Hoe mijn Cai-signaal te versterken??

Wie kan mij adviseren over mijn aan te leggen CAI-netwerkje? Ik heb er de ballen verstand van. Wel de folder van Hirschman gelezen.

Huidige sitautie:
Ik heb 3 TV's in huis, waarvan 2 LCD schermen. Een ervan is nog niet op de kabel aangesloten. De huidige twee TV's hebben aardig goed beeld via een twee-weg verdeler, aansloten na een Casema-splitter waarvan de andere uitgang naar een Kabelmodem voor internet op de PC gaat.

Nieuwe, gewenste situatie:
De nieuwe situatie wordt een sternetwerk met de volgende afstanden:
TV1beneden op 12 meter van ingangspunt
TV2boven op 24 meter van ingangspunt
TV3zolder op 12 meter van ingangspunt
Allen zijn met KOKA799 en Hirschmann einddoos + materialen reeds aangelegd. Het de bedoeling TV2 te voorzien van Digitale TV. Aandachtspunt lijkt me verdeling van de kabellengte en het dientengevolge kunnen oversturen van de TV1 en TV3.

Uitgangspunten:
Ik begrijp dat de verdeling van het signaal vanuit het ingangspunt overeenkomstig de verdeling van de lengte van de kabels dient te zijn (1:2:1).
Ik begrijp dat het beter is het CAsema-deel (Casema-splitter, kabelmodem)ongemoeid te laten.
Ik begrijp dat Verdelers niet rechtstreeks op einddozen mogen worden aangesloten.

Voorstel:
Versterking: GHV20E (versterkte regelbaar) (???)

Verdeling
1. Eerst via een aftakelement1 (........)
50% naar TV2 TV2boven op 24 meter
50% naar aftakelelement2
Hirschmann kent de volgende Abzweigers 1-FACH ??
AFC0811
AFC1211
AFC1611
AFC2011
Welke zou ik moeten hebben???

2. Aftakelelement2 (..............) met een verdeling
50% naar TV1beneden op 12 meter
50% TV3zolder op 12 meter
en de doorlustak afdichten met een afsluitweerstand (???)
Hirschmann kent de volgende Abzweigers 2-FACH ??
AFC0921
AFC1221
AFC1621
AFC2021
Welke zou ik moeten hebben???

Graag jullie advies. En alvast bedankt!

vanaf het ingangspunt zo snel mogelijk splitten tussen internet en tv, daarna direct een versterker (met ingebouwde multitap)erachter zetten en dan vanaf dat punt naar elke tv een kabel. dus niet op 2 punten splitten, want dat zie je echt in de kwaliteit.
en ik weet niet of je het direct door een versterker kunt halen ivm het internet wat er ook over gaat.

groeten,

dus...

Bedankt voor je reactie!

Ik begrijp je voorstel. Je stelt een versterker met ingebouwde multitap voor. Die heb ik ook gezien!

Mijn zorg ligt bij deze oplossing in het feit dat vrijwel alle uitgangen ongeveer gelijk worden versterkt. Hierdoor kunnen TV1 en TV2 overstuurd raken, dacht ik??

joopv

Golden Member

Het verschil in kabellengte geeft een in verhouding zodanig klein verschil in versterking dat de kans op oversturing bij te korte kabels helemaal niet aanwezig is.

Het dynamische bereik van een normale gezonde TV is zodanig groot dat dat ruimschoots opgevangen wordt. We hebben het dan over iets van 40 tot misschien 80 dB.

Hallo Joopv,

De verhouding 1:2:1 die door het verschil in kabellengte ontstaat is volgens jou verwaarloosbaar! Toch?

Vreemd vind ik dan wel dat de Multitaps wel verschillende uitgangen hebben met volgens mij een verschillende demping, juist bedoeld om dat kabelverschil op te vangen??

JA, dat is hun opzet, maar alleen omdat die bedoeld zijn voor grotere afstanden.

Én een bijkomstigheid is vaak dat ze "scheef" uitsturen.
Een kabel heeft als eigenschap dat de lage frequentie signalen minder gedempt worden dan de hogere frequenties.

De kabel die het meest gebruikt wordt is de C12, wat 12 dB verlies op 100 meter betekent bij (ik meende) 433 Mhz. Bij de laagste frequenties (5-50, gebruikt voor teruggaande signalen tbv internet of telefonie over de kabel) is dat de helft, dus 6dB/100m
Maar dat betekent ook 24 (het dubbele) bij de hoogste frequenties.

De Betere versterkers kun je ook zelf scheef inregelen. (waarbij je de hogere frequenties sterker uitstuurt zodat deze "scheefte" rechtgetrokken wordt door de lange kabel.)

Dat je je internet signaal aan het begin moet aftappen is inderdaad wijsheid. Doe dit ook maar niet achter de versterker want veel versterkers laten het retourverkeer (teugkomende signaal) niet door waardoor internet niet meer werkt.
Als je maar 1 uitgang hebt op je versterker, kun je best deze vertakken met een gelijksturende splitter als die kabels toch niet zo lang zijn.
Je mag best een 2wegsplitter plaatsten halverwege de kabel als je daarmee een tweede kabel uitspaart. Dat maakt niets uit.

Ik heb teweinig tijd gehad je hele topic door te lezen, maar ik adviseer je te zoeken via de zoekfunktie op deze site. Als je zoekt naar CAI, zul je veel vergelijkbare situaties vinden en je lering daar uit trekken.
Heb je dan nog vragen, geef het dan maar aan. ;-)

Volgens mij zijn abswijgers oid aftakele3menten waarbij een deel van het signaal afgetakt wwordt met een eigen demping (zie eerste 2 cijfers). Het resterende siganal wordt doorgegeven met veel minder demping.
Bij jouw volgens mij niet van toepassing.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hallo Fantomaz,

Bedankt voor je wijsheden.

Ik begrijp dat de afstanden waar ik het over heb:
tv1 12m
tv2 24 mm
tv3 12m
verwaarloosbaar zijn en de verhouding van 1:2:1 ook verwaarloosbaar is.

Dan zou een multitap van 3 of 4 met min of meer gelijke demping op de uitgangen ok zijn??
Of zoals eerder geadviseerd een versterker met ingebouwde multitap (4) waarvan ik er dan 1 zou moeten afsluiten...

Tto zover allen bedankt. Nadere reactie WELKOM

joopv

Golden Member

Op 9 augustus 2007 18:28:02 schreef Fantomaz:
De kabel die het meest gebruikt wordt is de C12, wat 12 dB verlies op 100 meter betekent bij (ik meende) 433 Mhz.

De Coax-x spec (x = 3, 6, 12) is het aantal dB demping bij 100 meter en 100 MHz.

Als je al een goede versterker hebt, kun je de situatie maar beter aanpassen aan wat je hebt.
Als het een éénuitgangs versterker hebt, (dat zijn doorgaans wel de betere) zou ik een 3wegsplitter gebruiken.
Die hebben ca 5,6 dB demping per uitgang, frequentie onafhankelijk.
Zou je een meer-uitgangen-splitter nemen, merk je dat omdat je per uitgang meer demping hebt.
Dat zou zonde zijn.

Ik weet niet of je een digitale decoder van je kabelmaatschappij hebt, maar houdt er rekening mee dat sommige van die dingen óók gebruik maken van die "retour-frequentie" (om jouw kijkgedrag en bestelde films door te geven aan de kabelmaatschappij tbv afrekening).
Zoals ik al aanhaalde houden de mindere versterkers deze retoursignalen tegen, waardoor je decoder zou kunnen gaan blokkeren.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 9 augustus 2007 19:42:31 schreef joopv:
De Coax-x spec (x = 3, 6, 12) is het aantal dB demping bij 100 meter en 100 MHz.

Ik meette altijd op 176,25 als laagste frequentie waar het 12dB / 100 meter verhaal opging, dus zal het wel geen 433Mhz zijn geweest. Maar 100Mhz lijkt me onwaarschijnlijk omdat het erg dicht bij de retourfreq ligt waardoor het 6dB in de retourband niet meer zou kloppen.
Het kan ook nog wel eens 260 Mhz zijn geweest.

Ik informeer nog wel even bij mijn ex-collega's. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
joopv

Golden Member

Ik denk dat je gelijk hebt, ik lees ergens anders dB bij 100m en 240MHz.

Beste Fantomaz,

Er is een versterker van een goed merk met 4 uitgangen (4 keer 11db geloof ik, GVH20M), waarvan 1 retourgeschikt. Deze zou ik dan moeten gebruiken voor de Digitale Decoder.
Dat mijn kabellengtes 12, 24, en 12 meter, dus een verschillende demping geven kan volgens jou niet leiden tot het overstuurd raken van tv1(12m) en tv3(12m) of een slecht signaal op tv2(24m).

Een andere optie is een versterker aanschaffen met 1 uitgang die tevens retourgeschikt is. Jij zou dan een Splitter (verdeler) adviseren. Het bekende merk raad dat af vanwege onvoldoende ontkoppeling en dientengevolgde storing vanuit de tv's. Zij adviseren multitaps of aftakelelelementen. Wat vind jij daarvan? Wel/geen rekening houden met de verschillende kabellengtes?

Overigens; ik moet nog een versterker aanschaffen!

De firma Hirschmann vind het vast niet leuk, maar ik heb 3 TV's aangesloten via 2 gewone splitters en dat gaat prima.... Kabellengtes zijn vergelijkbaar. Heb wel de "dure" soort bouwmarkt coax gebruikt.
Wel heb ik F connectors gebruikt, staat netjes.

Ik ben er klaar mee voor

De kabellengtes zijn verwaarloosbaar. Ook het onderlinge verschil is peanuts...
Zie het als een oplapmiddel voor het verlies dat je hebt door die splitsing naar 3 TV's en Internet.

Alleen moet je het hier andersom bekijken.
Stel je internet aftakking heeft ca 5 dB verlies en een 3wegsplitter tbv je 3 TV's heeft 5,7 dB verlies...
Dan moet je je TV signalen op zien te krikken tot de 11 dB die je toevallig net aangeboden krijgt van je versterker.

Dan kun je uit gaan van 5 + 5,7 = ~11 :-)
Je versterker sluit je dan wel aan ná de internet aftakking.
Mocht het signaal te sterk zijn op alle TV's, kun je overwegen het ingaande signaal van de meer uitgangen versterker iets te dempen.
Beter zo dan alle uitgangen te dempen.
Maar let wel...
Als je inkomende signaal té zwak binnenkomt, is het signaal te zwak tov de ruis en heb je een averechts effect.
Maar als je signaal al zwak binnenkomt, zul je niet snel een te sterk uitgangssignaal hebben, dus verwacht ik daar geen problemen.

Dat gebruik van een multitap boven een setje splitters ivm die ontkoppeling, is niet relevant wanneer je goede splitters gebruikt.
De driewegsplitters met F-connector aansluiting hebben (meende ik) een ontkoppeling (demping tussen de uitgangen onderling) van 42dB.
Tenminste, dat is wel zo met die tweewegslitters.
Ik weet dus niet zeker of dit ook opgaat bij driewegsplitters. Ik ga er wel vanuit.

Informeer anders eens of je kabelexploitant zelf ook versterkers levert. Essent en Multikabel (tegenwoordig samen @home) leveren eigen versterkers die hun geld goed waard zijn.
Dit omdat hun eigen product beter is toegespitst op hun netwerk en ook minder een stoorproduct zal zijn dan het geval is bij bijvoorbeeld de "minder inferieure "gamma-"versterkertjes" :-)

Die kost(t)en ca 50 euro.
(ik ben een beetje uit de CAI tegenwoordig)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Bedankt Fantomaz en Sponcebert,

De mooiste optie lijkt dus een goede 3weg-splitter aan te schaffen. Dan testen wat het beeld doet. Dan evt een Versterker aan te schaffen die retourgeschikt is ivm Digitale decoder. Moet dat actief of passief retourgeschikt zijn??

Een ander alternatief is direct een Versterker met 4 uitgangen te nemen waarvan 1 retourgeschikt. Dan evt het ingangssignaal iets dempen als 1 vd TV's het te veel vindt. Zit er op de GHV20M daarvoor een knopje op??

Tot zover enorm bedankt allen!!

Pijl anders even bij je kabelaar of ze versterkers leveren.
Het is wel een beleid dat ik steeds vaker voorbij zie komen.
Volgens mij begint zelfs UPC nu ook al met dit goedkope-versterker-beleid.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Heren,

Bedankt voor jullie adviezen.

Mijn voorkeur ligt bij de versterker met ingebouwde multitap, waarvan 1 retourgeschikt

Blijft voor mij de vraag over of Digitale tv (HD DECODER) WEL/NIET een retourkanaal nodig heeft?? Weet iemand dat???

Groet, Hans

wat is het merk?
Kun je er films mee bestellen?
Zo ja, hoe wordt dit afgerekend?
Werkt het met een kaart, die je telefonisch moet upgraden oid?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even wezen speuren...
Casema levert inderdaad een versterker voor een laag bedrag.
Of je decoder retour nodig heeft betwijfel ik.
Maar die versterker is van Casema dus ga ik er van uit dat hij geschikt is voor DTV.

http://www.kabelvoordeel.nl/CasemaWWW/product_listing.jsf;jsessionid=7…

Zoek hier even onder bekabeling en dan: Tratec Huisversterker FRB-240/N
(ik krijg hem niet direct als url in dit topic)

[edit]
Afbeelding lukt wel...
http://www.uploadarchief.net/files/download/casemaversterker.jpg

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 12 augustus 2007 17:57:23 (11%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Beste Fantomaz,

Je bent een goede speurneus. Surf al jaren over de site van Casema maar nooit iets in die richting gelezen/gevonden.

DTV gaat met een decoder en een smartcard. Films op bestelling ed. zit er niet bij. Gewoon betere kwaliteit signaal en evt meer netten.

Ik ga in die rchting speuren. Thanks

Laat het hier even weten hoe het afgelopen is.
Ik heb wel kennis van UPC, Essent en Multikabel. Maar Werkwijzen (type versterkers en decodes) bij Casema ken ik verder niet.
En het is goed naslagwerk voor anderen met soortgelijke probleme. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Wij hebben 6 TV-aansluiting door het hele huis.
In de meterkast zit een hoogkwalitatieve (toen 500 gulden)versterker, die met een knop alle kanalen evenveel versterkt.
De afstanden van deze versterker tot alle TV's (sterpunt configuratie) is zeer verschillend.

Onze ervaring met een dergelijke systeem is zeer slecht.
Je krijgt nooit alle tv's mooi sneeuwvrij. Er is altijd een tv die bij een bepaalde instelling slecht werkt. Of te weinig versterking, of oversturing bij de anderen.

Ik zou dan zeggen, een versterker waarbij minstens 2 of ALLE kanalen appart in versterking kunnen worden geregeld.
Ze schijnen te bestaan. Ik heb ze ooit in de Conrad gezien, van het merk Hirschman. Kostte wel 150 euro ofzo, maar dan kun je (hopelijk) wel mooi sneeuwvrij tv kijken.

Extra nadeel van een versterker: de zoveelste sluipverbruiker in huis met een 10 Watt continu.

Er ist wieder da...

Voor een goed uitgerekend caisysteem geldt dat de totale demping van multitaps/aftakelementen etc incl het kabelverlies (bij goede kabel) gecompenseerd wordt door de versterker.

Voor het overgrote deel van de woningen geldt dat 4 of 6 (zelfs 8) aansluitingen voldoende is, met 30 meter voor de verste aansluiting is 20dB versterking (en het daarbij horende uitstuurnivo) altijd voldoende. Slechts in uitzonderlijke gevallen hoeft de versterking geregeld worden (of eigenlijk de ingang verzwakt worden).

Veel belangrijker dan de hoeveelheid versterking is de balans van het systeem (versterking = ongeveer het verlies van de rest), de kwaliteit van de componenten (demping maar zeker ook de afscherming), de ontkoppeling tussen de verschillende aansluitingen en de intermodulatie van de versterker (2e, 3e orde en kruismodulatie).

Helaas wordt er erg veel troep in de markt verkocht en vaak veel te veel versterking toegepast.

Een goede versterker met 20dB versterking hoeft niet meer dan 3 watt te gebruiken.. 10Watt zijn de versterkers welke ca 32 dB versterking hebben. Daarbij hoort een aanzienlijk hoger uitgangsnivo, welke alleen met genoeg stroom gerealiseerd kan worden met voldoende intermodulatieafstand.

@ hobby-ist.. ik heb in mijn verleden wel honderden cai-installaties uitgerekend en aangesloten. Er van uitgaande dat het inkomende signaal in orde is, kan het altijd. Als het niet funktioneerde, was het altijd een aansluitfout of een niet goed uitgerekend systeem...

[Bericht gewijzigd door dmb op zondag 12 augustus 2007 20:27:54 (19%)

ok,
Nu heb ik laatst ook een CAI-versterker gehad die zeer slecht versterkte. Veel sneeuw. Bleken de 2 elkootjes bol te staan in dat ding. Vervangen en weer ok. Misschien dat dit bij deze dure variant alhier ook is.

Heb ook al een keer het kabeltje tussen outlet en tv vervangen door een extreme high Q kabel, stekkers 100% afgeschermd. Geen effect.

Mogelijk kan ook de aanvoercoax beschadigd zijn.

Ik werk er nog wel een keer aan.

Er ist wieder da...

Mocht je toch weer tegen problemen aanlopen, Hobby-Ist, open dan even een eigen topic. Dan kun je die wat meer toespitsten op jouw eigen probleem.
Nu sta je teveel in de schaduw van het probleem van DoeHetZelferZonderKennis.
Als je er telang over door zou gaan in zijn topic, zou je hem de wind uit de zeilen halen. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)