edelmetalen

Hallo allenmaal,
ik ben op zoek naar een schema waarmee ik i.c.m. vloeistof edelmetalen zoals zilver en goud kan schoonmaken.
Kan iemand mij daar verder mee helpen ?

moet meer over te vinden zijn.
Ik heb eens gezien hoe iemand...
Sjips... dat was met ultrasoon en niet met vloestof

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Google eens onder "ultrasoon reinigen", dat wordt ook in vloeistoffen gedaan.

Juweliers gebruiken hiervoor inderdaad al een eeuwigheid een ultrasoonbadje. Amateurs een potje Brasso..:-)

Mama look, -a-booboo

via soda en electrolise moet dat wel lukken denk ik :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
klein is fijn

Moderator

Op 28 mei 2007 01:16:24 schreef jdjere:
via soda en electrolise moet dat wel lukken denk ik :)

Heb je enige idee wat er dan gebeurt?

Op 28 mei 2007 00:02:05 schreef floppieflopster:
Hallo allenmaal,
ik ben op zoek naar een schema waarmee ik i.c.m. vloeistof edelmetalen zoals zilver en goud kan schoonmaken.
Kan iemand mij daar verder mee helpen ?

Toevallig bezit ik zo'n schema. zie:

http://home.casema.nl/galaxy/juwelcleaner

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 28 mei 2007 01:51:06 schreef klein is fijn:
[...]Heb je enige idee wat er dan gebeurt?

Ach, dat vuil (oxidatie) is dan in elk geval geen probleem meer :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
echtepino

Golden Member

Op 28 mei 2007 01:51:06 schreef klein is fijn:
[...]Heb je enige idee wat er dan gebeurt?

Ja, dat heet kathodische reiniging/ontvetting, er onstaat dan waterstofgas aan het oppervlak van het schoon te maken metaal. Reinigt erg goed, je moet wel je vloeistof schoon houden anders slaan de opgeloste metalen weer neer op het edelmetaal.

Word lid van de Benelux DX Club
Anoniem

Op 28 mei 2007 10:13:07 schreef echtepino:
[...]
Ja, dat heet kathodische reiniging/ontvetting, er onstaat dan waterstofgas aan het oppervlak van het schoon te maken metaal. Reinigt erg goed, je moet wel je vloeistof schoon houden anders slaan de opgeloste metalen weer neer op het edelmetaal.

Misschien voor gecorrodeerde onderdelen van motorfietsen of antieke wapens, maar ik zou er de fijne gouden keting van mijn vrouw niet durven inhangen;-)

niet willen of niet durven http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/deegrol.gif

Met geld moet je creativiteit bekopen.
echtepino

Golden Member

Op 28 mei 2007 12:18:41 schreef grotedikken:
[...]
Misschien voor gecorrodeerde onderdelen van motorfietsen of antieke wapens, maar ik zou er de fijne gouden keting van mijn vrouw niet durven inhangen;-)

Toch is dat heel normaal in de galvanowereld; i.t.t. anodisch reinigen gaat er niets van het metaal in oplossing. Voordeel is ook nog dat het metaal zo passief als de neten wordt.

Word lid van de Benelux DX Club
Anoniem

Op 28 mei 2007 13:07:26 schreef Jouke:
niet willen of niet durven [afbeelding]

Durven! Ik ben dan wel de Grotedikken, maar mijn vrouw heeft zwarte band 2e dan karate, echt waar.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Op 28 mei 2007 00:02:05 schreef floppieflopster:
Hallo allenmaal,
ik ben op zoek naar een schema waarmee ik i.c.m. vloeistof edelmetalen zoals zilver en goud kan schoonmaken.
Kan iemand mij daar verder mee helpen ?

Zilver kun je heel goed schoonmaken in een plasic bakje met water waarin een velletje Aluminium folie op de bodem ligt en waarin je een schepje natriumbicarbonaat (dubbelkoolzure soda, bakpoeder)doet.

echtepino

Golden Member

En wat doe je dan effectief?
Kathodische reiniging.
Het aluminium gaat als anode in oplossing als alumuminiumhydroxide in de loog en er ontstaat waterstof aan het edelmetaal.
Edit: Je vergeet te vertellen dat het edelmetaal wel contact moet maken met het Al-folie

[Bericht gewijzigd door echtepino op maandag 28 mei 2007 16:35:22

Word lid van de Benelux DX Club