Truuk met de gloeilamp

Het is heel makkelijk gedaan. Met zijn voet stuurt hij een puls naar een uC die dan een voorgeprogrammeerde patroon van de lampjes laat zien. Hiervoor hoef je de schakelaars zelfs niet te gebruiken, die schakelaars zijn alleen om je aandacht weg te halen van wat hij precies doet want dat kon normaal ook zonder die schakelaars. Onder de plank als je goed ziet, dan zie je een schaduw (mischien zijn het draden)deze schaduw blijft gewoon staan ongeacht zijn beweging. Er is ook een schaduw die beweegt en dat is zijn buik. Something to think about it!!!
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Of de vier schakelaars staan parallel en geven een trigger signaal aan de µC (dan heb je geen voetschakelaar nodig!)
Sine

Moderator

Mogelijk .... maar flauw, hoewel hij er niks over zegt vermoed ik dat de lampen en schakelaars willekeurig te plaatsen zijn.

Voor de schakelaars zou dat inderdaad met vier reed contacten en een magneetje per dop prima haalbaar zijn ( en ook niet opvallen, zeker als je de doppen aan de binnenkant ook mee verft )

de enige moeilijkheid is de detectie van de lampen.
4 8 15 16 23 42
Dat is gewoon iemand anders die de draadjes verwissled terwijl hij de lampen er uit draait. daar is dus tijd genoeg voor
Sine

Moderator

nog maar eens dan

No theres not someone under the table switching wires
4 8 15 16 23 42
X10 ? of hoe heet die domotica techiek ook al weer ? Misschien kan het daarmee ook. de lamp op zich reageert op signiaal over het net, en zet zichzelf aan.

Er zit niets onder de tafel, maar we krijgen het niet te zien ... vreemd
pcnerd

Golden Member

idd, ook al zeggen ze het het hoeft niet waar te zijn..

Op 7 augustus 2007 16:38:24 schreef WilToyo:
Het begint te duizelen hier.

Wat me opvalt is dat als hij de schakelaarkapjes terug zet hij even onder het kapje kijkt.

dat zie je fout, hij laat even de kapjes aan de camera zien .

ik vermoedt of een voorgeprogrammeerde uc die het schakelen bijhoudt en er dus een voorgeprogrammeerde sequece is waarmee hij de lampen moet verwisselen en de schakelaars moet omgooien.

wat me wel opvalt is dat hij geen moeite heeft met warme lampen... dat doet mij sterk denken aan een simpel stukje videobewerking eigenlijk.

je kunt trouwens contactjes zien zitten voor de kapjes bij de schakelaar.

de detectie van lampkleuren zal trouwens best wel meevallen, met een precieze vermogensmeting ben je er al.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op 7 augustus 2007 19:08:16 (12%)]

Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
die gozer die de draden verwisselt hoeft helemaal niet onder de tafel te zitten...
mijn homepage. // Ubuntu. // If a cluttered sign is the mind of... Let me order my desk first...// TGIMBOEJ
Jouke

Golden Member

mijn gok:
alle fittingen zijn voorzien van vier voeding draden (rood, groen, blauw, geel)
met de contacten verdeelt over de omtrek.
lampen voor 3/4 isoleren voor de juiste kleur.
kapje bepaalt via een steker op welke rail de schakelaar spanning zet.
(je moet niet te slim zijn, ga je moeilijk denken)
Met geld moet je creativiteit bekopen.
En hoe ga je dan de spanning op de juiste socket krijgen ?

Die gozer die de boel manimuleert zit misschien wel gewoon aan de kant van de camera, ook met 4 knopjes ... beetje oefenen, en hopsakee ... (en de gozer die stuntman speelt, heeft facke knopjes)

4 draadjes zijn perfect weg te werken, zodat ze onzichtbaar zijn vanuit het camera perspectief.

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op 7 augustus 2007 19:17:21 (36%)]

Misschien bepaalt het gekleurde kapje welke frequentie de poweroscillator opwekt die je met de schakelaar inschakelt.
In de lampen zitten dan LC seriekringen in de fittingen.
De lampen zijn duidelijk geen tientallen watts, dus dat zou kunnen.

Ik denk niet dat deze beroepsgoochelaar liegt over zijn filmpje. Dat zou heel contraproductief zijn voor zijn verdere inkomsten van zijn live-optredens.
waarom zoeken jullie het allemaal zo ver je ziet z'n voeten niet, die schakelaars zijn niet eens aangesloten het is met een voetschakelaar en dan lijkt het net echt
Ik heb nog een theorie en een heel eenvoudige. Als je een lamp indraait of een deksel op een pot mayonaise draait, komt deze als hij aangedraait is altijd op dezelfde plaats te zitten. Hier kan je al iets leuks mee bedenken. Je soldeert een klein stukje ijzerdraad onderaan de soccet van de lamp. Bij elke lamp doe je dit in een andere richting. Je monteert vervolgens 4 contacten in een cikel onderaan in de lamphouder.
Als je dan bijvoorbeeld de blauwe lamp indraait tot hij vast zit, dan zijn bijvoorbeeld contact 1 en 2 doorverbonden. Draai je de rode lamp in dan zijn bijvoorbeeld contact 2 en 3 doorverbonden enz...
Eénvoudig niewaar? Of dit praktisch uit te voeren valt weet ik eigelijk niet (kwestie van plaats in de lamphouder)maar het moet mogelijk zijn.
High met Henk

Honourable Member

Op 7 augustus 2007 19:07:29 schreef Jouke:
mijn gok:
alle fittingen zijn voorzien van vier voeding draden (rood, groen, blauw, geel)
met de contacten verdeelt over de omtrek.
lampen voor 3/4 isoleren voor de juiste kleur.
kapje bepaalt via een steker op welke rail de schakelaar spanning zet.
(je moet niet te slim zijn, ga je moeilijk denken)

Onmogelijk met draailampen volgens mij! Je draait ze nooit precies even ver. ik dacht er nl ook eerst aan.

ik zie geen stekers in of uit de kapjes komen.

to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jochem

Golden Member

Op 7 augustus 2007 19:06:09 schreef pcnerd:
wat me wel opvalt is dat hij geen moeite heeft met warme lampen... dat doet mij sterk denken aan een simpel stukje videobewerking eigenlijk.

Welnee, als jij lampen zo kort aan hebt gehad en ook nog op zo'n laag vermogen, dan kun je ze zo eruit draaien hoor.

Er zijn legio mogelijkheden waarop dit zou kunnen, het is maar net hoe moeilijk je het wilt maken. Voor ons is het interessant om te weten of dat ding nog net zo leuk werkt als een toeschouwer een willekeurige lamp en schakelaar verwisselt en zelf mag schakelen... Pas dan kun je beoordelen of het een slimme (diode, reed-contact, etc) of een flauwe (voetpedaal, uC'tje, etc) truuk is.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Op 7 augustus 2007 20:16:08 schreef High met Henk:
[...]

Onmogelijk met draailampen volgens mij! Je draait ze nooit precies even ver. ik dacht er nl ook eerst aan.

Met een beetje feeling (niet te hard niet te zacht) draai je ze exact even ver! Heb het zelf getest.
Mama look, -a-booboo
Jouke

Golden Member

Op 7 augustus 2007 20:16:08 schreef High met Henk:

draai maar eens een lamp handvast in en zet een merkstreep.
herhaal het vastdraaien maar een paar keer, hoekverschil zal niet groot zijn.
kan makkelijk met vier lampen.

op de schakelaar zitten vier verende stripjes over vier hoeken.
je hoeft alleen maar 1/4 deel van de omtrek in de kap geleidend te maken.
@Jouke

Mijn excuses voor het herhalen van je theorie, ik had hem pas te laat gelezen .
Op 7 augustus 2007 20:48:51 schreef jongensenwetenschap:
4 afgestemde kringen?
In iedere lamp één, ja (zie m'n eerdere post ).
En in ieder deksel zit een condensator voor de oscillator bij de schakelaar; iedere kleur is een andere waarde. De outputs van de vier oscillatoren (waarvan dus de frequenties steeds bepaald worden door de condensator in het gekleurde kapje) staan in serie en gaan samen naar de parallel geschakelde lamphouders.

In ieder kapje een ander stukje spoelkern (en de spoel zelf zit in de bodemplaat) kan natuurlijk ook, heb je helemaal geen contactjes meer te maken.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 7 augustus 2007 21:09:27 (13%)]

Jouke

Golden Member

Op 7 augustus 2007 21:00:35 schreef martin de copain:
@Jouke

Mijn excuses voor het herhalen van je theorie, ik had hem pas te laat gelezen .

kan gebeuren
Wat me opvalt, is dat hij de kapjes van de schakelaars nadrukkelijk toont; de buitenkant, welteverstaan. Als daarbinnen niet abnormaals te zien is, zou hij toch de moeite nemen, de binnenkant te tonen? Een beetje goochelaar toont immers alles wat niet ter zake doet.

Hoe het werkt? Ach misschien zitten er mini-RFID's op elke lamp geplakt om uit te maken welke lamp waar zit. Dat kan met de kapjes ook het geval zijn.
Een µC zal wel ergens het werk doen, zonder bedrog zoals een voorgeprogrammeerde aan/uit-volgorde.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
volgens mij is het filmpje wel echt hoor, en worden er geen geen voetschakelaars gebruikt of draden gewisseld.

De gebruikte techniek is hier al even aangehaald volgens mij, al de schakelaars staan parallel, en geven een puls aan een microcontroller. Die schakelt de verschillende sockets via een bepaalde sequentie.
Je leert de sequentie uit het hoofd, en bingo

maar wel super om te zien
Meten is weten!
Als die guy dit allemaal had gelezen dan had hij sommigen van jullie heel hard uitgelachen.
Kijk mensen!!!! Dit is toch een truuk!!!

Ik kan zelf met een druk op mijn magnetron mijn auto starten. Ik kan ook de timer gebruiken van mijn magnetron om de auto weer uit te schakelen. Oplossing heel simpel ik laat mijn zoon van 9jaar dat allemaal in de auto zelf doen. Niemand kan hem toch zien!!!
Wake up!!!!
Die guy die liet zijn gezicht niet zien,..... kan me niet verbazen dat hij ons meer dingen niet laat zien.
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!