Truuk met de gloeilamp

Sine

Moderator

Op 9 augustus 2007 17:57:35 schreef Jan M:
als er mensen zijn die echt willen weten hoe het werkt (en geld genoeg hebben ) kunnen altijd zo een bord kopen.
http://www.ronjo.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&...ore_Code=R

PS. voor dat geld kan je er veel elektronica in zetten.

Ik vind het voor een truuk als die relatief goedkoop zelfs ...

Goed speurwerk trouwens

This latest model features newly improved switch caps that are machined from colored plastic ­ no paint to chip. They are held in place with powerful neodymium magnets, making it easy to reposition the caps.

Dat is waarschijnlijk deel 1 van het vraagstuk

En het kan dus in willekeurige volgorde, geen voorgebakken sequence.
4 8 15 16 23 42
Op 9 augustus 2007 18:01:18 schreef Sine:
[...]

En het kan dus in willekeurige volgorde, geen voorgebakken sequence.

inderdaad!, daar gaat de µC theorie en uit het hoofd geleerde sequentie...
Meten is weten!
subsonik

Special Member

The bulbs, the sockets, the switches and their caps are all perfectly ordinary and their examination will provide no clue to the method.

De theorieën met speciale contacten e.d. kunnen ook de vuilbak in.

Het makkelijkste lijkt mij om in elke lampvoet en in elk schakelaarkapje een neodymium magneetje te verstoppen, voor elke kleur 90° gedraaid. In elke lampsocket en elke schakelaar komen dan 4 reed-relais. Je hebt dan nog 4 gewone relais nodig, die hun spoelspanning via de reed-relais krijgen. That's it. Het klikken van de relais hoor je zelfs niet, ze klikken samen met de schakelaar.
Sine

Moderator

Dat nog niet eens, er zijn reed relais die 300V aan een paar honderd mA kunnen verdragen.

Prima voor een 110V gloeilamp, en anders zijn er nog altijd SSR's

[Bericht gewijzigd door Sine op 9 augustus 2007 18:50:46 (13%)]

4 8 15 16 23 42
"Mine came with instructions to use white bulbs and to lay our four cards in front of the bulbs..."

Als dat een onvervalst commentaar is van een gebruiker, vallen gemodificieerde lampen af. Het wordt alsmaar gekker...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
lol, straks is het echt 'magie'
Meten is weten!
Bart Hiddink

Golden Member

De truuk bestaat uit twee elementen:

1. de gloeilampen.
2. de schakelaars.

De gloeilampen werken zoals bij een smartboard. Haal je er een weg dan wordt dat geregistreerd. In dit geval gaat dat elektrisch. Er kunnen hele normale gloeilampen worden gebruikt.
De voorwaarde voor het verwisselen is dat de als eerste verwijderde lamp als laatste wordt terugplaatst.

De kapjes zijn voorzien van inkepingen waarmee de schakeling kan beoordelen welke kap waar geplaatst zit.

De spanning wordt aan alle schakelaars verbonden en door de selectie (kapkleur) aan één van 4 interne draden verbonden als de schakelaar sluit.

Een schakeling houdt bij welke lamp wordt verwisseld volgens de bovenstaande voorwaarde. Deze schakeling zordt ervoor dat de juiste lamp gaat branden. De andere kant van de lampen zit aan elkaar en sluit het circuit.

Simpel toch?
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
Sine

Moderator

Oeehh .... met die volgorde schakeling kon je er wel eens ERG dicht op zitten ....
4 8 15 16 23 42
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2007 17:57:35 schreef Jan M:
als er mensen zijn die echt willen weten hoe het werkt (en geld genoeg hebben ) kunnen altijd zo een bord kopen.
http://www.ronjo.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&...ore_Code=R

PS. voor dat geld kan je er veel elektronica in zetten.

Haha! Een hele bak elektronica
A crowded elevator always smells different to a midget. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Het noteren welke lamp eerst wordt uitgedraaid en welke laatst wordt teruggeplaatst (enz.) is idd. een bruikbare werkwijze. Maar 't is ook een zwak punt wat demonstratiemogelijkheden betreft.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Sine

Moderator

4 8 15 16 23 42
Bart Hiddink

Golden Member

Ik niet. Ik máák er liever een.
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
klein is fijn

Moderator

Sorry, ik zit wat krap in de centen momenteel. Al zou ik wel eens zo'n ding van dichtbij willen zien. Ik kan echt niet geloven dat er extern echt helemaal geen aanwijzing te vinden is hoe het ding intern werkt.
Nee gene cola geven!
pcnerd

Golden Member

lang leve de wereld van röntgen.

zeg, waarom doe "circuitsonline" zelf geen onderzoek? Tweakers doet al tijden dat soort dingen. Misschien dat co ook maar is zo'n beoordelingscommisie (of wat dan ook) moet gaan opzetten .
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
Sine

Moderator

Hahaha, en wie zal dat betalen

Ik zet bij deze al 10 euro
4 8 15 16 23 42
Jouke

Golden Member

en welke word er dan gekocht?

klik

[Bericht gewijzigd door Jouke op 9 augustus 2007 20:36:24 (26%)]

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Sine

Moderator

Oeehhh.

Daar gaat het idee met de reed contacten ...

Grrmbl

With this improved version, when the board is initially turned on, you are able to light the bulbs in any order. This new twist will make it even less likely that someone will stumble across the clever method.

Hmm ... volgorde heeft er dus toch wat mee te doen ....
4 8 15 16 23 42
Jouke

Golden Member

Op 9 augustus 2007 19:30:43 schreef Bart Hiddink:

De gloeilampen werken zoals bij een smartboard. Haal je er een weg dan wordt dat geregistreerd. In dit geval gaat dat elektrisch. Er kunnen hele normale gloeilampen worden gebruikt.
De voorwaarde voor het verwisselen is dat de als eerste verwijderde lamp als laatste wordt terugplaatst.

alleen draait hij de rode een keer los en weer vast.
die word dan gezien als verwijderd maar niet als laatste teruggeplaatst.

klein is fijn

Moderator

In dat geval hoef je nog maar €278.52 te doneren pcnerd.

Wat mij opviel is dat de kapjes ook van binnen gekleurt zijn, terwijl die dingen geverft zijn. Normaal geen nood om die dingen van binnen te verfen. Tenzij je iets van kleurherkenning hebt.

Met twee stukjes glasfiber naast elkaar kan je vrij goed de kleur te weten komen. Eentje waar je met een felle witte LED door schijnt (natuurlijk pas als de andere fiber donker ziet) en een fiber met een kleurensensor of gewoon een geijkte fotodiode.
Nee gene cola geven!
Sine

Moderator

dat wordt moeilijk met het kleine bordje.

Het moet iets slims simpels zijn ... volgorde heeft er iig iets mee te maken
4 8 15 16 23 42
Zit er niet een bepaalde weerstand aan die lampen en kapjes?
Bij de een wat meer als bij de ander
Sine

Moderator

met die hefboom schakelaars ?

no way
4 8 15 16 23 42
klein is fijn

Moderator

Op 9 augustus 2007 20:42:31 schreef Sine:
Het moet iets slims simpels zijn ... volgorde heeft er iig iets mee te maken
Gezien je het publiek ook lampen kan laten indraaien / aanzetten kan je het volgorde idee wel afschrijven.

Vooral uit het feit dat het ook werkt met vier gewone gloeilampen waar je gekleurde kaartjes voor legt zeg ik kleurherkenning.
Nee gene cola geven!
Jouke

Golden Member

kapjes hoef je niet te herkennen als het wisselen het laatst gebeurd.
ding weet al waar de lampjes zitten, hij hoeft alleen maar te zien dat ze gewisseld worden.
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2007 20:52:35 schreef klein is fijn:
[...]Gezien je het publiek ook lampen kan laten indraaien / aanzetten kan je het volgorde idee wel afschrijven.

Nouja, iets wel ... volgens de beschrijving moet het originele ( 1988 ) ontwerp na poweron eerst een keer in een bepaalde volgorde alle lampen aangezet worden.

Vooral uit het feit dat het ook werkt met vier gewone gloeilampen waar je gekleurde kaartjes voor legt zeg ik kleurherkenning.

Hmm, in 1988 al ?
En dan nog, er staat nergens dat de plank ziet welke kleuren er voor liggen, daar is de beschrijving van die truuk veel te vaag voor.

Op 9 augustus 2007 20:53:26 schreef Jouke:
kapjes hoef je niet te herkennen als het wisselen het laatst gebeurd.
ding weet al waar de lampjes zitten, hij hoeft alleen maar te zien dat ze gewisseld worden.

Nop, je kunt volgens de beschrijving het publiek willekeurig lampen en kappen laten wisselen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 9 augustus 2007 20:58:07 (21%)]

4 8 15 16 23 42