Truuk met de gloeilamp

Op 10 augustus 2007 00:39:21 schreef Sine:
Getverdemme .... daar hebben jullie een punt.

ActiveHouse zat op pagina drie al ERG dicht bij met dat ze in die volgorde werden ingeschakeld, en inderdaad, de 1e keer inschakelen is altijd van links naar rechts.

bij het wisselen van de schakelaars ditto, de enige truuk daar is hoe krijg je het ding zover te snappen dat je op moment X de doppen gaat wisselen ( en hij de volgorde opnieuw moet inlezen )

de lampen zijn dan een bepaalde tijd uit. Dan begint "het leerproces" gewoon opnieuw
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Sine

Moderator

Reed's zou me verbazen, dat wordt zeker bij het kleine model moeilijk.

Hmm, tijd is te risky, zeker als je het publiek mee laat werken, dan lijkt me een bepaalde schakel code logischer.

( in een x volgorde aan, dan per twee uit zoals hij doet ? )

[Bericht gewijzigd door Sine op 10 augustus 2007 00:46:10 (57%)]

Hij schakeld ze ook tussen door per 2 uit.
Erg cool dat het toch werkt in willekeurige volgorde, had ik eigenlijk niet gedacht. Overigens denk ik dat je met een voorgeprogrammeerde sequentie zeker een indrukwekkend truc kunt doen, zolang je het publiek er maar niet aan laat zitten.

Veronderstelt dat je willekeurig kunt wisselen, en dat ongeacht wat je doet de schakeling altijd werkt, zal er toch iets in moeten zitten dat zowel lampen als schakelaars detecteert.

Wat de lampen betreft hoeft dat wellicht niet eens zo gek moeilijk te zijn, mits je tamelijk nauwkeurig de weerstand ervan kunt meten. Zo'n gloeidraad koelt snel genoeg af tot kamertemperatuur, en ik denk dat de toleranties wel groot genoeg zijn om ze dan te onderscheiden.

De schakelaars zullen toch met magneetjes, inkepingen of iets dergelijks moeten werken, afgezien van ingebakken RFID chips en nieuwerwetse zaken (in 1988 bestond het ook al zo te zien).

Maar het blijft speculeren, ik denk dat we er pas echt achter komen zodra een CO'er zo'n ding in handen krijgt. Zelfs zonder het te slopen kun je dan meer onderzoeken, bijvoorbeeld wat er gebeurd als je lampen uitdraait en op dezelfde plaats terugstopt.. of wat het ding doet als niet alle lampen en kapjes geplaatst zijn. Kent iemand een goochelaar?
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos
Sine

Moderator

Op 10 augustus 2007 00:47:55 schreef The Headhunter:

maar daarvoor schakelt hij ze niet in een bepaalde volgorde in.

2,1,4,3 - per twee uit.

Zeg niet dat dat het is, maar het zou kunnen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 10 augustus 2007 00:50:44 (36%)]

Ik denk dat als een CO-er zo'n dig koopt er vast wel een manual inzit.
Jouke

Golden Member

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Op 10 augustus 2007 00:47:55 schreef The Headhunter:

En helemaal aan het begin schakeld hij ze per stuk uit voor een reset. Het is toch nog iets moeilijker. Per 2 schakelen is het niet. Aan het begin schakelt hij ze perstuk uit. Ze vaste volgorde is het ook niet, want hij schakelt ze zowel per 2 (rd+gr en daarna ge+bl) maar ook gr-gl-rd-bl. Het enigste wat dan nog kan is volgens mij de geopperde watchdog timer. 10s geen schakelaar gebruikt = nieuwe volgorde. RFID, reed, druksensor vindt ik iets tever gaan. Al hoewel de geopperde zwakstroom meting of een lamp mist ook goed kan en misschien wel makkelijker is dan een watchdog timer.
Sine

Moderator

Nou, een reset met een lampen wissel is easy, als de lamp weg is wordt er wat gezooid met de volgorde, dus reset.

Met de schakelaar wissel gaat die vlieger niet op.

Wat ik met die uitschakel volgorde bedoel is dat deze dubbel kan zijn ( om perongeluk triggeren te voorkomen )

Dus eerst 2143 aan ( wat een heel logische volgorde is ) en daarna van buiten naar binnen per twee uit, pas als aan die twee wordt voldaan --> reset.

[Bericht gewijzigd door Sine op 10 augustus 2007 01:04:08 (44%)]

klein is fijn

Moderator

Een timer EN zwakstroommeting is wel het betrouwbaarste. Al die kapjes eraf halen en erop doen kost beduidend langer tijd dan twee lampen wisselen.

Overgens, voor bijna 400 dollar zijn de mogelijheden natuurlijk enorm wat betreft sensors. Een combinatie van verschillende sensoren is heel goed mogelijk.
Nee gene cola geven!
Maar hoe verklaar je dan aan het begin dat hij eindigt met 4312 (zonder dubbel daarna). En daarna een reset.
Een zwakstroom meeting gaat niet door de kapjes aan het eind.
De watchdog time kan dan nog wel. Maar als je er over nadenk is het moeilijker voor de goochelaar. Wat als hij even een vraag uit het publiek beantwoordt ofzo en dan reset dat ding zich. Hele truck naar de maan.
Volgens mij is het niets met ingewikkelde timers of sensoren. Het is gewoon 1 maal de sequence in de goede volgorde (van links naar rechts) Daarna 1 maal in een willekeurige volgorde om de kijker te verbazen, naarna moet je alles gewoon weer van links naar rechts aan doen (eventueel met wissel van kapjes of lampjes om het de kijker moeilijk te maken).

Het is dus een controller die 1 maal de sequence onthoudt en dan zichzelf reset, lijkt me.
Sine

Moderator

Op 10 augustus 2007 01:11:50 schreef xantus:
Maar hoe verklaar je dan aan het begin dat hij eindigt met 4312 (zonder dubbel daarna). En daarna een reset.

Simpel, hij draait er een lamp uit, reset.

De enige keer dat hij met die volgorde hoeft te resetten is als hij de kappen er af haalt.
Op 10 augustus 2007 01:20:12 schreef Sine:
[...]

Simpel, hij draait er een lamp uit, reset.

De enige keer dat hij met die volgorde hoeft te resetten is als hij de kappen er af haalt.

Hij hoeft dus niet te resetten, de controller zorgt er gewoon voor dat nadat de lampen van links naar rechts aan zijn gedaan er eenmalig een willekeurige volgorde aangehouden kan worden. Daarna moeten alle lampen weer van links naar rechts aan. Lijkt je dat niet logischer?
Idd. Alleen is het 3keer (1 maal van links naar rechts en dan 2 keer willekeurig). Dit doet hij door het gehele filmpje en dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het niet los de moeten draaien van lampen bij het wisselen van kapjes.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk, volgens mij kunnen alle oplossingen wel. Wat in ieder geval zeker is, is dat het flink overprijst is voor hardware die erin zit.
Sine

Moderator

makkelijker wel, maar dat geeft weer frut als het publiek mag klappperen

Het zijn goochel attributen, voor wat het voorsteld en hoe het gemaakt is ( de grote versie ) valt me de prijs echt nog mee.

We zullen erg dicht bij de oplossing zitten, maar dat is enkel omdat we het filmpje nu 100x kunnen bekijken als we dat willen, in een live act is het een stuk moeilijker te doorgronden.

[Bericht gewijzigd door Sine op 10 augustus 2007 01:29:44 (33%)]

Op 10 augustus 2007 01:25:17 schreef xantus:
Idd. Alleen is het 3keer (1 maal van links naar rechts en dan 2 keer willekeurig). ...

Moeilijk, moeilijk, moeilijk, volgens mij kunnen alle oplossingen wel. Wat in ieder geval zeker is, is dat het flink overprijst is voor hardware die erin zit.

Ik tel toch echt maar 1 willekeurige combinatie :S. Ik bedoel dan ook dat alle lampen wel willekeurig uit en aangezet kunnen worden totdat alle lampen weer uit zijn.

Ja overprijst is het zeker.

[Bericht gewijzigd door milux op 10 augustus 2007 01:37:07 (11%)]

Echt? 0:13 t/m 0:28 is 1 keer. Hierna verwisselt hij de lampen. In deze 16s doet hij
1-2-3-4
--Allemaal uit--
1-4-2-3
--Allemaal uit--
--Lamp verwisselen--
1-2-3-4
--Allemaal uit--
3-2-1-4
--Allemaal uit--
--Lamp verwisselen--
1-2-3-4
--Allemaal uit
3-2-1-4
--Allemaal uit
--Kapjes verwisselen--
1-2-3-4
--Allemaal uit--

Idd hoe doet er steeds 1 :S. Zal wel laat zijn.
Hmmm, wat mij opvalt is dat hij altjd vlak na een wissel van lampen, lamp 3 en dan 4 als laatste uischakelt.

Dan doet hij het kunstje nog een keer zonder de lampen te verwisselen en schakelt dan lamp 4 als laatste uit.

Lamp 4 als laatste uitdoen betekent blijkbaar ik ga mijn lampen wisselen....en eerst 3 en dan 4 uit betekent: ik doe mijn kunsje nog eens terwijl ik mijn lampen niet verwissel. Dit verhaaltje geldt ook bij het wisselen van de kapjes.

Het wisselen van de kapjes is volgens mij alleen maar een soort van functie "rotate right"
Het groene kapje is een soort van carry en schuift weer aan de linkse kant binnen.
-= Laat je niet op handen dragen. Plots applaudisseert men voor een ander =-
Hehe xantus, geeft niet.

Ik ben geen electrotechnicus maar dit lijkt me de goedkoopste oplossing: Je kunt zwakstroom gebruiken voor de schakelaars. Micro controller om het eenmalig geheugen te programmeren (kan ook vast wel met standaard logica? iemand?) en dan de lampen schakelen.
Laat ik ook eens een duit in dit overvolle zakje doen. Het is natuurlijk niet gezegd dat het op de lichtspanning werkt, er zijn ook lampen in 24 en 48 volt.
Daar kan je met AC en Dc mee werken. Ik denk dat iedere lamp een extra weerstand in de fitting heeft. Er zal dan een stroompje lopen afhankelijk van de waarde van die weerstand en daaraan kan men herkennen welke lamp waar zit.
Hitachi had een weerstand matrix in de besturing zitten in hun video recorders en iedere spanning in die matrix had een bepaalde functie. Zoiets zal het wel zijn, want op AC kan je data versturen, dat wordt ook toegepast in intercom installaties en bij model spoorweg systemen. Die kapjes hebben waarschijnlijk ook zo iets, een magneetje of ook een weerstand. Ik vind het wel kunstig uitgedacht en leuk voor het publiek.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Jochem

Golden Member

Ik vind (naast de zwakstroom lamptest) een time-out als reset heel geen gek idee. Kijk hoe lang het verwisselen van de kapjes wel niet duurt! Als je je publiek laat spelen dan blijven die lampjes echt niet zo lang uit hoor, men wil natuurlijk veel te graag met die schakelaartjes spelen. En als handige illusionist kun je dan natuurlijk altijd even ingrijpen als het te lang lijkt te gaan duren ("Ik doe het nog 1 keer voor!" ). Veel moeilijker is je publiek te beperken, omdat je truuk maar '1 keer willekeurig' toestaat, hoewel ik het eens ben met het feit dat dat in het filmpje juist is wat er gebeurt. Beperkingen in de truuk zijn voor een goochelaar natuurlijk een uitdaging. Ook als je maar 1x iets willekeurig mag doen, kun je een vrijwilliger naar voren halen en hem (nadat je de programmeer-sequentie hebt voltooid) vragen om een willekeurige schakelaar aan te zetten, en daarna nog een aan te zetten. Je laat hem daarna wat spelen tot hij ze (wellicht bij toeval) allemaal uit zet. Dan grijp je in en zeg je: "En nou verwisselen we andere lampen!". Alles lijkt willekeurig als je dat overtuigend brengt.
If the plural of mouse is mice, wouldn't the plural of spouse be spice?
Jouke

Golden Member

eigenlijk hoef je de lampen en schakelaars helemaal niet te controleren.
eerste ronde voor het bepalen waar de schakelaar zit.
tweede kun je willekeurig schakelen als er maar minimaal één aan blijft.
als alles uit is reset hij.

en over de prijs
die word bij dit soort dingen niet pepaalt door het materiaal maar door uurloon.
280 euro, 6 uur werk (plank hol frezen, schuren en laken, schakelaars aanpassen voor kapjes)
blijft er 40 euro over voor materiaal.
Met geld moet je creativiteit bekopen.