Hartslag simuleren op scoopmeter

Hi.

Ik ben aan het uitproberen om op mijn scoopmeter een hartslag te simuleren.
Echter weet ik niet goed hoe ik dit moet doen.
Kan iemand mij tips geven, of heeft iemand dit als eens geprobeerd en een schema voorhanden?

Misschien dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt,
Michiel

Ik weet dat er een schema is om een ECG op een scoop te laten zien het is een vrij simpel schema met een aantal opamps.
Ik zal ff in mijn archief kijken.

Ik heb dat vroeger eens gemaakt voor een toneeltje met operatie in aktie, 2 x 555, één als mono geeft korte pulsen, de ander als Astable triggert de eerste 70 x /sec., en dit liet ik over een scoop lopen. Dit is wel niet zo echt, maar wel éénvoudig. En nog een derde die een piep gelijk met de puls weergaf.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op zondag 24 juni 2007 13:07:44

beetje gek

Wil je een ECG simuleren of meten?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

bedankt voor de antwoorden.
Door een probleem met mijn browsen kon ik even niet antwoorden....
ik weet niet wat er is, maar steeds het laatst gestarte topic kan ik niet beantwoorden.

Ik wil het puur en alleen simuleren. Ik hoef dus geen elektroden oid aangesloten te hebben, alleen maar een cardiogram (middels wat elektronica) op mijn scoop zien.

@elektron_
Klinkt goed, heb je heeeel toevallig nog een schema'tje?

Wat je ook kan doen, neem een echt cardiogram, verdeel dit bvb. in 128 tijdsintervallen (voor 1 hartslag) en sampel met de hand.
Je krijgt dan 128 sampels die je in een EPROM kan opslagen. Je klokt een teller die tot 128 loopt en dan weer op 0 begint, deze teller vormen de adreslijnen naar je EPROM. De uitgangen (data) van je EPROM) steek je door een D/A convertor, en ziedaar je cardiogram aan de uitgang.

Stel je de klok in op 128Hz, dan krijg je een hartslag van 1 per sec, dus 60. Door je klok wat te varieren kan je de hartslag sneller of trager laten gaan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Als je trouwens goed kijkt naar zo'n ECG, dan zul je zien dat-ie niet helemaal regelmatig is. D'r zit nog wat extra periodiciteit in. Maar dan ben je wel erg perfectionistisch hoor :P

[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 24 juni 2007 19:02:40

Als je wat handig bent met microcontrollers, dan kan je die sampels ook opslagen in een flashtabel in de controller, wat het nog vereenvoudigd. Een D/A erachter en klaar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 24 juni 2007 18:05:39 schreef MichielP:
@elektron_
Klinkt goed, heb je heeeel toevallig nog een schema'tje?

Neen, maar dat is toch basic.
astable(1) --> rc--> triggeringang(2)--> low-reset van bieper
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm

beetje gek

Op 24 juni 2007 19:02:25 schreef alex278:
Als je trouwens goed kijkt naar zo'n ECG, dan zul je zien dat-ie niet helemaal regelmatig is. D'r zit nog wat extra periodiciteit in.

Wat bedoel je? Die bultjes voor en achter de piek zijn toch wel tamelijk essentieel voor een ECG. Dus die moeten er ook in zou ik zeggen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

D'r zat volgens mij nog wel wat variatie in de afstand van die kleine bultjes tot de grotere. Plus zo af en toe een dubbele, en dat soort gein :P

goeie site elektron_, leuk!

De reden dat ik dit wil hebben is als volgt.
Mijn vriendinnetje is arts-assistent cardiologie. Laatst een discussie dat de "heartbeat" van een cardiogram niet op een scoop te simuleren is.
Ik had zoiets van: dat moet wel kunnen.....(weet alleen nog niet goed hoe, vandaar dit topic)
En inderdaad, geheel precies als een cardiogram zal denk ik niet zo eenvoudig zijn maar ik hoop toch een eind in de buurt te komen met een 555-je.

Ik ga knutselen (eerkwestie)

Bedankt en alle tips zijn nog steeds welkom (:

je kan natuurlijk ook de astable met diode maken met een duty cycle van 5%,
dus jullie gaan doktertje spelen ....:D

[Bericht gewijzigd door elektron_ op maandag 25 juni 2007 21:06:43

beetje gek

Op 24 juni 2007 21:43:02 schreef alex278:
D'r zat volgens mij nog wel wat variatie in de afstand van die kleine bultjes tot de grotere. Plus zo af en toe een dubbele, en dat soort gein :P

Als je eigen hart dat zo zou doen, zou ik maar rap een arts gaan raadplegen. Die afstanden zijn namelijk erg stabiel. Het kleine bultje voor de piek (P wave) is het samentrekken van de boezem. De grote piek is de kamer. De laatste stuwt het bloed je lichaam in en is daarom veel sterker.
TS, ik zou voor de oplossing van big bang. Dan heb je een exacte banadering en de minste kans dat je vriendin zegt dat het niet klopt :)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fripster

Golden Member

recept: gebruik een PIC16F628 met op port B een r-2r DAC. laat de pic op zijn eigen interne osc lopen en maak een loopje dat de eerder genoemde samplewaardes dmv een RETLW lookup tabel naar de B poort spuugt. timertje om het niet te snel laten gaan en voila!. Is te maken in een avondje als je de programmer en de waardes hebt...

als ik moet helpen dan meel maar (ik ben er de komende dagen niet zo veel)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

een 12fXXX met een RC filtertje en een pwm erin rammen met de juiste waarden werkt ook, houd je ook niet zoveel pennetjes over.
Bij gebruik van een 16Fxxx kan je extra pennen ook typische aritmie simuleren.
Schakelaartjes inlezen en de juiste ecg uitpersen.

Maar idd als het echt moet lijken maak je een ecg-dds in een uC.
Kan je ook nog sneller en langzamer.

fripster

Golden Member

ik ben inderdaad wel een beetje te veel 16F628 minded... dat komt er van (16C84>16F84>16F628 en nog nooit functies of ruimte te kort gekomen) ;-)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik zat in het begin zelf idd ook te denken aan een PIC.
Misschien dat ik eens wat ga stoeien.
Ik laat het nog wel horen of het lukt

@fripster
Als het zover is maak ik zeker van je aanbod gebruik hoor!!!!