| Naam |
Bericht |
Antoine
|
Ik wil dit toch ff kwijt hoor
Ik zit nu toch al hel ff op dit forum te lezen, maar soms vraag ik me toch af of men tegenwoordig nog Nederlands leert op school. Ik zie steeds meer en meer vreemde taaltjes opduiken in de topics, iets wat ik persoonlijk als zeer irritant ervaar, want het is gewoonweg NIET fantsoenlijk te lezen, ook het Belgische accent (waar niks mis mee is), in tekstvorm gebruiken leest gewoonweg niet.
Afijn, misschien ben ik een zeurpiet, maar ik wou het gewoon ff kwijt, CO is een goed medium voor beginnende elektronici, ik ben er ook al veel wijzer door geworden, laat de nieuwkomers niet afschrikken door "onleesbare" topics.
Groeten
Antoine
www.insv.nl
|
Koen Van Vlaenderen
|
Ben ik in verdenking gesteld?
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
|
Hugo Welther
Moderator
|
Ik moet het helaas met je eens zijn.
Ook ik erger me wel aans aan het taal gebruik, en dan met name nog de spelfouten. (bv vet ipv fet; travo ipv trafo) Zo is de betekenis wel even totaal anders.
Ook onze zuiderburen, die een een warm hart toedraag (ze maken prima bier daar) zouden de spreektaal best eens voor normaal Nederlands/Belgisch kunnen verwisselen.
Ik moet soms een topic 4 keer lezen voordat ik begrijp wat er wordt bedoeld.
Laat het ook voor een leek die hier voor het eerst komt leesbaar zijn.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
beertje_01
|
ik zal er op letten 
ik denk dat ik soms wel is iets verkeerd typ maar travo in plaats van trafo ofzo dat zie je mij nog niet schrijven ze
My Tube is bigger then yours
|
Hugo Welther
Moderator
|
Er wordt niemand persoonlijk aangevallen. Zeker niet in het openbaar.
Dit topic van Antoine is in het algemeen gesteld neem ik aan. Ik moet me daar toch wel een beetje bij aansluiten.
Niemand is foutloos. Ook wij Mod's niet.
maar deze is toch wel leuk
quote: nekeer verandere na diene KA
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 2 juni 2003 22:29:15]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Antoine
|
Klopt het was zuiver een gevoel van "ik-moet-het-ff-kwijt", iedereen maakt fouten ook ik, en ik val niemand aan en het is zeker algemeen gesteld. Echter het steeds gebruiken van "vreemde taaltjes" begint mij te ergeren.
En die Quote van Hugo, tis dat ik een brabander ben en met dialecten overweg kan, maar als iedereen zo begint te praten probeer ik het nog geen eens te snappen. Als ik in het Helmonds begin, snappen de meeste er ook geen bal meer van denk ik
Groeten
Antoine
www.insv.nl
|
DJJeroen
|
quote:
heb je daar ook de vertaling van
Robotica Freak // Plexibot V //Project M.T.R. 40% //Project Minibot's 45%
|
Carel M.
|
Ik onderschrijf de meningen van Antoine en Hugo. Prima dat er eens aandacht gevraagd wordt voor een beter taalgebruik. Het Vlaams kent in sommige gevallen een andere zinsopbouw dan het Nederlands maar daar is niks mis mee.
Wat ik graag nog zou willen toevoegen is het verzoek om ook leestekens zoals komma's, maar vooral punten te gebruiken als de zin is afgelopen. Als dan ook nog de hoofdletter van de nieuwe zin wordt weggelaten, krijg je de voorbeelden waar Hugo op wijst: vier of vijf keer moeten lezen voor je weet wat er bedoeld wordt.
|
sven
|
Ik moet jullie volledig bijstaan, wat wel raar is aangezien ik uit het antwerpse ben & in de ganse benelux werk.
En ook ik moet sommige topics heel aandachtig lezen hoor.
Tip: Lees je post eerst zelf nog eens alvorens op "posten" te drukken.
pointers don't kill programs, programmers kill programs
|
Benm
|
Hehe.. ik wou er al niks van zeggen. En ik heb ook niets tegen hier een daar een tik- of grammaticafout hoor. Maar reacties in 100% spreektaal inclusief dialect-vervoegingen zijn mij ook te lastig
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
|
Tristan
|
Hier sluit ik mij volledig bij aan, ook al kan ik afkortingen zoals idd en iig nog wel gewoon lezen hoor...
|
Mario
|
quote:
ok, sorry...  dat was van mij...was zo ni bedoeld...ik tik soms wa zonder nadenken...en dan krijg je zon dingen.
Kwas bezig over die spanningsregelaar van ST, en ik zei dat ik die ging veranderen in die KA7805.
|
Erik
|
quote:
Hoe zit het dan met jou ff ? dat is ook niet nederlands.
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
|
casemoddertje
|
ff is gewoon een afkorting van even, die bijna iedereen gebruikt. Daar kan ik nog wel leven, en gebruik t zelf ook. Maar als je idd traVo ziet staan ipv traFo, dat vind ik wel fout. Dat is gewoon het niet weten hoe je een woord moet schrijven.
Ook heb ik vaak moeite met het lezen van grote lappen tekst, waar geen 1 punt of komma in voorkomt.
Maar t kan nog erger. We zijn gelukkig hier nog nie zo ver dat we a la Breezersletje gaan schrijven, met om de letter een hoofdletter, alles eindigen op -jus, en ieder woord dat er bestaat te verkrachten.
|
Mario
|
kstel voor dat we dit gewoon zo laten...niet iedereen doet dit met opzet hoor...tis nu eenmaal zo dat je via het net wat meer praat zoals je het uitspreekt. (bij ons toch  )
enfin ja...tis toch niet nodig van hier een drama over te maken? Of wel dan?
|
Prutsertje
|
Er wordt ook geen drama over gemaakt, het wordt even aangestipt. Ik vindt een uitdrukking of afkorting op z'n tijd niet erg, als het de leesbaarheid maar niet te veel negatief beïnvloed. Ik ben er eerlijk in, als ik travo of trafo zie staan, weet ik heus wel dat er transformator bedoeld wordt en lees lekker verder, maar als ik een tekst tegen kom a la: iech kin eveuh vroâge of eemus doa un gooi oplossing veur wêt. is het 'klik' naar de volgende wel leesbare post. (is btw: Ik kan eventjes vragen of iemand daar een goede oplossing voor heeft. voor de niet-sjengen onder ons  )
Het is dus puur voor de persoon z'n eigen bestwil als ie de post voor een zo breed mogelijk publiek leesbaar maakt. En verder plukken ook de mensen die in de toekomst je post tegen komen met een zoekmachine er ook de vruchten van.
Dus: Schrief bitteke algemeijn beschoâf neerlans en eederein kin dien beriechske fein mêt leze
bloep....
|
Pixie
|
Als ik iets onleesbaars schrijf wil ik dat graag horen (en dan is het handig als ik gewoon een reactie krijg op dat onleesbare bericht) pas dan merken mensen dat ze iets hebben geschreven wat voor anderen misschien lastig te lezen is.
Zelfs als je eht naleest kan je voor jou nog volkomen duidelijk zijn terwijl de ander er geen wijs uit wordt. Dus als het echt erg is laat het die persoon dan meteen weten.
(ik weet wel dat ik heeeel veel typo's heb waarvan ik ze nog een beetje probeer te filteren...kwestie van veel typen en weinig tijd...en dat ik ook de neiging heb alles op te schrijven met een paar punten tussen de zinnen...en dan ik soms hele rare dyslectische taalfouten maak met ij- en ei-en en d's en t's en g en ch's...maarum als jullie het niet kunnen volgen, ff laten weten dus!)
breng mij taart.. en offer ook wat aan EA...
|
Theo B
|
jongs en dearns natuurlijk, k'zal der an denken ak weer un nieuwe vroage heb!
[Bericht gewijzigd door Theo B op 3 juni 2003 13:51:34]
Een etherpiraat is een jongen van stavast!
|
Lampie
|
Wat ook wel eens helpt. Is de reactie die je hebt geplaats heel vlug doorlezen en kijken of je ergens blijft hangen. Spelfouten vind ik niet erg als het maar duidlijk is.
|
sven
|
quote: Op 3 juni 2003 15:28:54 schreef Lampie:
Wat ook wel eens helpt. Is de reactie die je hebt geplaats heel vlug doorlezen en kijken of je ergens blijft hangen. Spelfouten vind ik niet erg als het maar duidlijk is.
sluit ik me bij aan. Spelfouten zijn niet zo erg, het overdreven gebruik van streektaal is lastiger...
pointers don't kill programs, programmers kill programs
|
Gerwin
|
quote:
zoals dit snap ik nog wel
vertaling  : jongens en meisjes natuurlijk ik zal er aan denken als ik weer een nieuwe vraag heb!
An amplifier is just a modulator for a power supply
|
Bliksem
|
Maar wat vinden jullie nou van de standaard afkortingen als ff, btw, wtf!, idd enz. ?( die laatste hoort niet bij het rijtje  )
Ik zelf vindt het nog best meevallen met onleesbaarheid. Ok, ik kom ook weleens onleesbare dingen tegen maar het valt nog best mee vind ik.
|
Pixie
|
Ik ben echt gewend aan die uitdrukkingen en vind ze niet vervelend...als je weet wat het betekend maakt het denk ik niet uit. en de meeste mensen zullen wel weten wat het betekend denk ik.....
breng mij taart.. en offer ook wat aan EA...
|
Gerwin
|
ik weet alleen btw niet das toch iets met geld 19procent btw ofzo
An amplifier is just a modulator for a power supply
|
Bastiaan
|
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
|