Op 29 mei 2007 15:10:50 schreef MAH:
ja, met schuifregisters
zijn die ook door te linken naar de 7segmentssdisplays?
de rij van 8 leds ziet er misschien wat mooier uit wanneer je hem langs de zijkant zet.
verder valt me op dat je erg veel headers op de print hebt zitten.
inputs is toch gewoon poortA? dan heb je dus bij de knopjes en bij de PIC daar een rij voor.
en poortb? die it voor de 7segments nog eens en bij de PIC ook al met een dubbele rij?
Hebben ze allemaal een aparte funcie of is het allemaal dubbel uitgevoerd?
Hoe kan je hem nu programeren? volgensmij zie ik een ICSPheader. dat betekent dat je dus toch voor een losse programmer wilt kiezen?
kan het gedeelte experimenteerprint mogelijk ook langs een soort van breeklijn? de ervaring is dat na een paar keer solderen die eilandjes los willen laten en dan zou je daarna met een lelijk zinloos stuk print zitten...
edit: Ik zie dat je nog steeds een los kristal hebt geplaatst. De 16F628 heeft toch een intern kristal? dat zou je dan weer extra IO's opleveren.
@xantus: zou kunnen. neemt iets meer ruimte in maar is wel makkelijker solderen. Dan moet je dus wel commonAnode displays hebben en dus met de PIC de 0 schakelen.
Programmer wordt idd los. Dat is gewoon handiger, ook voor later.
Ik weet dat er nogal veel headers op zitten. Maar dik kan bijna gewoon niet anders. Als je de knopjes op PORTA doet, heb je gewoon 8 bits vrij op PORTB. Maar wil je de interrupts programeren, dan is het makkelijk om ook een schakelaartje op PORTB aan te kunnen sluiten. ( en kan je PORTA weer voor iets anders gebruiken ).
Idem geld voor de 7 segments display's en led balkje. Die kan je nu appart interfacen, EN ze zullen niet storen op je schakeling als je ze niet gebruikt.
Soldeer eilandjes zijn op zichzelf eigenlijk al een breeklijn....

Ik ben zelf ook geen super grote fan van gaatjes print op dit bordje, maar er zijn een hoop mensen die dit wel graag zien... dus vandaar.
Over het kristal,.. mja wel extra IO's maar voor rs232 is het wel fijn om een kristal te hebben. En ook voor toepassingen die om een hogere frequentie vragen ( die 595 shift registers, kan je goed cascaderen ( tot 64 leds, 8 bits PWM) . Maar heb je wel een hogere frequentie nodig ).
Op 29 mei 2007 15:11:26 schreef xantus:
Ziet er zeer mooi uit
. Alleen misschien sil weerstand arrays bij de 7-segment displays? Maar die nemen natuurlijk in de lengte meer ruimte in.
EDIT:
Is hij wel gerout? of is hij single layer?
Dat sil idee is wel een goede, zal er is naar kijken ( en dan hoeft de pull up/pull down nog niet eens zoveel uit te maken.
Sil gaat niet lukken bij de 7seg display's... Dit om de simpele reden dat die weerstanden in serie staan met de led, en de uC. En geen aftakking zijn. Een sil package zou ik wel kunnen gebruiken bij de 8 leds.. maar dan is er weer weinig route ruimte.
Nee bordje is nog niet gerout... werdt het een beetje beu de baantjes steeds te moeten opbreken