Wie heeft er ervaring met het meten van een 3-fasen installatie van een woning?
Dit om the elektriciteitsmeter te checken voordat ik de netwerkbeheerder om een ijking verzoek.
Dit kan mij €700 kosten aan ijking kosten als de meter toch correct is.

Ik heb een bijna verdubbeling van het geregistreerde verbruik t.o.v. vorige periode.
Het was 4500kWh over 16 maanden, en is nu 9000kWh over 17 maanden.
En dus flink bijbetalen.

Zonder een duidelijke verandering in levensstijl en/of nieuwe apparaten.
Bijna allen apparaten (of groepen van apparaten zoals audio / tv met video) heb ik op verbruik gemeten met een huistuinenkeuken kWh meter. Hierbij dus geen rare verbruikers gevonden.

4500kWh zou betekenen dat er een verbruiker 24/7/365 500W zou moeten verstoken.
Dit moet je merken.

Uiteraard heb ik de diverse methodes gebruikt om de verbruiker te vinden.
Alles uit = geen verbruik!
Per groep aan = alle gemeten waarden verklaarbaar.
(De elektriciteitsmeter laat een led een puls geven bij een gemeten verbruik van 1Watt.)

Ben bezig met een monitor die de led puls (via een IR ontvangen) aan de laptop p de par.port door geeft, zodat ik in de tijd kan monitoren wat er gemeten wordt aan totaal verbruik.
Maar dit is dan gemeten door de meter die ik niet vertrouw.

Dus de ontbrekende schakel is om de gemeten led-pulsen tegen een 3-fase vermogensmeting te zetten.

Leuk detail: Meestal wordt er gedurende de nacht 3-4 kWh verbruikt, soms 11kWh.
De groot verbruiker is dan de wasmachine, maar voor niet meer dan 1,8kWh. En de rest????
11kWh betekend 1,4 kWh gemiddeld over een periode van 8 uur!

Ik denk aan 3 stroomtangen met de bijbehorende fase-spanning.
En ook een log functie.
Deze meters zijn te koop, maar €4500 voor dit klusje is mij iets te veel.

Heeft nog iemand suggesties…..

check je apapraten eens die regelmatig uit horen te springen eens: denk eens aan je vrieskast/kist of je koelkast. Als het rubber lekt, merk je dat niet, want je thermostaat zal bijregelen, maar die laat jouw koelkompressor duis vaker en langer aanstaan.

Dat verklaart zo je problemen.

Maar je hebt geen lek dus en alles is verklaarbaar en je bent 100% zeker van een ongewijzigde levensstijl? (je zit dus niet 24/7 op circuits online te kijken met je PC aan)

Kijk vaker wassen of tosi's maken hakt er ook in natuurlijk. Ik noem dus iets als samen gaan wonen!

11kWh gedurende de nacht, dat is nogal wat. Wel de moeite waard om daar een nachtje voor op te blijven lijkt me.
Dan heb je de boosdoener te pakken. Elektrische boiler misschien?

Waar komt die 3 a 4kWh gedurende de nacht trouwens vandaan, hoeveel koelkasten/vriezers heb je?

je kan op die meter ook de stromen en vermogen per fase uitlezen.
Zo kan je dus zien welke fase en dus welke groepen het verbruik zit.

Of bel een installateur en vraag die om een logger aan te sluiten.
Kost je waarschijnlijk 2 werkuren en een borg maar dan weet je wel meer.
Borg krijg je weer terug.
Je hebt dan een mooi rapport met een duidelijke grafiek van welk vermogen waar en op welke tijden verbruikt word.

lalala weer half gelezen inderdaad:

ik had over het hele nacht verhaal heen gelezen, dat sluit mijn hele theorie volledig uit eigenlijk.

wanneer heb je die lektest gedaan? Als je die nu eens ook bij nacht doet? Ik denk nl aan een buitenlamp met een idiote kortsluiting erin.

Dat kan ook in de kabel zitten he?

Op 7 augustus 2007 16:24:53 schreef Zonnepaneeltje:
11kWh gedurende de nacht, dat is nogal wat. Wel de moeite waard om daar een nachtje voor op te blijven lijkt me.
Dan heb je de boosdoener te pakken. Elektrische boiler misschien?

Waar komt die 3 a 4kWh gedurende de nacht trouwens vandaan, hoeveel koelkasten/vriezers heb je?

Maar ik weet niet in welke nacht dat gaat gebeuren...
De vaatwasser (1,2kWh) , PC + verlichting zoon-lief (450W) maar dan voor een extra uurtje, luchtcirculatie systeem (+/- 60W continu), 1 koelkast + 1 vriezer

Op 7 augustus 2007 16:30:07 schreef High met Henk:
lalala weer half gelezen inderdaad:

ik had over het hele nacht verhaal heen gelezen, dat sluit mijn hele theorie volledig uit eigenlijk.

wanneer heb je die lektest gedaan? Als je die nu eens ook bij nacht doet? Ik denk nl aan een buitenlamp met een idiote kortsluiting erin.

Dat kan ook in de kabel zitten he?

Over alle groepen zit een aardlek. En veel kW'en kan ik daar niet aan kwijt raken

Misschien stroomtrafootjes rond de drie fasen, en aan de secundairen een soort alarm maken dat waarschuwt als de stroom boven een ingestelde waarde komt.

Je zou bijna een infraroodfoto van het huis maken, om te zien waar die, gemiddeld, paar honderd watt wegsijpelen.

Steelt iemand je stroom voor een wietplantage? Maar nee, dat zou werkelijk praktisch continu zijn.

En zoonlief heeft zijn pc niet toevallig 24 uur per dag aanstaan met een of ander programma om het zoveelste priemgetal te berekenen, of een signaal te zoeken in een berg ruis? SETI@Home en dat soort energieverspillende ongein.

Hallo,

Een tijd terug is er eentje geweest met een identiek probleem. Dit was een correspondentie van 3 maanden, 5 pagina's lang. Nooit meer wat van gehoord. Het topic heette verbruik bijna verdubbelt, gestart door ene Kreuter.

Als ik u was zou ik deze correspondentie eens lezen.
Neem u een uur de tijd, dan bent u er wel doorheen denk ik.

Indien u de originele meter niet vertrouwt adviseer ik u een 3-fasen FERRARIS-meter (met een draaiend wieltje) tussen uw echte meter en de rest van de installatie te zetten. Indien u geen verstand (en vooral ERVARING!!!)heeft van/met elektrische installaties, LAAT dit dan doen.
Zo'n ding kun je kopen bij Conrad.nl

Stroomtangen in de fases lijkt me niet zo handig, want je zult ook de fasedraaiing mee moeten nemen, en dat lijkt me zo niet te lukken met normale apparatuur.

Ik hoop dat u de fout kunt vinden VOOR dat u failliet bent aan de stroomrekening.

succes.

Een complete meter is natuurlijk handiger dan stroomspoeltjes. Maar alles hangt af van de ervaring.

In ieder geval is het, fasedraaiing of niet, onmogelijk heel veel vermogen af te gaan nemen zonder dat de stroom stijgt. In zo'n geval werkt de waarschuwing dus goed.
Het omgekeerde (de stroom laten stijgen zonder dat het vermogen toeneemt) kan wel, met die fase, maar dat was hier niet het probleem.

Op 7 augustus 2007 21:58:02 schreef hobby-ist:

Stroomtangen in de fases lijkt me niet zo handig, want je zult ook de fasedraaiing mee moeten nemen, en dat lijkt me zo niet te lukken met normale apparatuur.

succes.

Een stroomtang houdt dan wel geen rekening met de cos phi, maar kan toch zeer behulpzaam zijn om het probleem op een eenvoudige en veilige manier op te sporen.

Voor een paar tientjes heb je een kWh meter voor 3 fasen.
Zet die er tussen bij je hoofdschakelaar en hou een paar weken een logboek bij.
Ik heb er hier ook nog 1 liggen, gekocht bij mijn elektrogroothandel, een zogenaamde revisie kWh meter en die kostte mij vorig jaar 34 euri's.
That will do the trick.

Die correspondentie van Kreuter heeft ook gestaan op het forum van Tros Radar. Er staan vele discussies over dit onderwerp ook met wat daaraan is gedaan. Ik heb het bewuste topic even niet kunnen vinden, maar zoek even bij www.trosradar.nl en kijk dan bij het onderwerp Energie bedrijven.

Groetjes Hans.

Hans,

Ik heb gezocht op Tros-radar. Ik kan niets vinden van Kreuter, maakt niet uit welk trefwoord ik gebruik.

11kWh in een nacht... Eh... Electrische boiler?

Kun je wat met een lek in de waterleiding / buren die jouw water gebruiken oid.?

Allen bedankt voor jullie bijdrage en suggesties voor dit fraaie probleem.
Elektriciteit blijft een mooi vak. Je ziet het niet, maar je voelt het wel (als je pech hebt, en ook financieel).

Even wat gecombineerde antwoorden:
Het verhaal van Kreuter had ik inderdaad ook gelezen op deze site. Maar toch bedankt.

De woning is pas 3 jaar oud en heeft dus de originele installatie. 3-fase met op alle groepen een aardlek schakelaar.
Hier ma je dus eigenlijk geen gekke dingen van verwachten (maar het blijft oppassen).
Geen buiten kabels

Wat het meten met stroomtangen betreft, bedoelde ik ook gecombineerde stroomtang met spanningscensor. Fluke heeft zo’ meter. Maar ik vroeg mij af of iemand een goedkopere oplossing hiervoor had.

De toepassing van een (gereviseerde) 3-fase kWh meter zie ik wel zitten. Dit zou een mooie vergelijking kunnen geven. Des te meer omdat de huidige kWh meter een elektronisch meetsysteem heeft, en zo’n gereviseerde een inductie schijf. Daarmee zou je ‘rare’ stroom- ,spanningseffecten mee uit kunnen sluiten.

Verder ga ik met het registreren van de LED pulsen het energieverbruik in de tijd monitoren, en opzoek naar een installateur die de vermogens loging kan doen.

Weer een leuk detail:
Ma-di nacht van 23:00 tot 6:30 11kWh verbruikt.
Door de vaatwasser 1,8kWh (toevallig die nacht met de WC-kWh meter gemeten), 2 ventilatoren (op half vermogen), PC’s na 0:00 uit, de koelkast /vriezer, aquarium 20Wh (gemeten) en de afzuig installatie (die heb ik nog niet kunnen meten i.v.m. de gebruikte 3-fase stekker)

De afzuig installatie heeft wel in de 2 weken vakantie gedraaid met koelkast (geen vriezer), aquarium en de video af en toe opnemen: bij elkaar een gemiddelde van 180Wh (60kW over 14 dagen). Dus veel gebruiken doet ook de afzuig installatie niet.

Afgelopen nacht expres hetzelfde gedaan met de vaatwasser en de ventilatoren:
Van 23:00 tot 6:30 4kWh
Dus de Ma-Di nacht bijna 3x meer verbruik???

En dinsdag overdag (hou U vast) 30kWh over 13 uur. Waar dat naar toe moet gaan zonder brand of stank te veroorzaken.
Ik ben benieuwd wat de meter vanavond laat zien.

Wordt vervolgt….

Erg vreemd, vooral lastig te meten omdat het probleem 'soms' optreedt. Gelukkig ga je wat duidelijker en gestructureerder te werk dan Kreuter destijds. Heb ook het idee dat jij iets meer kaas hebt gegeten van deze materie.
Ik ben zeer benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Bij mij is pas zo'n digitale meter geïnstalleerd, dus als die dingen (soms) blijken te falen dan word ik daar graag op voorbereid!

Kreuter schreef op het Radar forum niet onder eigen naam, maar de tekst en de omschrijving waren gelijk. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem en wat ik ooit van een monteur van Eneco heb vernomen kunnen fase verschuivingen door net vervuiling veroorzaakt door anderen met een grote indictive belasting een afwijking in meters veroorzaken.
Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar ik neem aan dat het wel kan.

Groetjes Hans.

feitelijk wordt je dus genaaid doordat hun troep leveren?

ik ben blij dat ik van het weekend een huisje betrek warbij ik dit niet hoef te betalen, maar dit is zeker info waar we op moeten leten zoef!!!!

een eigen meter kan dus helemaal geen kwaad als extraatje!!

Ik zal jullie vertellen dat ik die digitale meters totaal niet vertrouw. Ik weet uit ervaring dat de geheugeninhoud van deze teller kan worden beinvloed door elektromagnetische velden. Dit geldt (bijna) alleen voor versies met een LCD-scherm.
Er bestaan ook versies die na bv 250 impulsen een mechanische teller een digit vooruitzetten. Dit is geen garantie voor een perfecte werking.

Als je weet hoe elektronica werkt, weet je ook wat er fout kan gaan.
De oude mechanische tellers zijn eigenlijk niet van buitenaf te saboteren.
Digitale tellers (met LCD-scherm, of mechanisch telwerk) kunnen IN FEITE op afstand vooruit worden gezet. Dit IS mogelijk. Dus bv midden in de nacht komt er in een keer 300 kWh bij ofzo (dit kan door een storing of door kwade opzet)

In uw situatie kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn

1]De meter is defect en registreert teveel
2]U bent (onbewust ) meer gaan verbruiken
3]U heeft een storing aan een apparaat(-en)
4]U heeft een bijna-kortsluiting in uw eigen installatie (bv in de muur) tussen fase en nul, of tussen fase en fase
5]Iemand tapt stroom van u af.

Wat betreft de meter (optie 1) stel ik voor om een draaischijf-meter te LATEN installeren, vakkundig in uw meterkast. Zorg er WEL voor dat je een geijkte meter hebt, dit is nl bewijsmateriaal voor het geval de meter echt defect is.

Verder zou IK hetvolgende doen indien u er na enkele weken denkt dat uw digitale meter WEL ok is:
In de nacht ALLE apparaten die stroom verbruiken via verlengkabels op een veilige manier (via een kWh-meter) aansluiten op een stopcontact in de meterkast. Indien de extra-kWh-meter een draaischijfmeter is, deze meter verticaal ophangen aan de muur anders werkt hij niet goed.
Dit kost wel veel verlengkabels,maar ja. Rol verlengkabels ook af. Probeer in feite alle apparatuur in de nacht aan te sluiten op een NIEUW elektriciteitsnet dat je zelf hebt gedaan met verlengkabels etc. DENK AAN VEILIGHEID en OVERBELASTING. Misschien een zwerfkast lenen die ze ook bij licht-shows gebruiken.

VOORBEELD
De nacht gaat in. Uw digitale NUON-teller staat op 3000. De tweede controle teller (die u vakkundig liet inbouwen) staat bv op 4000
Alle maar dan ook alle verbruikers zitten nu (uiteraard)na de originele teller (inclusief de tweede teller), en ook NA de derde extra teller.

Stel de derde teller (uw eigen verbruikers) staat op 6 ( dus 6 kWh verbruikt).
Dan zou de ECHTE teller op 3006 moeten staan, en de reserve teller op 4006.

Indien de originele teller op 3026 staat, en de reserve teller op 4026, en de derde teller op 6, betekent het dat u 20kWh kwijt bent door een kortsluiting in uw originele huisinstallatie, OF iemand tapt stroom van u af.

Bij de bouwmarkt kunt u degelijke tussentellers kopen, maar een volledig assortiment vind u bij Conrad.nl
U vind hier simpele digitale tussen tellers, en tevens geijkte krachtstroom-draaitellers.

Succes, en wij hopen nog iets van u te horen.
Mogelijk kunt u een technicus vinden die bereid is u te helpen. Voor spectaculaire zaken is er altijd wel iemand te vinden alhier. Met een beetje mazzel kost het u niet meer dan een kop koffie en een vlaai :)
Waar woont u precies?

En dinsdag overdag (hou U vast) 30kWh over 13 uur. Waar dat naar toe moet gaan zonder brand of stank te veroorzaken.

Das een gemiddelde last van pakweg 2.5 kW, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat ergens blijft zonder dat je het door hebt. Qua vermogen is het toch een aardige electrische kachel of een forse oven, die dan nog fulltime moet stoken ook.

Voordeel is wel dat je iig niet de koelkast, tv of videorecorder hoeft te verdenken, die zouden met zulk verbruik acuut afbranden.

Veronderstelt dat de buren het niet pikken kan ik me weinig anders voorstellen dan een defecte meter. Ik zou dit verhaal gewoon voorleggen aan je energieleverancier, die zullen vast niet heel moelijk doen over een meter controle als je zelf al zoveel moeite gedaan hebt.

Zelfs al is de meter niet defect en kost het je 700 euro, dan nog weet je in ieder geval zeker dat er dus in de installatie iets mis zit. Dat vinden en repareren bespaart je die 700 euro in een jaar tijd als ik de getallen zo zie!

[Bericht gewijzigd door Ben_ op (13%)]

Veronderstelt dat de buren het niet pikken kan ik me weinig anders voorstellen dan een defecte meter. Ik zou dit verhaal gewoon voorleggen aan je energieleverancier, die zullen vast niet heel moeilijk doen over een meter controle als je zelf al zoveel moeite gedaan hebt.

Zelfs al is de meter niet defect en kost het je 700 euro, dan nog weet je in ieder geval zeker dat er dus in de installatie iets mis zit. Dat vinden en repareren bespaart je die 700 euro in een jaar tijd als ik de getallen zo zie!

Het ijken kan altijd natuurlijk, maar ik kan me goed voorstellen dat dit af-en-toe probleem zich dan, in lab conditie, net niet voordoet.
Met als resultaat: een goedgekeurde meter, ijk-kosten voor mijn rekening, het extra gemeten stroomverbruik (ook ruim €700) ook voor mijn rekening en geen oplossing, anders dat de nieuw geplaatste meter dit probleem mogelijk niet heeft. Dus ga ik eerst nog maar eens proberen of het probleempje te kunnen reproduceren, en zoveel mogelijk uit te sluiten.

Ik heb zelf een elektrotechnische opleiding, dus begrijp ik dit probleem helemaal. Maar waar blijven die verd...raaide watten...

Met zo'n groot verbruik moet de meter toch zichtbaar veel harder draaien zou ik zeggen. Dus misschien 's nachts een paar keer naar de meter kijken, en als deze hard draait één voor één groepen uitzetten. Dan zou er toch al gevonden moeten worden in welke groep het probleem zit. Tenzij het natuurlijk in meerdere groepen zit.