Erg cool dat het toch werkt in willekeurige volgorde, had ik eigenlijk niet gedacht. Overigens denk ik dat je met een voorgeprogrammeerde sequentie zeker een indrukwekkend truc kunt doen, zolang je het publiek er maar niet aan laat zitten.
Veronderstelt dat je willekeurig kunt wisselen, en dat ongeacht wat je doet de schakeling altijd werkt, zal er toch iets in moeten zitten dat zowel lampen als schakelaars detecteert.
Wat de lampen betreft hoeft dat wellicht niet eens zo gek moeilijk te zijn, mits je tamelijk nauwkeurig de weerstand ervan kunt meten. Zo'n gloeidraad koelt snel genoeg af tot kamertemperatuur, en ik denk dat de toleranties wel groot genoeg zijn om ze dan te onderscheiden.
De schakelaars zullen toch met magneetjes, inkepingen of iets dergelijks moeten werken, afgezien van ingebakken RFID chips en nieuwerwetse zaken (in 1988 bestond het ook al zo te zien).
Maar het blijft speculeren, ik denk dat we er pas echt achter komen zodra een CO'er zo'n ding in handen krijgt. Zelfs zonder het te slopen kun je dan meer onderzoeken, bijvoorbeeld wat er gebeurd als je lampen uitdraait en op dezelfde plaats terugstopt.. of wat het ding doet als niet alle lampen en kapjes geplaatst zijn. Kent iemand een goochelaar?