Shock Media

Navigatie

Het mooie foto opdrachten Topic

Forum > Algemene elektronica > Het mooie foto opdrachten Topic << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>
Naam Bericht
Henry S.
Moderator

Voor het repareren van TV's een uitkomst: Een testbeeldgenerator, incl modulator en audiodraaggolf.

Begin jaren 90 gebouwd, bevat een ZN234, LM1886, LM1889 en een handvol LS/HCT logica.
Is een Elektuur ontwerp, maar de dubbelzijdige print is door Broeksma geetst.

We gaan nog wat verder terug in de tijd, laat iets zien wat je al meer dan 20 jaar terug gebouwd hebt. Mag op een plank liggen te verstoffen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 26 mei 2008 18:34:13]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Jeroen Boere
Moderator

dit is leeftijdsdiscriminatie
"Elke technology is waardeloos als het zijn doel niet bereikt." Niet eens met een modactie? Mail ons of post in Lieve moderators
JoWi

quote:
Op 26 mei 2008 18:19:03 schreef Henry S.:
We gaan nog wat verder terug in de tijd, laat iets zien wat je al meer dan 20 jaar terug gebouwd hebt. Mag op een plank liggen te verstoffen.
Mag 30 jaar ook ?

Mijn allereerste zelfgebouwde computer, een Cosmac super-elf met een RCA1802 processor en maar liefst 256 bytes RAM en 0 bytes ROM. Met een DMA standje klopte je het geheugen vol (HEX) met wat tellertjes en dan pas gaf je de CPU een schop.
Er hoort nog een print van dezelfde grootte bij waar maar liefst 4 Kbyte RAM en een Z/W video uitgang op zat. Voor die 4K waren 32 RAM chips nodig. Die heeft een voorjaars schoonmaak niet overleefd, mischien dat er nog wat TTL's in een bakje liggen te roesten.

Discriminatie of niet: We leggen de grens voor de volgende foto gewoon op 40 jaar (en je moet het wel zelf gemaakt hebben !!!!)

[Bericht gewijzigd door JoWi op 26 mei 2008 19:25:11]
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 26 mei 2008 18:53:25 schreef Jeroen Boere:
dit is leeftijdsdiscriminatie
Inderdaad

Grmbl, ik ben nog geen 40. Maargoed, ieder nadeel heb z'n voordeel he...

Ik doe lekker toch effe mee met iets wat ik zo'n 20 jaar geleden heb gemaakt. Heel nuttig, en hij ligt nog steeds in m'n la

Je moet ergens beginnen, nietwaar?

Als ik me niet vergis was dit het eerste projectje dat niet als bouwpakketje of geetste plaat voor m'n neus lag. Hiervoor wel al veel bezig geweest met elektronica, ik realiseer me ineens dat ik wel erg jong geweest moet zijn toen ik met m'n eerste kosmos-doos aan de slag ging

[Bericht gewijzigd door Jochem_S op 26 mei 2008 19:40:28]
big bang

Sinds m'n topic vanaf zaterdag weer hoog in de database prijkt, zijn er al prachtige foto's gepost.
Das genieten jongens!! (en meisjes, want anders zitten we weer met geslachtsdiscriminatie...)

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
Guitarboy

Nauw, dat is wel heel origineel, een gelijkrichter. \

( jammer dat hij niet met buizen is )

Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 26 mei 2008 21:01:07 schreef Guitarboy:
Nauw, dat is wel heel origineel, een gelijkrichter. \
Nuttiger dan de knipperlichtjes op geetste print die ik eerder in elkaar soldeerde. Hoewel dat wel meer tot de verbeelding van een 8-jarig Jochempje sprak natuurlijk. Ik zal m'n looplicht van dat era ook nog wel een keer posten hier
Guitarboy

Volgens mij zijn we daar allemaal wel mee begonnen, met de ledjes, lampjes, motertjes, enz.

Leuk om achteraf naar te kijken hoe we vroeger waren.

Guitarboy
Andy's tube site. De grootste buizen resource van het web. www.digi-online.net/andy (We zijn wel nog in de bouw, er moet nog een hoop gebeuren)
fred101
Golden Member

Leuk topic, moet echt eens vaker uit de HF sectie komen. 30 jaar geleden heb ik mij ook een tijdje (het slopen van radio's ermee gevuld dan wel, maar ik kan daar dankzij jaren lange therapie eindelijk weer over praten)

Mijn enige, ja je leest het goed, enige ooit gelukte project naar een ontwerp uit de electuur, EEN DOORFLUITER, en nu sinds een paar maanden weer in gebruik, er zat een maand zakgeld in.
De print is zelf ge-etst met dat bruine spul, de printbanen schilderde ik er op met revell bouwdoosverf.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Jochem_S
Golden Member

Bij gebrek aan een nieuwe opdracht wil ik dan nu graag

een door jezelf geroute print met minstens 4 signaallagen
(mag dus 6 of 8 layer zijn als er planes tussen liggen, 4-laags mag ook, als er maar een aanzienlijke hoeveelheid signalen door de planes heen liggen dan )
WilToyo
Golden Member

Moet het ook zelf geetst zijn
Jochem_S
Golden Member

Whaha, ja, en dan jij zeker snel een print-sandwich gaan staan maken he
gidje

24 uur verlopen

kleinste onderdeel dat je ooit hebt gesoldeerd met een soldeerbout (niet met hete lucht)
klein is fijn
Moderator

Dat is niet echt een opdracht, iedereen kan gewoon een foto maken van het kleinste onderdeel wat ie gesoldeerd heeft.

Ik denk dat ik met een 0402 weerstand wel redelijk voldoe aan de opdracht:

Dit is niet de enige, ik heb er al meer gebruikt, inclusief 0402 LED's. Dat mega ding op die print is maar een 1206 weerstand.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
picsels
Golden Member

He KIF, misschien handig ter referentie om er wat bekends naast te leggen (lucifer oid).
Dat linker ding lijkt nu gewoon een DIL6 behuizing
[Bericht gewijzigd door picsels op 30 mei 2008 13:23:37]
Volgend project: 'iets' met 18F2550 en USB...
stefsky

quote:
Op 26 mei 2008 18:19:03 schreef Henry S.:
Voor het repareren van TV's een uitkomst: Een testbeeldgenerator, incl modulator en audiodraaggolf.

in welk jaar is die gebouwd? ik zou dat artikkel wel eens willen.

En wat ik me afvraag: wat kan je nog met zo'n testbeeldgenerator doen op zo'n moderne LCD televisie?
If everyone thinks alike, no one thinks very much
klein is fijn
Moderator

Als ik thuis ben zal ik even een nieuwe foto maken, met iets van een lucifer erbij.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
fred101
Golden Member

Flauw, nu kan ik niet meedoen.
Het grootste onderdeel is veel leuker.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Rafael

quote:
Op 30 mei 2008 13:42:16 schreef klein is fijn:
Als ik thuis ben zal ik even een nieuwe foto maken, met iets van een lucifer erbij.

Lucifers heb je in alle maten, een 1 cent muntstuk lijkt me beter.

(Reactie mag verwijderd worden na het lezen, voegt toch niets toe )
ej_on_line

Even opgezocht en 0402 is 1mm x 0,5mm x 0,25mm (lxbxh) waarschijnlijk wisten sommige dat hier wel. Heel klein dus toch, wat voor een punt gebruik je op je soldeerbout dan? 0,8mm of zo?
Er is trouwens nog 1 maat kleiner 0201 =(0,6x0,3x0,15). Ik hou het voorlopig nog bij trough hole.
Turbokeu
Golden Member

Er is zelfs nòg een maatje kleiner: 01005 (0.4 mm x 0.2 mm)
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
riktw

KIF, waar blijft de nieuwe opdracht?
en wat is het?
[Bericht gewijzigd door riktw op 30 mei 2008 16:57:05]
alles kan en dat moet kunnen!
niels v.v
Special Member

Het weerstandje mag dan klein zijn, maar wat is die baan er onder door dan klein.
http://elektronicaniels.webs.com
free_electron

quote:
Op 29 mei 2008 11:43:40 schreef Jochem_S:
Bij gebrek aan een nieuwe opdracht wil ik dan nu graag

een door jezelf geroute print met minstens 4 signaallagen
(mag dus 6 of 8 layer zijn als er planes tussen liggen, 4-laags mag ook, als er maar een aanzienlijke hoeveelheid signalen door de planes heen liggen dan )

kzal maar niks meer posten zeker ....
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Jochem_S
Golden Member

Hahahaha, TE LAAT!
Zoeken in topic << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>