[IA] Pic Starters Bord

Mr GAmba

Special Member

74hc595, is gewoon bitbangen op de clock. Veel makkelijker kan het niet . Ik denk dat I2C misschien een beetje hoog gegrepen is.
MAH

Golden Member

wouter: als ik het goed zie is dat een schuifregister dat je ook voor inlezen kan gebruiken? Daarvan ben je er dus voor 16bit maar 1 nodig ipv 2 van die 595's.
Maar zijn ze wel gewoon serial shift-in en schift-out? Anders wordt het wel erg ingewikkeld voor een beginnersbordje..

edit: Gamba was me voor.
de prijs vind ik nog steeds wel meevallen. Alleen een paar cm gaatjesprint drukt de prijs wel snel omhoog..

edit2: Die programmer moet inderdaad ook niet vergeten worden! Die moet ook nog ontworpen en gemaakt worden. Dus tel er nog maar een paar euro per bordje bijop..

[Bericht gewijzigd door MAH op 29 mei 2007 22:45:44]

"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
> wouter: als ik het goed zie is dat een schuifregister dat je ook voor inlezen kan gebruiken?

ja

> Daarvan ben je er dus voor 16bit maar 1 nodig ipv 2 van die 595's.

ja

> Maar zijn ze wel gewoon serial shift-in en schift-out?

nee, de interface is wat ingewikkelder

> Anders wordt het wel erg ingewikkeld voor een beginnersbordje..

maar de pinnen zijn dan wel I/O. afwegingen, afwegingen, afwegingen .....

===============

Die ICSP pinheader, die is toch wel volgens pickit2? (dat is volgens mij de enige 'standaard')
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (informatica/electrotechniek)
Mr GAmba

Special Member

@ Wouter: Is daar een standaard voor... Hmzz zal is even uitzoeken.

Verder had ik je een mailtje gestuurd naar het e-mail adres van je site, met wat vragen, had je die al gehad ?

Pickit2 header gebruiken is niet zo'n groot probleem Paar draadjes omleggen. Dan werkt het

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 29 mei 2007 22:58:30]

Op 29 mei 2007 22:46:36 schreef Mr GAmba:
Verder had ik je een mailtje gestuurd naar het e-mail adres van je site, met wat vragen, had je die al gehad ?

Best mogelijk, ik lig maar een paar weken achter met beantwoorden van allerlei lastige email

Hoe heet jij als je email verstuurd? Door die maffe nicks hier kan ik emails en berichten hier niet aan elkaar knopen.
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (informatica/electrotechniek)
Mr GAmba

Special Member

Censuur

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 30 mei 2007 09:54:38]

Heej, leuk idee!

Hoe stuur je die 7 segment displays leds nu aan? Via de PIC zelf? Kan je daar niet beter zo'n display IC-tje voor gebruiken. Zou je ook het eea aan pinnen schelen.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
Jochem

Golden Member

Om de prijs van het gaatjes-gedeelte wat te drukken kun je misschien wat schuiven met componenten, waardoor het gaatjes-gedeelte niet over de hele breedte van de print komt, maar bijvoorbeeld 3x4 cm wordt (en dan de schuifregisters of 7-seg ernaast ofzo, ik roep maar wat)

Wouters idee vind ik ook niet slecht. Echte beginners zullen ook niet zo snel die schuifregisters gebruiken als ze 'simpel' serieel aan te sturen zijn. I2C is dan een mooie volgende stap, toch? Geeft ook meteen meer mogelijkheden.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Mr GAmba

Special Member

Op 29 mei 2007 23:05:21 schreef Jochem_S:
Om de prijs van het gaatjes-gedeelte wat te drukken kun je misschien wat schuiven met componenten, waardoor het gaatjes-gedeelte niet over de hele breedte van de print komt, maar bijvoorbeeld 3x4 cm wordt (en dan de schuifregisters of 7-seg ernaast ofzo, ik roep maar wat)

Wouters idee vind ik ook niet slecht. Echte beginners zullen ook niet zo snel die schuifregisters gebruiken als ze 'simpel' serieel aan te sturen zijn. I2C is dan een mooie volgende stap, toch? Geeft ook meteen meer mogelijkheden.

Probleem is dat dat je weer met hetzelfde blijft zitten. Welke dingen erop komen is weer gebruikers specifiek...
Technojunk

Member

Maar hoeveel gaat het nu ongeveer kosten?
Want als ik alles zo doorlees en jullie gaan dit uitvoeren kom ik op 20 á 30.-?
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Jochem

Golden Member

Als je alles zo doorleest, tenminste, als IK alles zo door lees, zie je een streefbedrag van 10-15 euro staan.

Hoe jij op 20 a 30 euro komt mag joost weten.
Shiptronic

Golden Member

nou routen en bestellen maar.

anders staan we over een jaar nog te dicusieren

als het de bedoeling is dat ze ook kant en klaar op de CO-stand verkocht worden ,wil ik me wel aanbeiden om er een aantal inelkaar te solderen en te testen (stuk of 10 a 20)
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Mr GAmba

Special Member

Ik heb even zitten rekenen, en als ik de componenten bij reichelt.de bestel. Kom ik voor de onderdelen zelf op zo'n 10 euro per bordje. Daar komt dan 5 euro voor het printje bij. En nog wat verzendkosten. Dan komt dit bordje dus op ongeveer 20 euro per stuk. Helaas kan ik het op dit moment niet veel goedkoper.

Op 30 mei 2007 11:45:48 schreef shiptronic:
nou routen en bestellen maar.

anders staan we over een jaar nog te dicusieren

als het de bedoeling is dat ze ook kant en klaar op de CO-stand verkocht worden ,wil ik me wel aanbeiden om er een aantal inelkaar te solderen en te testen (stuk of 10 a 20)

Geroute is hij al. .

Over de CO stand. Deze is pas over 3/4 jaar. Waarschijnlijk komt er tegen die tijd een iets ander bordje, dit omdat er bij deze waarschijnlijk wel wat dingen naar voren komen die veranderd moeten worden/handiger zijn.
Shiptronic

Golden Member

schrijf mij maar 2x op voor de test verzie

compleet met alle onderdelen , stuur de betalings gegevens maar

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 30 mei 2007 11:59:40]

Mr GAmba

Special Member

Ik zat te denken om gewoon een SK te houden op Samenkopen.net.

Daar zijn alle facilitaire hulpmiddelen al makkelijk bij de hand
Jochem

Golden Member

Ook prima, schrijf mij ook maar 2x op, bespaart me dat nog verzendkosten?
Mr GAmba

Special Member

En voor de ongeduldige mensen onder ons

Het is nog een animo check. Dus de prijzen staan nog niet vast !!

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 30 mei 2007 12:23:13]

Technojunk

Member

K'denk dat het aan mij ligt maar ik zie niks!
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Mr GAmba

Special Member

Waarom ik dan wel ? [ omdat ik de organisator ben dus.. ] We moeten nog heel even wachten tot de actie is goedgekeurd door het team van Samenkopen.net

Maar dit geeft ons mooi de mogelijkheid om over de programmer te praten.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 30 mei 2007 12:35:31]

Jochem

Golden Member

Technojunk

Member

Ik denk galvawisp/wisp 628..
Is voor minder dan 10.- op te bouwen.. en hij doet het goed!

Op 30 mei 2007 14:28:13 schreef Jochem_S:
http://www.icd2clone.com (potyo versie)

Ik weet het dus al

Ja die doet het ook goed!

[Bericht gewijzigd door Technojunk op 30 mei 2007 15:51:30]

Shiptronic

Golden Member

Op 30 mei 2007 14:28:13 schreef Jochem_S:
http://www.icd2clone.com (potyo versie)

Ik weet het dus al

Als je daar toch voor gaat. al die dingen werken met een rj connctor, ik heb er el een.

dus die connector ,of in iedergeval de mogelijkheud om hem eropte solderen is van harte welkom
Mr GAmba

Special Member

Nadeel van deze twee, is dat we die waarschijnlijk niet gewoon mogennamaken in massa productie...
Die heeft sure elctronics ook tekoop op ebay toch ? +_ 30 euro
MAH

Golden Member

Op 30 mei 2007 11:52:18 schreef Mr GAmba:
<<>>Dan komt dit bordje dus op ongeveer 20 euro per stuk. Helaas kan ik het op dit moment niet veel goedkoper.
vergeet de programmer niet. die moet er natuurlijk ook nog bij.
Maar Wouter wil misschien ook wel een goede daad doen en CO een beetje steunen . Bovendien ga je waarschijnlijk vrij veel kopen en krijg je daardoor ook wel weer wat korting.

Over de CO stand. Deze is pas over 3/4 jaar. Waarschijnlijk komt er tegen die tijd een iets ander bordje, dit omdat er bij deze waarschijnlijk wel wat dingen naar voren komen die veranderd moeten worden/handiger zijn.
dat duurt inderdaad nog wel een tijdje dus. Maar ik wil ook wel testen en anders koop ik toch gewoon 1.

@shiptronic: ja, over de onderdelen endergelijke kunnen we nog wel een hele tijd bezig blijven. Er zou inderdaad ook nog een BCD>7segments bijop kunnen. Maar op die manier blijven we bezig. Ik denk dat er met dit bordje veel gedaan kan worden! En het verschil tussen bijvoorbeeld bcd en paralel is natuurlijk erg klein. Dus ik ben t ermee eens: bestellen maar en daarna komen de veranderideeen wel.

over de programmer: ik heb al een wisp. Dus voor mij is er al geen progammer meer nodig maar ik denk dat we het moeten proberen speciviek te maken voor de 16F628 om het wat goedkoper te houden. want ik denk dat de programmer toch niet boven een paar euro uit moet komen..

@gerwinh: het was de bedoeling om het goedkoop te houden..
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."