tis een print dus 1x opstart kosten?

en idd op een beurs zuller en genoeg zijn die alleen een progger willen.

en wie een bordje wil en al een progger heeft koopt een bordje en breek de progger eraf , die verkopr je dan weer los.

worden alleen de printjes verkocht , of als kompleet onderdelen pakket?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 25 mei 2007 12:16:38]

Mr GAmba

Special Member

Op 25 mei 2007 12:15:01 schreef shiptronic:

worden alleen de printjes verkocht , of als kompleet onderdelen pakket?

Geen idee, maar een hele rij via's is ook een "breeklijn"
Mr GAmba

Special Member

Wat zeggen jullie van deze layout ?

Is incl LCD header, omdat jullie dat zo graag wilden
Jochem

Golden Member

Ja, ziet er goed uit, maar zoals ik (en een aantal anderen) al meermaals aangekaart hebben: een stukje experimenteer erin!
(Vind ik persoonlijk essentieler dan die LCD-rits)
Mr GAmba

Special Member

Waar wil je die gaatjes print hebben dan ? Ik kan helaas in eagle geen grotere layout maken... En zoals je ziet, blijft er bar weinig ruimte over verder. Misschien dat iemand een geniale ingeving hiervoor heeft ?

Kan je ook 2 gerbers samenvoegen tot 1 grote print ? Want dan kan ik evt wel 1 printje maken met alleen gaatjes, en deze er dan aanplakken.
ja, kan bijvoorbeeld met gerbtool. Heb op het forum al een paar keer uitgelegd hoe het moet.
Shiptronic

Golden Member

*ik mis nog steeds de C-tjes bij de 7805

*kristal 90graden draaien zodat je een hoog model plat kunt leggen en een vlakje maken zodat je de behuizing op de print kan vast solderen

*vind de opstelling van de 7 segments niet handig

*mis ook het expiremnteer deel (wat is de meerprijs als het een hele eurokaart word?)

*power connector vind ik nog steed niet handig liever naar rechts, maar is persoonlijke wens.

dit alles is als opbouwende kritiek bedoeld, en niet om de boel af te zeiken, vind het zeer netjes wat je/julie doen.

kan het schema en boerd layaut ook ergens gedownload worden?
pas stond het op pagina 1 maar toen ik de eagle software geinstalleerd had waren ze er al weer af
Mr GAmba

Special Member

Op 25 mei 2007 13:34:43 schreef shiptronic:
*ik mis nog steeds de C-tjes bij de 7805

*kristal 90graden draaien zodat je een hoog model plat kunt leggen en een vlakje maken zodat je de behuizing op de print kan vast solderen

*vind de opstelling van de 7 segments niet handig

*mis ook het expiremnteer deel (wat is de meerprijs als het een hele eurokaart word?)

*power connector vind ik nog steed niet handig liever naar rechts, maar is persoonlijke wens.

dit alles is als opbouwende kritiek bedoeld, en niet om de boel af te zeiken, vind het zeer netjes wat je/julie doen.

kan het schema en boerd layaut ook ergens gedownload worden?
pas stond het op pagina 1 maar toen ik de eagle software geinstalleerd had waren ze er al weer af

7 segments display ben ik het ook nog niet helemaal mee eensch..
Ctjes moet ik nog toevoegen.
Kristal moet waar mogelijk uitwisselbaar zijn. Zodat je picje ook op andere frequenties moet kunnen draaien.
Meerprijs zal iets van 7 a 8 euro zijn.. Ruim het dubbele van 1 bordje. Dus van 4 naar 12 euro.

Over die power connector. Ik heb de connectors liever aan 1 kant, zodat als je bordje van je bureau wil oppakken.. je 3 kanten kan optillen, en maar 1 in de gaten hoeft te houden wat kabels betreft, die je laptop oid meenemen...

Schema wil ik liever pas later vrijgeven, anders gaat iedereen zelf bordjes maken, en wordt het een puinzooi wat versies e.d....

Jochem

Golden Member

Op 25 mei 2007 13:43:00 schreef Mr GAmba:
Kristal moet waar mogelijk uitwisselbaar zijn. Zodat je picje ook op andere frequenties moet kunnen draaien.
Is het dan toch ook? Is alleen een kwartslag gedraaid dan, geeft mensen de mogelijkheid een hoog kristal te plaatsen en 'neer te klappen'
Over die power connector. Ik heb de connectors liever aan 1 kant
Ben ik met je eens ja.

Ik zie nog wel mogelijkheden om de print wat kleiner te maken: weestanden niet 'tussen' de ledjes maar ernaast, overeind eventueel, ledjes naar elkaar toe, dan naar rechts schuiven. Dan komt er links (aan de LCD-header-kant) ruimte vrij, misschien her en der nog wat schuiven en dan heb je binnen de kortste keren ruimte voor 8x15 (ofzo) experimenteer-ruimte. Dan kun je evt. die LCD-aansluiting weg laten: die kan men indien gewenst zelf op het experimenteer-gedeelte aansluiten.

Ik ben alleen wel bang, dat als is de printjes gewoon laat maken ( anders is het geen doen voor boren e.d. dat het een dubbelzijdige print wordt, die dus niet makkelijk zelf te etsen is. )
Ehm, wat heeft het wel-of-niet laten maken voor invloed op of het dubbelzijdig wordt of niet? Hangt toch enkel van jou ontwerp af? Ik begrijp dat als je het laat maken, het waarschijnlijk even duur is om enkel- of dubbelzijdig te doen, maar dat neemt niet weg dat je een dubbelzijdige print kan laten maken zonder sporen op de bovenzijde, toch? Wat mij betreft mag hij uberhaupt dubbelzijdig, dat geeft jou ook nog wat meer mogelijkheden bij het bijeen duwen van die componenten. Als iemand zelf wil etsen kan hij het ontwerp zelf wat aanpassen, of het ontwerp pakken zoals je het nu hebt. Een compacter dubbelzijdig ontwerp is dan gewoon om kosten te besparen voor de kit-verkoop.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 25 mei 2007 14:40:19]

High met Henk

Honourable Member

waarvoor zijn die 7 segments displays eigenlijk? ik zie dat zelden tot niet op een programmer/experimenteer bordje...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jochem

Golden Member

@HmH: ik heb er eentje op m'n eigen broodplank zitten kan handig zijn, even wat debug-waarden erop pleuren
de 628 heeft geen analoge ingangen. zie dat je 2 potmeters gebruikt? weet niet of je deze aan de pic hangt. of ergens anders voor
MAH

Golden Member

Op 25 mei 2007 14:38:57 schreef High met Henk:
waarvoor zijn die 7 segments displays eigenlijk? ik zie dat zelden tot niet op een programmer/experimenteer bordje...

kan je veel experimenteren opleveren. vooral als je daarvoor ook nog 1 schuifregistertje toevoegt die je met een jumpertje kan activeren.

hoe worden ze nu aangestuurd? segmenten op portb en de commonA/C op A1,2 oid?

zie ik nu goed dat poortA 2 rijen met headers heeft? 1rij bij de knopjes+ledjes en 1 vlakbij de PIC?

verder zie ik nog een paar rijen headers waarvan ik zosnel niet kan zien wat de functie is maar dat zal wel goed zijn
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Jochem

Golden Member

Op 25 mei 2007 17:09:46 schreef veenie:
de 628 heeft geen analoge ingangen. zie dat je 2 potmeters gebruikt? weet niet of je deze aan de pic hangt. of ergens anders voor

Weet niet waarom het erop zit, ken de 628A niet zo, maar heeft die misschien comperators erin zitten?

Op zich mogen van mij die potmeters er ook af, zou niet weten wat je ermee moet, zelfs niet als dat ding (of een andere pic) analoge ingangen hebt. Als je in een specifieke situatie terecht komt waarin je daarmee wilt testen kun je prima je headers gebruiken met een losse potmeter eraan.

Oftewel: weer een beetje ruimte voor experimenteer-grid
Shiptronic

Golden Member

Op 26 mei 2007 00:21:59 schreef Jochem_S:
[...]
Weet niet waarom het erop zit, ken de 628A niet zo, maar heeft die misschien comperators erin zitten?

Op zich mogen van mij die potmeters er ook af, zou niet weten wat je ermee moet, zelfs niet als dat ding (of een andere pic) analoge ingangen hebt. Als je in een specifieke situatie terecht komt waarin je daarmee wilt testen kun je prima je headers gebruiken met een losse potmeter eraan.

Oftewel: weer een beetje ruimte voor experimenteer-grid

als je zo rederneerd kun je alles er wel afgooien en een pic op een gaatjes bord solderen met header er op ,vergeet niet de ontkoppel c zo dicht mogenlijk bij de pic voeding en natuurlijk de voeding zelf

goedkoper beginnersbord is er niet en maximuim expirimenteer-grid geheel naar eigen smaak in te richten