[IA] Pic Starters Bord

picsels

Golden Member

Op 26 mei 2007 00:21:59 schreef Jochem_S:
[...]
Weet niet waarom het erop zit, ken de 628A niet zo, maar heeft die misschien comperators erin zitten?

Op zich mogen van mij die potmeters er ook af, zou niet weten wat je ermee moet, zelfs niet als dat ding (of een andere pic) analoge ingangen hebt. Als je in een specifieke situatie terecht komt waarin je daarmee wilt testen kun je prima je headers gebruiken met een losse potmeter eraan.

Oftewel: weer een beetje ruimte voor experimenteer-grid

Helderheid en contrast voor een LCD?
Volgend project: domotica met USB en RS-485...
Jochem

Golden Member

Op 26 mei 2007 00:34:38 schreef shiptronic:
als je zo rederneerd kun je alles er wel afgooien en een pic op een gaatjes bord solderen met header er op..

Hm, kan ook ja
Nee, je hebt wel een beetje gelijk, maar ik zie niet helemaal in waar die 2 draaipotten voor zijn.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Mr GAmba

Special Member

Op 26 mei 2007 15:05:17 schreef xantus:
Dat is voor met 2 LDR de comperators uit te leggen.

Idd, maar ze zijn wel weer lomp groot i.v.t. de rest. Maar zoals hierboven al gezegd wordt, dan kan je alles er wel afgooien....
Mr GAmba

Special Member

Update !!

Ik ben van het weekend er nog even mee bezig geweest. En heb nu dit. Als we er aan de (linker)zijkant nog 5 cm gaatjes print bijdoen, zijn er een heleboel mensen blij denk ik zo.

De printjes komen dan op ongeveer 3 euro. 5 euro.

MAH

Golden Member

ja, met schuifregisters zijn die ook door te linken naar de 7segmentssdisplays?

de rij van 8 leds ziet er misschien wat mooier uit wanneer je hem langs de zijkant zet.

verder valt me op dat je erg veel headers op de print hebt zitten.
inputs is toch gewoon poortA? dan heb je dus bij de knopjes en bij de PIC daar een rij voor.
en poortb? die it voor de 7segments nog eens en bij de PIC ook al met een dubbele rij?
Hebben ze allemaal een aparte funcie of is het allemaal dubbel uitgevoerd?

Hoe kan je hem nu programeren? volgensmij zie ik een ICSPheader. dat betekent dat je dus toch voor een losse programmer wilt kiezen?

kan het gedeelte experimenteerprint mogelijk ook langs een soort van breeklijn? de ervaring is dat na een paar keer solderen die eilandjes los willen laten en dan zou je daarna met een lelijk zinloos stuk print zitten...

edit: Ik zie dat je nog steeds een los kristal hebt geplaatst. De 16F628 heeft toch een intern kristal? dat zou je dan weer extra IO's opleveren.

@xantus: zou kunnen. neemt iets meer ruimte in maar is wel makkelijker solderen. Dan moet je dus wel commonAnode displays hebben en dus met de PIC de 0 schakelen.

[Bericht gewijzigd door MAH op 29 mei 2007 15:15:36]

"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Ziet er zeer mooi uit . Alleen misschien sil weerstand arrays bij de 7-segment displays? Maar die nemen natuurlijk in de lengte meer ruimte in.

EDIT:
Is hij wel gerout? of is hij single layer?

[Bericht gewijzigd door xantus op 29 mei 2007 15:24:25]

Mr GAmba

Special Member

Op 29 mei 2007 15:10:50 schreef MAH:
ja, met schuifregisters zijn die ook door te linken naar de 7segmentssdisplays?

de rij van 8 leds ziet er misschien wat mooier uit wanneer je hem langs de zijkant zet.

verder valt me op dat je erg veel headers op de print hebt zitten.
inputs is toch gewoon poortA? dan heb je dus bij de knopjes en bij de PIC daar een rij voor.
en poortb? die it voor de 7segments nog eens en bij de PIC ook al met een dubbele rij?
Hebben ze allemaal een aparte funcie of is het allemaal dubbel uitgevoerd?

Hoe kan je hem nu programeren? volgensmij zie ik een ICSPheader. dat betekent dat je dus toch voor een losse programmer wilt kiezen?

kan het gedeelte experimenteerprint mogelijk ook langs een soort van breeklijn? de ervaring is dat na een paar keer solderen die eilandjes los willen laten en dan zou je daarna met een lelijk zinloos stuk print zitten...

edit: Ik zie dat je nog steeds een los kristal hebt geplaatst. De 16F628 heeft toch een intern kristal? dat zou je dan weer extra IO's opleveren.

@xantus: zou kunnen. neemt iets meer ruimte in maar is wel makkelijker solderen. Dan moet je dus wel commonAnode displays hebben en dus met de PIC de 0 schakelen.

Programmer wordt idd los. Dat is gewoon handiger, ook voor later.

Ik weet dat er nogal veel headers op zitten. Maar dik kan bijna gewoon niet anders. Als je de knopjes op PORTA doet, heb je gewoon 8 bits vrij op PORTB. Maar wil je de interrupts programeren, dan is het makkelijk om ook een schakelaartje op PORTB aan te kunnen sluiten. ( en kan je PORTA weer voor iets anders gebruiken ).

Idem geld voor de 7 segments display's en led balkje. Die kan je nu appart interfacen, EN ze zullen niet storen op je schakeling als je ze niet gebruikt.

Soldeer eilandjes zijn op zichzelf eigenlijk al een breeklijn.... Ik ben zelf ook geen super grote fan van gaatjes print op dit bordje, maar er zijn een hoop mensen die dit wel graag zien... dus vandaar.

Over het kristal,.. mja wel extra IO's maar voor rs232 is het wel fijn om een kristal te hebben. En ook voor toepassingen die om een hogere frequentie vragen ( die 595 shift registers, kan je goed cascaderen ( tot 64 leds, 8 bits PWM) . Maar heb je wel een hogere frequentie nodig ).

Op 29 mei 2007 15:11:26 schreef xantus:
Ziet er zeer mooi uit . Alleen misschien sil weerstand arrays bij de 7-segment displays? Maar die nemen natuurlijk in de lengte meer ruimte in.

EDIT:
Is hij wel gerout? of is hij single layer?

Dat sil idee is wel een goede, zal er is naar kijken ( en dan hoeft de pull up/pull down nog niet eens zoveel uit te maken.

Sil gaat niet lukken bij de 7seg display's... Dit om de simpele reden dat die weerstanden in serie staan met de led, en de uC. En geen aftakking zijn. Een sil package zou ik wel kunnen gebruiken bij de 8 leds.. maar dan is er weer weinig route ruimte.

Nee bordje is nog niet gerout... werdt het een beetje beu de baantjes steeds te moeten opbreken
de 7 segment displays zijn niet echt standaard layout zo volgens mij? of wel.

ben ze eigenlijk altijd gewent dat ze gewoon5 boven en 5 pinnen onder hebben.
Mr GAmba

Special Member

Hier in mijn bakje heb ik deze gewoon liggen. Maar heb net even op reichelt gekeken.. Daar zijn ze idd met 5 pinnen boven en onder, of pinnen aan de zijkant. Maar niet met die gaten ertussen.

Ook zijn die display's bij reichelt een stuk kleiner ( de helft ). Wat wel mooi uitkomt, gezien het ruimte gebrek. Alleen nu geen zin om daar een package voor te maken.
MAH

Golden Member

Op 29 mei 2007 15:29:39 schreef Mr GAmba: Programmer wordt idd los. Dat is gewoon handiger, ook voor later.

okee, maar waarom zit de seriele connector er dan nog op? ik dacht dat die juist voor het programeren was..
>>Header verhaal<<

okee, ze hebben des wel alemaal een eigen functie. zolang je ze zelf nog maar uitelkaar kan houden voor de handleiding..
Soldeer eilandjes zijn op zichzelf eigenlijk al een breeklijn....
mja, maar ik bedoelde eigelijk meer een gefreesde lijn ertussen.
Over het kristal,.. mja wel extra IO's maar voor rs232 is het wel fijn om een kristal te hebben. En ook voor toepassingen die om een hogere frequentie vragen ( die 595 shift registers, kan je goed cascaderen ( tot 64 leds, 8 bits PWM) . Maar heb je wel een hogere frequentie nodig ).
okee, voor de gevorderden dus maar is het dan idee om een soort connectortje erop te zetten zodat ze goed uitwisselbaar zijn? femaleheader mogelijk?

die silarrays kunnen alleen maar als je de 0 laat schakelen door de PIC. mogelijk kan je dat zo veranderen als je wilt. ik weet niet of de 16f628 meer kan sinken dan sourcen?
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Technojunk

Member

Ik heb intresse!
En waar teken jij die layout nou mee? en die 3D?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op 29 mei 2007 16:26:33]

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Op 29 mei 2007 16:05:37 schreef Mr GAmba:
[...]
Alleen nu geen zin om daar een package voor te maken.

Library display-HP -> device HD-H101 voor de horizontale. Alle andere zitten er ook tussen. Ligt er een beetje aan hoe groot en of de pinnen horizontaal of verticaal zitten. En of het CC of CA zijn.

EDIT:
Zelfde library als die je nu heb komen . Dan zouden het HD-F101 of HD-A101 worden, 10 cq 8mm

NOG EEN EDIT:
Sil gaat niet lukken bij de 7seg display's... Dit om de simpele reden dat die weerstanden in serie staan met de led, en de uC. En geen aftakking zijn. Een sil package zou ik wel kunnen gebruiken bij de 8 leds.. maar dan is er weer weinig route ruimte.

Die heb je ook in sil behuizing, alleen worden ze dan helemaal breedt.

[Bericht gewijzigd door xantus op 29 mei 2007 16:33:50]

Mr GAmba

Special Member

Op 29 mei 2007 16:29:26 schreef xantus:
[...]

Library display-HP -> device HD-H101 voor de horizontale. Alle andere zitten er ook tussen. Ligt er een beetje aan hoe groot en of de pinnen horizontaal of verticaal zitten. En of het CC of CA zijn.

EDIT:
Zelfde library als die je nu heb komen . Dan zouden het HD-F101 of HD-A101 worden, 10 cq 8mm

NOG EEN EDIT:
[...]
Die heb je ook in sil behuizing, alleen worden ze dan helemaal breedt.

Helemaal breed.. dat wordt dus niks denk ik zo.

En die display's zal ik zo is ff uitzoeken.

Nu ff eten
Technojunk

Member

MR gamba: waar teken jij die layout nou mee? en die 3D?
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
ik denk eagle

en 3d dan met eagle3d -> povray

ik gebruik dit iig nadat ik laatst een project hiermee zag, ff gegoogled en staat nu ook op de computer werkt perfect en t resultaat is erg mooi
Mr GAmba

Special Member

Op 29 mei 2007 18:53:43 schreef willem.:
ik denk eagle

en 3d dan met eagle3d -> povray

ik gebruik dit iig nadat ik laatst een project hiermee zag, ff gegoogled en staat nu ook op de computer werkt perfect en t resultaat is erg mooi

Jups dat gebruik ik hiervoor,.. maar staat al een keer of 5 in dit topic vermeld...
Technojunk

Member

basz

Special Member

trouwens 7 segment displays zijn leuk maar om nu te zeggen dat ik ze zou missen? mischien is daar al een hele discussie over geweest in de vorige pagina's marja

Verder vind ik het wel een leuk inititief. Zeker met alle ledjes op portB kan je erg gemakkelijk een keer je pic testen(kben er een keer in geslaagd 1 poort op te blazen, geloof me dan kan je uren fouten zoeken)
Henry S.

Moderator

Op 29 mei 2007 18:28:47 schreef Technojunk:
MR gamba: waar teken jij die layout nou mee? en die 3D?

Hou je nu eindelijk eens op met zagen, en begin je nu eindelijk eens met lezen?
Of heb je echt zin in maatregelen, we beginnen het echt zat te worden...
Op 29 mei 2007 15:01:28 schreef Mr GAmba:
De printjes komen dan op ongeveer 3 euro.

[afbeelding]

Mooie print maar volgens mij gaat hier iemand het schip in wat de prijs betreft...

Heb je m'n mail nog gelezen?
A crowded elevator always smells different to a midget. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Jochem

Golden Member

Ziet er goed uit meneer garnaal
Geen idee wat ik met die schuifregisters moet, maar elk wat wils zullen we maar zeggen.

Overigens merkte iemand op dat het kristal er wel af kon: ben ik het niet mee eens! Als je op hoge snelheid seriele communicatie gaat doen, dan heb je de precisie van dat kristal nodig. Intern zit wel een oscillator misschien, maar dat is nog steeds geen kristal!

Over die 'gaatjesprint': misschien kun je die (voor een deel) wat makkelijk maken voor gebruik met IC's. Beetje het idee van de 777 experimenteerprint van Futurlec (maar dan een gedeelte), ben gek op die printjes

Printje 3 euro mooie prijs, wat wordt het inclusief onderdelen? Count me in!

[Bericht gewijzigd door Jochem op 29 mei 2007 22:29:26]

MAH

Golden Member

Op 29 mei 2007 21:27:23 schreef basz:
trouwens 7 segment displays zijn leuk maar om nu te zeggen dat ik ze zou missen? mischien is daar al een hele discussie over geweest in de vorige pagina's marja
die displaytjes zijn leuk bij het maken van timertjes endergelijke. Ook kom je ze regelmatig tegen in projecten en ze lijken me er dus ook wel op thuis te horen.

Ik heb me ook al zitten verbazen over de prijs. Ik vraag me af waar je dat doorgemetaliseert, gelakt en met componentenprint erop gaat bestellen.
Jochem

Golden Member

Was dat niet die chinees van laatst? Als je er 100 besteld kom je natuurlijk steeds gunstiger uit qua prijsstelling.
Mr GAmba

Special Member

ik zal de prijs is even narekenen. momentje.

Er was idd ergens iets fout gegaan... Printje komen op 4,80 ( 8 * 10 halve eurokaart dus )

Moet er dan ook nog gaatjes print bij, dat wordt de prijs. ongeveer, 1 euro per cm gaatjes print.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 29 mei 2007 22:36:32]

Het is wellicht verstandig om de 2 x HC595 te vervangen door een (iets duurdere) MCP23017 (I2C) of MCP23S017 (SPI == zelfde als HC595)? De software interface van die chips is wel wat ingewikkelder, maar de pinnen zijn dan wel I/O in plaats van alleen O.
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (informatica/electrotechniek)