Truuk met de gloeilamp

Jouke

Golden Member

geen lak, stukje cellotape.
is transparant, als je dat een beetje netjes plakt zie je er niets van.
als het wat slijt plak je er een stukje nieuwe op en je kan weer vijf
optredens verder.
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Of je schuurt het goed op en je doet een een dun laagje transparante 2 componentenlijm op. Dat houdt net iets langer dan 5 optredens.
Er is helemaal niks moeilijk aan

Kijk eens goed, telkens gaan lamp 1,2,3 & 4 aan,
achter mekaar, in die volgorde, ongeacht welke schakelaars
hij aanzet. Er zitten ook stukken tussen dat hij lampen
per 2 aan of uit doet, ook hier zit "logica" achter.

Bij het uitdoen van de lampen, bepaalt hij met de schakelaars eigenlijk al de volgorde hoe ze terug zullen aan gaan.
Per 2 doet hij ze uit hé, de schakelaar die als laatste om gaat, bepaalt bij het aandoen per 2, welke lamp als eerste terug aan gaat ...

Er zit dus gewoon een simpel schakelingtje met wat AND en OR poorten achter

groeten,
Kris
Afstandbediening in fitting op 4 frequenties ???
die is al 4 keer genoemd
AVR powerd
kijk eens op 1min 30sec, daar zie je dat hij zich eventjes vergist van lamp, het is dus wel degelijk belangrijk dat hij een vast patroon neemt

ik denk aan een klein µC met een vast patroon.
JAL-code voorbeelden op http://www.kortsluiting.tk
Ik denk niet dat ie zich vergist: het ziet eruit alsof hij twijfels weg wil nemen: De linkse twee lampen zijn van plek gewisseld. Zou een beetje suspicious zijn als hij ook de rechtse twee lampen van plaats zou verwisselen.
AC-|>|-DC
Ik wil dat hij dat probeer met nummer op zijn lampen en op zijn schakelaars. Ik denk dat de camera de kleur van de schakelaar kijkt en vergelijkt met de lamp. En zo zijn lampen schakeld.

Robin
ATMEL & XILINX FTW || http://www.on8rth.be ||When designing amplifiers: a higher P is for pussies, but a lower THD is for real men! || VOTE for the "last" button: http://www.circuitsonline.net/forum/view/85823
Sine

Moderator

Oeeh, veeeel te moeilijk

maar hij zou nog een keer een filmpje posten uit andere hoeken

ik ben benieuwd
Ik denk: 4 frequenties, of vaste volgorde.
Maar ik vind het in ieder geval een HEEL mooi gedane truc!
Sine

Moderator

Wat me bijt aan die afgestemde kringen is de plek waar je ze moet laten.

Dat moet in de lampvoet zijn, en het is best tricky om daar wat in gefreubelt te krijgen ( been there done that )

Maar het hoe is inderdaad minder belangrijk, het blijft tenslotte een truuk.

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 augustus 2007 21:25:10 (17%)]

High met Henk

Honourable Member

@sine:

ik zit te dneken aan een kleine condensator om de spoelwerking van de draad te verstoren....

die kan in de voet van de lamp inderdaad: daar zit best wat van die cementachtige troep...

to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Dat moet in de lampvoet zijn, en het is best tricky om daar wat in gefreubelt te krijgen

De plank eronder is vrij dik, daar kun je heel wat in kwijt...
Arco
Neehee, het moet in de lamp zelf.

Maar er zijn zelfs lampen met een batterijtje in de fitting, ook voor goochelen natuurlijk. En het hoeven geen grote onderdelen te zijn! De condensator is sowieso het probleem niet, en de spoel mag ook klein (Toko smoorspoeltje is net een kwartwatt weerstandje).

Met de vaste-volgorde oplossing hoef je inderdaad niets in te bouwen, dat is een voordeel, maar dan kun je de truc maar één keer doen.

Ik ben benieuwd of het geheim ooit onthuld wordt.
ik denk net zoals sommige andere hier dat er in de schaklaarkapjes 4 verbindingen zitten in een bepaalde richting gedraaid. anders hoeft hij toch ook niet eerst de kapjes te verwisselen en daarna pas de schakelaar om te zetten.?

maar het blijft ook raar dat ze er een muziekje overheen plempen. ik persoonlijk zou zo iets met woorden toelichten.

In de comments op youtube bij dat filmpje staat trouwens dat hij nog een x een filmpje wil maken uit alle richtingen bekeken, dus dan zullen we het wel zien.
dus...
In de comments op youtube bij dat filmpje staat trouwens dat hij nog een x een filmpje wil maken uit alle richtingen bekeken, dus dan zullen we het wel zien.

Als hij een filmpje maakt uit alle richtingen, zullen we toch niets zien want de electronica en andere dingen zitten toch in het plank. hebben jullie nog nooit electronica in een plank verstopt? Raar? Ik vindt dit zo simpel en kijk de interesse is zo groot!!!
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
rew
Op 8 augustus 2007 14:52:03 schreef Sine:
als je dat op/in/op/in de groeven van de schroefdraad doet heb je bijna een hele winding spelen wat aandraaien betreft.

Je kunt een kloddertje soldeer in een groef doen. Die kan dan een microswitch in de voet bedienen om te vertellen welke lamp er in zit.

Als zo'n microswitch een klick doet kan hij dat prima horen om te weten wanneer hij vergenoeg zit.

Als je dus in iedere voet 4 switches monteert, dan kan je echt alle mogelijkheden doen, en werkt het altijd.

Als je de centrale aansluiting met een lange veer doet, en 1 schakelaar in de hoogste positie, kan het aantal aan-uit overgangen voor een microcontroller vertellen welke lamp het is. De groene is dan degene die hij er het minst ver in moet draaien..... Die stond op een bepaald moment behoorlijk losjes.
four NANDS do make a NOR
Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2007 23:42:06 schreef aard:
ik denk net zoals sommige andere hier dat er in de schaklaarkapjes 4 verbindingen zitten in een bepaalde richting gedraaid. anders hoeft hij toch ook niet eerst de kapjes te verwisselen en daarna pas de schakelaar om te zetten.?

Waarom doet een goochelaar iets?
Juist! Om de kijker op het verkeerde been te zetten.

Ik blijf bij een uC en een vaste sequence.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
heeft ie niet gewoon schakelaars ondertafel?
dat hij met ze voeten kan in stellen welke lamp en schakelaar waar zit.
lijkt mij het handigst

mischien dat in combinatie met een uC

Robbert

[Bericht gewijzigd door Robbertbd op 9 augustus 2007 17:12:27 (64%)]

robotica rules :D
Als je een lampenfitting zou opbouwen uit 4 lagen, per lamp een laag, en vervolgends de lamp voor een deel afdekken dat die maar op 1 laag reageert.

Dan heb je 1 probleem opgelost. Maakt niet uit waar je dan de lamp zet hij gaat altijd aan. Problemen met op de juiste manier er in draaien heb je op die manier ook niet.

Nou dan die kapjes. Paar ideetjes:

Stel dat het kapje inderdaad een soort schakelaar is, en drukt die iets in blablabla.

Dat stukje ben ik nog niet uit.
LED there be light
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2007 17:05:57 schreef Robbertbd:
heeft ie niet gewoon schakelaars ondertafel?

Je kan ook het hele topic lezen...
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
o heb denk een stukje gemist
robotica rules :D
als er mensen zijn die echt willen weten hoe het werkt (en geld genoeg hebben ) kunnen altijd zo een bord kopen.
http://www.ronjo.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&...ore_Code=R

PS. voor dat geld kan je er veel elektronica in zetten.