Truuk met de gloeilamp

Als je het mij vraagt is dit wel iets met bediening van buiten af, aangezien er geen in schakel logica in zit.

mannetje in het publiek met een afstands bediening? de tijd tussen het plaatsen van de schijfjes en het schakelen is wel erg lang zodat er wel tijd is om te programmeren.
meer aders in 1 zo'n snoertje en wat "slimheid" in het batterypack?
homepage / Ubuntu / If a cluttered sign is the mind of... Let me order my desk first.../ Luister je GR af!
Dat ongetwijveld, alleen de schijfjes hebben geen verbinding met iets, en er word niets gedaan waaruit dat ding ook maar enigsinds op kan maken dat er wat veranderd word. dus zal invloed van buiten af zeer waarschijnlijker zijn.

In mijn ogen dan
Jochem

Golden Member

Op 27 juni 2008 14:02:56 schreef Lucky luke:
meer aders in 1 zo'n snoertje en wat "slimheid" in het batterypack?
Das allemaal geen punt inderdaad, maar dan rest nog steeds het vraagstuk van de logica.
Op 27 juni 2008 13:29:01 schreef Marcel85:
Als je het mij vraagt is dit wel iets met bediening van buiten af, aangezien er geen in schakel logica in zit.
Dat dachten we bij de vorige, inmiddels ontmaskerde, truuk ook. Ik ga nog eens goed kijken of die goochelaar niet toch probeert de inschakelvolgorde die zijn toeschouwer hanteert te beïnvloeden.
mannetje in het publiek met een afstands bediening? de tijd tussen het plaatsen van de schijfjes en het schakelen is wel erg lang zodat er wel tijd is om te programmeren.
Dat zou kunnen, maar is erg flauw (jammer voor ons )
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Shiptronic

Golden Member

RFID & 1-Wire techniek ?

jammer dat het filmpje niet echt scherp is.
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Na nog een paar keer gekeken te hebben valt mij op dat de bediener helemaal niks doet, alleen beetje vertellen.

Maar wat mij ook op viel, dat de man die de gekleurde schijfjes op hing eigenlijk meteen de schakelaar om wou zetten (leek het mij op) maar toen eerst weer moest luisteren naar die man. en elke keer duurt dat stukje lang
Jochem

Golden Member

Ja, lijkt zo te zijn, maar niemand dus die het nu door heeft?

Lijkt me een mooie om deze nieuwe variant na te maken!!
pcnerd

Golden Member

het antwoord is hier al meerdere malen in dit topic gegeven, gewoon ff doorlezen dus.
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
Sine

Moderator

Lees de draad voor je blaat ...

Dit gaat weer over een ander bord.

-edit-

Het bord heeft weer een dikke bodemplaat, hier kan weer prima wat logica in, als je een diode in de schakelaar freubelt kan het best enkele bedrading zijn en is het toch nog mogelijk de lampen en switches apart aan te sturen / uit te lezen.

De lampen zijn trouwens overduidelijk LED

[Bericht gewijzigd door Sine op 28 juni 2008 01:32:16 (68%)]

dan nog: hoe worden die schijfjes "gedetecteerd"? Of worden ze, net als de schakelaarkapjes van de vorige, helemaal niet gedetecteerd?

Of zou het zo gaan:
de man die de schijfjes ophangt hangt ze op volgens vooraf afgesproken plan, en in de bodemplaat zit een schakeling die de schakelaars detecteerd. Elke keer dat er een schakelaar word overgehaald gaat er een lamp meer aan, volgens een vooraf geprogrameerde sequence. Als dezelfde schakelaar opnieuw bediend word gaat de lamp weer uit. Iedere sequence is een "lamp-aanga-volgorde". Als er lang niets word gedaan gaat 'ie naar de volgende sequence.

Die lampen gloeien idd niet echt, zouden best LED's kunnen zijn.
homepage / Ubuntu / If a cluttered sign is the mind of... Let me order my desk first.../ Luister je GR af!
Sine

Moderator

Dat niet alleen, aan de kleur zie je het ook goed, het is dus ook prima mogelijk wat logica in zo'n lamp mee te bakken.

Hoe de herkenning van de ringen werkt is daarmee niet verklaard idd
OK, wilde gok: magneetjes in die ringetjes. De kabels lopen er vlak achter, daar kun je best een reedcontactje of klein hallsensortje in verwerken. Zo kun je detecteren of er een ring is of niet, en zelfs of er meerdere ringen zijn en op welke hoogte ze zitten (alleen nog niet welke kleur ze hebben) maar ze kleven niet aan elkaar in z'n hand, dus geen magneetjes.

Heel zot idee:
Een aantal CO'ers die een nog nieuwere versie bouwen waar zelfs goochelaars die elektrotechniek gestudeerd hebben niks meer van snappen. Gebaseerd op alle wilde gokken uit dit topic.

Edit: wat is dat witte ding in 1.28?
Of dat witte ding onder de tafel op 2.56?

edit (ja ja, nog een): waarom gaat de groene lamp lang aan, de blauwe kort en de gele nog korter? (1.59 - 2.33) EDIT: heeft er niks mee te maken want later is dat weer anders.

Nog maar een edit:
Wat lampen detecteren betreft: LED met een weerstand en een diode met een weerstand antiparalel:

code:
---------LED>-----[RLED]------
   |                      |
   +-----|<-----[RDETECT]-+

dan steeds een wisselende rdetect per kleur. Als de schakelalaar dan de spanning omkeert, kun je met de LED uit meten welke kleur lamp waar zit. ICM met vaste sequences verklaart dat alles in het filmpje. (als is een handlanger in het publiek waarschijnlijker).

Echter, de draden lopen vlak achter die ringetjes. Ieder ringetje iets meegeven waaraan het getetecteerd kan worden is dus ook nog mogelijk. Ik heb er geen verstand van, maar zou dat iets HF-igs kunne zijn? Een afgestemde kring + antenne in het ringetje oid?
Jochem

Golden Member

Ik geloof er niks van dat men detecteert welke ring er voor de draden hangt. Een handlanger (of de goochelaar zelf met een slimme A/B) zou kunnen, of net als bij de eerste variant dat wij gewoon nog niet in de gaten hebben hoe simpel het is en dus te moeilijk denken.

Op 28 juni 2008 22:44:33 schreef Lucky luke:
Edit: wat is dat witte ding in 1.28?
Of dat witte ding onder de tafel op 2.56?
Scary, 128 en 256... machten van 2...
wat is er zo scary aan machten van 2?
je hele PC
die werkt daarmee!
(ja, dat rijmt)

Die witte dingen hebben niets met de truc te maken lijkt het, maar waarom liggen ze er dan?

En als het simpel moet: voorgeprogrameerde sequences waar degene die de ringen ophangt vanaf weet?
Dit filmpje doet mij inderdaad wel zoiets vermoeden. Ofwel er zit iemand met een afstandsbediening in het publiek, wat ook de reden was dat die man niet te snel aan de schakelaartjes mocht zitten, of die man zit zelf ook in het complot.

Goochelaar tegen klein jongetje uit het publiek: "kun je het publiek verklaren dat je mij nog nooit eerder hebt gezien?"

Jongetje naar publiek: "Ik heb mijn vader nog nooit eerder gezien!"

De lampjes zijn wel groot, daar zou iets in kunnen zitten. Vooral als het LEDs zijn, dan zou het misschien wel mogelijk zijn om hier een band-pass filter op te zetten, zodat elke lamp met een eigen frequentie te sturen is. Als het te moeilijk blijkt om op die manier genoeg stroom door de LED te krijgen, zou het ook een DC bus kunnen zijn, met een bandpass filter die een transistor open stuurt in elk lampje.

Maar daarmee zijn de schijfjes nog niet verklaard; een LC kring zou kunnen, maar dan zou er een spoel achter moeten zitten om deze te kunnen detecteren. Er lopen wel 2 draden achter langs, die een beetje uit elkaar liggen. Als je daar een dunne, geïsoleerde draad een paar keer door rond trekt, zou het misschien wel kunnen. Het is bijna onmogelijk om het verschil te zien tussen normale draden en krimpkous met meerdere draadjes erin.
Op 25 augustus 2007 01:31:06 schreef picsels:
[...]
Totdat een CO-er een eigen versie heeft gemaakt

[afbeelding]

Met een demo alhier

srr: nvm
Op 10 augustus 2007 00:17:54 schreef klein is fijn:
Hey ik was net aan het typen hier.

De truuk zit hem in de volgorde waarop de lampen aangaan. Let maar goed op het filmpje, de lampen gaan altijd van links naar rechts aan, altijd in dezelfde volgorde. Het is dus simpelweg een kwestie van de schakelaars in de goede volgorde overhalen. Na 1 keer alle lampen aan gehad te hebben weet de schakeling welke schakelaar bij welke lamp zit.
Door middel van het uitdraaien van een lamp (stroommeting bij lage spanning waardoor je niets ziet) of het eraf halen van een schakelaarkapje (magneetje / reedrelais) wordt de schakeling gereset.

het nico bus systeem zou ook kunnen