[IA] Pic Starters Bord

Mr GAmba

Special Member

200 !!

Het moet idd goedkoop kunnen.

Simpele programmer van de CO site is geweldig, maar niet ICSP...

Eerste goedkope ICSP is de wisp. Maar die zit ook gelijk al op 23 euro...

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op 30 mei 2007 16:21:01]

Deze anders? die is ICSP en heeft niet het probleem van de lage com poort spanning (aldus de beschrijving)
Switching Power

Golden Member

Of je maakt een PICkit2 clone die heeft USB wat erg handig is voor laptops, de bootloader haal je van voti.nl dus je hoeft alleen een afbreek printje erbij te maken.
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Die heb ik zelf ook (bij sure gekocht). Maar om die zelf te maken kost dat minimaal €20 (die pic is al €10,47). Vanaf +/-20 stuks kan je ze ook (incl verzending en btw) bij sure kopen voor die prijs en dan heb je ook behuizing en apart zif socket bord bij.
MAH

Golden Member

Op 30 mei 2007 16:24:19 schreef xantus:
Deze anders? die is ICSP en heeft niet het probleem van de lage com poort spanning (aldus de beschrijving)
Heb ik geen ervaring mee. Maar er zit al een max232 op. Kan die niet gebruikt worden voor de spanning? De seriele connector zit er ook al op. Dan zou alles dus wel op de print kunnen maar hoe zit het dan met een usb-serieelconvertor? Kan die dit wel aan? Ook staat er niet bij welke typen de programmer aankan.

En over die clone, voor 10 euro heb je volgenmij al de onderdelen voor een wisp. Dus denk niet dat dat echt een optie is..

Dus:iemand ervaring met dat programmertje?
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Mr GAmba

Special Member

Het grootste probleem is "voor zo ver ik weet" de timing van de rs232 converters. Bij het programmeren van de pic, heb je 2 lijnen RB6 en RB7. Op de ene geef je een klok signaal, en op de andere schuif je vervolgens de data naar binnen. Nu worden deze signalen opgewerkt door de COM poort, door de handshake lijnen daarvoor te misbruiken.

De reden dat het misgaat is door het USB protocol dat maar een x aantal data pakketjes per seconde overstuurt. Hierdoor gaat het een en ander niet meer synchroon en wil het programeren niet lukken.

Het enige wat de WISP doet, is gewoon datapakketjes via z'n rs232 ingang opslaan, en via dat protocol in de pic proppen. Waardoor de timing wel klopt.
met de FT232RL en dan bitbangen werk wel . Maar dan moet je je eigen programma schrijven of kijken of je iets van een ini/dll voor winpic kan schrijven.
Mr GAmba

Special Member

Maar zit je dan niet met een pin voor het kloksignaal naar de pic toe... ?

Ik zal is even het protocol gaan proberen te vinden.
Mr GAmba

Special Member

Voor de (windows) software fanaten onder ons Programming protocol

Grofweg, 6 commando bits. 16 programming bits.

Protocol ziet er niet al te ingewikkeld uit. En daarbij de FT232RL kan bitbangen, en in de Asynchronous Bit Bang Mode, kan er ook een klok signaal gemaakt worden, waardoor het helemaal makkelijk wordt.

Datasheet van de FT232RL

SK in nu echt te vinden en open !!!!!
lampjes

Special Member

Programmer erop is toch wel een must voor een beginnersbordje. Verder wel een handig bordje voor beginners.

[Bericht gewijzigd door lampjes op 30 mei 2007 22:24:57]

...
Mr GAmba

Special Member

Programmer op het bordje is niet te doen, en ook gewoon niet handig....
lampjes

Special Member

Hmm dat is wel jammer maar dat moet toch wel te doen zijn via RS232. Genoeg Brains op het forum.
Minder nette oplossing, RS232+ICSP. Deze werkt zelf een keer gemaakt.
...
Mr GAmba

Special Member

Werkt niet met rs232 converters... Helaasch,..
Jochem

Golden Member

Even een vraagje he (ik ben niet aangemeld bij SK, dus kan daar op het forum geen vraag stellen).

Op SK is het losse printje 7,50 en voor onderdelen komt daar 12,50 euro bij. Is dat niet wat ruim? Het is toch juist de bedoeling om het goedkoop te houden? Die onderdelen kan ik voor dit bedrag beter zelf bestellen
Kun je die kristallen niet een beetje beperken (én 4 én 10 én 20 MHz is wat overdreven, vind je niet?)

Female headers (zoals plots wordt voorgesteld?) is m.i. een slecht idee. Als je een 'uitbreiding' eraan wilt hangen is dat het gemakkelijkste met een stekkertje. Van male-headers is het lastiger een fatsoenlijke stekker te maken (die pootjes gaan schuiven in hun plastic zegmaar) en als je gedraaide (halve) IC-voeten neemt op de print is het helemaal een onmogelijke zaak geworden om daar een connector op te steken. Het breadboard-draadjes-argument vind ik wat slap, ook daar kan gewoon een connectortje aan, zo doe ik dat altijd. Maargoed, desnoods haal ik die male-headers zelf, maar zo blijft er steeds minder motivatie over om dat onderdelen-pakket bij te bestellen, terwijl dat juist handig kan zijn voor van die dingen als de juiste maat schakelaar enzo.

Zou je misschien alleen de 7-seg en de schakelaars los kunnen aanbieden (of een typenummer geven dat ik bij Farnell kan bestellen).

edit: ik zie dat je de prijs van het kitje naar 16 euro hebt gebracht, das een mooie prijs!
hey, waarom verschijnt er geen 'gewijzigd door Jochem_S ..' onder dit bericht?
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Het kan niet altijd voor iedereen goed zijn...
Ik vind het prachtig welk werk je hierin stopt, gamba !
Kheb er ook eentje besteld.
Wel jammer dat de belgische post duurder is ... En de helft van de tijd staken ze dan nog ook..
Shiptronic

Golden Member

@ Mr Gamba : mischien is het even handig om op de IA duidelijk te vermelden als je een bordke koopt dat je hem zelf inelkaar moet solderen

zoals in het nu lees word dat niet echt duidelijk, jammer voor een beginner die een werkend bord verwacht en dan een handjevol onderdelen krijgt.

en ik reken er op dat in de defitnitieve verzie er een stukje expirimenteer ruimte zit ?

kunnen er voor die prijs ook de male/female conector bijgeleverd worden die op de headers moeten ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 31 mei 2007 09:31:10]

www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Jochem

Golden Member

Is het misschien handig om een nieuw topic te openen om potentiele kopers op de inkoopactie te wijzen?
Als er pic-beginners zijn die zo'n bordje willen, zijn ze misschien al afgehaakt van dit topic omdat het in het begin vooral een discussie/ontwikkelings topic was, terwijl het inmiddels allemaal wat definitiever is!

Gewoon een topic: [IA] PIC beginnersbord (kitje 16 euro)
En dan met als inhoud een Link naar de inkoopactie op samenkopen.net

@mods: mag dat, of wordt dat te dubbel?
Mr GAmba

Special Member

Ik wacht even de reactie van de modjes af..

Over het stukje experimenteerprint.. deze komt er niet op.

Hoevaak hergebruiken jullie experimenteer print ? Ik nooit, hooguit om schakelingen te veranderen. Maar het blijft er meestal gewoon opzitten. Daarbij komt dat de prints doorgemetaliseerd zijn, hierdoor is desolderen een grote ramp.
Jochem

Golden Member

Op 1 juni 2007 09:41:35 schreef Mr GAmba:
Over het stukje experimenteerprint.. deze komt er niet op.

Ah, BUMMER BUMMER BUMMER
Das echt een dik nadeel.

Ook voor potentiele klanten van tweakers ofzo, die het bordje voor 1 doel inzetten (moodlights, casemods, etc) zou het handig zijn om een paar onderdelen op hetzelfde bord ernaast te solderen.

Overigens, desolderen vind ik niet zo'n probleem. Wordt pas lastig als je echt IC's met tig pootjes eruit wilt hebben. In deze toepassing gaat het meer om een tranceivertje of een fetje ofzo die je even ernaast pleurt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 1 juni 2007 09:53:25]

Mr GAmba

Special Member

Ik snap jou idee helemaal, maar stel ik zet er 20 cm2 naast,.. klinkt veel, is 3x niks. Daarbij zul je dan altijd zien, dat je 21 cm2 nodig hebt....
Shiptronic

Golden Member

@ Mr gamba, die draadjes die je leverd is het mischien een optie om ook de soepele draadjes te nemen met die kleine connectortjes er aan?

Zulke: http://www.samenkopen.net/action_products/208611/530863
maar dan male en female

daar zou ik er graag wat van mee bestellen

evt extra headers voor het LCD scherm?

PS link naar het LCD scherm werkt niet meer

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 1 juni 2007 10:28:03]

Mr GAmba

Special Member

De draadjes die ik op het moment lever zijn degene die jij in je link aangeeft. Deze zijn er niet in male female uitvoering.
Jochem

Golden Member

Op 1 juni 2007 10:18:28 schreef Mr GAmba:
Ik snap jou idee helemaal, maar stel ik zet er 20 cm2 naast,.. klinkt veel, is 3x niks. Daarbij zul je dan altijd zien, dat je 21 cm2 nodig hebt....

Zelfs die 20 cm2 heb ik niet nodig. Het gaat er echt alleen om dat als je bij wijze van spreken een spanningsdelertje eraan wil hangen, je dat niet zwevend hoef te maken ofzo. Gewoon een klein stukje speelruimte.
MAH

Golden Member

Op 1 juni 2007 09:51:46 schreef Jochem_S:
[...]
Ah, BUMMER BUMMER BUMMER
Das echt een dik nadeel.
<<>>
waarom leg je er niet een gewone gaatjesprint naast? eventueel zouden die misschien zelfs kunnen wordden opgenomen in de SK. dan heb je alle ruimte die je wilt..
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
Shiptronic

Golden Member

Op 1 juni 2007 10:37:41 schreef Mr GAmba:
De draadjes die ik op het moment lever zijn degene die jij in je link aangeeft. Deze zijn er niet in male female uitvoering.

Mischien een betere foto plaatsen, ik kon het niet zien op de huidige foto dat het dezelfde zijn met die stekkertjes voor in een expirimenteer bord

zaler gelijk wat bestellen

voor mij geld voor het expirimenteer deel hetzelfde, hoeft maar klein te zijn zodat je een kant en klaar bordje hebt met je ontwerp. een geen losse zooi erbij.

de gaatjes in het bord hebben die een bepaalde maat zodat het direckt in een passende behuizing past?

of zijn die random gekozen?