USB PIC programmer DIY

Hallo allemaal,

Is er hier al iemand die met succes een USB ICSP PIC programmer in elkaar heeft geknutseld?
Voor AVR's zijn er zat simpele programmers te vinden... Voor de PIC echter krijg je altijd zogenaamde DIY kitjes waarbij je alleen nog de through hole onderdeeltjes hoeft te solderen.

Echter, voor een printje van 3,5 bij 5cm met standaard onderdeeltjes vind ik 50 euro belachelijk veel.
Is er iemand die er 1 heeft en van de printplaat het schema kan achterhalen?
Of heeft hier iemand een mooi schema?

Jeroen
Videomodulator

Golden Member

Om via USB te werken zit je altijd met software, en dat is nefast voor de prijs. Er zijn wel programmers die je via een USB-serial adapter in gang krijgt, die zijn misschien een goedkoper alternatief?

Of je moet zelf de software schrijven, is zeker niet onmogelijk maar wel veel werk, kost je dus tijd (en time is money).

Toon mij trouwens maar eens zo'n simpele USB-programmer voor AVR, die lopen ook niet bij bosjes geloof ik?
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Marcel

Golden Member

Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2007 18:46:39 schreef ·°*teslaman*°·:
Echter, voor een printje van 3,5 bij 5cm met standaard onderdeeltjes vind ik 50 euro belachelijk veel.

En welke mag dat zijn?

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
de wisp heeft ongeveer zulke afmetingen maar die is niet zo duur

mssn een icd2 kloon

maar om toch antwoord te geven op de vraag van teslaman

een wisp met usb converter zou moeten werken
icd2 of kloon
pickit1 heeft usb aansluiting

en anders een parpoortprogrammer(als je een parpoort hebt)
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide,usb en dotnet
Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2007 19:22:54 schreef timmie:
de wisp heeft ongeveer zulke afmetingen maar die is niet zo duur

Daarom, de prijs scheelt maar een faktor twee...
Dus daarom de navraag omdat praatjes snel ontstaan.

pickit1 heeft usb aansluiting

Staat in een Microchip App Note beschreven.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
dat weet ik dat ding kan als usbportal werken voor een pic zonder usb(dus als usb-serieel converter of als je er 2 hebt kan jer i2c emuleren met 2 stuks)
Dan heb ik het over dit printje. Aangeboden op veel verschillende sites.

http://www.electronics123.net/amazon/pictures/cpa182.jpg

En ja ik heb ook een aantal AVR's en heb hier een seriele programmer voor gemaakt. Hoewel er veel USB versies te vinden zijn. Ik heb het printje nog liggen maar nooit de ATMega8 geprogrammeerd die erin moet.

Echter ik dacht dat moet voor de PIC toch ook mogelijk zijn? zo'n USB ding?

Ik wil weer verder met de PIC's omdat ik hier 2 dozen vol van heb en slechts 5 AVR's heb.
voor welke pic wil je een programmer hebben

met een max232 en een voeding heb je al een programmer trouens
Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2007 19:45:05 schreef ·°*teslaman*°·:
Dan heb ik het over dit printje. Aangeboden op veel verschillende sites.

http://www.electronics123.net/amazon/pictures/cpa182.jpg

Phoe, ze durven...

Lukratief om in pickit1 te duiken.

Of... http://info.hobbyengineering.com/specs/DIY-k150.pdf
FT232BM er voor, USB/RS232 conversie.
of je zoekt verder en je ziet dat de hex file voor de micro vrij is gegeven
Henry S.

Moderator

Idd, vooruit doen we v2 ook nog even.
http://kitsrus.com/pdf/k150v2.pdf

Wat is Google toch handig.
Ik programeer nog steeds volop met m'n PICKit2
Persoonlijk denk ik dat dit een goede aankoop is geweest.

http://ezkits.illumicon.nl/nl/pickit2.html
Voti ook
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?DEV-PICkit2
Ik gebruik ook de PICKIT2. Ben er echt zeer tevreden over. Overzichtelijke en simpel te bedienen software en het werkt continu... Echt een aanrader voor die prijs.

PS. Ik heb de clone van Sure Electronics... Vandaar de aanrader voor die prijs... Voor 25-30 euro heb je hem thuis.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230160...R41QQfviZ1

En hij lijkt me toch wat degelijker dan het zwarte 'kraakplastic' van de originele PICKIT

[Bericht gewijzigd door ZX6RR op 11 augustus 2007 20:52:06 (11%)]

Op 11 augustus 2007 20:41:55 schreef ZX6RR:
En hij lijkt me toch wat degelijker dan het zwarte 'kraakplastic' van de originele PICKIT

Dat valt reuze mee Erop gaan staan moet je natuurlijk nooit doen, tenminste als je m heel wilt houden

Nu ik die PicKit2 Clone zie, zou ik daarvoor gaan. Goedkoper, exact hetzelfde... Ja!
Dus mocht mijn zwart-"kraakplastice"-PicKit2 sneuvelen
Ja ik bedoel maar... 50 euro voor zo'n printje vind ik echt belachelijke kosten. Dat vind ik puur afzetterij en daar werk ik niet aan mee.

Dan wil ik alleen maar liever die print uitpluizen en het schema en software online zetten om ze de winst door de neus te boren.
Gek genoeg zijn er niet meer van dat soort mensen... alle hobbyisten stellen me een beetje teleur.

In iedergeval, ik dacht dat het gebrek aan DIY USB PIC programmers aan mijn google kunsten lag maar blijkbaar niet dus.

Naja helaas... Dan maak ik denk ik maar alsnog mijn USB AVR programmer af en maak ik een seriele programmer voor mijn PICs. In dat geval hoef ik tenminste niet steeds achter mijn bureau te kruipen om wat stekkers hier en daar los te hoeven halen.

Mocht er nog iemand een geweldige oplossing hebben hoor ik het graag!

En klopt het serieus dat van die micro de hex code is vrijgegeven?

OVerigens ik ben op zoek naar iets dat zoveel mogelijk programmeerd. Zoveel mogelijk uit de 16F serie en de 18F4455 en de 18F4550 zou fijn zijn,
ja op de site van de fabrikant van die kits is alle software vrij gegeven inclusief hex files

K8048 2 spanningsregelaars een paar torren een max en een cd4049 en je bent klaar
Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2007 20:41:55 schreef ZX6RR:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230160...R41QQfviZ1

Ook weer inclusief schema & firmware.
Op 11 augustus 2007 21:29:34 schreef ·°*teslaman*°·:
In iedergeval, ik dacht dat het gebrek aan DIY USB PIC programmers aan mijn google kunsten lag maar blijkbaar niet dus.

Blijkbaar wel...

En klopt het serieus dat van die micro de hex code is vrijgegeven?

Tja, als gegeven linkjes klikken en lezen al teveel werk is kan je beter een andere hobby zoeken...
maar ja dan moet hij weer een programmer bouwen om die pic die er in zit weer te programeren

maar dat terzijde ik denk dat ik er maandag maar een ga bouwen
Henry S.

Moderator

Helaas heb ik geen FT232BM liggen.
die bedoel ik ook niet ik bedoel die pickit2
van die DIY programmer zijn alle schema's en de hex code te vnden. er is een website van de fabrikanten van die dingen waar je alles gratis en legaal kan downloaden. weet ze niet meer direct uit het hoofd.

50 euro ... tjah. je krijgt een mooie dubbelzijdige print de ftdi zit al proper voorgesoldeerd.
je kan een gans pak pics proggen ermee en er zit ook ene in system program poort op. en het doet zowel rs232 als usb...
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
Nou mooi dan ga ik nu maar eens alles op mijn gemak doorlezen. Ik heb eindelijk weekend.
Zijn er hier mensen die hun PIC's in C programmeren? En zo ja welke compiler gebruiken jullie dan? Ik had zelf C18 en een compiler van mikroelektronica gevonden. En nog een freeware opensource programmaatje.
Zijn er nog andere suggesties?

Gelukkig heb ik nog ergens een FT232 eens kijken of ik die nog kan vinden. Ik ga aan het werk en bedankt voor de info!