Truuk met de gloeilamp

kijk, die kerel geeft life performances voor zover ik het begrepen heb. Dan steek je niet ff iemand ongemerkt onder een open tafel...

maar het kan elektronisch eigenlijk vrij eenvoudig met een µC..
Meten is weten!
Jouke

Golden Member

lijkt wel of bijna niemand meer simpele oplossingen kan bedenken.
(het lijkt mij wel een sine grapje, volgens mij is hij het stiekem zelf. )
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Wat een theorien allemaal zeg, als die kerel het leest krijgt hij misschien wel een idee voor een type dat echt werkt.

Ik blijft erbij dat het simpelweg werkt doordat de lampen op vooraf bepaalde volgorde gaan branden als gevolg van klooien met de schakelaars. De rest is de act, en het mooie is dat het allemaal voor publiek kan gebeuren, zonder mensen onder de tafel of andere trucen.

Meestal is de simpelste oplossing de juiste, nietwaar?
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos
Marco69

Golden Member

Foefje met dioden in kapjes en lamp en een dubbel contact / microswitch in de fitting. Je zit dat hij op een gegeven moment die rode even een slag los draait. Da's vast niet per ongeluk.
Ander optie is een stel kleine AVRetjes in de fitting van de lamp en in de schakelaar kap.
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Zou ook goed met RFID tags kunnen werken. (een in elke lamp, en een in elke schakelaarkap)
RFID ontvangertjes voor 5 cm zijn er al heel klein, en passen makkelijk in de plank eronder.
De tags zelf zijn maar een paar mm dik. Als je dat alles naar een microcontroller voert, schakelt die altijd de juiste lamp. (Omdat 'ie kan 'zien' waar welke lamp en schakelaar zitten...)
Kun je zover uitbreiden als je wilt...
Arco
Jouke

Golden Member

ik snap niet waarom je met AVR of RFID in een lamp gaat
lopen klooien als een stukje cellotape genoeg is.
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Wel ik dacht aan iets heel eenvoudig,

als de lampen uit zijn, kan je met een kleinere spanning die de lampen niet doet oplichten meten welke lampen nog in het socket zitten,

je meet ook welke 2 hij uitdraait, vanaf je µC dat detecteerd weet die dat je deze 2 omschakeld.

Hij mag dus niet 3 lampen uitdraaien...

de kapjes wisselen kan je mss doen met een reed contact
Ik heb die film nu 4 keer gekeken en hij doet 4 keer exact hetzelfde, ik denk dat hij gewoon een sequentie uit het hoofd heeft geleerd.
@Headhunter

Ha ha, ik denk dat wanneer je deze film 100.000 keer
gaat bekijken hij 100.000 keer hetzelfde doet, denk je
niet?
High met Henk

Honourable Member

ik heb hem nu ook 2x bekeken en op paar dingen gelet: af en toe raakt hij een schakelaar aan ZONDER hem te bedienen!

verder: hij laat de binnekant van de kapjes op de schakelaars NIET zien

Hij draait de lamp er in het begin helemaal uit en legt hem voor het tafeltje neer: extern is er op de lamp niets te zien van meerdere aansluitingen of RFID spul, maar je ziet het slecht en maar 1 kant.

Wat mij nog steeds opvalt is het ENORME intensiteitsverschil van de gele, dan de groen en vervolgens de rode en de blauwe (die laatste 2 zie ik weinig verschil in)

Iemand die heir wat mee kan?
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
volgens mij met kleine kleurendetectors in de schakelaars en lampen. En bij de lampen detecteert hij op het gekleurde puntje op de fitting.
Heb het ondertussen ook al 10x bekeken, maar elke logica wordt tot nu toe toch afgebroken.
Heb even een schema uitgetekend dat met het principe werkt met het indraaien van lampen. Het blijft ten slotte een goochelaar en ik denk niet dat hij met microcontrollers kan werken hoor
http://www.uploadarchief.net/files/download/scannen0001.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 augustus 2007 14:33:17 (2%)]

Henry S.

Moderator

uC en voor de rest wat een goochelaar altijd doet, afleiden.

*Mag de afbeelding een beetje kleiner?

*Was geen vraag maar een gebod...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 augustus 2007 14:33:50 (20%)]

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
@ HmH de waargenomen intensteit is afhankelijk van de kleur.
Je oog is het gevoeligste voor geel.

High met Henk

Honourable Member

@headhunter: zou kunnen, maar ik vindt het verschil wel ERG groot.

@martin de coain: wat jij zegt kan wel, maar dat maakt het verhaal met de lampen erg lastig: hij laat nl in het begin die ene lamp nagenoeg volledig zien EN hij moet ze steeds even hard aandraaien

maakt de truc heel lastig dus.

Ik zou het simpeler doen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 8 augustus 2007 13:59:05 (66%)]

to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Honourable Member

ik zie meer in de RFID tags of iets... Das al eerder geopperd
of idd de vaste sequentie met een uC.

het idee van martin de copain is in theorie leuk, maar in praktijk is 1 slagje te ver of te kort bij van de lampen CRUCIAAL

dat maakt het kwetsbaar!
Klopt, maar een goede goochelaar kent zijn trucs blindelings en bovendien valt het best wel te doen. Net zoals Juke al eerder zei: draai eens een lamp in een houder en zet een streepje als hij aangedraait is. Draai hem er terug uit en er terug in met dezelfde kracht en hij komt precies op dezelfde plaats te zitten.
En als dit voor 220V in de praktijk niet goed werkt, maak dan een circuit met lagere spanning en stuur de lampen aan met triac's (met relais kan ook maar die klikken te hard).
Ik zeg niet dat ik er op zit, maar ik vind het goed mogelijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 augustus 2007 14:34:01 (25%)]

Ik denk dat het van die 'speciale' lampen vooor goochelaars zijn. Dus geen normale 230V lampen maar op zwakstroom. Dus dan kun je er veel mee doen.
Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
Mochten er relais gebruikt zijn, en tikken die te hard,
dan zet je toch gewoon een liedje over de "act" heen ?

En in mijn ogen,
kun je gewoon alle schakelaars met een kant aan de min,
alle andere kanten samen "knopen" en aan een poort van een uC.
Even een trafo + gelijkrichter + elco + 7805.
Dan voor de lampen allemaal 1 solid state relais,
dus 4 relais, een beetje uC proggen.
Volgorde uit het hoofd leren, beetje netjes opbouwen op een plankje.
En klaar ben je !

Voor de uC kun je een 12f629 pakken, dan houd je zelf een poort over,
voor bijv een led in de achterkant van de plank oid.

(Overigens mijn verhaal geld voor 220V lampen)
.
lampen kan je elke keer exact hetzelfde draaien met een streepje op de fitting.
Henry S.

Moderator

Dat komt veel te precies...
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Sine

Moderator

speciale lampen hoeven het niet te zijn, heldere 24 en 48V E27 lampen zijn gewoon verkrijgbaar.

En het logischte lijkt inderdaad vier niet geisoleerde vlakken op de lampen.

als je dat op/in/op/in de groeven van de schroefdraad doet heb je bijna een hele winding spelen wat aandraaien betreft.

Je zit dan alleen met slijtage van de lak(?) op de lampvoeten.

Nee hoor, let maar eens op het filmpje hoe hij de lampen aandraait! Als ze net beginnen vast te zitten stopt hij onmiddelijk. Probeer het zelf met een lamp en soccet...

[Bericht gewijzigd door martin de copain op 8 augustus 2007 15:43:32 (21%)]